Projekta ID
24-TA-409Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
30.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Finanšu ministrija nepiekrīt izziņā paustajam Konkurences padomes viedoklim par to, ka regulējums par publisko iepirkumu līgumos ietveramajām pušu tiesībām un pienākumiem konkurences tiesību pārkāpuma gadījumā būtu jānosaka publisko iepirkumu jomas normatīvajos aktos.
Norādām, ka Publisko iepirkumu likuma viens no mērķiem ir nodrošināt pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu, maksimāli samazinot tā risku. Mērķa sasniegšanai likuma 60.pantā jau ir noteiktas līgumā iekļaujamās prasības. Tajā skaitā ir noteikts, ka līgumā jāparedz kārtība, kādā pieļaujama atkāpšanās no iepirkuma līguma, un jāparedz līgumslēdzēju pušu atbildība par radītajiem zaudējumiem, atbilstoši Civillikumā noteiktajam.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra sēdes protokola Nr.1 71.§ "Informatīvais ziņojums "Par īstenojamiem pasākumiem, lai veicinātu aktīvāku publisko pasūtītāju iesaisti zaudējumu atgūšanā, kas tiem radušies organizētajos iepirkumos tirgus dalībnieku īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu dēļ"" uzdotā uzdevuma specifisko mērķi, proti, noteikt pasūtītājam pienākumu attiecīgi rīkoties gadījumos, kad ir pierādāmi radušies zaudējumi tieši konkurences tiesību pārkāpuma dēļ, iepirkumus regulējošo normatīvo aktu tvērums ir šaurāks par uzdevuma mērķī ietverto.
Norādām, ka Publisko iepirkumu likuma viens no mērķiem ir nodrošināt pasūtītāja līdzekļu efektīvu izmantošanu, maksimāli samazinot tā risku. Mērķa sasniegšanai likuma 60.pantā jau ir noteiktas līgumā iekļaujamās prasības. Tajā skaitā ir noteikts, ka līgumā jāparedz kārtība, kādā pieļaujama atkāpšanās no iepirkuma līguma, un jāparedz līgumslēdzēju pušu atbildība par radītajiem zaudējumiem, atbilstoši Civillikumā noteiktajam.
Ņemot vērā Ministru kabineta 2024.gada 9.janvāra sēdes protokola Nr.1 71.§ "Informatīvais ziņojums "Par īstenojamiem pasākumiem, lai veicinātu aktīvāku publisko pasūtītāju iesaisti zaudējumu atgūšanā, kas tiem radušies organizētajos iepirkumos tirgus dalībnieku īstenoto konkurences tiesību pārkāpumu dēļ"" uzdotā uzdevuma specifisko mērķi, proti, noteikt pasūtītājam pienākumu attiecīgi rīkoties gadījumos, kad ir pierādāmi radušies zaudējumi tieši konkurences tiesību pārkāpuma dēļ, iepirkumus regulējošo normatīvo aktu tvērums ir šaurāks par uzdevuma mērķī ietverto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas nobeigumā uzsvērts, ka par "publiskajiem pasūtītājiem" uzskatāmi pasūtītāji PIL 1. panta 19. punkta izpratnē un sabiedrisko pakalpojumu sniedzēji SPSIL 1. panta 27. punkta "a" apakšpunkta izpratnē, kuri tiek finansēti no publiskajiem naudas līdzekļiem. Nav saprotams, uz kuriem subjektiem attiecas palīgteikums "kuri tiek finansēti no publiskajiem naudas līdzekļiem", proti, vai šis palīgteikums kā nosacījums tiek attiecināts arī uz PIL 1. panta 19. punkta pasūtītājiem, tāpēc lūdzam anotācijā viennozīmīgi aprakstīt "publiskā pasūtītāja" tvērumu.
Vēršam uzmanību, ka PIL 1. panta 19. punkta izpratnē par pasūtītājiem var būt arī privāto tiesību juridiskās personas, kas kumulatīvi atbilst 1. panta 19. punkta a) un b) apakšpunktu pazīmēm. Savukārt, PIL 1. panta 19. punkta b) apakšpunktā ir aptvertas alternatīvas pazīmes, proti," b) ir publiskas personas vai tās institūcijas padotībā vai publiska persona vai tās institūcija, vai cita šajā punktā minētajiem kritērijiem atbilstoša privāto tiesību juridiskā persona uzrauga šādas privāto tiesību juridiskās personas pārvaldību, tostarp attiecībā uz šādu privāto tiesību juridisko personu īsteno izšķirošo ietekmi Koncernu likuma izpratnē, vai arī [..]"
Vēršam uzmanību, ka PIL 1. panta 19. punkta izpratnē par pasūtītājiem var būt arī privāto tiesību juridiskās personas, kas kumulatīvi atbilst 1. panta 19. punkta a) un b) apakšpunktu pazīmēm. Savukārt, PIL 1. panta 19. punkta b) apakšpunktā ir aptvertas alternatīvas pazīmes, proti," b) ir publiskas personas vai tās institūcijas padotībā vai publiska persona vai tās institūcija, vai cita šajā punktā minētajiem kritērijiem atbilstoša privāto tiesību juridiskā persona uzrauga šādas privāto tiesību juridiskās personas pārvaldību, tostarp attiecībā uz šādu privāto tiesību juridisko personu īsteno izšķirošo ietekmi Koncernu likuma izpratnē, vai arī [..]"
Piedāvātā redakcija
-