Projekta ID
25-TA-197Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
15.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir iepazinusies ar Izglītības un zinātnes ministrijas sagatavoto likumprojekta “Grozījumi Augstskolu likumā” redakciju un sniedz šādu pozīciju.
[1.] Institucionālās akreditācijas norise un termiņi
LTRK uzskata, ka likumprojektā nav nodrošināta pietiekama informācija par gaidāmo institucionālās akreditācijas procesu. Lielākā daļa regulējuma paredzēta Ministru kabineta noteikumos un AIKA vadlīnijās, kas rada tiesiskās nenoteiktības risku. Šāda pieeja samazina izpratni un veicina interpretāciju augstskolām un koledžām, jo pamatnoteikumi netiek nostiprināti likuma līmenī. Vēršam uzmanību (pieredze no iepriekšējo virzienu akreditācijas), ka noteiktie termiņi, uzsākot institucionālo akreditāciju ir jāvērtē no kapacitātes un resursu pieejamības perspektīvas.
[2.] Konceptuālā ziņojumā ietvertā informācija
LTRK konstatē, ka likumprojekta piedāvātais institucionālās akreditācijas regulējums neatbilst Ministru kabineta 2025. gada 14. janvārī atbalstītajā konceptuālajā ziņojumā aprakstītajam trīspakāpju modelim: atbilstības vērtēšanai (AIKA), kvalitātes vērtēšanai (eksperti) un akreditācijas lēmuma pieņemšanai (komisija). Šāds definējums rada neskaidrības un apdraud procesa konsekvenci.
[3.] Kvalitātes novērtēšanas procedūru tvēruma definīcija
LTRK ieskatā, likumprojektā piedāvātais formulējums par AIC funkcijām – “organizē augstskolu un koledžu akreditāciju, studiju programmu vērtēšanu un licencēšanu” – ir par plašu un nesniedz precīzu skaidrojumu.
[4.] Par pāreju no studiju virzieniem uz izglītības tematiskajām grupām
LTRK uzskata, ka ir nepieciešams pamatot un ar pietiekamu analīzi izvērtēt piedāvāto pāreju no pašreizējā kritērija “studiju virziena”, kur ir iespējami 32 studiju virzieni, uz “izglītības tematiskajām grupām”, kur ir iespējamas astoņas tematiskas grupas.
[1.] Institucionālās akreditācijas norise un termiņi
LTRK uzskata, ka likumprojektā nav nodrošināta pietiekama informācija par gaidāmo institucionālās akreditācijas procesu. Lielākā daļa regulējuma paredzēta Ministru kabineta noteikumos un AIKA vadlīnijās, kas rada tiesiskās nenoteiktības risku. Šāda pieeja samazina izpratni un veicina interpretāciju augstskolām un koledžām, jo pamatnoteikumi netiek nostiprināti likuma līmenī. Vēršam uzmanību (pieredze no iepriekšējo virzienu akreditācijas), ka noteiktie termiņi, uzsākot institucionālo akreditāciju ir jāvērtē no kapacitātes un resursu pieejamības perspektīvas.
[2.] Konceptuālā ziņojumā ietvertā informācija
LTRK konstatē, ka likumprojekta piedāvātais institucionālās akreditācijas regulējums neatbilst Ministru kabineta 2025. gada 14. janvārī atbalstītajā konceptuālajā ziņojumā aprakstītajam trīspakāpju modelim: atbilstības vērtēšanai (AIKA), kvalitātes vērtēšanai (eksperti) un akreditācijas lēmuma pieņemšanai (komisija). Šāds definējums rada neskaidrības un apdraud procesa konsekvenci.
[3.] Kvalitātes novērtēšanas procedūru tvēruma definīcija
LTRK ieskatā, likumprojektā piedāvātais formulējums par AIC funkcijām – “organizē augstskolu un koledžu akreditāciju, studiju programmu vērtēšanu un licencēšanu” – ir par plašu un nesniedz precīzu skaidrojumu.
[4.] Par pāreju no studiju virzieniem uz izglītības tematiskajām grupām
LTRK uzskata, ka ir nepieciešams pamatot un ar pietiekamu analīzi izvērtēt piedāvāto pāreju no pašreizējā kritērija “studiju virziena”, kur ir iespējami 32 studiju virzieni, uz “izglītības tematiskajām grupām”, kur ir iespējamas astoņas tematiskas grupas.
Piedāvātā redakcija
-
