Atzinums

Projekta ID
23-TA-117
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
04.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
16.lpp. Lai nodrošinātu primāri tādu komersantu atbalstu, kuri ir saistīti ar pašvaldības attīstāmo infrastruktūru, plānošanas reģionu vai pašvaldības attīstības programmā  būtu jānosaka uzņēmējdarbības jomas vai uzņēmējdarbības teritorijas, kuru ietvaros esošiem vai topošiem komersantiem tiek dota priekšroka.
Pašvaldību attīstības programmās, stratēģijās noteikta novadu specializācija, taču nevajag   detalizētus  nosacījumus, jo situācija var mainīties, ienākot uzņēmējam  vietējā teritorijā ar unikālu ideju, ieceri. Investīciju plānos, ko aktualizē atbilstoši situācijai, iekļaujami aktivitātes un projekti komersantu atbalstam un teritoriju attīstībai.

Lūdzam precizēt tekstu
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam nepiemērot teritoriālo pieeju vai izdiskutēt specifisku finansējuma sadalījumu teritorijām:
1) 2.1.3.1. pasākumam “Pašvaldību pielāgošanās klimata pārmaiņām”, ņemot vērā, ka ietekmi uz klimata pārmaiņām tiešā veidā rada, piemēram, iedzīvotāju skaits apdzīvotā vietā, apbūves intensitāte, zaļo teritoriju īpatsvaru u.c., līdz ar to intervence nepieciešama atbilstoši iepriekšminētajiem specifiskiem rādītājiem nevis proporcionāli mazākajam kopprodukta rādītājam, kam nav tiešas ietekmes uz klimata pārmaiņām.
2) 2.1.1.6. pasākumam “Pašvaldību ēku energoefektivitātes paaugstināšana”, ņemot vērā, ka pieprasījumu un nepieciešamību veikt energoefektivitātes pasākumus ietekmē enerģijas patēriņa samazinājums, ko var sasniegt ar veikto intervenci, kas vienlaikus  samazina arī SEG emisiju apjomu.
 
Piedāvātā redakcija

 
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai novērstu interpretācijas iespēja par investīciju ieguldījumu mērķi, lūdzam rindkopu “3.1.1.4.pasākuma ietvaros tiks veikti ieguldījumi Rīgas valstspilsētas teritorijā. 3.1.1.4.pasākumā paredzēta  ielu izbūve, pārbūve un atjaunošana.” izteikt šādā redakcijā:
“3.1.1.4.pasākuma ietvaros tiks veikti ieguldījumi Rīgas valstspilsētas teritorijā, lai attīstītu transporta infrastruktūru un nodrošinātu starptautisko savienojamību un iekļaušanos TEN-T tīklā, novēršot infrastruktūras pārrāvumus esošo pilsētas maģistrālo ielu tīklā un uzlabojot transporta infrastruktūras tehniskos parametrus un satiksmes drošību.”
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums

Ņemot vērā, ka teritoriālā pieeja paredz, ka priekšroka un lielāks atbalsts tiks sniegts reģioniem ar augstākām reģionālās attīstības atšķirībām, diferencējot atbalstu atbilstoši reģionu IKP uz vienu iedzīvotāju līmenim, proti,  ka lielāko finansējuma apjomu paredz plānošanas reģioniem ar mazāko reģionālo IKP uz vienu iedzīvotāju, kā arī ievērojot apstākli, ka pašvaldībām vienlaikus jāīsteno projektus atbilstoši Attīstības programmām, tad atbilstoši 1.veida pieejai (teritoriālā piemērošana) var būtiski tikt ietekmēta Rīgas valstspilsētas pašvaldības lielu investīcijas projektu realizēšana atbilstoši Attīstības programmai nepietiekama līdzfinansējuma dēļ projektu pilnīgai realizēšanai. Papildus vēršam uzmanību, ka citiem reģioniem jau ir pieejami citi atbalsta instrumenti, kā, piemēram, Kohēzijas politikas programmas 6.politikas mērķa pasākumi, lauku atbalsta mehānismi u.c.
Ņemot vērā minēto, ierosinām pārskatīt un paredzēt šādus teritoriālo pieeju veidus:
1.veids – atlasi veic CFLA, piemērojot apgriezto proporcionalitāti vai sadalot 5 vienādās daļās starp reģioniem (minētā  veida ietvaros nevar tikt ietverti atbalsta pasākumi klimata pārmaiņu seko mazināšanai, sk. 1.iebilduma argumentāciju);
2.veids – priekšatlasi veic reģions projektiem ar reģionālu ietekmi, izvērtējot un izvēloties projektus, kas veicina lielākus sociālekonomiskos ieguvumus reģionālā līmenī atbilstoši reģiona attīstības programmai;
3.veids – atlasi veic CFLA pēc nozares ministriju noteiktajiem specifiskajiem kritērijiem (demogrāfiskie, nozaru attīstība un nacionālo rādītāju ietekme u.c.), nepiemērojot reģionālo kvotu sadalījumu vai apgriezto IKP, kas sekmētu pašvaldību infrastruktūras uzlabošanas vajadzības un veicinātu lielākus ieguvumus sabiedrībai un videi (piem., pasākumi pirmsskolas izglītības iestāžu būvniecībai/pārbūvei rindu mazināšanai, pasākumi klimata ietekmes mazināšanai teritorijās ar lielāko SEG emisiju apjomu).

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums

7.lpp. norādīts, ka teritoriālās pieejas nozīmīga priekšrocība ir tā, ka aktivitātes ietvaros atbalstāmie projekti tiek sagatavoti, kur attiecināms, balstoties uz integrētajām pašvaldību attīstības programmām  (projekta atbilstība attīstības programmai ir viens no priekšnosacījumiem finansējuma saņemšanai).
Aicinām precizēt tekstuālo daļu, norādot, ka projekta atbilstība attīstības programmas investīciju plānam ir viens no priekšnosacījumiem finansējuma saņemšanai.
Norāde projektu akceptam uz attīstības programmu ir nekonkrēta, radot dažādas interpretācijas.

Priekšlikums.
15.lpp. Ņemot vērā reģionālās attīstības atšķirības, uzņēmējdarbības attīstības finansējumu vairākos pasākumos plānots sadalīt pēc IKP – plānošanas reģionam ar mazāko IKP uz vienu iedzīvotāju piešķirot lielāko finansējumu .
Aicinām, ņemot vērā reģionālās atšķirības, Eiropas Savienības fondu projektos ES ārējās robežas pašvaldībām noteikt un pielietot specifisku pieeju, pielāgotus  rezultatīvos rādītājus (t.sk. samazinošu koeficientu pielietošanu) un vērtēšanas kritērijus .


Priekšlikums.
16.lpp  Lai sasniegtu RPP noteiktos mērķus, citu ar uzņēmējdarbību saistīto aktivitāšu ietvaros ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nepieciešams piesaistīt vēl 118 milj. euro privātās investīcijas, izveidot vēl 6 900 darbavietas , lai nodrošinātu darba algu pieaugumu vismaz 528 milj. euro apmērā.
Rezultatīvo rādītāju noteikšanas metodikā ņemt vērā austrumu pierobežas pašvaldību cilvēkresursu un privāto investīciju piesaistes iespējas (salīdzinot, piemēram, ar Rīgas metropoli)
 
Piedāvātā redakcija
-