Atzinums

Projekta ID
22-TA-1450
Atzinuma sniedzējs
Datu valsts inspekcija
Atzinums iesniegts
20.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Izdoti saskaņā ar Augstskolu likuma 46.1 panta trešo daļu, 46.2 panta ceturto daļu un 87.panta otro dalu,
Izglītības likuma 11.2 panta sesto daļu, 14. panta 27. un 30. punktu, Starptautisko skolu likuma 12. panta otro daļu un
Profesionālās izglītības likuma 7. panta 15.4 punktu
Iebildums
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula; turpmāk – Datu regula) 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā ietverto nolūka ierobežojuma principu, personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā. Vienlaikus Datu regulas 6. panta 1. punktā noteikts, ka  apstrāde ir likumīga tikai tādā apmērā un tikai tad, ja ir piemērojams vismaz viens no turpmāk minētajiem pamatojumiem publiskai personai: “c” apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu juridisku pienākumu vai  “e” apstrāde ir vajadzīga, lai izpildītu uzdevumu, ko veic sabiedrības interesēs vai īstenojot pārzinim likumīgi piešķirtās oficiālās pilnvaras. Savukārt Datu regulas 6. panta 3. punkta “b” apakšpunktā noteikts, ka šā panta 1. punkta “c” un “e” apakšpunktā minēto apstrādes pamatu un nolūku nosaka ar dalībvalsts tiesību aktiem, kas piemērojami pārzinim. Vēršam uzmanību, ka neskatoties uz Datu valsts inspekcija iepriekš sniegto viedokli par minēto jautājumu, Augstskolu likuma 46.1 pantā nav norādīts personas datu apstrādes nolūks Studējošo un absolventu reģistram. Minētais iebildums ir attiecināms arī uz Akadēmiskā personāla reģistra regulējumu, jo Augstskolu likuma 87. pantā nav norādīts personas datu apstrādes nolūks šim reģistram.  Ņemot vērā minēto, lūdzam anotācijā skaidrot šo jautājumu.

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
12.2.9.1 visu semestrī vai studiju gadā (kursā) paredzēto (atbilstoši studējošā studiju plānam) studiju kursu vidējā svērtā atzīme pilna laika klātienes studentiem, kuri studē pirmā līmeņa profesionālā augstākās izglītības programmā, otrā līmeņa profesionālā studiju programmā ar piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo bakalaura grādu un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai akadēmiskā bakalaura studiju programmā. Šīs informācijas ievade par citiem studējošajiem ir brīvprātīga;
Iebildums
Minētajā normā citastarp noteikts, ka visu semestrī vai studiju gadā (kursā) paredzēto (atbilstoši studējošā studiju plānam) studiju kursu vidējā svērtā atzīme par citiem studējošajiem ir brīvprātīga. Vienlaikus anotācijas 1.3.apakšpunktā skaidrots, ka pašreizējā situācijā Ministru kabineta 2019. gada 25. jūnija noteikumu Nr. 276 “Valsts izglītības informācijas sistēmas noteikumi” 12.2.9.1 punktā ir noteikts, ka augstākās izglītības iestādēm par visiem studējošajiem ir jāievada VIIS visu semestrī vai studiju gadā (kursā) paredzēto (atbilstoši studējošā studiju plānam) studiju kursu vidējā svērtā atzīme. Lai mazinātu augstākās izglītības iestāžu administratīvo slogu un atvieglotu stipendiju piešķiršanas procesu, noteikumu projekts paredz iespēju šo informāciju obligāti ievadīt tikai par tiem studējošajiem, kuriem šī informācija ir nepieciešama sociālās stipendijas “Studētgods” piešķiršanai. Noteikumu projekts paredz, ka studējošo loks, par kuriem būtu nepieciešams augstākās izglītības iestādēm VIIS pievienot vidējo svērto atzīmi, ir tie, kuri ir noteikti Ministru kabineta 2004. gada 24. augusta noteikumos Nr. 740 “Noteikumi par stipendijām” 30.1 5. punktā – ir imatrikulēts pirmā līmeņa profesionālā augstākās izglītības programmā, otrā līmeņa profesionālā studiju programmā ar piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo bakalaura grādu un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai akadēmiskā bakalaura studiju programmā – un 30.1 6. punktā – studē pilna laika klātienē. Noteikumu projekts vienlaikus paredz iespēju augstākās izglītības iestādēm šo informāciju par citiem studējošajiem pievienot brīvprātīgi. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Datu regulas 5. panta 1. punkta b) apakšpunktā ietverto nolūka ierobežojuma principu, personas dati tiek vākti konkrētos, skaidros un leģitīmos nolūkos, un to turpmāku apstrādi neveic ar minētajiem nolūkiem nesavienojamā veidā, savukārt Datu regulas 5. panta 1. punkta c) apakšpunktā ir noteikts datu minimizēšanas princips, kas paredz, ka datu apstrāde ir adekvāta, atbildīga un ietvert tikai to, kas nepieciešams datu apstrādes nolūkam. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot šīs normas pēdējo teikumu, kā arī veikt atbilstošus precizējumus anotācijas 1.3.apakšpunktā. 
Piedāvātā redakcija
12.2.9.1 visu semestrī vai studiju gadā (kursā) paredzēto (atbilstoši studējošā studiju plānam) studiju kursu vidējā svērtā atzīme pilna laika klātienes studentiem, kuri studē pirmā līmeņa profesionālā augstākās izglītības programmā, otrā līmeņa profesionālā studiju programmā ar piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai profesionālo bakalaura grādu un piektā līmeņa profesionālo kvalifikāciju vai akadēmiskā bakalaura studiju programmā.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
16.9. amats. Šīs informācijas norādīšana ir brīvprātīga.
Iebildums
Lūdzam izvērtēt šīs normas atbilstību Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam un, ja nepastāv nolūks šādu datu apstrādei, svītrot 16.9.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
19.10. izglītības dokumentiem iespējams pievienot skenētu dokumenta datni vai elektroniski sagatavotu dokumentu (šīs informācijas pievienošana ir brīvprātīga).
Iebildums
Lūdzam izvērtēt šīs normas atbilstību Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam un, ja nepastāv nolūks šādu dokumentu pievienošanai sistēmai, svītrot 19.10.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
19.15. izglītības dokumentiem iespējams pievienot skenētu dokumenta datni vai elektroniski sagatavotu dokumentu (šīs informācijas pievienošana ir brīvprātīga).
Iebildums
Lūdzam izvērtēt šīs normas atbilstību Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā noteiktajam datu minimizēšanas principam un, ja nepastāv nolūks šādu dokumentu pievienošanai, svītrot 19.15.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
21. Centrālā statistikas pārvalde (turpmāk – datu sniedzējs) apstrādā, sagatavo un iesniedz sistēmā absolventu monitoringa datus par nodarbinātību, tai skaitā par nodarbinātību saimnieciskās darbības nozarēs un profesijās, ienākumiem, dibinātajiem uzņēmumiem un ekonomisko aktivitāti, apstrādājot Valsts ieņēmumu dienesta datus par personu nodarbinātību un ienākumiem, Nodarbinātības valsts aģentūras datus par personu ekonomiskās aktivitātes statusu un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datus par personām izsniegtām uzturēšanās atļaujām, vecumu, dzimumu, deklarēto dzīvesvietu (turpmāk visi kopā – monitoringa dati).
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka anotācijā nav skaidrots, kāpēc Centrālā statistikas pārvalde plāno apstrādāt absolventa datus par dibinātajiem uzņēmumiem. Lūdzam izvērtēt šo jautājumu un papildināt anotācijas 1.3.apakšpunktu ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
25. Monitoringa datus apstrādā, ievērojot normatīvo regulējumu personu datu apstrādes jomā, kā arī piemēro šādus nosacījumus:
Iebildums
Saskaņā ar šo normu sistēmā ir paredzēts uzkrāt monitoringa datus. Tāpat noteikumu projektā noteikts, ka monitoringa datus apstrādā, ievērojot normatīvo regulējumu personas datu apstrādes jomā. Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz personas datu regulējošo normatīvo aktu ievērošanu, tiesību normai nav juridiskas slodzes, jo normatīvo aktu noteikumi pārzinim ir jāievēro neatkarīgi no tā, vai tas noteikts speciālajā normatīvajā aktā. Tādējādi noteikumi attiecībā uz konkrēto datu apstrādi, piemēram, nolūku, tiesisko pamatu, apjomu, termiņu ir jāietver normatīvajā aktā. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā, piemēram, nav noregulēts jautājums, cik ilgi ir paredzēts sistēmā glabāt personas datus. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt šo jautājumu un papildināt noteikumu projektu ar attiecīgu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
55. Sistēma automātiski ne retāk kā reizi mēnesī pārvieto uz arhīva datubāzi šādus datus par personām ne vēlāk kā trīs gadus pēc personas attiecīgā statusa termiņa beigām:
Iebildums
No minētās normas, kā arī anotācijas 1.3.apakšpunkta nav saprotams, kāpēc šajā normā minētie dati tiks pārvietoti uz arhīva datubāzi ne vēlāk kā trīs gadus pēc personas attiecīgā statusa termiņa beigām. Ņemot vērā minēto un, pamatojoties uz Datu regulas 5. panta 1.punktā noteikto personas datu pārredzamības principu, lūdzu izvērtēt un 55.punktā noteikt skaidru termiņu, kuram iestājoties dati tiek pārvietoti uz arhīva datubāzi. Vienlaikus lūdzam anotācijas 1.3.apakšpunktā ietvert attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk