Atzinums

Projekta ID
24-TA-1424
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 2.6.apakšpunktā un 4.2. apakšpunktā minētajā mērķa grupā nenodarbinātas personas, ņemot vēra, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam 4.2.4.specifiskā atbalsta mērķa galveno mērķa grupu uzskaitījumā nav minētas nenodarbinātas personas. Papildus, atbalsta sniegšana nenodarbinātām personām 4.2.4.1.pasakuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" (turpmāk - 4.2.4.1.pasākums) ietvaros palielina dubultfinansējuma risku, ņemot vērā, ka atbalstu nenodarbinātām personām sniedz Nodarbinātības valsts aģentūra, t.sk. dažādu Eiropas Savienības fondu projektu ietvaros.
Lūdzam veikt atbilstošus precizējumu arī saistītajos noteikumu projekta punktos un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 14.punktā paredzēto, ka finansējuma saņēmējs un Pasākuma otrās kārtas ietvaros projekta iesniedzējs ir Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra biedrību un nodibinājumu reģistrā reģistrēta biedrība vai nodibinājums, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kas pamato, ka nacionālā līdzfinansējuma daļa šī pasākuma īstenošanai ir jānodrošina no valsts budžeta līdzekļiem.
Ņemot vērā izteikto iebildumu pie noteikumu projekta 8.punkta, attiecīga argumentācija anotācijā ir sniedzama arī par noteikumu projekta 10.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam novērst matemātisko nesakritību publiskā finansējuma apmēram, jo iekavās uzrādītais finansējuma sadalījums veido 1 920 859,33 euro, nevis 1 920 909,33 euro, kā uzrādīts pirms iekavām. Vienlaikus lūdzam šajā punktā noteiktos finansējuma apmērus izteikt pilnos euro, bez cipariem aiz komata.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka atbalsts netiek piešķirts ne tikai Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā minētajām neatbalstāmajām nozarēm, bet arī Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas regulas Nr.2023/2831) 1.panta 1.punkta e) un f) apakšpunktā minētajām darbībām, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 25.1. apakšpunktu.
Vienlaikus, lai nodrošinātu, ka atbalsts netiek piešķirts Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regulas Nr.651/2014) 1.panta 2.punkta c) un d) apakšpunktos noteiktajām darbībām un 1.panta 3.punktā noteiktajām neatbalstāmajām nozarēm, lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 25.2. apakšpunktu. Papildus attiecībā uz atbalsta piešķiršanu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, lūdzam noteikumu projektā iekļaut nosacījumu par darbību vai izmaksu nošķiršanu gadījumā, ja atbalstu plānots piešķirt ar Komisijas regulu Nr.651/2014 un uzņēmums darbojas gan Komisijas regulas Nr.651/2014 izslēgtajās nozarēs, gan citās nozarēs, uz kurām attiecas Komisijas regulas Nr.651/2014 darbības joma.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā nav sniegta informācija, kāda netiešo izmaksu vienotā likme piemērojama - 15% no personāla izmaksām vai 7% apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Lūdzam ņemt vērā, ka, ja tiek piemērota netiešo izmaksu likme 15 % apmērā no tiešajām personāla izmaksām, tad tā rēķināma tikai no to darbinieku atlīdzības, kas nodarbināti uz darba līguma vai rīkojuma pamata, savukārt, ja tiek piemērota netiešo izmaksu likme 7% apmērā no tiešajām attiecinājām izmaksām, tad anotācijā jānorāda detalizēta izmaksu pozīciju uzskaite.
Lūdzam veikt atbilstošus papildinājumus noteikumu projektā un anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projekta 37.2. apakšpunkts ievēro Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punktā noteikto definīciju un uzņēmums tiek vērtēts uzņēmuma grupas līmenī, lūdzam to atbilstoši precizēt. Vēršam uzmanību, ka punkta esošā redakcija paredz, ka uzņēmumu grupas līmenī vērtē tikai attiecībā uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta "c" apakšpunktā iekļauto nosacījumu. Atbilstoši lūdzam precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta V nodaļu "Ar komercdarbības atbalsta saņemšanu saistītie nosacījumi" sadaļu ar nosacījumu, ka piešķirot atbalstu uzņēmumam, tiks ievērotas Komisijas regulu Nr.  651/2014 6.pantā 2.punktā noteiktais stimulējošās ietekmes nosacījums. Papildus lūdzam iekļaut definīciju par darbu sākumu, kas noteikta Komisijas regulas Nr. 651/2014 2.pantā 23.punktā un nosacījumu, ka, ja darbības uzsāktas pirms uzņēmuma pieteikuma iesniegšanas, atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014 saņemt nav iespējams un pieteikums ir noraidāms.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka, piešķirot atbalstu uzņēmumam ar Komisijas regulu Nr.  651/2014, tiks ievērots nosacījums, ka lēmumu par atbalsta piešķiršanu var pieņemt līdz Komisijas Regulas Nr.651/2014 58.panta 4.punktā un 59.pantā noteiktajam termiņam.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu par Komisijas regulas Nr.651/2014 9.panta 1. un 4.punktā noteiktās prasību ievērošanu, nosakot arī iestādi, kas būs atbildīga par tās īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā regulas 2021/1060 2.panta 9.punkta d) apakšpunkta nosacījumus, divpakāpju projektos finansējuma saņēmējs drīkst piešķirt gala labuma guvējiem tikai de minimis atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 2023/2831 un 717/2014, bet atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu 615/2014 drīkst piešķirt tikai sadarbības iestāde, nevis finansējuma saņēmējs. Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projektā svītrot visus nosacījumus, kas paredz Komisijas regulas 651/2014 atbalsta sniegšanu gala labuma guvējiem. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu par to, kāda būs finansējuma saņēmēja rīcība, pēc tam, kad tiks atgūts nelikumīgais komercdarbības atbalsts no atbalsta saņēmēja, proti, vai atgūtie finanšu līdzekļi tiks atmaksāti sadarbības iestādei vai arī tie tiks novirzīti jauna atbalsta piešķiršanai šīs atbalsta programmas ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka projekta īstenošanas termiņš ir 2029.gada 30.novembris, projekta iesniegumam iesniegšanas brīdī iesniegts bankas konta izraksts, kas apliecina pieejamā finansējuma apjomu, neapliecina, ka privātais finansējums projekta attiecināmo izmaksu segšanai būs nodrošināts visā projekta īstenošanas laikā. Šāda veida dokuments apliecina finanšu līdzekļu esamību uz noteikto brīdi, bet negarantē, to pieejamību ilgākā laika periodā. Lūdzam pārskatīt un noteikt iesniedzamos finansējuma pieejamību apliecinošos dokumentus, kas apliecina finanšu līdzekļu iespējamo pieejamību visā projekta īstenošanas laikā.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar informāciju, ka, ievērojot Komisijas regulā Nr.651/2014 noteikto, atbildīgā iestāde 20 darba dienu laikā pēc noteikumu spēkā stāšanās iesniegs Eiropas Komisijai pasākuma kopsavilkuma informāciju, izmantojot SANI2 sistēmu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā analīze veicama par katru pasākumā plānoto finansējuma vai atbalsta saņēmēju līmeni. Lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar izvērtējumu, kādēļ atbalsts finansējuma saņēmējam un sadarbības partnerim būtu kvalificējams kā komercdarbības atbalsts vai nebūtu uzskatāms par komercdarbības atbalstu, kā tas minēts noteikumu projekta 13.punktā. Lūdzam ņemt vērā, ka fondu darbība parasti ir saimnieciska darbība. Attiecīgi, anotācija papildināma ar informāciju par to, vai finansējuma saņēmējs veic vai neveic saimniecisko darbību un vai atbalsts ir/nav plānots saimnieciskās darbības veikšanai, kā arī vai atbalsts ir/nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.panta pazīmēm. Ja tiek secināts, ka atbalsts arī finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera līmenī kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, lūdzam nodrošināt piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumu ietveršanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Jau šobrīd spēkā esošie normatīvie akti paredz vairākus nodokļu atvieglojumus un atbrīvojumus izglītības jomā, t.sk. pieaugušo izglītībai. Jebkuras nodokļu politikas izmaiņas ir jāskata kompleksi ar valdības noteiktajām prioritātēm un ir diskutējamas kontekstā ar turpmāko gadu budžeta iespēju un fiskālās ietekmes izvērtējumu, kā arī vērtējamas kopsakarā ar citiem nodokļu atvieglojumiem un kopējo ekonomisko situāciju valstī, tādējādi lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” šo rindkopu, neiekļaujot tajā frāzi "priekšlikumus nodokļu izmaiņām":
Tāpat paredzēts izvērtēt nozarē esošo īstenoto pieeju pieaugušo izglītībā, lai noteiktu ekonomiski efektīvākos pieaugušo izglītības finansēšanas modeļus – vērtējot gan priekšlikumus nodokļu izmaiņām, gan līdzatbildīgai nozares mācību vajadzību finansēšanai. 

Tāpat lūdzam precizēt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” šo rindkopu, svītrojot teikuma daļu "atspoguļojot savstarpēji saskaņotu vienotu redzējumu jauna nodokļu politikas piedāvājuma gadījumā": 
Papildus tam atbalstīto projektu īstenotājiem noteikumu projektā paredzēts kopīgs uzdevums sagatavot un iesniegt Izglītības un zinātnes ministrijā savstarpēji saskaņotus priekšlikumus nepieciešamajām izmaiņām normatīvajā regulējumā, atspoguļojot savstarpēji saskaņotu vienotu redzējumu jauna nodokļu politikas piedāvājuma gadījumā
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Tā kā nav saprotams, kas domāts ar "nodokļu pārvirzīšanu", lūgums svītrot anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļā “Risinājuma apraksts” šo teikuma daļu: "(tostarp, piem., caur nodokļu pārvirzīšanu)".
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļu aizpildīt atbilstoši Valsts kancelejas izstrādātajām vadlīnijām tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtēšanai un novērtējuma sagatavošanai vienotajā tiesību aktu izstrādes un saskaņošanas portālā.

Vēršam uzmanību, ka atbilstoši šīm vadlīnijām, jauna Eiropas Savienības (turpmāk – ES) politikas instrumenta ES pasākuma īstenošanai ailēs “saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam” un “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru” ieņēmumi un izdevumi nav jānorāda, ievērojot, ka budžetā finansējums jaunam pasākumam nevar būt jau paredzēts, attiecīgi informāciju par projekta īstenošanas finansējumu norāda ailē “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” un ailē “izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”. 

Savukārt 6.punktā norāda informāciju, ka projekta īstenošanai ieņēmumi ir ES fondu/ārvalstu finansējuma daļa un izdevumi ir kopīgie nepieciešamie līdzekļi, kas tiek segti no ES fondu/ārvalstu finansējuma, valsts budžeta un/vai pašvaldību budžeta, kā arī pasākuma finansējuma % un euro sadalījumu pa avotiem un gadiem (visam projekta/pasākuma īstenošanas periodam).  

Norādot finansējuma sadalījumu pa gadiem un finansējuma avotiem, tas uzrādāms pilnos euro, bez cipariem aiz komata.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 1.6. apakšpunktu, ņemot vērā, ka noteikumu projekts izdots saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, un tajos noteiktais deleģējums neparedz noteikt šādus nosacījumus. Turklāt noteikumu projektā minētie nosacījumi nav ietverti, un tie izriet no citiem normatīvajiem aktiem, piemēram, Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumiem Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Lūdzam atbilstoši precizēt arī noteikumu projekta II nodaļas nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Publiskās un privātās partnerības likuma 1. panta 1.punktam publiskā un privātā partnerība (turpmāk – PPP) ir publiskā un privātā sektora sadarbība, kuru vienlaikus raksturo šādas pazīmes:
a) sadarbība notiek starp vienu vai vairākiem publiskajiem partneriem un vienu vai vairākiem publiskās un privātās partnerības procedūrā iesaistītajiem privātajiem partneriem,
b) sadarbība notiek, lai nodrošinātu sabiedrības vajadzības būvdarbu veikšanā vai pakalpojumu sniegšanā,
c) tā ir ilgtermiņa sadarbība, kas ilgst līdz 30 gadiem, bet šajā likumā paredzētajos gadījumos arī ilgāk,
d) publiskais un privātais partneris apvieno un izmanto tam pieejamos resursus (piemēram, īpašumu, finanšu līdzekļus, zināšanas un pieredzi),
e) atbildība un riski tiek dalīti starp publisko partneri un privāto partneri;
Tādejādi PPP projektus īsteno publiskas infrastruktūras izveidošanai vai publisku pakalpojumu sniegšanai, kur ir nepieciešamas lielas investīcijas un publiskajam sektoram tam  nepietiek resursu, bet infrastruktūra vai pakalpojums nepieciešams šobrīd.
Lai īstenotu PPP, ir nepieciešami veikt sagatavošanās darbus - izstrādāt finanšu un ekonomiskos aprēķinus. Publiskās un privātās partnerības likuma 14. panta pirmā daļa nosaka - lai noteiktu publiskās un privātās partnerības piemērojamību konkrētā projekta īstenošanā, raugoties no publiskās personas finanšu resursu racionālas un efektīvas izmantošanas viedokļa, un to, kāds publiskās un privātās partnerības līgums slēdzams, lai veiksmīgi īstenotu attiecīgo būvdarbu veikšanas vai pakalpojumu sniegšanas projektu, ņemot vērā potenciālā publiskās un privātās partnerības līguma ietekmi uz valsts budžeta ilgtermiņa saistību apjomu un vispārējās valdības sektora budžeta bilanci un parādu, tiek veikti finanšu un ekonomiskie aprēķini.
Tā kā minētais prasmju fonds neatbilst minētajam regulējumam, tad gan noteikumu projektā, gan anotācijā aicinām izmantot terminu “publiskā un privātā sektora sadarbība”, jo fonda izveides mērķis ir sociālā dialogā sadarboties privātajam un publiskajam sektoram, lai izveidotu tādas apmācības veidus, pēc kuriem ir pieprasījums tirgū.
Lūdzam veikt atbilstošus precizējumus citur noteikumu projektā un anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka attiecībā uz noteikumu projekta 5.1. un 5.2.apakšpunktā iekļautas uzraudzības rādītāju vērtības, par kurām Eiropas Komisijā ir iesniegti Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) grozījumi, lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu ar punktu par Izglītības un zinātnes ministrijas rīcību gadījumā, ja Eiropas Komisija neapstiprina minētos grozījumus Programmā.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 5.2.2.apakšpunktā noteikto Programmas uzraudzības rādītāja vērtību, ņemot vēra, ka Programmā rādītāja gala vērtība - 6 469 unikālas personas - veidojas no 4.2.4.1.pasakuma 2.kārtā un 4.2.4.2.pasākumā atbalstītajām personām un kopsummā veidojas matemātiska neprecizitāte, jo Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumos Nr. 283 “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.2 pasākuma "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" īstenošanas noteikumi” šobrīd apstiprināta rādītāja vērtība 5 601.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ja ar šo noteikumu projektu ir plānots noteikt prasības, lai nodrošinātu nākotnē Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna (turpmāk – AF) 59.mērķa “Prasmju fondu izmēģinājuma projekti”  izpildi, lūdzam salāgot noteikumu projekta 5.3.4.apakšpunktā iekļautā rādītāja termiņu, jo AF rādītājiem jābūt sasniegtiem uz 2026.gada 2.ceturkšņa beigām.
Vienlaikus, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, kura iestāde un kāda finansējuma ietvaros pēcuzraudzības periodā nodrošinās noteikumu projekta 20.punktā iekļautā ilgtspējas nosacījuma uzraudzību.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Eiropas Sociālā fonda Plus finansējuma apjomu (4 898 317 EUR, nevis 4 898 319 EUR) atbilstoši Finanšu ministrijas rīcībā esošajai informācijai (Programmas papildinājumā) par finansējuma sadalījumu Izglītības un zinātnes ministrijas pārziņā esošajos specifiskā atbalsta mērķos un pasākumos. Lūdzam veikt precizējumus arī attiecībā uz kopējo finansējumu, lai nodrošinātu matemātisko atbilstību un atbilstošu ES fondu intensitāti.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, ka 4.2.4.1.pasākuma 2.kārtas ietvaros nav plānota elastības finansējuma izmantošana un ka cita attiecīgās prioritātes un fonda specifiskā atbalsta mērķa ietvaros tiek noteikts elastības finansējums, lai prioritātes un fonda līmenī būtu iespējams nodrošināt Programmā noteikto elastības finansējuma apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar minimālo projekta apmēru, lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni par vienkāršoto izmaksu piemērošanas prasībām, ņemot vērā, ka tās atšķiras projektiem līdz 200 000 EUR un virs 200 000 EUR.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 13. punkta pirmā teikuma mērķi un būtību. Vēršam uzmanību, ka finansējuma saņēmējs un sadarbības partneris īsteno vienu un to pašu projektu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 3. punktu finansējuma saņēmējs, saglabājot atbildību par projekta īstenošanu, mērķu sasniegšanu, izdevumu attiecināmību, kā arī maksājumu veikšanu un iepirkuma procedūras veikšanu, var projekta īstenošanā piesaistīt sadarbības partneri.
Proti, nav saprotams, kā varētu rasties situācija, kurā finansējuma saņēmējs īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu, savukārt sadarbības partneri īsteno projektu, kas nav saistīts ar saimnieciskās darbības veikšanu vai nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.

Vienlaikus aicinām papildināt noteikumu projekta 13. un 17. punktu ar atsauci ne tikai uz noteikumu projekta 15. punktā minētajiem sadarbības partneriem, bet arī 16. punktā minētajiem sadarbības partneriem.
 
Piedāvātā redakcija
-
26.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka biedrību biedru saraksti nav publiski pieejami, lai izvērtētu projekta iesniedzēja atbilstību MK noteikumu projekta 23.2.apakšpunktā noteiktajai prasībai, projekta iesniegumam nepieciešams pievienot projekta iesniedzēja biedru un to biedru (ja attiecināms) sarakstu, norādot komersantu nosaukumu un reģistrācijas numuru. 
Kā arī, lai gūtu pārliecību par sadarbības partnera atbilstību MK noteikumu projektā paredzētajai prasībai, ka sadarbības partneris var būt biedrība, kas apvieno vienas nozares Latvijas Republikā reģistrētus uzņēmumus, nepieciešams iesniegt sadarbības partnera biedru un to biedru (ja attiecināms) sarakstu, norādot komersantu nosaukumu un reģistrācijas numuru. 
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās lietotājs un piemērotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par normā ietvertajiem pienākumiem un tiesībām. Vēršam uzmanību, ka nav viennozīmīgi saprotams, kādēļ noteikumu projekta 21.7. apakšpunktā ir ietverta atsauce uz noteikumu projekta 38.6. apakšpunktu. Lūdzam skaidrot minētās atsauces nepieciešamību vai to precizēt.
Vienlaikus, lūdzam skaidrot risinājuma apraksta nepieciešamību, kāpēc šāds dokuments tiek prasīts kā projekta iesnieguma pielikums.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt noteikto kopējā apgrozījuma apmēra robežvērtību, nodrošinot prasības samērību.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka saskaņošanai ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda 4.politikas mērķa "Sociālāka Eiropa" apakškomitejā virzītajos kritērijos iekļautais kvalitātes kritērijs Nr. 4.1. “Projekta iesniedzēja kopējais Latvijā reģistrēto biedru un to biedru   (sīko (mikro), mazo un vidējo, lielo komersantu, pašnodarbinātu personu), neskaitot pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijas un pašvaldības, apgrozījuma apjoms pēdējā noslēgtajā finanšu gadā ir:[..]”  nosaka, ka kopējā apgrozījuma apmērā tiek iekļauts sīko (mikro), mazo un vidējo, lielo komersantu, pašnodarbinātu personu apgrozījums, vienlaikus netiek ieskaitīts pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju un pašvaldību apgrozījums. Lūdzam MK noteikumu projektā skaidri definēt, kāda veida biedru apgrozījums ir ieskaitāms, paredzot tikai tādus subjektus, kam atbilstoši normatīvo aktu regulējumam ir nosakāms neto apgrozījums (piemēram, izslēdzot pašnodarbinātos), kā arī paredzot ierobežojumu, ka nav ieskaitāms pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju un pašvaldību apgrozījums, MK noteikumu projektā (ja attiecināms), lai pamatotu kvalitātes kritērijā noteikto ierobežojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kā tiek noteikta atbilstība šai prasībai projekta iesniedzējam, vai dzēst šo apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu 21.4. apakšpunkts nosaka pienākumu iesniegt apliecinājumu par līdzfinansējuma nodrošināšanu, lūdzam dzēst šo punktu, lai nedublētu. Vienlaikus prasības par apliecinājumā norādītā finansējuma atbilstību projekta iesnieguma budžetam, tajā norādītajam  publiskā un privātā finansējuma apjomam projekta īstenošanai iekļaujams projektu iesniegumu vērtēšanas kritēriju prasībās, tās iekļaujot kritēriju piemērošanas skaidrojumā.
 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka attiecībā uz projekta iesnieguma sagatavošanas izmaksām Vadošās iestādes vadlīniju Nr.1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" 10.1.apakšpunktā noteikts šādi: "Ja ESF+ finansēta projekta gadījumā nepieciešams veikt pētījumu vai sagatavot cita veida specifisku dokumentāciju, izdevumi šo dokumentu/pētījumu sagatavošanai ir attiecināmi, ja to nosaka MK noteikumi par SAM īstenošanu. Izmaksas par projekta iesnieguma informācijas sagatavošanu un aizpildīšanu Kohēzijas politikas vadības un informācijas sistēmā nav attiecināmas.".
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt, kādas dokumentācijas izstrādei konkrētās izmaksas paredzētas.
Ja šajā punktā noteiktas izmaksas par noteikumu projekta 24.11.apakšpunktā minētajām darbībām - projekta īstenošanu pamatojošās dokumentācijas, tostarp prasmju fonda konceptuālā apraksta, sagatavošana, iepirkuma procedūras dokumentācijas sagatavošanu, lūdzam ietvert atbilstošu atsauci uz konkrēto apakšpunktu/ konkrētu dokumentāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā paredzētais atbalsts nepārklājas ar Ekonomikas ministrijas pamatfunkcijām un tās kompetencē esošajiem jautājumiem attiecībā uz darbaspēka tirgus prognozēm.
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām skaidrot, kuru darbību īstenošanai būtu attiecināmas 27.12.apakšpunktā noteiktās ārpakalpojumu izmaksas, konkretizējot ārpakalpojumu izmaksas, kā arī norādot atsauci uz atbalstāmajām darbībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā iekļaut AF 59.mērķa izpildes prasību par sadarbības modeļa izstrādi starp uzņēmumiem un darba ņēmēju organizācijām nozarēs par kopīgu redzējumu par mācību vajadzībām, t. sk. “nākotnes prasmes” nozarē un saistītajās nozarēs.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 37.punkts paredz, ka prasmju fonda atbalstu var saņemt uzņēmums pie noteiktiem nosacījumiem, un finansējuma saņēmējs atbilstoši uzņēmuma pieprasījumam sniedz finanšu atbalstu uzņēmumam (noteikumu projekta 42.punkts), lūdzam noteikumu projektā iekļaut informāciju par uzņēmuma iespējām apstrīdēt un pārsūdzēt finansējuma saņēmēja pieņemtos lēmumus, proti, atrunāt citur normatīvajos aktos nenoregulētā atbalsta piešķiršanas apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas kārtību finansējuma gala labuma guvējiem (t.i. par atbalsta nepiešķiršanu).
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā norādīt avansa saņemšanas nosacījumus (kā piemēram, avansa apjoms un tā izmaksāšanas kārtība), kā arī lūdzam norādīt avansa un starpposma maksājuma izmaksāšanas nosacījumus. Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumu Nr. 205 “Valsts budžeta līdzekļu plānošanas kārtība Eiropas Savienības fondu projektu īstenošanai un maksājumu veikšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā”  8.1. apakšpunktam Eiropas Savienības fonda ietvaros var veikt avansa maksājumu finansējuma saņēmējam, ja tā izmaksāšanas nosacījumi ir paredzēti normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu. Lūdzam atbilstoši precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka noteikumu projekts paredz sadarbības partneru iesaisti projektu īstenošanā, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar  finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera sadarbības nosacījumiem, pienākumiem un tiesībām, projekta mērķu un rādītāju savstarpējo sasniegšanas dalījumu. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā ir jābūt pietiekami detalizēti atrunātiem sadarbības aspektiem, t.i., skaidri ir norādītas sadarbības partnera veicamās darbības un resursi, ar kādiem tas iesaistās projektā vai jānorāda, ka attiecīgie jautājumi tiks regulēti sadarbības līgumā. Iekļaujot minēto informāciju, noteikumu projektā nedublē Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumos Nr. 408 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" noteikto regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 37.4., kā arī 23.1. apakšpunktu, ņemot vērā, ka minētā prasība par nodokļu un nodevu parāda neesamību izriet no Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 22. panta pirmās daļas "d" punktā minētā izslēgšanas noteikuma, un izrietoši citos normatīvajos aktos, tostarp likumā "Par nodokļiem un nodevām", ietvertajām prasībām, kā arī vienotajiem projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektam nav pievienots 3.pielikums, lūdzam to pievienot. Vienlaikus noteikumu projekta 38.8.apakšpunktā aicinām precizēt vārdu "pieteikums", konkretizējot, kāds pieteikums tiek minēts.
 
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka noteikumu projektā netiek dublētas normas, lūdzam izvērtēt iespēju svītrot noteikumu projekta 47.punktu, jo tajā iekļautais nosacījums jau ietverts noteikumu projekta 45.punktā.
 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsts mācībām tiks sniegts ar Komisijas regulu 2023/2831, nepieciešams norādīt pieļaujamo atbalsta intensitāti  piešķirot Komisijas regulas 2023/2831 atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
42.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu korektu dokumentu glabāšanas nosacījuma piemērošanu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 53.punktu šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
Finansējuma saņēmējs informāciju par piešķirto de minimis atbalstu glabā 10 gadus, sākot no dienas, kurā piešķirts pēdējais atbalsts. Uzņēmums informāciju par piešķirto de minimis atbalstu glabā 10 gadus, sākot no dienas, kurā tam piešķirts atbalsts atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 3. un 7. punktā noteiktajam.
43.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka anotācijas 5.sadaļā ir pilna informācija par uz pasākumu attiecināmajiem ES tiesību aktiem, lūdzam papildināt anotācijas 5.sadaļu, tai skaitā, 5.4.1. tabulu, ar izvērtējumu attiecībā uz Komisijas regulas Nr.651/2014 normām.
 
Piedāvātā redakcija
-
44.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Skaidrojam, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3.panta 2.punktā noteiktajam atbalsta sniedzējam ir pienākums pārbaudīt, vai plānotā atbalsta apjoms kopā ar iepriekš piešķirto, nevis faktiski saņemto, de minimis atbalstu nepārsniedz Komisijas regulas 2023/2831 3.panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta kopsummu. Lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktam, aicinām anotācijā aizstāt vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.
Piedāvātā redakcija
-
45.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ja ar noteikumu projektu par 4.2.4.1. pasākuma “Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai” 2.kārtu ir plānots izpildīt AF 58.mērķi “Prasmju fondu koncepcijas izstrāde” un iekļaut prasības, lai nodrošinātu nākotnē arī AF 59.mērķa “Prasmju fondu izmēģinājuma projekti” izpildi, lūdzam to aprakstīt anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-