Atzinums

Projekta ID
23-TA-212
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret noteikto termiņu līdz 2023.gada 31.maijam, jo, lai gūtu pārliecību par streika vienošanās izpildi un zemākās darba samaksas grafika pirmā soļa izpildi, LIZDA bija lūgusi grozījumus MK 05.07.2016. noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", kā arī MK 21.06.2022. noteikumos Nr.376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" iesniegt un apstiprināt Ministru kabinetā līdz 2023.gada 15.martam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret teikuma daļu "efektivizējot izglītības procesu", jo anotācijā sniegtais šī termina skaidrojums ir formāls un nepamatots. Izglītības procesa efektivizācija jāveic ne tikai nodrošinot pilnu slodzi pedagogam vienas iestādes ietvaros, ko var veikt pašvaldība, bet arī nodrošinot šīs slodzes sabalansēšanu, mācību līdzekļu pietiekamību, atbalsta personālu, kā arī reformas ar atbilstošiem resursiem, kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas pienākums.
LIZDA lūdz rīkojuma projekta 3.punktā iekļaut skaidrojumu, kā tiks nodrošināts darba samaksas pieaugums pedagogiem, ja pašvaldība neveiks skolu tīkla optimizāciju vai neveiks to IZM plānotajā laika periodā, jo saskaņā ar IZM sniegtajiem aprēķiniem galvenais finansēšanas avots pamata un vispārējā izglītībā pedagogu darba samaksas pieaugumam ir no skolu tīkla sakārtošanas iegūtie finanšu līdzekļi - 2023.gada 4 mēnešiem (no septembra) 4 168 067 euro apmērā, 2024.gadā - 41999 892 euro apmērā, 2024. un 2025.gadā - 56 645 742 euro apmērā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz izslēgt rīkojuma projekta 7.punktu un nodrošināt mērķdotācijas apmēra uz vienu izglītojamo pieaugumu proporcionāli pedagogu darba samaksas likmes pieaugumam, jo saskaņā ar MK 21.06.2022. Nr.376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" anotācijā norādīto mērķdotācijas uz vienu izglītojamo aprēķinā tiek izmantota pedagoga zemākā darba samaksa, kas noteikumu piemērošanas uzsākšanas brīdī (2022.gada 1.septembrī) bija 900 euro. Arī ar MK 21.12.2021. rīkojums Nr.992 apstiprinātajā konceptuālajā ziņojumā "Par priekšlikumiem pedagogu darba samaksas finansēšanas modeļa pilnveidei" norādīts: “Skolēns pašvaldībā" – valsts finansējuma (mērķdotācijas) aprēķins pašvaldībai pedagogu darba samaksai uz vienu izglītojamo. Modeļa Nr. 3 ieviešanai no 2022. gada 1. septembra, mērķdotācija uz vienu izglītojamo pašvaldībā aprēķināta, izmantojot šādu algoritmu: 1. Aprēķina mērķdotāciju katrai skolai, izmantojot 2021. gada 1.septembrī spēkā esošo normatīvo regulējumu par kārtību, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju, izglītojamo skaitu 01.09.2021. un pedagogu algas likmes vērtību 900 euro.”  Tādejādi pie zemākās darba samaksas likmes izmaiņām, ir nepieciešams veikt proporcionālas izmaiņas arī mērķdotācijas uz vienu izglītojamo apmērā. 
LIZDA uzskata, ka skolu tīkls optimizējams, balstoties uz kvalitatīvajiem un kvantitatīvajiem kritērijiem, bet nav pieļaujama darba algas paaugstināšanas sasaiste ar lēmumiem, ko pedagogs nevar ietekmēt.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz pielikuma nosaukumā izslēgt vārdu "mēneša", jo pieauguma grafikā mēneša darba samaksas likmes ir tikai akadēmiskajam personālam.
LIZDA lūdz precizēt:
1) tabulā "Pedagogu zemākā vienas stundas likme" tekstu "Pamata un vispārējā vidējā, speciālā, profesionālā , interešu izglītība un profesionālā ievirze" papildināt ar amatiem saskaņā ar MK 05.06.2016. noteikumu Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" 3.pielikumu, lai nodrošinātu, ka ikvienam atsevišķam pedagoga amata pārstāvim būtu iespēja gūt pārliecību, ka norādītā darba samaksas likme ir attiecināma uz viņu.
2) precizēt vai skaidrot finansiālās ietekmes apmēru, jo saskaņā ar IZM iesniegtajiem aprēķiniem, kas pamato šīs summas, vienā Excel failā šīs summas atspoguļo vispārējai izglītībai nepieciešamo finansējumu, savukārt otrā failā - šajās summās tiek iekļauts nepieciešamais finansējums gan vispārējai izglītībai, gan profesionālai izglītībai, gan profesionālai ievirzei.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Lūdzu precizēt teikumu: "Izglītības attīstības pamatnostādnēs 2021.-2027. gadam noteiktais attiecībā uz pedagogu un augstākās izglītības institūciju akadēmiskā personāla vidējās bruto darba samaksas sabiedriskajā sektorā attiecība pret vidējo bruto darba samaksu sabiedriskajā sektorā.", jo Izglītības attīstības pamatnostādnes nosaka nevis attiecību pret bruto darba samaksu sabiedriskajā sektorā, bet gan bruto darba samaksu sabiedriskajā sektorā strādājošajiem vismaz ar bakalaura grādu (pedagogiem) un bruto darba samaksu sabiedriskajā sektorā strādājošajiem vismaz ar doktora grādu (akadēmiskajam personālam).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Pašreizējā situācija" pirmajā rindkopā izslēgt vārdus "efektivizējot izglītības procesu", jo anotācijā sniegtais šī termina skaidrojums ir formāls un nepamatots. Izglītības procesa efektivizācija jāveic ne tikai nodrošinot pilnu slodzi pedagogam vienas iestādes ietvaros, ko var veikt pašvaldība, bet arī nodrošinot šīs slodzes sabalansēšanu, mācību līdzekļu pietiekamību, atbalsta personālu, kā arī reformas ar atbilstošiem resursiem, kas ir Izglītības un zinātnes ministrijas pienākums.

Attiecībā uz rindkopu: "Ņemot vērā minētās LIZDA prasības ministrija sniedza sekojošus priekšlikumus:
1) vispārējās izglītības iestādes administrācijas darba samaksas Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" (turpmāk - noteikumi Nr.376) paredzētās valsts budžeta mērķdotācijas daļas 15% apmērā no mācību stundu plāna īstenošanai aprēķinātās mērķdotācijas un veikt izvērtējumu amatu gradācijas noteikšanā (tai skaitā, nosakot, ka administrācijas zemākā vienas darba stundas likme nevar būt mazāka par pedagoga zemākās vienas stundas likmi), veicot grozījumus Ministru kabineta 2016. gada 5.jūlija noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" turpmāk - noteikumi Nr.445;
2) vispārējās izglītības iestādes atbalsta personāla noteikumos Nr.376 paredzētās valsts budžeta mērķdotācijas daļas ne mazāk kā 7% apmērā no mācību stundu plāna īstenošanai aprēķinātās mērķdotācijas izglītības iestādes bibliotekāram, izglītības psihologam, skolotājam logopēdam, speciālajam pedagogam, pedagogam karjeras konsultantam, pedagoga palīgam) slodzes līdzsvarošana un amatu gradācijas noteikšana, veicot grozījumus noteikumos Nr.445, t.sk., arī izskatot pārējos noteikumos Nr. 445 minētos amatus;
3) lai izlīdzinātu pirmsskolas izglītības pedagogu zemāko darba stundas likmi ar pārējo pedagogu zemāko darba stundas likmi, iestrādāt grafikā pirmsskolas pedagogiem straujāku vienas stundas likmes pieaugumu pa gadiem, nosakot, ka likmes tiek izlīdzinātas ar 01.01.2025.
4) pedagogu slodzes novērtēšanā izskatīt iespēju pāriet no nedēļas darba slodzes aprēķiniem uz aprēķiniem gada griezumā;
5) Izvērtēt profesionālās izglītības pedagogu darba slodzi gadā, lai novērtētu pedagogu darba slodzes atbilstību Darba likumā noteiktajam.", LIZDA vērš uzmanību, ka nav pieejamas MK noteikumu Nr.445 un MK noteikumu Nr.376 grozījumu redakcijas, kā arī nav aprēķinu par atbilstošu 15% nodrošinājumu administrācijai un 7 % nodrošinājumu atbalsta personālam. Nav arī atspoguļota profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba slodzes balansēšana, novēršot problēmu par svētku dienu atstrādāšanu, jo nebija vienošanās, ka profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba slodzes balansēšana vēl tiks izvērtēta.

Rindkopā :"3) sākot ar 2024.gadu pakāpeniski tiek ieviests jauns akadēmiskās karjeras modelis, nodrošinot akadēmiskā un pētnieciskā darba slodzes vienotību un pāreju uz 40 h darba nedēļu; šis jautājums tiks skatīts, ministrijai virzot konceptuālo ziņojumu par akadēmiskās karjeras jauno modeli;" LIZDA lūdz izslēgt teikuma daļu "un pāreju uz 40 h darba nedēļu", jo akadēmiskās karjeras modelis vēl tiek izstrādāts un nav vienošanās par pāreju uz 40h darba nedēļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
LIZDA lūdz tabulā neiekļaut slodzes sabalansēšanas iespējamos risinājumus uz 2023.gada 1.septembri, jo daļa risinājumi jau ir iekļauti MK 05.07.2016. noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (vispārējās pamata un vidējās izglītības pedagogiem - līdz 65% mācību stundām un ne mazāk kā 35% citiem pienākumiem, pirmsskolas pedagogiem 34 stundas ar izglītojamiem un 6 stundas citiem pienākumiem, kā arī profesionālās ievirzes pedagogiem - 26 stundas nodarbībām un 4 stundas citiem pienākumiem). Par tām pedagogu grupām, kuru slodžu sabalansēšanas pirmais solis no 2023.gada 1.septembra nav ieļauts MK noteikumos Nr.445 un par kurām sarunu gaitā tika panākta vienošanās, lūdzam nekavējoties izstrādāt MK noteikumu Nr.445 grozījumus par slodžu sabalansēšanu no 2023.gada 1.janvāra (interešu izglītības skolotājam 26 stundas nodarbībām un 4 stundas citiem pienākumiem, profesionālās izglītības pedagogam - līdz 65% mācību stundām un ne mazāk kā 35% citiem pienākumiem, pedagogiem, kas norādīti tabulas 7.rindā - līdz 70% kontaktstundām un ne mazāk kā 30% citiem pienākumiem, pedagogiem, kas norādīti tabulas 13.rindā  - līdz 65% kontaktstundām un ne mazāk kā 35% citiem pienākumiem.
Lūdzam precizēt kolonnā "Slodzes sabalansēšana (IZM viedoklis):
Kolonnā "Slodzes sabalansēšana (LIZDA prasība) visos punktos, kur noteikts slodzes procentuālais sadalījums, norādīt ne vairāk kā ...% mācību stundām (nodarbībām, kontaktstundām) un ne mazāk kā ...% citiem pienākumiem);
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret papildus nepieciešamā finansējuma apmēru, jo saskaņā ar IZM iesniegtajiem aprēķiniem, kas pamato šīs summas, vienā Excel failā šīs summas atspoguļo vispārējai izglītībai nepieciešamo finansējumu, savukārt otrā failā - šajās summās tiek iekļauts nepieciešamais finansējums gan vispārējai izglītībai, gan profesionālai izglītībai, gan profesionālai ievirzei. Nav norādīts, vai finansējuma pieauguma summā ir iekļaut arī 22% (ne vairāk kā 15% administrācijai, ne mazāk kā 7% atbalsta personālam). LIZDA norāda, ka 22% jābūt papildus finansējumam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz norādīt termiņus.
LIZDA vērš uzmanību, ka, lai nodrošinātu 2022.gada septembra streika vienošanās izpildi, gan rīkojums par grafiku, gan jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu, bija skatāms vienlaikus ar likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru un likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam (MK 17.09.2022. protokola Nr.47, 3.punkts.).
Piedāvātā redakcija
-
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret šādu 6.punkta formulējumu, jo grozījumi ir jāveic nevis jāizvērtē grozījumu nepieciešamība. 2023.gada janvārī IZM un LIZDA sarunās jau vienojās par visu pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu no 2023.gada 1.septembra, par ko attiecīgi ir nepieciešams veikt grozījumus MK 05.07.2016. noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", sarunas ar LIZDA, LIVA  un LPS līdz 2023.gada 1.maijam tika plānotas par darba slodzes līdzsvarošanas niansēm un precīziem risinājumiem 2024., 2025. un 2026.gadā.
 
Piedāvātā redakcija
-
11.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret šādu 7.punkta formulējumu, jo grozījumu nepieciešamību nav nepieciešams izvērtēt. Lai nodrošinātu izglītības iestāžu vadītāju, viņu vietnieku un struktūrvienību vadītāju zemākās darba samaksas pieaugumu (lai tā nav mazāka par pedagoga zemāko darba samaksu), ir nepieciešams veikt grozījumus MK 05.07.2016. noteikumu Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" 1.pielikumā. Vēršam uzmanību, ka ir to amatu saraksts, kuru zemākā darba samaksa nedrīkst būt zemāka par pedagoga darba samaksu, ir papildināms ar izglītības metodiķa amatu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret noteikto termiņu un formulējumu. LIZDA 2023.gada janvārī sarunu ar IZM laikā piedāvāja divus risinājuma variantus, lai pārtrauktu profesionālās izglītības iestāžu pedagogu pārslodzi, ko IZM apņēmās izvērtēt, bet no IZM nav saņemta atgriezeniskā saite par šiem risinājumiem. Profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba slodzes sabalansēšanu nepieciešams uzsākt no 2023.gada 1.septembra vienlaikus ar pārējo pedagogu darba slodzes līdzsvarošanu, līdz ar to nav korekti, ka tiek norādīts, ka vēl ir jāveic izvērtējums. Ir jāsniedz grozījumi MK 05.07.2016. noteikumos Nr.445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
13.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA lūdz izslēgt 9.punktu, jo šī punkta izpilde nav saistīta ar streika vienošanās izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret finansējuma pārdali, samazinot izdevumus 2023.gada prioritārā pasākuma "Augstākā izglītība" īstenošanai, un lūdz rast iespēju piešķirt papildus finansējumu akadēmiskā personāla darba samaksas pieauguma nodrošināšanai. Nav gūta pārliecība, ka ir izvērtēti iespējamie finanšu pārdales riski.
Piedāvātā redakcija
-
15.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret finansējuma pārdali, samazinot izdevumus 2023.gada prioritārā pasākuma "Augstākā izglītība" īstenošanai, un lūdz rast iespēju piešķirt papildus finansējumu akadēmiskā personāla darba samaksas pieauguma nodrošināšanai. Nav gūta pārliecība, ka ir izvērtēti iespējamie finanšu pārdales riski.
Piedāvātā redakcija
-
16.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret finansējuma pārdali, samazinot izdevumus 2023.gada prioritārā pasākuma "Augstākā izglītība" īstenošanai, un lūdz rast iespēju piešķirt papildus finansējumu akadēmiskā personāla darba samaksas pieauguma nodrošināšanai. Nav gūta pārliecība, ka ir izvērtēti iespējamie finanšu pārdales riski.
Piedāvātā redakcija
-
17.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
LIZDA iebilst pret finansējuma pārdali, samazinot izdevumus 2023.gada prioritārā pasākuma "Augstākā izglītība" īstenošanai, un lūdz rast iespēju piešķirt papildus finansējumu akadēmiskā personāla darba samaksas pieauguma nodrošināšanai. Nav gūta pārliecība, ka ir izvērtēti iespējamie finanšu pārdales riski.
Piedāvātā redakcija
-