Projekta ID
25-TA-548Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3. punktā noteikts, ka gadījumā, ja netiks piešķirts pietiekams finansējums tiesībsarga noteikto uzdevumu veikšanai kārtējā gadā, Tiesībsarga birojam jānodrošina: ”tie pasākumi, kurus var nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.” Lūdzam attiecīgi anotācijā skaidrot, kā un cik lielā mērā tiks nodrošināta attiecīgo Eiropas Parlamenta un Padomes 2024.gada 13. jūnija regulas Nr.2024/1689, ar ko nosaka saskaņotas normas mākslīgā intelekta jomā (un groza Regulas (EK) Nr.300/2008, (ES) Nr.167/2013, (ES) Nr.168/2013, (ES) 2018/858, (ES) 2018/1139 un (ES) 2019/2144 un Direktīvas 2014/90/ES, (ES) 2016/797 un (ES) 2020/1828 (turpmāk - MI akts) prasības izpilde gadījumā, ja netiks piešķirts nepieciešamais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Iebildums
Likumprojekta 3. punkts paredz papildināt Tiesībsarga likumu ar informatīvajām atsaucēm uz četrām Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvām. Tomēr par šo direktīvu pārņemšanu likumā nav aizpildīta anotācijas 5. sadaļa, līdz ar to lūdzam to attiecīgi precizēt, jo īpaši detalizēti aizpildot anotācijas 5.4.1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
2025.gada 6.martā tika pieņemti (2025.gada 2. aprīlī stājās spēkā) grozījumi Tiesībsarga likumā papildinot likuma 13. pantu ar 13. un 14. punktu šādā redakcijā: "13) sniegt ieteikumus jautājumos, kas saistīti ar izturēšanos pret personām, kuras uzturas brīvības ierobežošanas vietās, kā arī par nepieciešamajiem pilnveidojumiem attiecībā uz uzturēšanās apstākļu uzlabošanu šajās vietās un citus ieteikumus privātpersonas cilvēktiesību aizsardzībai, kā arī saņemt informāciju par attiecīgo ieteikumu ieviešanas rezultātiem un ar to saistīto informāciju; 14) saņemt tiesu informatīvajā sistēmā esošo informāciju par tiesvedības gaitu un tiesu nolēmumus personu iesniegumu un pārbaudes lietu izskatīšanai, kā arī pētījumu, situāciju analīzes veikšanai un atzinumu sniegšanai."
Ņemot vērā minēto, lūdzam likumprojektā paredzēto papildinājumu attiecībā uz Tiesībsarga likuma 13. pantu aizstāt ar 15. un 16. punktu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam likumprojektā paredzēto papildinājumu attiecībā uz Tiesībsarga likuma 13. pantu aizstāt ar 15. un 16. punktu.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 13.pantu ar 15. un 16.punktu šādā redakcijā:
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam ievērot Tieslietu ministrijas priekšlikumu attiecībā uz likumprojekta 1. pantu un attiecīgi precizēt nepieciešamības gadījumā likumprojekta 2. pantu, kas paredz izteikt jaunā redakcijā Tiesībsarga likuma 27.panta pirmo daļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Saskaņā ar juridiskās tehnikas prasībām visus lietotos saīsinājumus, rakstot pirmo reizi, atšifrē, iekavās norādot to turpmāko lietojumu. Kā arī, ja konkrētais apzīmējums tiek saīsināts, tad šis saīsinājums lietojams arī turpmāk tekstā (piemēram, dažviet tiek lietots saīsinājums „TSL”, citviet tiek lietots pilns nosaukums „Tiesībsarga likums”). Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 3. lpp. norādīts, ka ”saskaņā ar Tiesībsarga likuma (turpmāk - TSL) 25.pantu tiesībsarga atzinumam ir rekomendējošs raksturs, kas ir atbilstošs ombuda vietai un lomai. [..] Ņemot vērā faktu, ka tiesībsargs sniedz rekomendācijas, bet nesoda, savukārt MI akts paredz konkrētus sodus par darbību un/vai bezdarbību, nepieciešams nacionālā līmenī paredzēt sadarbības kārtību starp tiesībsargu un tirgus uzraudzības iestādēm,” vienlaikus ietverts, ka:” TSL jau šobrīd nosaka tiesībsarga pilnvaras pārbaudes lietās, cita starpā reglamentējot tiesībsarga atzinuma tvērumu. Tādejādi, ja tiesībsarga atzinumā ir konstatēts pamattiesību aizskārums, pārkāpjot MI jomu regulējošo normatīvo aktu prasības, tas var būt par pamatu tirgus uzraudzības iestādēm ierosināt administratīvo vai administratīvo pārkāpumu procesu, kura ietvaros piemērot administratīvos naudas sodus vai citas sankcijas un izpildes pasākumus saskaņā ar MI akta 99.pantu.” Aicinām izvērtēt nepieciešamību papildināt anotācijas risinājuma aprakstu ar atsaucēm uz attiecīgajiem normatīvajiem aktiem, kuri paredz, ka, balstoties uz Tiesībsarga likuma 25. panta 4. daļu (tiesībsargam pārbaudes lietas atzinumā konstatējot pamattiesību aizskārumu), var tikt uzsākts administratīvais pārkāpuma process.
Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai nepieciešams likumprojektā ietvert papildus punktus, kuri noteiktu nepieciešamo sadarbību starp tiesībsargu un tirgus uzraudzības iestādēm, lai īstenotu darbības, kas noteiktas MI akta XII nodaļā “Sodi”. Lūdzam attiecīgi izvērst skaidrojumu anotācijā vai precizēt likumprojektu un anotāciju.
Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai nepieciešams likumprojektā ietvert papildus punktus, kuri noteiktu nepieciešamo sadarbību starp tiesībsargu un tirgus uzraudzības iestādēm, lai īstenotu darbības, kas noteiktas MI akta XII nodaļā “Sodi”. Lūdzam attiecīgi izvērst skaidrojumu anotācijā vai precizēt likumprojektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Priekšlikums
Ievērojot Tieslietu ministrijas priekšlikumu par nepieciešamību likumprojektā paredzēto papildinājumu attiecībā uz Tiesībsarga likuma 13. pantu aizstāt ar 15. un 16. punktu, aicinām attiecīgi precizēt anotācijas 5. sadaļā ietvertās MI akta ieviešanas atsauces.
Piedāvātā redakcija
-
