Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1951
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, kaut arī noteikumu projekts virzīts saskaņošanai steidzamības kārtībai paredzētajā termiņā, pamatinformācijā par projektu nav iekļauta steidzamības norāde un pamatojums. Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 55.2. apakšpunktu steidzamības kārtību var piemērot tikai izņēmuma gadījumā, ja jautājumu nepieciešams risināt nekavējoties saistībā ar tādu valstij nelabvēlīgu seku iestāšanos, kas skar būtiskas sabiedrības intereses vai valsts starptautiskās, finanšu, ekonomiskās vai drošības intereses. Steidzamība jāpamato pēc būtības, norādot konkrētās nelabvēlīgās sekas. Par steidzamības pamatu netiek uzskatīts iepriekš laikus zināma uzdevuma izpildes termiņa kavējums.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kādēļ noteikumu projekta tiesiskā pamatojuma (pilnvarojuma) norādē iekļauta atsauce tikai uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu (un ne arī uz, piemēram, septīto daļu). Salīdzinājumam lūdzam skat., piemēram, Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumus Nr. 219 "Kārtība, kādā piešķir, administrē un uzrauga valsts atbalstu lauksaimniecībai, lai mazinātu Covid-19 izplatības negatīvo ietekmi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 219). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt pilnvarojuma norādi, kā arī noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projektu ar normu, kas paredz, kādi valsts atbalsta veidi noteikumu projektā paredzēti (salīdzinājumam skat. MK noteikumu Nr. 219 2. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tā kā noteikumu projekta 1. punkts par projektā paredzētā valsts atbalsta mērķi noteic Krievijas agresijas pret Ukrainu izraisīto negatīvo ekonomisko seku mazināšanu lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarē, lūdzam sniegt izvērstu skaidrojumu, vai noteikumu projektā iekļautais atbalsts ir pieļaujams, ņemot vērā 2022. gada 2. jūnijā pieņemtā Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma regulējumu, īpaši likuma 1., 2. un 4. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ja ar noteikumu projekta 2.2. apakšpunktā skaidrotais termins "lauksaimniecības produktu pārstrādes nozare" lietots Regulas 651/2014 2. panta 10. punkta izpratnē, aicinām iekļaut atsauci uz attiecīgo regulas normu atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 108) 172. punktam. Ja attiecīgais termins skaidrots citā izpratnē, nevis minētās regulas normas izpratnē, lūdzam sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 108 121. punktu noteikumu projektā terminus skaidro, lai konkretizētu terminā izteiktā jēdziena izpratnes robežas, ja termins nav skaidrots vai lietots augstāka juridiskā spēka normatīvajā aktā. Ņemot vērā noteikumu projekta 2.4. apakšpunktā iekļauto atsauci uz Iepakojumu likumu, lūdzam svītrot minēto noteikumu projekta vienību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka noteikumu projekts šobrīd ir saskaņošanas stadijā un ņemot vērā noteikumu projekta 3. punktā iekļautos termiņus (proti, to, ka pirmās kārtas periods jau ir pagājis, savukārt otrās kārtas sākuma brīdis jau ir pagājis), lūdzam attiecīgi precizēt noteikumu projektu, paredzot atbilstošus termiņus. Alternatīvi lūdzam sniegt izvērstu skaidrojumu par noteikumu projekta 3. punktā iekļauto regulējumu gan saturiski (proti, ko sevī iekļauj "atbalsta kārta"), gan attiecībā uz termiņiem, kādi paredzēti, ņemot vērā, ka atbalstu paredzēts noteikt tikai ar noteikumu projektu. Papildus, lai privātpersonām būtu nepārprotami skaidrs, kad norisinās kārta, lūdzam 3.1. un 3.2. apakšpunktā konkrēti noteikt, kāds periods kārtā ietverts (proti periods no-līdz noteiktam datumam vai konkrēts mēnesis). Alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai norma par atbalsta kopējo apmēru nav precizējama, ja nepieciešams, norādot katram atbalsta veidam paredzēto atbalsta apmēru (salīdzinājumam skat. MK noteikumu Nr. 219 26. un 36. punktu). Ja nepieciešams, lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta 9.2.-9.4. apakšpunktu un attiecīgo informāciju norādīt anotācijā, ņemot vērā, ka sankciju ievērošanas pienākumu jau nosaka Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo sankciju likums, attiecīgi šāda norma noteikumu projektā ir lieka. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar MK noteikumu Nr. 108 3.2. apakšpunktu normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Papildus norādām, ka 9.2.-9.4. apakšpunkti ir nekonkrēti formulēti (salīdzinājumam sk. Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 2. panta trešo daļu), turklāt nav skaidrs, kas 9.2. apakšpunktā ir domāts ar vispārīgu atsauci uz "tiesību aktiem, ar kuriem nosaka Eiropas Savienības sankcijas". Vēršam uzmanību, ka ne uz visiem Eiropas Savienības tiesību aktiem pieļaujams ietvert atsauces nacionālajos normatīvajos aktos, turklāt tām jābūt konkrētām (sk. MK noteikumu Nr. 108 4. nodaļu). Papildus norādām uz pārrakstīšanās kļūdu 9.4. apakšpunktā vārdā "uzņēmumi".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 10. punkts neatbilst Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 90. pantam, jo nosaka privātpersonām pienākumu ievērot tām juridiski nesaistoša dokumenta prasības (sk. arī citus noteikumu projekta punktus, kuros ietvertas attiecīgās atsauces). Norādām, ka Eiropas Komisijas 2022. gada 23. marta paziņojumu “Krīzes pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pēc Krievijas agresijas pret Ukrainu (2022/C 131 I/01) (turpmāk - Pagaidu regulējums) prasības nav juridiski saistošas privātpersonām, līdz ar to, noteikumu projektā ietverot attiecīgas atsauces uz šo dokumentu, bet vienlaikus nenorādot konkrētās prasības projekta tekstā, tiek nesamērīgi aizskartas attiecīgo privātpersonu tiesības zināt savas tiesības. Attiecīgi lūdzam svītrot noteikumu projektā iekļautās atsauces uz paziņojumu un pārņemt tā prasības noteikumu projekta tekstā. Ja nepieciešams veidot atsauces uz normatīvajiem aktiem vai to jomu, lūdzam ievērot MK noteikumu Nr. 108 prasības par atsauču veidošanu noteikumu projektā (sk. 3.7. un 4. nodaļu).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai norma attiecībā uz privātpersonām tiktu piemērota vienlīdzīgi, lūdzam vai nu precizēt noteikumu projekta 11. punktu, svītrojot vārdu "būtisku" vai nosakot konkrētu izvērtējamu kritēriju, vai nu anotācijā skaidrot, kā tiks izvērtēts būtiskums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt izvērstu skaidrojumu noteikumu projekta 14. punktā paredzēto termiņu (12 mēneši), uz kādu attiecināms atbalsta saņēmēja pienākums nepārtraukt darbību  lauksaimniecības produktu pārstrādes nozarē, un tā samērīgumu (salīdzinājumam skat. Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumu Nr. 502 "Valsts atbalsta piešķiršanas kārtība Covid-19 izplatības negatīvās ietekmes mazināšanai mikrozaļumu ražošanas un zvejniecības un akvakultūras nozarē" 13. punktā noteikto trīs mēnešu termiņu). Papildus lūdzam svītrot normu par atbalsta saņēmēja pienākumu krīzes gadījumā iesaistīties iedzīvotāju apgādē ar pārtiku. Vēršam uzmanību, ka šī norma nav pietiekami konkrēti noformulēta (proti, nav skaidrs, kas domāts ar krīzes gadījumu, kā arī kā konkrēti izpaudīsies iesaistīšanās iedzīvotāju apgādē ar pārtiku). Alternatīvi lūdzam anotācijā izvērsti skaidrot minēto regulējumu, tā samērīgumu, kā arī skaidrot, saistībā ar kādu regulējumu šāda norma iekļauta noteikumu projektā (tostarp skaidrot, vai pastāv atbilstošs regulējums par privātpersonu iesaistīšanu iedzīvotāju apgādē ar pārtiku krīzes gadījumā).
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 15. punktā konkrēti noteikt termiņu lēmuma par atbalsta piešķiršanu pieņemšanai, kā arī termiņu atbalsta izmaksai. Vēršam uzmanību, ka šobrīd nav skaidrs, uz ko attiecas normā norādītais termiņš. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam konkretizēt Eiropas Komisijas lēmumu, uz kuru ietverta atsauce noteikumu projekta 17. punktā (proti, ja tas ir lēmums par atbalsta saderību, tad arī lietot pilnu lēmuma nosaukumu). Papildus lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, kādēļ noteikumu projektā iekļautas atsauces uz minēto Eiropas Komisijas lēmumu. Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas, un uz tiem neiekļauj atsauces ārējos normatīvajos tiesību aktos.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot noteikumu projekta 18.4. un 21.4. apakšpunktā iekļauto nosacījumu, ka atbalsta saņēmējam jāsniedz informācija par "cēlonisko saikni" ar Krievijas agresijas pret Ukrainu sekām. Aicinām izvērtēt šāda formulējuma lietošanu, ja nepieciešams, precizējot projektu, vai arī skaidrojot to anotācijā. Papildus lūdzam skaidrot, vai ar "informāciju" saprotami kādi konkrēti pierādījumi par ietekmi (salīdzinājumam sk. Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 2. panta pirmo daļu).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 20. punktu, nosakot, kur atbalsta pretendentam jāiesniedz iesniegums. 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 24. punktā iekļauto nekonkrēto noteikumu piemērošanas norādi ("pēc tam, kad"), konkrēti paredzot, kad noteikumu projektu sāk piemērot. Vēršam uzmanību uz anotācijas spēkā stāšanās norādē ietverto informāciju: "Noteikumu projektu piemēro nākamajā dienā pēc tam, kad oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" publicēts paziņojums par to, ka Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par noteikumu projektā paredzētā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu." Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projektu. Papildus lūdzam 24. un 25. punktā lietot vienādu Eiropas Komisijas lēmuma nosaukumu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam 5.4. sadaļas 1. tabulā norādīt ne tikai Pagaidu regulējuma nosaukumu, bet arī aizpildīt tabulu, norādot konkrētu regulējuma vienību pārņemšanu noteikumu projekta vienībās.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju paredzēt citu termiņa atskaites punktu vai to precizēt, ņemot vērā, ka iesniegums var tikt iesniegts noteiktā periodā, nevis vienā dienā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām noteikumu projekta 8.1. apakšpunktā atsaukties uz konkrētu Regulas 651/2014 1. pielikuma vienību.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju noteikumu projekta 10. punkta 2. teikumu (un, iespējams, arī 3. teikumu) izdalīt kā atsevišķu noteikumu projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, kaut arī noteikumu projekta 14.2. apakšpunktā lietots termins "nepārvarama vara", anotācijā norma skaidrota, lietojot formulējumu "no atbalsta saņēmēja neatkarīgi apstākļi". Attiecīgi aicinām izvērtēt iespēju vai nu precizēt 14.2. apakšpunktu, vai nu sniegt izvērstāku skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta anotācijas 2.1. sadaļas norādi attiecībā uz uzņēmumiem, kurus regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt ("visi uzņēmumi"), ņemot vērā, ka noteikumu projekts attiecas uz lauksaimniecības produktu pārstrādes nozari).
Piedāvātā redakcija
-