Atzinums

Projekta ID
22-TA-390
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 4. pantā ietvertā likuma "Par nodokļiem un nodevām" (turpmāk - likums) 22.4 panta pirmajā daļā izdarīt atsauci uz konkrētu Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 27. aprīļa Regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (turpmāk - regula Nr. 2016/679), vienību, kas paredz pārziņa noteikšanu, tādējādi atvieglojot likumprojekta piemērošanu praksē.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka regulas Nr. 2016/679 4. panta 12. punktā  ir skaidrots, kas ir saprotams ar personas datu aizsardzības pārkāpumu. Attiecīgi, lai novērstu tādu tiesību normu ietveršanu likumprojektā, kas jau ir noteiktas regulā Nr. 2016/679, lūdzam pārskatīt likumprojekta saturu, aktualitāti un atbilstību spēkā esošajiem tiesību aktiem un nepieciešamības gadījumā atbilstoši to precizēt vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minētās normas nepieciešamību likumprojekta anotācijā. Norādām, ja likumprojektā bez atbilstoša pamatojuma tiek saglabātas normas, kas pēc būtības dublē regulā Nr. 2016/679 ietverto regulējumu, tad pastāv minētās regulas normu pārinterpretācijas risks, kā arī tiek apdraudēta šīs regulas tiešā piemērošana, kas ir pretrunā Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 4. pantā ietvertajā likuma 22.4 panta otrajā daļā vārdus "pārkāpums saistībā ar datu drošību" aizstāt ar vārdiem "drošības pārkāpums", tādējādi nodrošinot atbilstību Padomes 2021. gada 22. marta Direktīvas (ES) 2021/514, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk - direktīva Nr. 2021/514), 1. panta 1. punktā ietvertajam Padomes 2011. gada 15. februāra Direktīvas 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK (turpmāk - direktīva Nr. 2011/16/ES), 3. panta 27. punktā lietotajai terminoloģijai. Tāpat līdzīgi lūdzam izvērtēt un likumprojekta 4. pantā ietvertajā likuma 22.4 panta trešajā daļā norādes uz pasākumiem datu aizsardzības pārkāpuma radīto seku novēršanai vietā norādīt uz korektīviem pasākumiem un datu aizsardzības pārkāpuma novēršanu, kas atbilst direktīvas Nr. 2021/514 1. panta 18. punktā ietvertās direktīvas Nr. 2011/16/ES 25. panta 6. punktā lietotajai terminoloģijai.
Alternatīvi lūdzam sniegt atbilstošu skaidrojumu par attiecīgās terminoloģijas lietojumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka regula Nr. 2016/679 jau paredz pasākumus, kurus pārzinim nepieciešams veikt personas datu aizsardzības pārkāpuma gadījumā, piemēram, regulas Nr.2016/679 33. un 34. pantā. Attiecīgi lūdzam likumprojektā neiekļaut normas, kas dublē  regulu Nr. 2016/679 un, ja nepieciešams, - likumprojektā norādīt par to, kādi pienākumi pārzinim, neatkarīgi no regulā Nr. 2016/679 minētajiem, ir papildus veicami.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka  regula Nr. 2016/679  jau paredz noteiktu informācijas daudzumu, kas pārzinim jāsniedz datu subjektam, ja tiek apstrādāti tā dati, piemēram, minētās regulas 13. un 14.pantā. Attiecīgi, lai likumprojektā netiktu dublētas normas, kas jau izriet no  regulas Nr. 2016/679, lūdzam izvērtēt likumprojekta saturu, aktualitāti un atbilstību spēkā esošajiem tiesību aktiem un, ja nepieciešams, tad to attiecīgi precizēt, piemēram, norādot par papildu veicamajiem pienākumiem, kas izriet no direktīvā Nr. 2021/514 noteiktā un kas nedublē regulu  2016/679.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav nepārprotami skaidrs, kas likumprojekta 4. pantā ietvertā likuma 22.4 panta sestajā daļā saprotams ar ziņošanas pienākumu. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un, ja ar ziņošanas pienākumu saprotama informācijas iesniegšana atbilstoši likumprojekta 2. pantam, atbilstoši precizēt likumprojektu, lietojot vienveidīgu un konsekventu terminoloģiju. Uzsveram, ka viena jēdziena izteikšanai jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar likumprojekta 4. pantu tiek ieviestas regulas Nr. 2016/679 prasības (sk. likumprojekta 4. pantā ietverto likuma 22.4 panta pirmo un piekto daļu), lūdzam atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.19. apakšpunktam likumprojekta anotācijas 5. sadaļā sniegt informāciju par attiecīgo regulas prasību ieviešanu likumprojektā.




 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atkārtoti saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu lūdzam likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulā pilnīgi un izvērsti atspoguļot direktīvas Nr. 2021/514 prasības, kuras ir nepieciešams pārņemt. Norādām, ka no minētās tabulas šobrīd nav gūstama pārliecība par direktīvas Nr. 2021/514 prasību pilnīgu pārņemšanu, proti:
pirmkārt, skaidrojums 1. tabulā sniegts tikai par minētās direktīvas 1. panta 8., 18. un 19. punktā, kā arī V pielikumā ietverto prasību pārņemšanu, kādēļ nepieciešams papildināt 1. tabulu ar atbilstošu skaidrojumu arī par pārējām minētās direktīvas vienībām,tai skaitā, bet ne tikai 1. panta 1. punkta u.c.;
otrkārt, nav sniegts detalizēts skaidrojums par minētās direktīvas prasību pārņemšanu. Skaidrojam, ka katram direktīvas pantam vai panta daļai un apakšpunktam būtu jākorespondē nacionāla normatīvā akta pantam, panta daļai vai punktam (konkrētajā gadījumā var norādīt konkrētas direktīvas Nr. 2011/16/ES prasības, kuras noteiktas direktīvā Nr. 2021/514). Paužam bažas, ka pretējā gadījumā:
1) nav gūstama pārliecība, kuras direktīvas Nr. 2021/514 1. panta 8. punktā un V pielikumā paredzētās prasības tiks pārņemtas uz likumprojekta pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos, bet kuras - likumprojektā;
2) nav gūstama pārliecība par direktīvas Nr. 2021/514 1. panta 18. punktā ietverto direktīvas Nr. 2011/16/ES 25. panta 1. punktā, 4. punkta otrajā daļā, 5. punktā, 6. punkta otrajā daļā (ciktāl rakstiski informējama ir arī attiecīgā dalībvalsts, kā arī apturēšana stājas spēkā nekavējoties) un 7. punktā paredzēto prasību pārņemšanu.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 4. pantā ietvertā likuma 22.4 panta ceturtajā daļā vārdu "dalībvalsts" lietot vienskaitli. Norādām, ka normatīvajiem aktiem raksturīga vispārinājuma nozīme. No skaitļa formām vispārinājumu izteic vienskaitlis, tāpēc, ja vēlas pateikt, ka tiesības (vai pienākumi) ir katram, ka minētā norma attiecas uz jebkuru, lieto vienskaitli. Savukārt daudzskaitli lieto tad, ja teiktais attiecas nevis uz katru subjektu atsevišķi, bet uz visiem kopā.
Piedāvātā redakcija
-