Projekta ID
25-TA-267Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.12.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
" (11) Ārvalstu elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji, kas veic uzņēmējdarbību citā valstī un pārdod elektriskās un elektroniskās iekārtas Latvijā, izmantojot distances līgumu, rakstveidā pilnvaro personu, kas veic komercdarbību Latvijā, pārņemt attiecīgā ārvalstu elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāja saistības Latvijā attiecībā uz šajā likumā noteikto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas prasību izpildi. Citi ārvalstu elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji, kas veic uzņēmējdarbību citā valstī un pārdod elektriskās un elektroniskās iekārtas Latvijā, drīkst rakstveidā pilnvarot personu, kas veic komercdarbību Latvijā, pārņemt attiecīgā ārvalstu elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāja saistības Latvijā attiecībā uz šajā likumā noteikto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas prasību izpildi. Latvijā reģistrēts elektrisko un elektronisko iekārtu ražotājs, kurš veic komercdarbību Latvijā un, izmantojot distances līgumu, pārdod elektriskās un elektroniskās iekārtas citā Eiropas Savienības dalībvalstī, kur tas neveic komercdarbību, rakstveidā pilnvaro personu, kas ir reģistrēta attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī, pārņemt elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāja saistības attiecīgajā Eiropas Savienības dalībvalstī attiecībā uz elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanu."
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 7. pantā jaunajā redakcijā izteiktais 24. panta 1.1 daļas pirmais teikums ar norādi, "izmantojot distances līgumu", ir pietiekams, lai korekti pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 4. jūlija direktīvas 2012/19/ES par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem (EEIA) (turpmāk - Direktīva 2012/19/ES) 17. panta 2. punktu. Proti, Direktīvas 2012/19/ES 17. panta 2. punkts paredz: "Katra dalībvalsts nodrošina, ka 3. panta 1. punkta f) apakšpunkta iv) punktā definētais ražotājs, kas veic uzņēmējdarbību attiecīgās dalībvalsts teritorijā un pārdod EEI citā dalībvalstī, kurā tas neveic uzņēmējdarbību, ieceļ pēdējā minētajā dalībvalstī pilnvaroto pārstāvi kā personu, kas attiecīgās dalībvalsts teritorijā ir atbildīgs par šā ražotāja pienākumu izpildi saskaņā ar šo direktīvu." Direktīvas 2012/19/ES 3. panta 1. punkta f) apakšpunkta iv) punkts noteic, ka "“ražotājs” ir jebkura fiziska vai juridiska persona, kas neatkarīgi no pielietotās tirdzniecības metodes, ietverot tālpārdošanu, kā definēts Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 97/7/EK (1997. gada 20. maijs) par patērētāju aizsardzību attiecībā uz tālpārdošanas līgumiem, [..] iv) izmantojot tālpārdošanu, pārdod EEI tieši privātām mājsaimniecībām vai lietotājiem, kas nav privātas mājsaimniecības, vienā dalībvalstī, bet veic uzņēmējdarbību citā dalībvalstī vai trešā valstī". Minētā norma pirmšķietami ir pārņemta Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta pirmās daļas 26. punkta "d" apakšpunktā. Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai nav nepieciešama norāde konkrēti uz minētajā likuma normā definēto ražotāju kategoriju, un nepieciešamības gadījumā precizēt normu vai sniegt skaidrojumu, vai un kā pilnībā un korekti pārņemta attiecīgā direktīvas prasība.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
" (21) Elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām vai elektroniskajām iekārtām, ražotājs atbilstoši šā likuma 26.panta otrajai daļai sedz šo elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu savākšanas, apstrādes, reģenerācijas un apglabāšanas videi nekaitīgā veidā izmaksas:
1) attiecībā uz atkritumiem, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kuras uzskatīja par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām laika posmā no 2012. gada 13. augusta līdz 2018. gada 14. augustam ,izņemot fotoelementu paneļus, kas laistas tirgū pēc 2005.gada 13.augusta;
2) attiecībā uz atkritumiem, kas radušies no fotoelementu paneļiem, ja šādi fotoelementu paneļi ir laisti tirgū no 2012.gada 13.augusta;
3) attiecībā uz atkritumiem, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas tika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtam no 2018.gada 15.augusta un kas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām no 2012.gada 13.augusta līdz 2018.gada 14.augustam, ja šādas iekārtas ir laistas tirgū no 2018. gada 15. augusta.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, un kas tika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām laika posmā no 2012. gada 13. augusta līdz 2018. gada 14. augustam, izņemot fotoelementu paneļus, un kuras ir laistas tirgū 2005. gada 13. augustā vai pirms tam, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām līdzvērtīgām iekārtām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Atkritumu, kas radušies no citām elektriskajām un elektroniskajām iekārtām , izņemot fotoelementu paneļus, kas tika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām laika posmā starp 2012. gada 13. augustu līdz 2018. gada 14. augustu, un kas ir laistas tirgū 2005.gada 13.augustā vai pirms tam, apsaimniekošanas izmaksas sedz elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav mājsaimniecības.".
1) attiecībā uz atkritumiem, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kuras uzskatīja par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām laika posmā no 2012. gada 13. augusta līdz 2018. gada 14. augustam ,izņemot fotoelementu paneļus, kas laistas tirgū pēc 2005.gada 13.augusta;
2) attiecībā uz atkritumiem, kas radušies no fotoelementu paneļiem, ja šādi fotoelementu paneļi ir laisti tirgū no 2012.gada 13.augusta;
3) attiecībā uz atkritumiem, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas tika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtam no 2018.gada 15.augusta un kas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām no 2012.gada 13.augusta līdz 2018.gada 14.augustam, ja šādas iekārtas ir laistas tirgū no 2018. gada 15. augusta.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, un kas tika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām laika posmā no 2012. gada 13. augusta līdz 2018. gada 14. augustam, izņemot fotoelementu paneļus, un kuras ir laistas tirgū 2005. gada 13. augustā vai pirms tam, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām līdzvērtīgām iekārtām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Atkritumu, kas radušies no citām elektriskajām un elektroniskajām iekārtām , izņemot fotoelementu paneļus, kas tika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām laika posmā starp 2012. gada 13. augustu līdz 2018. gada 14. augustu, un kas ir laistas tirgū 2005.gada 13.augustā vai pirms tam, apsaimniekošanas izmaksas sedz elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav mājsaimniecības.".
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai likumprojekta 8. pantā ietvertajā likuma 27. panta 2.3 daļā korekti pārņemta Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta Direktīvas (ES) 2024/884, ar ko groza Direktīvu 2012/19/ES par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem (EEIA) (turpmāk - Direktīva 2024/884) 1. panta 3. punktā jaunajā redakcijā izteiktā Direktīvas 2012/19/ES 13. panta 1. punkta trešā daļa: "Citu iepriekš radušos atkritumu no EEI gadījumā, kā minēts 2. panta 1. punkta a) apakšpunktā, izņemot fotoelementu paneļus, izmaksu finansējumu nodrošina lietotāji, kas nav privātas mājsaimniecības.” Savukārt likumprojekta normā norādīts uz citām elektriskajām un elektroniskajām iekārtām. Attiecīgi aicinām izvērtēt, vai korekti pārņemta direktīvas norma, un, ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu.
Papildus aicinām precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, jo minētā direktīvas vienība pārņemta tikai likuma 27. panta 2.3 daļā, kā arī ne tikai norādīt, vai rīcības brīvība, kas paredzēta Direktīvā 2024/884, ir vai nav izmantota, bet arī skaidrot rīcības brīvības izmantošanas vai neizmantošanas apsvērumus - kāpēc ir vai nav izmantota rīcības brīvība.
Papildus aicinām precizēt anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulu, jo minētā direktīvas vienība pārņemta tikai likuma 27. panta 2.3 daļā, kā arī ne tikai norādīt, vai rīcības brīvība, kas paredzēta Direktīvā 2024/884, ir vai nav izmantota, bet arī skaidrot rīcības brīvības izmantošanas vai neizmantošanas apsvērumus - kāpēc ir vai nav izmantota rīcības brīvība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka nav viennozīmīgi skaidrs, kā tieši ar likumprojekta 7. pantu pārņemta Direktīvas 2012/19/ES 16. panta 1. punkta otrā daļa, kas regulē ražotāju reģistrēšanu, jo likumprojekta 7. pants regulē elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāju tiesības vai pienākumu rakstveidā pilnvarot noteiktu personu pārņemt attiecīgā ražotāja saistības attiecībā uz elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas prasību izpildi. Attiecīgi aicinām precizēt anotācijas 5.4. sadaļas tabulu vai sniegt izvērstāku skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
