Projekta ID
22-TA-2264Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojuma un protokola projektā ir paredzēts uzdevums grozīt Pasta likumu, lai 2023. gadam tarifu segšanā noteiktu īpašu kārtību, proti, tarifu pieaugumu nesegt procentuāli, kā tas šobrīd paredzēts saskaņā ar spēkā esošo regulējumu, bet 2023. gadā tarifu pieaugumu pilnā apmērā segt no valsts budžeta līdzekļiem, tomēr ziņojumā nav sniegts aprēķins, kāds finansējums tam nepieciešams. Līdz ar to lūdzam ziņojumā plašāk skaidrot plānoto rīcību un sniegt aprēķinu nepieciešamā finansējuma apmēram, kā arī norādīt, ka tādā gadījumā būtu jāgroza arī MK noteikumi Nr. 463, kuriem šobrīd spēkā stāšanās paredzēta 2023. gada 1. janvārī (vēršam uzmanību, ka no šobrīd ziņojumā sniegtās informācijas ir saprotams, ka ir sniegta informācija tikai par nepieciešamo papildu finansējumu saistībā ar piegāžu apjoma un tarifu pieaugumu, turklāt tas ir neprecīzs, kā tas norādīts iepriekšējā iebildumā).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam ziņojuma projektā sniegt aprēķinu norādītajam nepieciešamajam finansējuma apmēram, turklāt lūdzam novērst to, ka ziņojuma un protokola projektā šobrīd ir divas dažādas nepieciešamā finansējuma summas. Papildus vēršam uzmanību, ka attiecībā uz šobrīd norādīto nepieciešamā finansējuma apmēru situācijā, ja pat pieņem, ka piegādes apjoms tiešām palielināsies pie pieaugošiem tarifiem, savukārt pārējie nosacījumi (vidējais piegādes svars un piegāžu proporcija starp valstspilsētām un pārējo Latvijas teritoriju) paliek nemainīgi, tad, izmantojot aprēķina skaidrojumu, kas tika sniegts MK noteikumu Nr. 463 anotācijā, kopējās piegādes izmaksas (bez PVN) un no valsts budžeta sedzamās izmaksu daļas (bez un ar PVN) iegūtais rezultāts ir atšķirīgs nekā šobrīd norādīts ziņojuma vai protokola projektā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 463 "Abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu apmaksas kārtība" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 463) anotācijā abonētās preses piegāžu prognoze bija norādītas kā 13 665 800 vienības, savukārt ziņojuma projekta 4. sadaļā “Turpmākā rīcība” norādīts, ka piegādes prognoze ir 15 200 109 vienības, līdz ar to lūdzam ziņojuma projektā sniegt skaidrojumu piegāžu apjoma pieaugumam. Vienlaikus norādām, ka iepriekš saistībā ar situāciju nozarē tika skaidrots, ka pie pieaugošiem tarifiem samazināsies piegāžu apjoms, attiecīgi abonētās preses piegādes nodrošināšanai piešķirtais valsts budžeta finansējums būs pietiekams, bet ziņojuma projektā minēta pretēja situācija – pieaug tarifi, pieaug piegādes. Lūdzam ziņojuma projektā par to sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atzīmējam, ka 2022. gada 1. oktobrī Latvijā notika 14.Saeimas vēlēšanas, attiecīgi budžeta sagatavošana un valsts prioritāšu noteikšana budžeta sagatavošanas ietvaros ir jautājums, kas jārisina jaunajai valdībai, kuru apstiprinās jaunievēlētā Saeima (tai skaitā arī attiecībā uz jautājumu par minimālās mēnešalgas celšanu, kas varētu ietekmēt piegādes tarifa apmērus). Budžeta sagatavošanas process attiecībā uz prioritāro pasākumu atbalstīšanu/neatbalstīšanu uzsāksies pēc jaunās valdības apstiprināšanas, kas ātrākais iespējama 2022. gada novembrī, kad darbu sāks jaunievēlētā Saeima. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas ieskatā nav pieļaujama tādu likumprojektu virzība izskatīšanai Saeimā, kuru īstenošana var netikt nodrošināta nepietiekamā finansējuma dēļ, attiecīgi šobrīd neatbalstām ziņojuma virzību un attiecīgi arī uzdevumu par steidzamu grozījumu sagatavošanu Pasta likumā (MK protokollēmuma projekta 3. punkts), kamēr budžeta sagatavošanas procesā jaunā valdība nav atbalstījusi finansējumu ziņojuma projektā minēto ieceru īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka regulējums, kas regulē abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu apmaksas kārtību ir noteikts MK noteikumos Nr. 463 un tie attiecīgi paredz, ka dalītā maksājuma apmēra noteikšanā vadās no Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprinātā abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu tarifa, nav skaidrs saskaņā ar kādu tiesisko regulējumu Satiksmes ministrija plāno, ka 2023. gadā preses izdevēji universālā pasta pakalpojuma sniedzējam apmaksā preses piegādes pakalpojumus saskaņā ar 2022. gadā noslēgtajos līgumos norādītajiem tarifiem, bet jaunu tarifu apstiprināšanas gadījumā starpību ar minētajiem tarifiem universālā pasta pakalpojuma sniedzējam kompensēt no valsts budžeta līdzekļiem. Vēršam uzmanību, ka MK noteikumi Nr. 463 paredz ņemt vērā Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas apstiprināto abonēto preses izdevumu piegādes pakalpojumu tarifu un atbilstoši tam noteikt to tarifa daļu, kuru maksā preses izdevēji, gan to tarifa daļu, kas tiek segta no valsts budžeta, kas arī bija ar Ministru kabineta 2020. gada 17. jūlija rīkojumu Nr. 397 “Par konceptuālo ziņojumu “Abonētās preses izdevumu piegādes nodrošināšanas un drukāto mediju atbalsta pilnveides iespējas”” apstiprinātās turpmākās rīcības mērķis – ieviest proporcionālu sadalījumu tarifa segšanai, turklāt ar jau apstiprināto normatīvo regulējumu, kas stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī, tiek paredzēts, ka valsts budžets sedz lielāko daļu no piegādes izmaksām (vairāk kā 75%). Ņemot vērā minēto, lūdzam skaidrot tiesisko pamatu Satiksmes ministrijas plānotajai rīcībai.
Piedāvātā redakcija
-