Atzinums

Projekta ID
24-TA-781
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
07.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt pamatnostādņu projekta ievadu ar informāciju par notikušo publisko apspriešanu. Neskatoties uz to, ka pamatnostādņu projektam ir pievienots apkopojums par publiskās apspriešanas laikā saņemtajiem priekšlikumiem un sniegta atgriezeniska saite par tiem, ikvienam, lasot pašu dokumentu, jāgūst skaidra informācija par izstrādes procesu, to skaitā, sabiedrības līdzdalības iespēju īstenošanas rezultātu. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Ņemot vērā to, ka 1. rīcības virziena 1. uzdevums paredz  izdevumus 14 milj. euro, precizēt uzdevumu "Nodrošināt sabiedrisko mediju attīstību, tuvinot finansējuma apjomu Eiropas vidējam, padarot finansēšanas modeli neatkarīgāku un caurskatāmāku, kā arī veicināt dažādu sabiedrības grupu sasniedzamību."  t.sk. svītrojot "tuvinot finansējuma apjomu Eiropas vidējam", jo tas jau tiek darīts. Līdz ar uzdevumu, papildināt politikas rezultātus ar ietekmes rādītāju, kas liecina par pozitīvo ietekmi uz sabiedrību no mediju apvienošanas, kas pēc būtības ir tikai darbības rezultāts.  
Piedāvātā redakcija
-
3.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Sadaļā IV "Politikas rezultāti un rezultatīvie rādītāji", zem rīcības virzieniem izveidots saraksts ar politikas rezultātiem, kuros iekļauti arī virkne darbības rezultātu, piemēram - apvienots sabiedriskais mēdijs. Šeit būtu jāietver tikai un vienīgi politikas rezultāti. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Sadaļā IV sadaļā “Politikas rezultāti un rezultatīvie rādītāji” aicinām svītrot rādītāju 1.2 vai nenoteikt sasniedzamus mērķus šim rādītājam (paredzot to tikai monitorēt), jo īpatsvara no IKP noteikšana, izņemot aizsardzības jomā, nav uzskatāma par labo praksi un praksē nav tikusi ievērota, pat tad, ja tas ir ticis noteikts tiesību aktos. Ekskluzīvas tiesības pieņemt lēmumus par īpatsvaru no IKP ir Ministru kabinetam un Saeimai budžeta pieņemšanas procesā, ņemot vērā aktuālos apstākļus un sabalansējot dažādu sektoru vajadzības.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Pamatnostādņu projekts
Iebildums
Aicinām izvērtēt iespēju svītrot teikumu “Ja tiek noteikti papildu ierobežojumi noteiktu preču un pakalpojumu reklāmai, jāparedz kompensējoši mehānismi komerciālajiem medijiem.” Nav skaidru un pārliecinošu pierādījumu par to, ka  ierobežojumi automātiski  un tiešām būtiski ietekmēs reklāmas pakalpojumu apjomu kopumā kā tādu, ja tie tiks noteikti attiecīgajām preču grupām, turklāt  konkurences apstākļos ierobežojumi ļaus komersantiem, kas piedāvā citas preces un pakalpojumus, lielākas un pievilcīgākas iespējas piekļūt reklāmas pakalpojumu tirgum, tādējādi reklāmas tirgum pašam noregulējoties jaunā līdzsvara līmenī. Turklāt,  prakse kompensēt komerciālajiem medijiem ierobežojumu gadījumos var raidīt signālu komersantiem, kuru reklamēšana potenciāli  tiks nākotnē aizliegta, savlaicīgi noslēgt reklāmas līgumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Aicinām pārbaudīt
VI  Indikatīvs ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetiem
1.3. uzdevumu  "Veicināt latviskāku mediju vidi, palielinot latviešu valodas lietojumu medijos", lai pārliecinātos, ka nav ielaista kļūda. Ņemot vērā nepieciešamību stiprināt sabiedrības saliedētību - vai tiešām finansējums periodam kopā uzdevumam ir un būs nulle?

 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Sadaļā V "Rīcības virzieni un uzdevumi" uzdevumi ir noformulēti ļoti vispārīgi, līdz ar to neveidojas skaidra izpratne par to, kādu izšķiršanos nosaka uzdevums. Aicināms iespēju robežās pilveidot uzdevumu saturu, piemēram "Uzlabot komerciālo mediju darbības vidi, pilnveidojot mediju atbalsta mehānismus un normatīvos aktus. "  aizvietojot ar Uzlabot komerciālo mediju (xxx kādu?) darbības vidi, atbalstot x, y un z, kā arī nodrošinot a, b un c (nomatīvie akti nav jāmin, jo būtiība ir a,b un c, un normatīvais akts ir instruments ar ko uzdevumu veic.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
III Politikas mērķis ir stiprināt Latvijas mediju vides noturību, veicināt mediju vides neatkarību, drošību un kvalitāti. 
Aicinām iekļaut kādu politikas rezultātu rādītāju, kas raksturotu noturību - iespējams auditoriju skaita pieaugums, specifisku mērķgrupu pieaugums, vai tml.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Sadaļā IV sadaļā “Politikas rezultāti un rezultatīvie rādītāji” ir iekļauti ne tikai politikas rezultātu rādītāji (PRR) (ar ietekmi uz sabiedrību, tautsaimniecību, utt.), bet arī darbības rezultātu rādītāji (DRR) (kas būtu pārceļami no pamatnostādnēm uz  plānu, bet kurus varētu ievietot IV sadaļā kā kontekstuālus rādītājus). Lai nodrošinātu skaidru demarkāciju starp politikas rezultātiem, darbībām un to rādītājiem (tātad starp pamatnostādnēm un plānu), aicinām vai nu svītrot darbības rādītājus, pārvietojot tos uz plānu, vai arī: 
1) IV sadaļā "Politikas rezultāti un rezultatīvie rādītāji” zem rīcības virzieniem pakārtot darbības rādītājus zem politikas rezultātu rādītājiem, pirmā kolonnā atzīmējot, PRR pie politikas rezultātu rādītājiem un DRR pie darbības rezultātu rādītājiem.
2) Uzskatīt sekojošos rādītājus par DRR.  1.5., 1.9; 2.1, 2.4, 2.5, 2.7; 3.2; 4.3, un rādītājus atzīmēt kā DRR.
3) Apsvērt 1.1, 1.10; 2.6; 3.3, 3.4., 4.2 svītrošanu (jo nav rādītāji pēc būtības, bet gan darbības), vai alternatīvi – to pārveidošanu par uzdevuma sastāvdaļu un iekļaušanu uzdevumos sadaļā “V Rīcības virzieni un uzdevumi”.
4) 1.7 un 1.8 rādītājiem precizēt to, vai mērvienība ir % no visiem respondentiem vai % no respondentiem, kas patērē attiecīgo mediju.
Vislabāk būtu, ja pamatnostādņu projektā nebūtu šie darbības rādītāji.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Lūgums padziļināti skaidrot teikumu “Latvijas mediju vide ir daļa no Latvijas informatīvās telpas, kas bez medijiem ietver arī to informācijas daļu, kas cirkulē sabiedrībā bez mediju starpniecības, tostarp, visas runātās un rakstītās valodas izpausmes.”   Aicinām skaidrot to, kādi informatīvās telpas pasākumi, kas cirkulē sabiedrībā bez mediju starpniecības ir iekļauti mediju politikas pamatnostādnēs, un kādi tiek skatīti citos plānošanas dokumentos, nosaucot arī attiecīgos dokumentus (MK 737.not.18.3. p.).
Piedāvātā redakcija
-
11.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši MK 737.noteikumu 18.1. p.,  pamatnostādņu satura kopsavilkums ir ne vairāk kā divas lappuses garš. Ņemot vērā to, ka pamatnostādņu projekta versijā kopsavilkums izvērš informāciju, kas nav pārējā dokumentā, bet  V sadaļā  "Rīcības virzieni un uzdevumi" uzdevumi ir noforumulēti ļoti vispārīgi,  aicinām pārcelt detalizētāku informāciju uz uzdevumiem, kas palīdzēs koncentrēt  uzdevumu virzienu, kad tiks izstrādāts plāns.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Pamatnostādņu projekts
Priekšlikums
Vispārīgs priekšlikums: Aicinām ievērot MK noteikumus Nr.737 Attīstības plānošanas dokumentu izstrādes un ietekmes izvērtēšanas noteikumus – turpmāk MK 737, kā arī Ministru kabineta instrukciju Nr.16 “Ministriju un citu centrālo valsts iestāžu rezultātu un to rezultatīvo rādītāju izstrādes un novērtēšanas metodika”, un nodalīt politikas rezultātu rādītājus, kas raksturo ietekmi uz ārējo vidi – ietekmi uz sabiedrību un tautsaimniecību no darbības rezultātu rādītājiem.
Piedāvātā redakcija
-