Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
21-TA-352
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam atkārtotu uzmanību likuma "Par zemes dzīlēm" 12.2 panta pirmajai daļai, noteikumu projektam un Tieslietu ministrijas iepriekš paustajiem iebildumiem.

Tieslietu ministrijas ieskatā, pēc pēdējiem noteikumu projekta precizējumiem vairs nav saprotama politikas virzītāja veidoto grozījumu būtība un mērķis.

Ne no projekta, ne anotācijas nav saprotams, kādiem kritērijiem ir jāatbilst zemes dzīļu izmantotājam, lai bez konkursa saņemtu licenci un kādiem kritērijiem un kā saņem licenci pārējie kristāliskā pamatklināja iežu ieguvei.

Tieslietu ministrijas jau iepriekš norādīja, ka lai saņemtu kādu privilēģiju, personai ir jābūt uzticamai un tādam sadarbības partnerim, kas nerada bažas par tā rīcību. Tā arī ne no regulējuma, ne anotācijas netapa skaidrs, kas notiek, ja izpētes laikā zemes dzīļu izmantotājs nepilda tiesiskajā regulējumā noteiktos pienākumus, piemēram, neinformē zemes īpašnieku par izpētes rezultātiem un citiem pienākumiem.

Par citiem kritērijiem Tieslietu ministrija norādīja, jo pats projekts tādus izvirzīja, taču pašreizējā redakcijā kritēriji ir dzēsti, bet daļēji iekļauti attiecībā uz subjektiem, kuriem piešķir licenci bez konkursa. Tāpat kritēriju ieviešana ir jāvērtē kopsakarā ar kopējo jomas tiesisko regulējumu un deleģejumu.

Tieslietu ministrijas ieskatā, politikas virzītājs ir atbildīgs par regulējuma skaidrību un skaidru regulējuma mērķa un būtības atainojumu anotācijā. Tieslietu ministrijas ieskatā politikas virzītāja nostāja šobrīd nav skaidra. Ievērojot minēto, lūdzam anotāciju precizēt.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam atkārtoti izvērtēt noteikumu 58.4 punktu kopsakarā ar 58.7punktu (skatīt arī citas normas, kas regulē konkrēto aspektu) un Likuma “Par zemes dzīlēm” 12.2 panta trešo daļu. No minētajā normām un anotācijas nav skaidrs, kad pieprasa un izlieto finanšu nodrošinājumu vai apdrošināšanu. Likuma norma nosaka, ka, lai nodrošinātu derīgo izrakteņu ieguves vietas rekultivāciju un smagu negadījumu seku novēršanu zemes dzīļu izmantotājs pirms licences saņemšanas kristāliskā pamatklintāja iežu ieguvei, iesniedz finanšu nodrošinājumu (pirmā pieprasījuma garantijas vēstule vai apdrošināšanas polise). Arī anotācijā skaidrots, ka “jebkura darbība saistībā ar derīgo izrakteņu ieguvi lielā dziļumā var būt potenciāli bīstama un izraisīt smagus negadījumus, tāpat arī ieguves vietas rekultivācijas izmaksas vairākkārtīgi pārsniedz Latvijā tradicionāli iegūto derīgo izrakteņu rekultivācijas izmaksas” 


No minētā, Tieslietu ministrija secina, ka finanšu nodrošinājumu var izlietot arī smagu negadījumu seku novēršana (tātad arī tādu seku novēršanai, kad ir iestājusies personas nāve vai nodarīti zaudējumi personas veselībai), taču tas nav minēts noteikumu projektā. Arī no anotācijas tas netapa skaidrs. Tāpat no tiesiskā regulējuma šobrīd izriet, ka finanšu nodrošinājums ir par saistību neizpildes gadījumu, taču nav saprotams par kādu saistību neizpildi ir runa. Pirmšķietami, saistības un pienākumi varētu izrietēt no kaut kāda darījuma, kuru pārkāpuma rezultātā iestājas kādas sekas. Tajā pašā laikā, smagas sekas (gan videi, gan citas personas īpašumam, gan personas dzīvībai un veselībai) var iestāties ārpus darījuma - darbības vai bezdarbības rezultātā. Ne no anotācijas, ne no paredzētā tiesiskā regulējuma minētais nav skaidrs. Piemēram, kas notiek, ja smagas sekas ir iestājušās un ir nodarīts kaitējums videi, kurš ir jānovērš, bet tas ir bijis ārpus darījuma (ja tas vispār ir iespējams); vai minētajā gadījumā 58.4 dod tiesības dienestam izlietot atlīdzību, lai segtu izdevumus, kas saistīti ar smagu seku novēršanu. Lūdzam normas precizēt un skaidrot anotācijā regulējuma mērķi un būtību.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 6. septembra noteikumos Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai"" (turpmāk - projekts) 1.4. apakšpunktā ietverto Ministru kabineta 2011. gada 6. septembra noteikumu Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai" (turpmāk – noteikumi Nr.696) 39.14. apakšpunktu attiecībā uz terminu "krimināls pārkāpums". Atbilstoši Krimināllikuma 7. pantā ietvertai noziedzīgu nodarījumu klasifikācijai noziedzīgi nodarījumi iedalāmi kriminālpārkāpumos un noziegumos. Kriminālpārkāpums ir nodarījums, par kuru šajā likumā paredzēta brīvības atņemšana uz laiku no piecpadsmit dienām, bet ne ilgāku par trim mēnešiem (īslaicīga brīvības atņemšana), vai vieglāka soda veids. Nav skaidrs, kādēļ pēc pašreizējā regulējuma licenci bez konkursa var izsniegt zemes dzīļu izmantotājam, kurš veicis noziegumu, bet neizsniegtu tādam zemes dzīļu izmantotājam, kurš veicis kriminālpārkāpumu.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk