Atzinums

Projekta ID
23-TA-740
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
29.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra noteikumi Nr. 770 “Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā nodrošina ieguldījumu uzraudzību un izvērtēšanu, kā arī izstrādā un uztur Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmu” attiecas uz to, kādi dati tiek uzkrāti Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā, un kā minētā informācijas sistēma tiek uzturēta. Vēršam uzmanību, ka dati minētajā sistēmā tiek uzkrāti no projekta iesnieguma un tā pavadošiem dokumentiem, projekta īstenošanas ietvaros saņemtās dokumentācijas, t.i., līgumi, izdevumus apliecinoši dokumenti, maksājumu pieprasījumu, iepirkumu dokumentācija u.tml. Maksājumu pieprasījumu iesniegšanas un maksājumu veikšanas kārtība noteikta Ministru kabineta 2023. gada 21. marta noteikumos Nr. 135 "Eiropas Savienības fondu projektu pārbaužu veikšanas kārtība 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 27.9. apakšpunktu un anotācijas 8.1.13. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.6. Cita informācija
Iebildums
Ņemot vērā Ministru kabineta (turpmāk- MK) 2023. gada 13. jūlija sēdes protokollēmumā (prot. Nr. 36 85. § 3. punkts) noteikto, ka MK noteikumos par SAM īstenošanu ir jāparedz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi, ja projekta kopējās izmaksas ir lielākas par 1 miljonu euro, vai arī Atbildīgā iestāde MK noteikumu par SAM īstenošanu anotācijā pamato, kādēļ var nepiemērot minēto risinājumu.
Pašlaik MK noteikumu projektā par SAM īstenošanu netiek plānots veikt izmaksu un ieguvumu analīzi un anotācijā norādītais "nav iespēja veikt izvērtējumu par izmaksu un ieguvumu analīzi" nav pietiekams pamatojums.
Izvērstāks skaidrojums par ietekmi uz tautsaimniecību ietverts anotācijas 2. sadaļā “Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu”, kas arī ir nepietiekams, jo nav papildināts ar detalizētu aprēķinu, ar ko tiktu pamatots, ka sabiedrības ieguvums ir lielāks par SAM plānotajām projekta izmaksām.
Norādām, ka vispārīgi šajā atbalsta pasākumā potenciālie ieguvumi būtu meklējami valsts pārvaldes izmaksu, kas nepieciešami funkciju veikšanai, ietaupījumā un papildus valsts budžeta ieņēmumos, kas rodas mērķa grupai (gala labuma saņēmējiem), uzlabojoties sociālajam stāvoklim, iekļaujoties darba tirgū un maksājot vairāk nodokļus valsts budžetā (salīdzinot situāciju ar projektu un bez projekta). Tā kā atbalsta pasākumā plānots īstenot pasākumus, kas mazinās bezdarbu, nav pamata argumentēt, ka pirms projekta iesniegšanas nevar tikt veiktas prognozes (balstoties uz pamatotiem pieņēmumiem).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kurā izmaksu pozīcijā tiek plānots iekļaut noteikumu projekta 13.7. apakšpunktā norādīto atbalstāmo darbību, un attiecīgi papildināt noteikumu projektu un anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūgums šeit un turpmāk MK noteikumu projektā un anotācijā precizēt "personāla atlīdzības izmaksas" un izteikt šādā redakcijā - "personāla izmaksas".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot vārdus "tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas", tā kā personāla izmaksu tvērums ir noteikts Vadošās iestādes vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka obligāto veselības pārbaužu izmaksas ir attiecināmas, ja tās nesedz veselības apdrošināšana.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā redakcionāli precizēt, ka netiešās izmaksas plāno kā vienu izmaksu pozīciju septiņu procentu apmērā no tiešajām attiecināmajām izmaksām, nevis no finansējuma saņēmējam paredzētajām tiešajām attiecināmajām izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 1.3.sadaļā, kur 4.3.3.6. pasākuma ietvaros paredzētas tiešās attiecināmās izmaksas, kas ir tieši saistītas ar 4.3.3.6. pasākuma mērķa un rādītāju sasniegšanu nenorādīt tādā detalizācijā, kādas izmaksas ietilpst personāla izmaksās un svītrot frāzi "tai skaitā veselības apdrošināšanas izmaksas un redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas", ņemot vērā, ka Vadošās iestādes vadlīnijās 1.2 "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā" ir jau minētas, kādas izmaksas uzskatāmas par personāla izmaksām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļā "Juridiskās personas" papildus norādīt arī Labklājības ministriju, vienlaikus atbilstošajā apakšsadaļā "Ietekmes apraksts" norādot, ka Labklājības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, un NVA pildīs finansējuma saņēmēja funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka anotācijas 3. sadaļas 7. punktā ir norādīts, ka 4.3.3.6. pasākuma īstenošanai indikatīvi paredzēts uz projekta īstenošanas laiku izveidot jaunas amata vietas, tostarp amatu "sistēmanalītiķis", savukārt izziņas 8. punktā Labklājības ministrija skaidro, ka minētā amata vieta no anotācijas ir svītrota, un sistēmanalītiķa amata vietas nepieciešamība un pamatotība tiks vērtēta pēc projekta noslēguma.
Lūdzam sniegt skaidrojumu, kā var vērtēt sistēmanalītiķa amata vietas nepieciešamību pēc projekta noslēguma, ja tā ir nepieciešama projekta īstenošanai. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt anotāciju.
Papildus atkārtoti vēršam uzmanību, ka atbilstoši Valsts kancelejas 2023. gada 30. marta protokola Nr.12 4.§ noteiktajam tiesību aktu projekti, kuru turpmākai ieviešanai būs nepieciešama papildu pastāvīgu amata vietu izveide, obligāti saskaņojami ar Valsts kanceleju.
Piedāvātā redakcija
-