Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2440
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
15.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums “Par labklājības nozarē īstenotajām reformām un pasākumiem Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību izpildei”"
Priekšlikums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk tekstā - LDDK) ir iepazinusies ar Labklājības ministrijas (LM) sagatavoto projektu “Informatīvais ziņojums “Par labklājības nozarē īstenotajām reformām un pasākumiem Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību izpildei”” (turpmāk tekstā - Projekts) un izsaka iebildumus pret Projekta sadaļas 1.2. apakšsadaļā par Covid-19 pandēmijas negatīvo seku mazināšanu otro punktu LM piedāvātajā redakcijā (7.lpp.).
Pamatojums
Apakšsadaļā minēts, ka, lai mazinātu Covid-19 pandēmijas negatīvās sekas, līdztekus jau esošajiem politikas pasākumiem un standarta atbalsta instrumentiem, tika ieviesti (..) īslaicīgi atbalsta pasākumi dažādām nabadzības vai sociālās atstumtības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām, tostarp darbiniekam un pašnodarbinātai personai, kura saņēma atbalstu par dīkstāvi, piešķīra piemaksu 50 eiro apmērā par katru apgādībā esošu bērnu vecumā līdz 24 gadiem. Jānorāda, ka izvēlētais atbalsta modelis – noteikt dīkstāves pabalsta ierobežojumu sākotnējā periodā 700 euro un vēlāk 1000 euro vienlaikus pabalsta saņēmējiem, kuru apgādībā ir bērni, piešķirot piemaksu 50 eiro apmērā par katru bērnu, saglabāja iepriekšējo vidējo ienākumu līmeni pabalsta saņēmējiem, kuru apgādībā nebija bērnu (vidējais ienākumu līmenis uz vienu mājsaimniecības locekli šai grupai 2020.gadā bija 696,98 euro mēnesī[1]). Savukārt mājsaimniecībām ar bērniem vidējais ienākumu līmenis uz vienu mājsaimniecības locekli bija 567,29 euro. Iestājoties dīkstāvei pirmās grupas vidējais ienākumu līmenis palika nemainīgs, savukārt tai grupai, kuras ienākumi bija augstāki par šo lielumu, tie tika reducēti līdz pieņemamam līmenim (700 euro uz personu). Savukārt mājsaimniecībām ar diviem bērniem viena vecāka dīkstāves gadījumā  vidējais ienākumu līmenis uz vienu mājsaimniecības locekli samazinājās no 567,29 euro līdz 483,65, bet abu vecāku dīkstāves gadījumā  vidējais ienākumu līmenis uz vienu mājsaimniecības locekli samazinājās no 567,29 euro līdz 375 euro uz vienu mājsaimniecības locekli. Mājsaimniecībām ar trijiem un vairāk bērniem ienākumu kritums bija vēl lielāks. No tā izriet,  ka izvēlētais atbalsta modelis – noteikt dīkstāves pabalsta ierobežojumu neatkarīgu no apgādībā esošo personu skaita, kombinējot to ar piemaksu 50 eiro apmērā par katru bērnu, būtiski pasliktināja situāciju mājsaimniecībām ar bērniem un palielināja nevienlīdzību starp šo sociālo grupu un mājsaimniecībām bez bērniem. Savukārt šajā apakšpunktā minētais pabalsts nevis mazināja Covid-19 pandēmijas negatīvās sekas, bet nedaudz mazināja izvēlētā dīkstāves atbalsta modeļa negatīvās sekas attiecībā uz mājsaimniecībām ar bērniem.



[1] CSP tabula MIS050. “Mājsaimniecību rīcībā esošie ienākumi pēc mājsaimniecības tipa (eiro mēnesī) 2004 – 2020.”
 
Piedāvātā redakcija
-