Projekta ID
23-TA-2137Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
18.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums labot drukas kļūdu teikumā "KL nav izdalīts atsevišķs noziedzīga nodarījuma sastāvs saistībā ar “bērnu seska tūrisma gadījumiem”. " (130. lpp.)
Piedāvātā redakcija
KL nav izdalīts atsevišķs noziedzīga nodarījuma sastāvs saistībā ar “bērnu seksa tūrisma gadījumiem”.
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Rosinām papildināt ziņojuma apakšsadaļu "Atpūta, brīvais laiks, izklaides, kultūras un mākslinieciskās aktivitātes" ar informāciju par darba ar jaunatni aktivitāšu piejamību jauniešiem ar ierobežotām iespējām.
Piedāvātā redakcija
2021. un 2022. gadā JSPA turpināja dalību stratēģiskajā partnerībā sociālās iekļaušanas veicināšanai (“Strategic Partnership for Inclusion”) trīs atzaros – atbalsts jauniešiem ar invaliditāti, jauniešiem NEET situācijās un lauku, attālos reģionos. Tās mērķis bija veicināt ES programmu “Erasmus+” un “Eiropas Solidaritātes korpuss” pieejamību visiem jauniešiem neatkarīgi no viņu sociālā, ekonomiskā, ģeogrāfiskā, kultūras, veselības un izglītības stāvokļa. 2022. gadā JSPA sadarbībā ar Latvijas Kultūras akadēmijas Kultūras un mākslu institūtu (LKA KMI) veica Jauniešu ar ierobežotām iespējām sociālās iekļaušanas esošās situācijas kartējumu un uz tā bāzes izstrādāja Iekļaušanas stratēģiju 2022.– 2027. gadam JSPA administrētajām “Erasmus+” un “Eiropas Solidaritātes korpuss” programmām. Tika izveidota Iekļaušanas darba grupa, kuras pārziņā ir Iekļaušanas stratēģijas rīcības plāna īstenošana.
Lai popularizētu sociālo iekļaušanu kā vērtību un rosinātu jaunatnes organizācijas, jaunatnes darbiniekus, kā arī sabiedrību kopumā vairāk domāt par jauniešiem ar ierobežotām iespējām, JSPA izveidoja sešu raidierakstu sēriju par darbu ar jauniešiem attālākos un lauku reģionos – “Kā atpazīt un radīt unikālo, realizējot savu potenciālu?”, “Būt vai nebūt jaunietim laukos?”, “Kā pārvarēt bailes un dzīvot autentisku dzīvi?”, “Kā radīt un atrast iespējas, lai iesaistīt jauniešus?”, “Kā atvest pieredzes bagāžu uz dzimto vietu?”, “ES – iespēju jūra”, kurus noskatījās 520 interesenti. Rezultātā 2022. gadā ES programmu projektos iesaistījās 1142 jaunietis ar ierobežotām iespējām (300 plānoto vietā). Būtiski pieauga arī projektu skaits, kuros kā galvenā bija iekļaušanas tēma (lauku jauniešu iekļaušana, iekļaušanas un vienlīdzības, un nediskriminācijas veicināšana, invaliditāte). 34% (16% 2021. gadā) no visiem 25 apstiprinātajiem jeb 45 no 133 ES programmas “Erasmus+” jaunatnes projektiem un programmas “Eiropas Solidaritātes korpuss” apstiprinātajiem projektiem bija saturiski vērsti uz iekļaušanas jautājuma izzināšanu.
2022. gadā JSPA Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros uzsāka jaunatnes darbinieku izcilības programmu. Mācību ciklā piedalījās 31 dalībnieks, kas ietvēra klātienes mācības četros moduļos un pieredzes apmaiņas vizīti Somijā. Programmas ietvaros tika padziļinātas zināšanas par darbu ar trīs jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām - jauniešiem ar psihoemocionālām veselības problēmām, jauniešiem, kuri tiek pakļauti diskriminācijas vai vardarbības riskiem un jauniešiem ar kultūras atšķirībām (etnisko minoritāšu jauniešiem). Programmas rezultātā palielinājās jaunatnes jomā strādājošo speciālistu zināšanas un izpratne par dažādām jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām un tika veicināta sistemātiska attīstība darbā ar jauniešiem ar ierobežotām iespējām vietējās kopienās. Programmas ietvaros jaunatnes darbinieki izstrādāja un īstenoja iniciatīvas vietējā līmenī jauniešu ar ierobežotām iespējām atbalstam.
Lai popularizētu sociālo iekļaušanu kā vērtību un rosinātu jaunatnes organizācijas, jaunatnes darbiniekus, kā arī sabiedrību kopumā vairāk domāt par jauniešiem ar ierobežotām iespējām, JSPA izveidoja sešu raidierakstu sēriju par darbu ar jauniešiem attālākos un lauku reģionos – “Kā atpazīt un radīt unikālo, realizējot savu potenciālu?”, “Būt vai nebūt jaunietim laukos?”, “Kā pārvarēt bailes un dzīvot autentisku dzīvi?”, “Kā radīt un atrast iespējas, lai iesaistīt jauniešus?”, “Kā atvest pieredzes bagāžu uz dzimto vietu?”, “ES – iespēju jūra”, kurus noskatījās 520 interesenti. Rezultātā 2022. gadā ES programmu projektos iesaistījās 1142 jaunietis ar ierobežotām iespējām (300 plānoto vietā). Būtiski pieauga arī projektu skaits, kuros kā galvenā bija iekļaušanas tēma (lauku jauniešu iekļaušana, iekļaušanas un vienlīdzības, un nediskriminācijas veicināšana, invaliditāte). 34% (16% 2021. gadā) no visiem 25 apstiprinātajiem jeb 45 no 133 ES programmas “Erasmus+” jaunatnes projektiem un programmas “Eiropas Solidaritātes korpuss” apstiprinātajiem projektiem bija saturiski vērsti uz iekļaušanas jautājuma izzināšanu.
2022. gadā JSPA Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros uzsāka jaunatnes darbinieku izcilības programmu. Mācību ciklā piedalījās 31 dalībnieks, kas ietvēra klātienes mācības četros moduļos un pieredzes apmaiņas vizīti Somijā. Programmas ietvaros tika padziļinātas zināšanas par darbu ar trīs jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām - jauniešiem ar psihoemocionālām veselības problēmām, jauniešiem, kuri tiek pakļauti diskriminācijas vai vardarbības riskiem un jauniešiem ar kultūras atšķirībām (etnisko minoritāšu jauniešiem). Programmas rezultātā palielinājās jaunatnes jomā strādājošo speciālistu zināšanas un izpratne par dažādām jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām un tika veicināta sistemātiska attīstība darbā ar jauniešiem ar ierobežotām iespējām vietējās kopienās. Programmas ietvaros jaunatnes darbinieki izstrādāja un īstenoja iniciatīvas vietējā līmenī jauniešu ar ierobežotām iespējām atbalstam.
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Rosinām papildināt ziņojuma apakšsadaļu "Atpūta, brīvais laiks, izklaides, kultūras un mākslinieciskās aktivitātes" ar informāciju par to, ka ar Izglītības un zinātnes ministrijas ikgadējās “Jaunatnes politikas valsts programmas” (JPVP) atbalstu tiek veicinātas jauniešu līdzdalības aktivitātes. Tā 2021. gadā JPVP ietvaros JSPA organizēja projektu konkursu jaunatnes organizācijām “Atbalsts jaunatnes organizāciju darbībai, to iniciatīvām un jauniešu līdzdalības veicināšanai”, lai veicinātu jauniešu līdzdalību un dzīves prasmju apgūšanu ar neformālās izglītības metodēm. Konkursa atbalstu saņēma 6 jaunatnes organizācijas, kuru īstenoto projektu aktivitātēs 2021. un 2022. gadā tika iesaistīti 5344 jaunieši.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Rosinām papildināt ziņojuma apakšsadaļu "Atpūta, brīvais laiks, izklaides, kultūras un mākslinieciskās aktivitātes" ar informāciju par to, ka 2022. gadā, stājoties spēka jaunajam Pašvaldību likumam, par pašvaldību autonomo funkciju kļuva darbs ar jaunatni, t.i., atbilstoši Jaunatnes likuma definīcijai, uz jauniešiem orientēts plānotu praktisku pasākumu kopums, kas nodrošina jaunatnes politikas īstenošanu, jauniešu vērtīborientācijas veidošanos un vispārcilvēcisko vērtību nostiprināšanos. 2022. gadā 40 Latvijas pašvaldībās darbojās 173 pašvaldību dibinātie un uzturētie jauniešu centru vai līdzīgās neformālās izglītības un brīvā laika iestādes, kā arī 19 NVO dibinātie un uzturētie jauniešu centri, kuros jauniešiem bija iespējams iesaistīties neformālās izglītības aktivitātēs un lietderīgi pavadīt brīvo laiku. 2022. gada beigās darbā ar jaunatni sistēmā tika iesaistītas 278 pašvaldību algotas personas – jaunatnes lietu speciālisti, jaunatnes darbinieki vai citi pielīdzināmi amati.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka ziņojumā divas reizes iekļauts attēls ar bērnu sadalījumu pēc ārpusģimenes aprūpes veida (1. attēls 73.lpp. un 3. attēls 78.lpp.).
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt ziņojuma D. daļu "Vardarbība pret bērniem" ar informāciju par šādu Komitejas izteikto ieteikumu izpildi pārskata periodā vai arī iezīmējot plānoto un/vai nepieciešamo rīcību nākotnē:
- izstrādāt mehānismus, kārtības un vadlīnijas, lai panāktu obligātu ziņošanu par visiem seksuālās vardarbības gadījumiem pret bērniem un izglītotu bērnus ar garīgās veselības traucējumiem par to, kā identificēt seksuālās vardarbības gadījumus un ziņot par tiem; - nekavējoties izmeklēt visus seksuālās vardarbības gadījumus institūcijās bērniem ar garīgās veselības problēmām, kā arī notiesāt un sodīt vainīgos;
- pastiprināti uzraudzīt institūcijas bērniem ar garīgās veselības traucējumiem, tostarp izglītot ārstniecības personālu un sociālos darbiniekus par to, kā noteikt seksuālās vardarbības pazīmes.
- izstrādāt mehānismus, kārtības un vadlīnijas, lai panāktu obligātu ziņošanu par visiem seksuālās vardarbības gadījumiem pret bērniem un izglītotu bērnus ar garīgās veselības traucējumiem par to, kā identificēt seksuālās vardarbības gadījumus un ziņot par tiem; - nekavējoties izmeklēt visus seksuālās vardarbības gadījumus institūcijās bērniem ar garīgās veselības problēmām, kā arī notiesāt un sodīt vainīgos;
- pastiprināti uzraudzīt institūcijas bērniem ar garīgās veselības traucējumiem, tostarp izglītot ārstniecības personālu un sociālos darbiniekus par to, kā noteikt seksuālās vardarbības pazīmes.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām pārstrukturēt ziņojuma E. daļā "Ģimenes vide un alternatīvā aprūpe" sniegto informāciju, iekļaujot šādus Komitejas izteiktos ieteikumus:
- īstenot izpratnes veicināšanas programmas, kas mērķētas uz plašāku sabiedrību un speciālistiem, kuri strādā ar bērniem vai bērnu labā, par atbildību ziņot par vardarbību pret bērniem, tostarp ģimenes vidē;
- uzlabot tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonu kapacitāti saistībā ar pienākumu reģistrēt un izmeklēt visus zināmos vardarbības gadījumus pret bērniem, tostarp tos, kas notikuši ģimenes vidē;
- turpināt nostiprināt bāriņtiesu personāla zināšanas un prasmes identificēt agrīnas pazīmes vardarbībai pret bērniem, kā arī pastiprināt tiesnešu izglītošanu par Bērnu tiesību aizsardzības likumu un Konvenciju;
- īstenot izpratnes veicināšanas programmas, kas mērķētas uz plašāku sabiedrību un speciālistiem, kuri strādā ar bērniem vai bērnu labā, par atbildību ziņot par vardarbību pret bērniem, tostarp ģimenes vidē;
- uzlabot tiesībaizsardzības iestāžu amatpersonu kapacitāti saistībā ar pienākumu reģistrēt un izmeklēt visus zināmos vardarbības gadījumus pret bērniem, tostarp tos, kas notikuši ģimenes vidē;
- turpināt nostiprināt bāriņtiesu personāla zināšanas un prasmes identificēt agrīnas pazīmes vardarbībai pret bērniem, kā arī pastiprināt tiesnešu izglītošanu par Bērnu tiesību aizsardzības likumu un Konvenciju;
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Saistībā ar Komitejas ieteikumu "izstrādāt skaidru kārtību ārstniecības personālam, lai tas varētu reģistrēt un ziņot par vardarbību pret bērniem." aicinām papildināt atbilstošo ziņojumu daļu par ārstniecības personu skaitu, kuri 2021. un 2022. gadā papildināja savas zināšanas par vardarbības atpazīšanu un ziņošanu par to ESF projekta Nr.9.2.6.0/17/I/001 “Ārstniecības un ārstniecības atbalsta personāla kvalifikācijas uzlabošana” ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka 72. atsauce (58. lpp.) par jaunatnes politikas jomas un bērnu tiesību jautājumu sasaisti saturiski dublē apakšsadaļas "Cieņa pret bērnu viedokli" otrajā rindkopā sniegto paskaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Aicinām precizēt apakšsadaļā "Cieņa pret bērnu viedokli" iekļauto informāciju par Jaunatnes konsultatīvās padomes darbību.
Piedāvātā redakcija
2021. gadā ir notikušas 5 JKP sēdes un 2022. gadā – 2. JKP ietvaros 2021. un 2022. gadā darbojās 2 darba grupas. Neformālās izglītības darbā ar jaunatni vienota modeļa izstrādes darba grupas mērķi bija izstrādāt priekšlikumus normatīvā regulējuma izmaiņām par neformālās izglītības darbā ar jaunatni atzīšanu un sniegt priekšlikumus neformālās izglītības procesā iegūto kompetenču atzīšanas mehānisma izstrādei. 2021. gadā ir notikušas 2 darba grupas tikšanās un 2022. gadā – 8. Jaunatnes organizāciju finansēšanas modeļa pilnveides darba grupas mērķis bija priekšlikumu izstrāde jaunatnes organizāciju finansēšanas modeļa attīstībai. 2021. gadā ir notikušas 2 darba grupas tikšanās un 2022. gadā – 9.
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Rosinām izvērtēt, vai apakšsadaļas "Papildu protokols cīņai pret tirdzniecību ar bērniem, bērna prostitūciju un bērna pornogrāfiju" daļas par Komitejas ieteikuma "turpināt stiprināt centienus, lai sistemātiski informētu plašāku sabiedrību, it īpaši bērnus viņiem saprotamā veidā, kā arī viņu ģimenes un kopienas, par Papildu protokola normām" izpildi 4. rindkopa (129. lpp), kas sākas ar vārdiem "2022. gadā Latvijas mediji pievērsuši pastiprinātu uzmanību narkotisko/psihotropo vielu izplatības aktualitātēm", saturiski atbilst šai sadaļai.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Saistībā ar Komitejas ieteikumu "ieviest izpratnes veicināšanas programmas, lai veicinātu bērnu jēgpilnu un mērķtiecīgu iesaistīšanos ģimenēs, kopienās un skolās, arī skolēnu padomēs, īpašu uzmanību pievēršot meitenēm un bērniem paaugstināta riska situācijās." lūgums papildināt apakšsadaļu "Cieņa pret bērnu viedokli" ar informāciju par Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras īstenotajām atbalsta aktivitātēm izglītojamo pašpārvaldēm:
Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA) īsteno iniciatīvu “Kontakts”, kas tiek veidota no izglītības iestāžu pašpārvalžu komandu mācībām un iniciatīvu projektu konkursa. Iniciatīva izglītības iestāžu pašpārvalžu atbalstam “Kontakts” tiek īstenota ar mērķi stiprināt izglītības iestāžu (vispārizglītojošās skolas un profesionālās izglītības iestāžu) pašpārvalžu attīstību, sekmējot jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību un veicinot izpratni par dažādu jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām. 2021. gadā mācību programmā pašpārvalžu līderiem piedalījās 620 jaunieši, savukārt 2022. gadā sasniegtais dalībnieku skaits – 572. JSPA īsteno arī mentoringa programmu pašpārvalžu atbalsta personām. 2021. un 2022. gadā mentoringa atbalsts tika sniegts attiecīgi 159 un 143 personām.
Lai veicinātu izpratni par jauniešu līdzdalību un jauniešu līdzdalības veidiem, JSPA piedalās nacionālo aģentūru stratēģiskā partnerībā “New Power in Youth” (ar Erasmus+ programmas atbalstu). Šīs partnerības ietvaros ik gadu tiks organizētas moduļu mācības skolu pašpārvalžu komandām Mācībās aptvertas tādas tēmas kā pilsoniskā līdzdalība, neformālā izglītība, projektu metode. 2021. gadā ir uzsāktas pirmās šīs mācības, iesaistot pašpārvalžu komandas no desmit skolām. 2022. gadā moduļu mācībās tika iesaistītas 11 izglītības iestāžu pašpārvalžu komandas, tai skaitā profesionālo izglītības iestāžu pašpārvalžu audzēkņi, lai sekmētu šo izglītības iestāžu iekļaušanos Erasmus+ jaunatnes programmā.
Kā arī aicinām izvērtēt iespēju iekļaut apakšsadaļā šā ieteikumu tekstu, attiecīgi pārstrukturējot informāciju par VISC un JSPA aktivitātēm izglītojamo pašpārvaldēm.
Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA) īsteno iniciatīvu “Kontakts”, kas tiek veidota no izglītības iestāžu pašpārvalžu komandu mācībām un iniciatīvu projektu konkursa. Iniciatīva izglītības iestāžu pašpārvalžu atbalstam “Kontakts” tiek īstenota ar mērķi stiprināt izglītības iestāžu (vispārizglītojošās skolas un profesionālās izglītības iestāžu) pašpārvalžu attīstību, sekmējot jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību un veicinot izpratni par dažādu jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām. 2021. gadā mācību programmā pašpārvalžu līderiem piedalījās 620 jaunieši, savukārt 2022. gadā sasniegtais dalībnieku skaits – 572. JSPA īsteno arī mentoringa programmu pašpārvalžu atbalsta personām. 2021. un 2022. gadā mentoringa atbalsts tika sniegts attiecīgi 159 un 143 personām.
Lai veicinātu izpratni par jauniešu līdzdalību un jauniešu līdzdalības veidiem, JSPA piedalās nacionālo aģentūru stratēģiskā partnerībā “New Power in Youth” (ar Erasmus+ programmas atbalstu). Šīs partnerības ietvaros ik gadu tiks organizētas moduļu mācības skolu pašpārvalžu komandām Mācībās aptvertas tādas tēmas kā pilsoniskā līdzdalība, neformālā izglītība, projektu metode. 2021. gadā ir uzsāktas pirmās šīs mācības, iesaistot pašpārvalžu komandas no desmit skolām. 2022. gadā moduļu mācībās tika iesaistītas 11 izglītības iestāžu pašpārvalžu komandas, tai skaitā profesionālo izglītības iestāžu pašpārvalžu audzēkņi, lai sekmētu šo izglītības iestāžu iekļaušanos Erasmus+ jaunatnes programmā.
Kā arī aicinām izvērtēt iespēju iekļaut apakšsadaļā šā ieteikumu tekstu, attiecīgi pārstrukturējot informāciju par VISC un JSPA aktivitātēm izglītojamo pašpārvaldēm.
Piedāvātā redakcija
Komitejas ieteikums: ieviest izpratnes veicināšanas programmas, lai veicinātu bērnu jēgpilnu un mērķtiecīgu iesaistīšanos ģimenēs, kopienās un skolās, arī skolēnu padomēs, īpašu uzmanību pievēršot meitenēm un bērniem paaugstināta riska situācijās
VISC veicina skolēnu iesaisti un līdzdalību skolēnu pašpārvalžu darbībā. Pašpārvaldes darbojas trijās darbības jomās: 1) audzēkņu interešu un vajadzību izzināšana un pārstāvniecība, pedagogu un administrācijas vajadzību saskaņošana; 2) iesaiste mācību un audzināšanas darbā; 3) sabiedriskās dzīves organizēšanai nepieciešamo kompetenču pilnveide. Ar Jaunatnes politikas valsts programmas 2021.-2023. gadam finansējumu un sadarbībā ar biedrību "Pašpārvalžu atbalstam" organizēti izglītojoši pasākumi gan pašpārvalžu konsultantiem, gan jauniešiem, izstrādāti metodiskie materiāli skolēnu pašpārvalžu darbības pilnveidei. VISC interneta vietnē www.visc.gov.lv izveidota sadaļa “Atbalsts pašpārvaldēm”, kurā ievietoti dažādi atbalsta materiāli – metodes, animācijas, video pieredzes stāsti, idejas un principi, ko ņemt vērā ikdienas darbam un pašpārvaldes attīstībai.
2021. gada oktobrī organizēti pieci reģionāli vebināri skolēnu pašpārvalžu līderiem un viņu konsultantiem (pārstāvētas 304 vispārējās un profesionālās izglītības iestādes un 25 citas organizācijas), kuros tika sekmēta jaunu zināšanu un prasmju apguve un pieredzes apmaiņa. Notikuši 6 stundu tiešsaistes profesionālās kompetences pilnveides semināri “Kā iesākt mācību gadu ar pašpārvaldi?”, “Refleksijas nozīme pašpārvaldes konsultanta kapacitātes stiprināšanai” un “Kā iesaistīt un motivēt jauniešus darboties skolēnu pašpārvaldē?”, kuros piedalījās 75 pašpārvalžu konsultanti un atbalsta personas.
2022. gada septembrī organizēts pašpārvalžu mācību gada ievada seminārs (attālināti), kurā akcentēta skolēnu līdzdalības nozīme izglītības iestādes kvalitātei, bet aprīlī notika mācību gadu noslēdzošais seminārs "Nothing about us without us: the importance of students' participation and cooperation" (Neko par mums bez mums: skolēnu iesaistes un sadarbības nozīme), kas deva iespēju paskatīties uz skolēnu līdzdalību starptautiskā līmenī, satikt skolēnu domju sadarbības platformu OBESSU, uzzināt vairāk par viņu pieredzi un atbalsta instrumentiem, dalīties savā viedoklī un idejās skolēnu līdzdalības attīstībai, pārskatīt skolēnu tiesību deklarāciju un iesaistīties jaunas veidošanā.
Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA) īsteno iniciatīvu “Kontakts”, kas tiek veidota no izglītības iestāžu pašpārvalžu komandu mācībām un iniciatīvu projektu konkursa. Iniciatīva izglītības iestāžu pašpārvalžu atbalstam “Kontakts” tiek īstenota ar mērķi stiprināt izglītības iestāžu (vispārizglītojošās skolas un profesionālās izglītības iestāžu) pašpārvalžu attīstību, sekmējot jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību un veicinot izpratni par dažādu jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām. 2021. gadā mācību programmā pašpārvalžu līderiem piedalījās 620 jaunieši, savukārt 2022. gadā sasniegtais dalībnieku skaits – 572. JSPA īsteno arī mentoringa programmu pašpārvalžu atbalsta personām. 2021. un 2022. gadā mentoringa atbalsts tika sniegts attiecīgi 159 un 143 personām.
Atklātais projektu konkurss “Atbalsts izglītības iestāžu pašpārvalžu attīstībai programmas “Kontakts” iniciatīvu projektu īstenošanai” tiek īstenots katru gadu. Konkursa mērķis ir īstenot izglītojamo iniciatīvu projektus, tādējādi stiprinot izglītības iestāžu pašpārvalžu attīstību, sekmējot izglītojamo aktīvu pilsonisko līdzdalību un vairojot visu izglītojamo labbūtību, tajā skaitā Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai un atbalstot un sekmējot jauniešu ar ierobežotām iespējām iekļaušanu. Konkursa ietvaros 2021. un 2022. gadā savas iniciatīvas kopā ir īstenojušas 247 skolas visā Latvijā.
Lai veicinātu izpratni par jauniešu līdzdalību un jauniešu līdzdalības veidiem, JSPA piedalās nacionālo aģentūru stratēģiskā partnerībā “New Power in Youth” (ar Erasmus+ programmas atbalstu). Šīs partnerības ietvaros ik gadu tiks organizētas moduļu mācības skolu pašpārvalžu komandām Mācībās aptvertas tādas tēmas kā pilsoniskā līdzdalība, neformālā izglītība, projektu metode. 2021. gadā ir uzsāktas pirmās šīs mācības, iesaistot pašpārvalžu komandas no desmit skolām. 2022. gadā moduļu mācībās tika iesaistītas 11 izglītības iestāžu pašpārvalžu komandas, tai skaitā profesionālo izglītības iestāžu pašpārvalžu audzēkņi, lai sekmētu šo izglītības iestāžu iekļaušanos Erasmus+ jaunatnes programmā.
VISC veicina skolēnu iesaisti un līdzdalību skolēnu pašpārvalžu darbībā. Pašpārvaldes darbojas trijās darbības jomās: 1) audzēkņu interešu un vajadzību izzināšana un pārstāvniecība, pedagogu un administrācijas vajadzību saskaņošana; 2) iesaiste mācību un audzināšanas darbā; 3) sabiedriskās dzīves organizēšanai nepieciešamo kompetenču pilnveide. Ar Jaunatnes politikas valsts programmas 2021.-2023. gadam finansējumu un sadarbībā ar biedrību "Pašpārvalžu atbalstam" organizēti izglītojoši pasākumi gan pašpārvalžu konsultantiem, gan jauniešiem, izstrādāti metodiskie materiāli skolēnu pašpārvalžu darbības pilnveidei. VISC interneta vietnē www.visc.gov.lv izveidota sadaļa “Atbalsts pašpārvaldēm”, kurā ievietoti dažādi atbalsta materiāli – metodes, animācijas, video pieredzes stāsti, idejas un principi, ko ņemt vērā ikdienas darbam un pašpārvaldes attīstībai.
2021. gada oktobrī organizēti pieci reģionāli vebināri skolēnu pašpārvalžu līderiem un viņu konsultantiem (pārstāvētas 304 vispārējās un profesionālās izglītības iestādes un 25 citas organizācijas), kuros tika sekmēta jaunu zināšanu un prasmju apguve un pieredzes apmaiņa. Notikuši 6 stundu tiešsaistes profesionālās kompetences pilnveides semināri “Kā iesākt mācību gadu ar pašpārvaldi?”, “Refleksijas nozīme pašpārvaldes konsultanta kapacitātes stiprināšanai” un “Kā iesaistīt un motivēt jauniešus darboties skolēnu pašpārvaldē?”, kuros piedalījās 75 pašpārvalžu konsultanti un atbalsta personas.
2022. gada septembrī organizēts pašpārvalžu mācību gada ievada seminārs (attālināti), kurā akcentēta skolēnu līdzdalības nozīme izglītības iestādes kvalitātei, bet aprīlī notika mācību gadu noslēdzošais seminārs "Nothing about us without us: the importance of students' participation and cooperation" (Neko par mums bez mums: skolēnu iesaistes un sadarbības nozīme), kas deva iespēju paskatīties uz skolēnu līdzdalību starptautiskā līmenī, satikt skolēnu domju sadarbības platformu OBESSU, uzzināt vairāk par viņu pieredzi un atbalsta instrumentiem, dalīties savā viedoklī un idejās skolēnu līdzdalības attīstībai, pārskatīt skolēnu tiesību deklarāciju un iesaistīties jaunas veidošanā.
Jaunatnes politikas valsts programmas ietvaros Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra (JSPA) īsteno iniciatīvu “Kontakts”, kas tiek veidota no izglītības iestāžu pašpārvalžu komandu mācībām un iniciatīvu projektu konkursa. Iniciatīva izglītības iestāžu pašpārvalžu atbalstam “Kontakts” tiek īstenota ar mērķi stiprināt izglītības iestāžu (vispārizglītojošās skolas un profesionālās izglītības iestāžu) pašpārvalžu attīstību, sekmējot jauniešu aktīvu pilsonisko līdzdalību un veicinot izpratni par dažādu jauniešu ar ierobežotām iespējām grupām. 2021. gadā mācību programmā pašpārvalžu līderiem piedalījās 620 jaunieši, savukārt 2022. gadā sasniegtais dalībnieku skaits – 572. JSPA īsteno arī mentoringa programmu pašpārvalžu atbalsta personām. 2021. un 2022. gadā mentoringa atbalsts tika sniegts attiecīgi 159 un 143 personām.
Atklātais projektu konkurss “Atbalsts izglītības iestāžu pašpārvalžu attīstībai programmas “Kontakts” iniciatīvu projektu īstenošanai” tiek īstenots katru gadu. Konkursa mērķis ir īstenot izglītojamo iniciatīvu projektus, tādējādi stiprinot izglītības iestāžu pašpārvalžu attīstību, sekmējot izglītojamo aktīvu pilsonisko līdzdalību un vairojot visu izglītojamo labbūtību, tajā skaitā Covid-19 pandēmijas radīto seku mazināšanai un atbalstot un sekmējot jauniešu ar ierobežotām iespējām iekļaušanu. Konkursa ietvaros 2021. un 2022. gadā savas iniciatīvas kopā ir īstenojušas 247 skolas visā Latvijā.
Lai veicinātu izpratni par jauniešu līdzdalību un jauniešu līdzdalības veidiem, JSPA piedalās nacionālo aģentūru stratēģiskā partnerībā “New Power in Youth” (ar Erasmus+ programmas atbalstu). Šīs partnerības ietvaros ik gadu tiks organizētas moduļu mācības skolu pašpārvalžu komandām Mācībās aptvertas tādas tēmas kā pilsoniskā līdzdalība, neformālā izglītība, projektu metode. 2021. gadā ir uzsāktas pirmās šīs mācības, iesaistot pašpārvalžu komandas no desmit skolām. 2022. gadā moduļu mācībās tika iesaistītas 11 izglītības iestāžu pašpārvalžu komandas, tai skaitā profesionālo izglītības iestāžu pašpārvalžu audzēkņi, lai sekmētu šo izglītības iestāžu iekļaušanos Erasmus+ jaunatnes programmā.
13.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūgums labot drukas kļūdu atsaucē 58. lpp:
Saskaņā ar Jaunatnes likuma 1.pantu jaunieti ir persona vecumā no 13 līdz 25 gadiem.
Saskaņā ar Jaunatnes likuma 1.pantu jaunieti ir persona vecumā no 13 līdz 25 gadiem.
Piedāvātā redakcija
Saskaņā ar Jaunatnes likuma 1.pantu jaunietis ir persona vecumā no 13 līdz 25 gadiem.