Projekta ID
25-TA-1608Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pilsoniskā alianse
Atzinums iesniegts
19.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Biedrība “Latvijas Pilsoniskā alianse” (turpmāk – LPA) ir iepazinusies ar Aizsardzības ministrijas izstrādāto Valsts aizsardzības un drošības fonda likumu (turpmāk – Likumprojekts) un sniedz atkārtotu atzinumu.
(1) Aicinām papildināt Likumprojekta 4. pantu un paredzēt, ka Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļus var izmantot arī sabiedrības noturības veicināšanai.
LPA norāda, ka likuma mērķis ir: “[…] nodrošināt papildu finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai, izveidojot Valsts aizsardzības un drošības fondu […] ”, līdz ar to ir būtiski, ka Valsts aizsardzības un drošības fonda (turpmāk – fonds) finanšu līdzekļu izmantošanas virzieni tiek definēti saskaņā ar likuma mērķi. Šobrīd Likumprojekta 4.pants neparedz fonda finanšu līdzekļu izmantošanu sabiedrības noturības veicināšanai, bet gan militāro spēju, valsts aizsardzības un diplomātisko dienestu stiprināšanai.
Arī Valsts aizsardzības koncepcijā ir noteikts, ka “(35.) Valsts drošība ir tieši atkarīga no sabiedrības kopējās atbildības par valsts nākotni un ticības Latvijas valstij un vērtībām. Mērķtiecīga kopējās vērtību izpratnes veicināšana un pilsoniskās aktivitātes un līdzatbildības stiprināšana veido pamatu nesatricināmai sabiedrības noturībai. Eksistenciālu draudu apstākļos izdzīvot spēj tāda sabiedrība, kuru vieno kopīgas vērtības un piederība valstij.” Tādēļ, lai nodrošinātu visaptverošu valsts aizsardzību, ir nepieciešams piesaistīt līdzekļus arī aktīvas, saliedētas un zinošas sabiedrības veidošanai, kas ir spējīga pašorganizēties un stāties pretī dažādām krīzēm un apdraudējumiem.
Tādēļ aicinām papildināt Likumprojekta 4.panta otro daļu un izteikt to šādā redakcijā:
“2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, sabiedrības noturību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo un ārējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību”
(1) Aicinām papildināt Likumprojekta 4. pantu un paredzēt, ka Valsts aizsardzības un drošības fonda līdzekļus var izmantot arī sabiedrības noturības veicināšanai.
LPA norāda, ka likuma mērķis ir: “[…] nodrošināt papildu finansējumu valsts aizsardzības spēju attīstībai un sabiedrības noturības stiprināšanai, izveidojot Valsts aizsardzības un drošības fondu […] ”, līdz ar to ir būtiski, ka Valsts aizsardzības un drošības fonda (turpmāk – fonds) finanšu līdzekļu izmantošanas virzieni tiek definēti saskaņā ar likuma mērķi. Šobrīd Likumprojekta 4.pants neparedz fonda finanšu līdzekļu izmantošanu sabiedrības noturības veicināšanai, bet gan militāro spēju, valsts aizsardzības un diplomātisko dienestu stiprināšanai.
Arī Valsts aizsardzības koncepcijā ir noteikts, ka “(35.) Valsts drošība ir tieši atkarīga no sabiedrības kopējās atbildības par valsts nākotni un ticības Latvijas valstij un vērtībām. Mērķtiecīga kopējās vērtību izpratnes veicināšana un pilsoniskās aktivitātes un līdzatbildības stiprināšana veido pamatu nesatricināmai sabiedrības noturībai. Eksistenciālu draudu apstākļos izdzīvot spēj tāda sabiedrība, kuru vieno kopīgas vērtības un piederība valstij.” Tādēļ, lai nodrošinātu visaptverošu valsts aizsardzību, ir nepieciešams piesaistīt līdzekļus arī aktīvas, saliedētas un zinošas sabiedrības veidošanai, kas ir spējīga pašorganizēties un stāties pretī dažādām krīzēm un apdraudējumiem.
Tādēļ aicinām papildināt Likumprojekta 4.panta otro daļu un izteikt to šādā redakcijā:
“2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, sabiedrības noturību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo un ārējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību”
Piedāvātā redakcija
“2) visaptverošas valsts aizsardzības stiprināšanai, attīstot civilo aizsardzību, sabiedrības noturību, krīzes vadības sistēmu, iekšējo un ārējo drošību, kiberdrošību un valsts robežas drošību”
2.
Likumprojekts
Iebildums
(2) Aicinām noteikt obligātu prasību Ministru kabinetam izdot instrukciju, kas nosaka konkrētus principus fonda finansējuma saņemšanai un izlietošanai, lai mazinātu interešu konfliktu riskus, kā arī ārvalstu un citu pretvalstiski noskaņotu subjektu ietekmi pār fonda finansējuma izlietošanu.
Tādēļ aicinām grozīt Likumprojekta 5. panta trešo daļu un izteikt to šādā redakcijā:
“3) Ministru kabinets izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas, izlietošanas un informēšanas par sasniegtajiem rezultātiem kārtību.”
Tādēļ aicinām grozīt Likumprojekta 5. panta trešo daļu un izteikt to šādā redakcijā:
“3) Ministru kabinets izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas, izlietošanas un informēšanas par sasniegtajiem rezultātiem kārtību.”
Piedāvātā redakcija
“3) Ministru kabinets izdot instrukciju, kas nosaka Fonda finanšu līdzekļu piešķiršanas, izlietošanas un informēšanas par sasniegtajiem rezultātiem kārtību.”
3.
Likumprojekts
Priekšlikums
(3) Visbeidzot, lūdzam noteikt personu loku, kas varēs pretendēt uz fonda līdzekļiem, iekļaujot arī biedrības un nodibinājumus, kā arī Likumprojektā skaidri iestrādāt fonda pārvaldības struktūru, nosakot iesaistītas puses un darbības principus, lai veicinātu finanšu līdzekļu piešķiršanas kārtības caurspīdību, labu pārvaldību, izvairītos no korupcijas riskiem un interešu konfliktiem, kā arī tā būtu saskaņā ar Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumu.
Piedāvātā redakcija
-
