Atzinums

Projekta ID
22-TA-1828
Atzinuma sniedzējs
Ārvalstu investoru padome Latvijā
Atzinums iesniegts
06.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ārvalstu investoru padome Latvijā (turpmāk – FICIL) augstu novērtē Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk – KEM) ieguldīto darbu, sagatavojot likumprojektu “Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā”, kas tiesību aktu portālā ievietots ar Nr. 22-TA-1828 (turpmāk – Likumprojekts). Iepazinusies ar Likumprojektu, FICIL kopumā atbalsta tā turpmāku virzību, vienlaikus izsakot vairākus priekšlikumus un iebildumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1.panta otrās daļas 50.punktā rosināts noteikt šādu definīciju: “tiešā līnija - elektrolīnija, kas sasaista izolētuelektroenerģijas ražošanas objektu ar izolētu lietotāja objektu, vai elektrolīnija, kas sasaista elektroenerģijas ražošanas objektu ar lietotāja objektu”.

FICIL ieskatā, turpmākajos gados Latvijā būtu jāveicina nozīmīgs elektroenerģijas patēriņa pieaugums gan industriālajā, gan mājsaimniecību sektorā. Ir sagaidāma rūpniecības un citu industriālo procesu elektrifikācija, dzelzceļa un autotransporta elektrifikācija, kā arī siltumapgādes un citu nozaru elektrifikācija. Vienlaikus noris darbs pie jaunu tehnoloģiju un nozaru attīstības (piemēram, ūdeņraža ekonomika).

Lai arī nav prognozējams, ka pašreizējais nelielais tiešo līniju skaits turpmāk varētu daudzkāršoties, tomēr tiešās līnijas atsevišķos gadījumos varētu kalpot par piemērotu instrumentu, lai kontrolēti, tehniski un ekonomiski pamatoti veicinātu elektroenerģijas patēriņa pieaugumu, tostarp – elektroenerģijas ražošanas iekārtu un staciju salīdzinoši tuvā areālā. Tās var izrādīties par ekonomiski pamatotu risinājumu energointensīvu risinājumu turpmākai īstenošanai (ūdeņradis, siltumsūkņi, elektrokatli, elektrouzlāde, akumulācija u.tml.), jo spētu radīt priekšnoteikumus zemākām šajos risinājumos patērējamās elektroenerģijas izmaksām.

Secīgi, FICIL aicina pēc iespējas atteikties no ierobežojumiem, kas var būtiski kavēt iespēju tehniski un ekonomiski pamatotos gadījumos izveidot tiešo līniju pie tuvākā piemērotākā elektroenerģijas ražošanas objekta (neatkarīgi no tā, vai objekts ir vai nav izolēts), tādējādi radot nozīmīgu ekonomisku ieguvumu projekta īstenošanai.
 
Piedāvātā redakcija
Tādēļ FICIL iebilst pret 1.panta otrās daļas 50.punkta redakciju, lūdzot to izteikt šādā redakcijā: “tiešā līnija - elektrolīnija, kas sasaista elektroenerģijas ražošanas objektu ar izolētu lietotāja objektu, vai elektrolīnija, kas sasaista elektroenerģijas ražošanas objektu ar lietotāja objektu”.

Vienlaikus FICIL lūdz papildināt Likumprojektu ar terminiem “izolēts lietotāja objekts” un “izolēts elektroenerģijas ražošanas objekts” (pēdējais tikai tajā gadījumā, ja no Likumprojekta tomēr netiktu svītrota norāde uz izolētu elektroenerģijas ražošanas objektu).  Tā kā Būvniecības valsts kontroles birojam būs jāvērtē katrs gadījums tiešās līnijas ierīkošanas atļaujas izsniegšanai, FICIL rosina jau savlaicīgi rūpēties par to, lai attiecīgais tiesiskais regulējums tiktu iztulkots un piemērots pēc iespējas vienveidīgi un ieinteresētajām personām iepriekš paredzami.
 
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
26.pants satur jaunu tiesisko regulējumu, kas noteic priekšnoteikumus atļaujas saņemšanai ierīkot tiešo līniju. Pašlaik tiešo līniju ierīkošanu regulē Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas 2017.gada 5.janvāra lēmums Nr. 1/1 “Noteikumi par atļaujas izsniegšanu elektroenerģijas tiešās līnijas pieslēguma ierīkošanai” (turpmāk – Noteikumi).

FICIL izsaka iebildumu pret 26.panta pirmās daļas 1.punktā noteikto, lūdzot to svītrot. Sistēmas operatora atteikums pieslēgt savai elektroenerģijas sistēmai lietotāja objektu ir vērtējams kā ievērojami striktāks ierobežojums, salīdzinot ar tiesisko regulējumu un tā piemērošanas praksi, kāda kopš 2017.gada veidojusies uz Noteikumu pamata. Šāda priekšnoteikuma īstenošana praksē ar augstu varbūtības pakāpi var novest pie situācijas, kur sistēmas operators neatsaka lietotāja objekta pieslēgšanu elektroenerģijas sistēmai, taču piedāvā to izdarīt par tik nesamērīgi augstām izmaksām, ka iecerētā projekta īstenošana praksē tiek padarīta par neiespējamu. Proti, no vienas puses, lietotāja objektam nebūs izsniegts sistēmas operatora atteikums ierīkot pieslēgumu. Taču, no otras puses, sistēmas operatora piedāvāto sistēmas pieslēgumu nebūs iespējams izveidot pret iecerēto projektu nesamērīgi augsto pieslēguma izmaksu dēļ. Rezultātā iecerētais projekts visticamāk netiks īstenots.

FICIL izsaka iebildumu pret 26.panta otrās daļas 1.punktu, lūdzot mainīt tajos norādītos tiešo līniju iespējamos attālumus un papildināt to ar precizējošu norādi: “1) tiešās līnijas garums nepārsniedz 1 kilometru pilsētu teritorijās un 20 kilometrus ārpus pilsētu teritorijām, precīzu tiesas līnijas garumu saskaņojot ar sistēmas operatoru”. Praksē starp salīdzinoši tuvu izvietotiem objektiem var atrasties dažādi dabiskie šķēršļi, citi nekustamie īpašumi, aizsargjoslas vai citi apgrūtinājumi, kuru ietekmē tiešās līnijas kopgarums var izrādīties būtiski garāks.  

FICIL izsaka iebildumu pret 26.panta otrās daļas 3.punktu, lūdzot svītrot to pēc būtības, tā vietā izsakot to citā redakcijā. FICIL ieskatā, nav objektīva pamatojuma izvirzīt prasību elektroenerģijas lietotājam nodrošināt, ka saražotā elektroenerģija netiek nodota sistēmā. Šāda prasība, salīdzinot ar Noteikumiem, būtu vērtējama kā pārlieku ierobežojoša un apgrūtinoša. Proti, Noteikumi pieļauj rezerves pieslēguma tīklam saglabāšanu vienlaikus ar tiešās līnijas pieslēgumu.

Saimnieciska un efektīva prasība veidotos tajā gadījumā, ja lietotāja objektā pašpatēriņam gada griezumā (1.janvāris – 31.decembris) obligāti tiktu izmantoti ne mazāk kā 70% elektroenerģijas, kas saņemta no tiešās līnijas, vienlaikus izpildoties šādiem kritērijiem: 1) no tiešās līnijas saņemtās elektroenerģijas uzskaitei ir uzstādīts komercskaitītājs; 2) lietotājam ir spēkā esoša vienošanās ar balansēšanas pakalpojumu sniedzēju un 3) lietotājs nenodarbojas ar elektroenerģijas tālāku tirdzniecību, izņemot tās pārdošanu elektroenerģijas balansēšanas tirgū. Pielietojot šādu pieeju, tiktu padarīta iespējama elektroenerģijas nodošana tīklā balansēšanas pakalpojuma ietvaros, piemēram, lietotāja objekta darbības pārtraukuma (avārija, plānota tehniskā apkope, remonts) laikā.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Elektroenerģijas tirgus likuma 9.panta ceturtā daļa tās spēkā esošajā redakcijā noteic: “Sistēmas operatoram ir tiesības atteikt pieslēgumu attiecīgai sistēmai, ja tās tīklu jauda nav pietiekama. Atteikuma pamatojumu sistēmas operators sniedz rakstveidā 30 dienu laikā pēc sistēmas dalībnieka iesnieguma saņemšanas”.

Lai pēc iespējas mazinātu šķēršļus ražošanas objektu pieslēgumu veidošanai pie pārvades sistēmas, kā arī mazinātu atšķirīgas iztulkošanas un piemērošanas risku, FICIL izsaka priekšlikumu papildināt 9.panta ceturto daļu ar jaunu otro teikumu: “Sistēmas operatoram ir tiesības atteikt pieslēgumu attiecīgai sistēmai, ja tās tīklu jauda nav pietiekama. Vērtējot tīklu jaudas pietiekamību, sistēmas operatoram ir pienākums ņemt vērā tīklam jau pieslēgto un plānoto elektroenerģijas ražošanas objektu darbības profilu. Atteikuma pamatojumu sistēmas operators sniedz rakstveidā 30 dienu laikā pēc sistēmas dalībnieka iesnieguma saņemšanas”.
 
Piedāvātā redakcija
-