Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
22-TA-3414
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
          Likumprojekta 22. pants paredz izteikt Revīzijas pakalpojumu likuma 27. panta pirmo daļu jaunā redakcijā nosakot, ka: "Zvērinātam revidentam aizliegts izpaust komercnoslēpumu, kuru viņš uzzinājis, pildot profesionālos pienākumus. Zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai aizliegts izmantot vai atklāt bez klienta rakstveida piekrišanas komercnoslēpumu saturošu informāciju, izņemot:
1) Finanšu izlūkošanas dienestam Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas  finansēšanas novēršanas likumā minētajos gadījumos;
2) Valsts drošības dienestam Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā minētajos gadījumos; 
3) Valsts ieņēmumu dienestam likumā "Par nodokļiem un nodevām" minētajos gadījumos, kad zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība ir konstatējusi aizdomīgu darījumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma izpratnē, kura pazīmes atbilst vismaz vienai no likuma "Par nodokļiem un nodevām" minētajām aizdomīguma pazīmēm nodokļu jomā;
4) Finanšu ministrijai un Latvijas Bankai kā šajā likumā noteiktajām kompetentajām iestādēm to šajā likumā un regulā Nr. 537/2014 minēto uzdevumu izpildei;
5) Latvijas Zvērinātu revidentu asociācijai tai šajā likumā deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpildei;
6) koncerna atbildīgajam revidentam, kas sniedz revīzijas pakalpojumus zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības klienta mātes sabiedrībai;
7) zvērinātam revidentam, kas veic revīzijas uzdevuma kvalitātes kontroles pārbaudi;
8) zvērinātam revidentam vai zvērinātu revidentu komercsabiedrībai, ar kuru ir noslēgta Ieguldījumu pārvaldes sabiedrības likumā minētā vienošanās par informācijas apmaiņu; 
9) gadījumus, kad zvērinātam revidentam ir tiesības vai pienākums to darīt saskaņā ar tiesas nolēmumu;
10) šā panta otrajā daļā minētajos gadījumos.".
             Līdz ar to likumprojekts paredz, ka zvērinātam revidentam un zvērinātu revidentu komercsabiedrībai komercnoslēpumu saturošu informāciju attiecīgo gadījumos ir ļauts atklāt Valsts drošības dienestam vienīgi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā minētajos gadījumos.
             Vēršama uzmanība, ka saskaņā ar Valsts drošības iestāžu likuma 19. panta pirmās daļas 1. punktu Valsts drošības iestādes amatpersonai ir tiesības atbilstoši kompetencei pieprasīt un saņemt no valsts un pašvaldību institūcijām, komersantiem, organizācijām, amatpersonām un citām personām informāciju, dokumentus un citus materiālus neatkarīgi no to izmantošanas lieguma.
             Tādējādi minētā likumprojektā ietvertā norma nepamatoti sašaurina Valsts drošības iestāžu likuma 19. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktās Valsts drošības dienesta tiesības, atbilstoši kompetencei pieprasīt un saņemt attiecīgo informāciju.
             Tāpat jāņem vērā, ka atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likuma 13.5 panta pirmajai daļai,informācijas sniegšana Valsts drošības dienestam, Finanšu izlūkošanas dienestam un šā likuma 13. pantā minētajām uzraudzības institūcijām par iespējamiem starptautisko vai nacionālo sankciju vai būtiskas finanšu tirgus intereses ietekmējošu Eiropas Savienības dalībvalsts vai Ziemeļatlantijas līguma organizācijas dalībvalsts sankciju pārkāpumiem un pārkāpumiem neatkarīgi no citu normatīvo aktu vai līgumu noteikumiem nav uzskatāma par neizpaužamu ziņu izpaušanu, un minētās informācijas sniegšanas dēļ fiziskajai vai juridiskajai personai vai publisko tiesību subjektam vai tā vadībai (tai skaitā padomes un valdes locekļiem) un darbiniekiem par to neiestājas juridiskā atbildība, tai skaitā civiltiesiskā atbildība.
          Vienlaikus norādāms, ka šobrīd saskaņošanā atrodas likumprojekts "Grozījumi Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likumā" (24-TA-2318), kura ietvaros nav panākta vienošanās par kompetento institūciju, kam būtu sniedzami ziņojumi par starptautisko vai nacionālo sankciju pārkāpšanu vai tās mēģinājumu un tā rezultātā iesaldētiem līdzekļiem - Finanšu izlūkošanas dienests vai Valsts drošības dienests.
           Ņemot vērā minēto, attiecīgi precizēt likumprojekta 22. pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk