Atzinums

Projekta ID
22-TA-2113
Atzinuma sniedzējs
Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds"
Atzinums iesniegts
19.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma (grozījumu) projekts
Grozījums Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumā Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam"
Iebildums
Lai nodrošinātu Biotopu direktīvas pielikumā minēto meža biotopu saglabāšanos, rīkojuma projektu nepieciešams papildināt ar nosacījumiem, kas nepieļauj paredzētā koksnes apjoma ieguvei galvenajā cirtē valsts mežos izmantot Eiropas Savienības nozīmes biotopus.
Par ES nozīmes biotopu saglabāšanu valsts mežos tika diskutēts jau 2015. gadā rīkojuma projekta “Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2016.-2020. gadam” saskaņošanas procesā (skat. Ministru kabineta 03.11.2015. sēdes protokolu Nr.57, 39.§). Diemžēl ne 2015. gadā, ne 2020. gadā rīkojumā par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu valsts mežos ES nozīmes biotopi netika ņemti vērā un šo biotopu izciršana valsts mežos turpinājās. Pašlaik, ar šo rīkojuma projektu paredzot papildu koksnes ieguvi, ES nozīmes biotopu saglabāšana valsts mežos ir īpaši aktuāla, ņemot vērā ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģijas mērķus un Latvijā uzsākto diskusiju par aizsargājamo teritoriju paplašināšanu. Vēršam uzmanību, ka ES nozīmes biotopu kartēšana (“Dabas skaitīšana”) Latvijā līdz šim vēl nav rezultējusies ar konkrētiem lēmumiem par rīcībām šo biotopu saglabāšanai, taču ar 21.06.2022. grozījumiem Ministru kabineta Noteikumos par koku ciršanu mežā, samazinot galvenās cirtes caurmēru priedei, eglei un bērzam, dota iespēja intensīvākai meža izmantošanai. Līdz ar to vienpusēji lēmumi, kas veicina meža izmantošanu ekonomiskajām interesēm, neatbilst Latvijas Mežu politikā noteiktajam mērķim – meža un meža zemju ilgtspējīgai (nenoplicinošai) apsaimniekošanai.
Piedāvātā redakcija
Papildināt rīkojuma projektu ar jaunu punktu šādā redakcijā: “5. Šī rīkojuma 1. punktā minēto koksnes apjomu 2023.-2025. gadā neiegūst platībās, kuras valsts dabas datu pārvaldības sistēmā reģistrētas kā Eiropas Savienības nozīmes biotopi.”
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.punktā ir teikts, ka “Rīkojuma projekta sagatavošanā ņemti vērā tādi paši nosacījumi, kā sagatavojot Ministru kabineta 2020. gada 13. augusta rīkojumu Nr. 435 "Par koku ciršanas maksimāli pieļaujamo apjomu 2021.–2025. gadam" un izmantoti tie paši dati par 2021.–2025. gadam koku ciršanai pieejamajām mežaudzēm. Ciršanas apjoma aprēķinā ņemti vērā normatīvajos aktos noteiktie meža apsaimniekošanas ierobežojumi. Aprēķinos nav iekļauti 219 tūkstoši hektāru (12% no kopējās platības) valstij piederošo mežu, kuros aizliegta mežsaimnieciskā darbība, kā arī kopšanas un galvenā cirte.” Vēršam uzmanību, ka minētie 12% no valstij piederošo mežu platības, kuros aizliegta mežsaimnieciskā darbība, kā arī kopšanas un galvenā cirte, attiecas uz visiem valsts mežiem nevis AS “Latvijas valsts meži” apsaimniekotajiem mežiem, kuros rīkojuma projekts paredz ciršanas apjoma palielinājumu. Līdz ar to secināms, ka rīkojuma projektā paredzētais ciršanas apjoma palielinājums ir mehānisks politisks lēmums, kas nebalstās nekādos aprēķinos un ir pretrunā ilgtspējīgas meža apsaimniekošanas principiem, atbilstoši kuriem tika aprēķināts sākotnējais nociršanai 2021.-2025. gadā pieļaujamais apjoms. Attiecīgi anotācijas 1.3. punkts papildināms ar skaidrojumiem:
1) kādu ietekmi uz koksnes plūsmu un 2026.-2030. gadā valsts mežos nociršanai pieejamām platībām un koksnes apjomu atstās rīkojuma projektā paredzētā ciršanas apjoma palielināšana,
2) kā ir noteikts pieļaujamais ciršanai pieejamās platības palielinājums katrai rīkojuma projektā minētajai koku sugai,
3) kā, palielinot ciršanas apjomu (meža ekonomisko izmantošanu), tiks nodrošināta dabas vērtību un meža sociālo funkciju saglabāšana.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. punktā minētais risinājuma aprakts “Rīkojuma projekts paredz palielināt pieļaujamo ciršanas apjomu akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos par diviem miljoniem kubikmetru.” neatbilst anotācijas 1.2. punktā minētajam, ka “Rīkojuma projekta mērķis ir palielināt maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos 2023. gadā par vienu miljonu kubikmetru.” Attiecīgi nepieciešams precizēt anotācijas 1.3. punktu atbilstoši rīkojuma mērķim.
Piedāvātā redakcija
Rīkojuma projekts paredz palielināt pieļaujamo ciršanas apjomu akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos par vienu miljonu kubikmetru.
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Anotācijas 1.3. punktā problēmas aprakstā teikts, ka “Viens no finanšu līdzekļu avotiem paredzēts akciju sabiedrības “Latvijas valsts meži” valsts pamatbudžetā iemaksājamo dividenžu palielinājums.”, savukārt anotācijas 3. punktā teikts, ka rīkojuma projekts neietekmē valsts budžetu. Attiecīgi anotācijas 3. punktā nepieciešams skaidrot, kāds būs valsts pamatbudžetā iemaksājamo dividenžu palielinājums atbilstoši paredzētajam ciršanas apjoma palielinājumam.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
8.1.6. uz vidi
Iebildums
Anotācijas 8.1.6. punktā norādīts, ka rīkojuma projekts neskar ietekmi uz vidi, lai gan ciršanas apjoma palielināšana AS “Latvijas valsts meži” apsaimniekotajos mežos par 1 miljonu kubikmetru gadā palielinās mežu fragmentāciju, kā arī nav novērsts Eiropas Savienības nozīmes biotopu nociršanas risks. Attiecīgi anotācijas 8.1.6. punktā nepieciešams raksturot rīkojuma projekta ietekmi uz vidi un pasākumus ietekmes mazināšanai.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Zemkopības ministrijai, pēc valsts akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" 2022. gada saimnieciskās darbības izvērtēšanas, sagatavot informatīvo ziņojumu par papildus koku ciršanas apjomu nepieciešamību 2024. gadam nu līdz 2023. gada 1. septembrim normatīvajos aktos noteiktā kārtībā iesniegt to izskatīšanai Valsts kancelejā.  
Iebildums
Nepieciešams svītrot protokollēmuma 3. punktu, kas paredz uzdevumu Zemkopības ministrijai “sagatavot informatīvo ziņojumu par papildus koku ciršanas apjomu nepieciešamību 2024. gadam”, jo rīkojuma projekta mērķis atbilstoši anotācijā minētajam ir “palielināt maksimāli pieļaujamo ciršanas apjomu akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" valdījumā esošajos mežos 2023. gadā par vienu miljonu kubikmetru.” un rīkojuma projekta anotācijā nav ne pamatots, ne izvērtēts iespējamais ciršanas apjoma palielinājums 2024. gadā. Līdz ar to protokollēmuma 3. punkts ir nepamatots un tiks izmantots kā aizbildinājums ciršanas apjoma palielināšanai, nevērtējot aktuālo situāciju 2023. gadā pēc būtības, tostarp šajā rīkojumā paredzētā ciršanas apjoma palielinājuma faktisko ietekmi uz tautsaimniecību un mežu dabas vērtību saglabāšanu, kā arī progresu saistībā ar aizsargājamo dabas teritoriju tīkla paplašināšanu.
Piedāvātā redakcija
-