Atzinums

Projekta ID
25-TA-226
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
10.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Saņemot EM skaidrojumus par to, ka netiks ņemti vērā AM iepriekš iesniegtie priekšlikumi, AM atkārtoti norāda, ka ziņojuma ietvaros nav veikta visaptveroša izpēte par AdBlue nepieejamības sekām un kopējo nepieciešamību tautsaimniecībā krīzes laikā. Selektīvi ir izpētīti tikai atsevišķi VUGD transportlīdzekļi, tomēr vienlaikus ziņojumā ir konstatēts, ka valstī kopumā 100% kravas un 65% vieglo transportlīdzekļu, kas ir operatīvie transportlīdzekļi, un tiem nepieciešams AdBlue. Tāpat ziņojumā atzīst, ka neviena iestāde līdz šim nav veidojusi un neplāno veidot savas rezerves. Arī komersantiem nav pienākums veidot papildus rezerves.
Ziņojumā nav konstatēts, vai ir pētīta ietekme uz transportlīdzekļu turpmāko funkcionalitāti, ja sistēmas atslēgšanu neveic pats ražotājs vai tā sertificēts pārstāvis. Nedz arī cik speciālistu ir Latvijā, kas šādu darbību spētu veikt.
Tāpat no ziņojuma nav noprotams, vai ir pētīts potenciālais cenu sadārdzinājums, kas veidosies, ja turpmākajos iepirkumos izvirzītu prasību pēc selektīvās izplūdes gāzu attīrīšanas sistēmas ar tās atslēgšanas mehānismu, t.sk. par tehniskajām iespējām vai ražotāja nosacījumiem, kā to izdarīt.
AM atkārtoti uzsver, ka militāra apdraudējuma vai civilas krīzes gadījumā autobusu parki, lauksaimniecības tehnika, mežistrādes un inženiertehnika, loģistikas transports utt. kļūst par neatņemamu krīzes pārvarēšanas resursu.
AM ieskatā, izvērtējot AdBlue rezervju nepieciešamību, to nevar skatīt tikai šauri operatīvo dienestu ietvarā. Esošais normatīvais regulējums paredz tautsaimniecības mobilizāciju izņēmuma stāvokļa laikā. Resursu mobilizācija ir vienlīdz svarīga kā civilajam sektoram (sabiedriskā transporta pakalpojumi, lauksaimniecība, rūpniecība, loģistika, utt.), tā arī militārajam sektoram. Minētā mobilizācija ietvertu arī transportlīdzekļus (mobilitātes nodrošināšanai) un speciālo tehniku, kas būs vitāli nepieciešama pretmobilitātes pasākumiem. Tādēļ izņēmuma stāvokļa laikā vitāli nepieciešams, lai funkcionētu ne tikai kritiskā infrastruktūra, t.sk. stratēģiskās nozīmes uzņēmumi, bet tautsaimniecība kopumā, lai ne tikai nodrošinātu krīzes risinājumus operatīvajiem un seku likvidēšanas dienestiem, bet sabiedrību kopumā.
AM vērš uzmanību, ka krīzes/kara apstākļiem NBS veidojot savas rezerves nepieciešamajos apjomus nespēs nodrošināt nepieciešamo apgrozījumu.
AM atkārtoti norāda uz Enerģētikas likuma 72. panta pirmo daļu un otrās daļas 1. un 2.punktu:
(1) Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras uzdevumus pilda sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" (turpmāk — pārvaldītājs).
(2) Pārvaldītājam ir šādi uzdevumi:
1) iegādāties drošības rezerves;
2) nodrošināt drošības rezervju uzturēšanu un rotāciju;

AM ieskatā lēmumu par AdBlue krājumu veidošanu vai neveidošanu būtu jāskata plašāk - visaptverošas valsts aizsardzības kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-