Atzinums

Projekta ID
22-TA-3074
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Maksātnespējas procesa administratoru asociācija"
Atzinums iesniegts
30.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
6. Papildināt ar III1 nodaļu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Administratoru asociācija konstatēja drukas kļūdu Noteikumu projekta 17.11 apakšpunktā [..].
Tā kā Noteikumu projektā satur vairākus grozījumus saistībā ar pieteikuma iesniegšanu Maksātnespējas kontroles dienestam, paredzot, ka maksātnespējas procesa administrators iesniedz pieteikumu Maksātnespējas kontroles dienestam, nevis Elektroniskajā maksātnespējas uzskaites sistēmā, tad būtu lietderīgi precizēt šo tiesību normu un izteikt šādā redakcijā:

Piedāvātā redakcija

"17.11 Lai administratoru izslēgtu no pretendentu saraksta kredītiestādes maksātnespējas procesam, administrators iesniedz Maksātnespējas kontroles dienestam pieteikumu par izslēgšanu no attiecīgā pretendentu saraksta. Administratoram ir pienākums iesniegt pieteikumu par viņa izslēgšanu no pretendentu saraksta kredītiestādes maksātnespējas procesam, ja viņam vairs nav spēkā esošs sertifikāts."
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
6. Papildināt ar III1 nodaļu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Administratoru asociācija vērš uzmanību uz Noteikumu projekta 17.46 apakšpunkta redakciju “administratoram pēdējo divu gadu laikā nav piemērota sankcija par Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) pārkāpumu”, kas ir nepamatoti stingra, kā arī nav samērojama ar NILTPFN likuma un Kredītiestāžu likuma prasībām.
NILTPFN likuma 10.1 panta pirmās daļas 3. punktā ir paredzēts, ka par augstākās vadības locekli vai par šā likuma prasību ievērošanu atbildīgo darbinieku var būt persona, kurai nav piemērota sankcija (izņemot brīdinājumu) par normatīvo aktu pārkāpumu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas vai starptautisko un nacionālo sankciju jomā vai kurai ir piemērota šāda sankcija, bet no tās piemērošanas dienas ir pagājis vismaz viens gads. Līdzīgs nosacījums ir paredzēts arī Kredītiestāžu likuma 34.5 panta trešās daļas 2. punktā attiecībā uz pretendentiem uz darbu kredītiestādē.

Piedāvātā redakcija

Ņemot vērā minētos apsvērumus, Administratoru asociācija aicina samērot Noteikumu projekta prasības ar citos normatīvajos aktos paredzētajām prasībām un izteikt Noteikumu projekta 17.46 apakšpunktu šādā redakcijā:
"17.46 administratoram nav piemērota sankcija (izņemot brīdinājumu) par Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Novēršanas likums) pārkāpumu vai starptautisko un nacionālo sankciju jomā vai kurai ir piemērota šāda sankcija, bet no tās piemērošanas dienas ir pagājis vismaz viens gads;".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
6. Papildināt ar III1 nodaļu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Administratoru asociācija norāda, ka ir neskaidra Noteikumu projekta 17.44. apakšpunkta redakcija “administrators nav administratīvi sodīts par maksātnespējas procesa vai tiesiskās aizsardzības procesa noteikumu pārkāpšanu;” ko var interpretēt pretrunīgi. Minēto tiesību normu var saprast arī kā ierobežojumu, kur nav svarīgs sodāmības dzēšanas faktors. Piemēram, saskaņā ar Administratīvās atbildības likuma 24. panta trešo daļu persona atzīstama par administratīvi nesodītu gadu pēc soda izpildes; administratīvās sodāmības dzēšanas termiņu skaita no dienas, kad pilnībā ir izpildīts pamatsods un papildsods.

Piedāvātā redakcija

Ņemot vērā minēto, Administratoru asociācija uzskata, ka, lai izvairītos no minētās prasības nepamatotas un nepareizas interpretācijas, minēto tiesību normu būtu jāizsaka šādā redakcijā:
"17.44. administrators atzīstams par administratīvi nesodītu par maksātnespējas procesa vai tiesiskās aizsardzības procesa noteikumu pārkāpšanu;".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
6. Papildināt ar III1 nodaļu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Administratoru asociācija, iepazīstoties ar izvirzītām prasībām administratora amata kandidātam, konstatēja, ka vienīgā prasība attiecībā uz kredītiestāžu nozares pārzināšanu ir starptautiski atzīts sertifikāts, kas apliecina zināšanas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas (turpmāk – NILTPFN) jomā (turpmāk – sertifikāts). Tomēr, Administratoru asociācijas redzējumā NILTPFN joma nav vienīgā jomā, kuras pārzināšana varētu apliecināt kompetenci finanšu vadības jautājumos.
Ņemot vērā minēto, Administratoru asociācijas redzējumā būtu lietderīgi izvērtēt nepieciešamību papildināt prasības ar kompetenci finanšu vadības jautājumos apstiprinošiem apstākļiem, piemēram, atbilstošu izglītību un/vai darba pieredzi finanšu vadības jautājumos, u.tml. Šajā gadījumā varētu kā piemēru ņemt vērā Kredītiestāžu likuma 24.panta pirmās daļas 2. un/vai 3.punkta nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
7. Papildināt ar III2 nodaļu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Administratoru asociācija uzsver, ka arī šāda veida pretendentu izvēlei kredītiestāžu maksātnespējas procesam jābūt pilnībā drošai un aizsargātai, piemēram, no kiberuzbrukumiem. Jau 2019.gadā Administratoru asociācija vērsa Tieslietu ministrijas, Tiesu administrācijas, CERT.LV uzmanību tam, ka pastāv aizdomas par maksātnespējas procesa administratoru ieteikšanas kārtību, kurā ne vienmēr tiek novērota konsekvence un proporcionalitātes princips. Sabiedrībai, neredzot tiesu informatīvās sistēmas funkcionalitāti attiecībā uz pretendentu saraksta kārtošanu, nav nodrošinātas tiesības pārliecināties par tiesu informatīvās sistēmas darbības atbilstību regulējuma prasībām.
Tāpat, noslēpjot šo sarakstu, ir lielāka iespēja, ka tiesu informatīvās sistēmai var būt tehniskā rakstura neatbilstības, kuras neviens nevar pamanīt, un arī pamanot ko aizdomīgu, nepietiek argumentācijas par tehniskā traucējuma pamatotību un avotu. Tiesu informatīvās sistēmas darbības uzraudzība un iespējamo manipulāciju īstenošana joprojām ir vairāku valsts institūcijas darbinieku atbildība, kas neapšaubāmi padara šo darbinieku kategoriju par korupcijas riska subjektiem. Šāda situācija nav pieļaujama, jo tiesu informatīvās sistēmas darbības trūkumi un attiecīgi iespēja ar to manipulēt, joprojām rada neuzticību valsts pārvaldes institūcijām, kuras ir iesaistītas maksātnespējas tiesību politikas veidošanā un uzraudzībā.
Piedāvātā redakcija
-