Projekta ID
22-TA-2017Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām precizēt noteikumu projekta nosaukumu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 90. un 91.punkta prasībām, piemēram, "Publisko elektronisko sakaru tīklu drošības prasības".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot noteikumu projekta 2.3.apakšpunktu.
Noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Vēršam uzmanību, ka termins "informācijas tehnoloģiju drošības incidents (drošības incidents)" ir skaidrots Informācijas tehnoloģiju drošības likuma 6. panta pirmajā daļā, nosakot, ka "Informācijas tehnoloģiju drošības incidents (turpmāk — drošības incidents) ir kaitīgs notikums vai nodarījums, kura rezultātā tiek apdraudēta informācijas tehnoloģiju integritāte, pieejamība vai konfidencialitāte".
Ievērojot minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā noteikumu projekta 2.3.apakšpunkts svītrojams un noteikumu projektā izmantojams Informācijas tehnoloģiju drošības likumā definētais termins.
Saistībā ar minēto izvērtējama arī noteikumu projekta 2.4. - 2.6.apakšpunktā minēto terminu nepieciešamība.
Noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Vēršam uzmanību, ka termins "informācijas tehnoloģiju drošības incidents (drošības incidents)" ir skaidrots Informācijas tehnoloģiju drošības likuma 6. panta pirmajā daļā, nosakot, ka "Informācijas tehnoloģiju drošības incidents (turpmāk — drošības incidents) ir kaitīgs notikums vai nodarījums, kura rezultātā tiek apdraudēta informācijas tehnoloģiju integritāte, pieejamība vai konfidencialitāte".
Ievērojot minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā noteikumu projekta 2.3.apakšpunkts svītrojams un noteikumu projektā izmantojams Informācijas tehnoloģiju drošības likumā definētais termins.
Saistībā ar minēto izvērtējama arī noteikumu projekta 2.4. - 2.6.apakšpunktā minēto terminu nepieciešamība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 8.punktu, jo tas dublē Informācijas tehnoloģiju drošības likuma 9. panta pirmajā daļā noteiktos elektronisko sakaru komersantu pienākumus drošības incidentu gadījumā.
Atbilstoši minētajam lūdzam svītrot arī noteikumu projekta 9.punktu, kā arī izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot citas noteikumu projekta normas, kurās dublēti Informācijas tehnoloģiju drošības likuma noteikumi.
Vēršam uzmanību arī uz to, ka minētais noteikumu projektā ietvertais regulējums pārsniedz Elektronisko sakaru likuma 8. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktā pilnvarojuma robežas.
Atbilstoši minētajam lūdzam svītrot arī noteikumu projekta 9.punktu, kā arī izvērtēt un nepieciešamības gadījumā svītrot citas noteikumu projekta normas, kurās dublēti Informācijas tehnoloģiju drošības likuma noteikumi.
Vēršam uzmanību arī uz to, ka minētais noteikumu projektā ietvertais regulējums pārsniedz Elektronisko sakaru likuma 8. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktā pilnvarojuma robežas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam konkrētāk skaidrot (piemēram, noteikumu projekta anotācijā), kādi tieši pienākumi publisko elektronisko sakaru tīklu īpašniekam izriet no noteikumu projekta 23.punkta. Nepieciešamības gadījumā lūdzam šo punktu precizēt, lai tiesību normas adresātam būtu nepārptoami skaidri tā pienākumi un tiesības.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot, kas ir noteikumu projekta 28.punktā minētā "papildus informācija", tai skaitā, vai šāda informācija var ietvert arī fizisko personu datus. Nepieciešamības gadījumā lūdzam attiecīgo regulējumu saskaņot ar Datu valsts inspekciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta anotācijā norādīto, noteikumu projektā tiek pārņemtas Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi (turpmāk – Direktīva Nr. 2018/1972/ES) tiesību normas.
Norādām, ka šādā gadījumā noteikumu porjektu nepieciešams papildināt ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu, noformējot šo atsauci atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 168. punkta prasībām.
Norādām, ka šādā gadījumā noteikumu porjektu nepieciešams papildināt ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu, noformējot šo atsauci atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 168. punkta prasībām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka noslēguma jautājumu 29.punktā minētais termiņš attiecas uz visiem publiskajiem elektronisko sakaru tīkliem - gan tiem, kas jau ir nodoti ekspluatācijā, gan tiem, kas tiks nodoti ekspuatācijā līdz 2030.gadam - lūdzam nepieciešamības gadījumā precziēt 29.punktu, piemēram, nosakot, ka noteikumu 10.pantu piemēro no 2030.gada 1.janvāra (neuzskaitot subjektus) vai tamlīdzīgi.
Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā šī noslēguma noteikuma mērķis nav skaidrs.
Vēršam uzmanību, ka pašreizējā redakcijā šī noslēguma noteikuma mērķis nav skaidrs.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam aizpildīt noteikumu projekta anotācijas 5.4.apakšpunkta 1.tabulu, skaidri norādot, kuras Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra direktīvas Nr.2018/1972/ES par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi normas pārņemtas noteikumu projekta normās. Vēršam uzmanību, ka pretējā gadījumā nav iespējams vērtēt, vai dirketīvas normas pārņemtas pilnībā un korekti.
Tāpat, ņemot vērā noteikumu projekta anotācijā minēto norādi uz Eiropas Komisijas 2019. gada 26. martā Ieteikumiem (ES) 2019/534 par 5G tīklu kiberdrošību, nepieciešamības gadījumā lūdzam norādīt, ja noteikumu projektā tiek ieviestas minēto ieteikumu normas.
Tāpat, ņemot vērā noteikumu projekta anotācijā minēto norādi uz Eiropas Komisijas 2019. gada 26. martā Ieteikumiem (ES) 2019/534 par 5G tīklu kiberdrošību, nepieciešamības gadījumā lūdzam norādīt, ja noteikumu projektā tiek ieviestas minēto ieteikumu normas.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ierosinām redakcionāli precizēt noteikumu projekta 1.punktu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punktam, precīzi atspoguļojot Elektronisko sakaru likuma 8.pantā ietverto pilnvarojumu Ministru kabineta noteikumu izdošanai.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām vārdu "deleģē" aizstāt ar piemērotāku terminu, piemēram, "pērk" (pakalpojumus) vai tamlīdzīgi. Vēršam uzmanību, ka normatīvajos aktos terminu "deleģēt" parasti izmanto, lai aprakstītu valsts pārvaldes uzdevumu nodošanu privātpersonām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Noteikumu projekta anotācijas 1.3.punktā norādīta Eiropas Savienības 2020. gada 29. janvārī publicētā ES rīkkopa 5G drošībai, tomēr no anotācijas nav viennozīmīgi skaidrs, tieši kādas rekomendācijas tiek iekļautas noteikumu projektā, un kā tās saistītas, piemēram, ar CERT un Satversmes aizsardības birojam piešķirtajām tiesībām. Aicinām precizēt noteikumu porjekta anotāciju, skaidrāk strukturējot informāciju par noteikumu projektā iekļauto regulējumu, tā būtību un nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-