Atzinums

Projekta ID
23-TA-3101
Atzinuma sniedzējs
"Aptieku Biedrība"
Atzinums iesniegts
07.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Atsaucoties uz 2023. gada 4.decembra Veselības ministrijas publicēto Informatīvo ziņojumu par zāļu finansiālo pieejamību, vēlamies paust individuālu aptieku sabiedriskas organizācijas - Aptieku biedrība viedokli un Latvijas Brīvo Farmaceitu apvienības viedokli. Biedrības ir  gandarītas, ka Veselības ministrija ir pievērsusi pastiprinātu uzmanību farmācijas nozares problēmu risinājumiem un kopumā paužam atbalstu izmaiņu nepieciešamībai. Atbalstām ieceres, kur primārs mērķis ir veicināt kvalitatīvas farmaceitiskās aprūpes pieejamību iedzīvotājiem – valsts līdzmaksājuma ieviešana un pacienta izdevumu samazināšana par recepšu zālēm, racionālas zāļu lietošanas veicināšana, vienādas recepšu zāļu cenu politikas noteikšana, farmaceitiskās aprūpes kvalitātes celšana, nodrošinot aptieku savstarpējo konkurenci ar pakalpojuma kvalitāti, aptieku uzņēmuma finansiālas neatkarības nodrošināšana no zāļu lieltirgotavas.
Lai plānotās izmaiņas sasniegtu mērķi – pie visiem minētajiem priekšlikumiem ir jāstrādā kā pie kopuma un tiem ir jāstājas spēkā reizē  kā izmaiņu kopumam. Mūsuprāt izmaiņu virsmērķim ir jābūt – kvalitatīva un pieejama farmaceitiskā aprūpe, kas nozīmē – fiziski pieejama aptieka un farmaceits un  fiziski pieejamas zāles, finansiāli pieejamas zāles. Aptieku biedrība un Latvijas Brīvo Farmaceitu biedrība Informatīvajā ziņojumā vēlētos redzēt kompleksu pieeju visu jautājumu risināšanā.
Vēršam uzmanību, ka aptiekai Latvijā ir divējāds statuss – atbilstoši Farmācijas likumam aptieka kā vieta pakļaujas farmaceitiskās darbības licencēšanai un speciālisti - farmaceiti un farmaceita asistenti - tajā veic farmaceitisko aprūpi, kas ir būtiska daļa no veselības aprūpes sistēmas. Vienlaikus juridiski aptieka ir zāļu mazumtirdzniecības uzņēmums, kurš attiecīgi pakļaujas normatīvajiem aktiem, kas nosaka uzņēmuma darbību valstī. 
Aptiekas uzņēmuma ienākums veidojas tikai no zāļu un citu preču pārdošanas uzcenojuma, nav nekāda cita atbalsta no valsts farmaceitiskās aprūpes pakalpojuma sniegšanai. Zāļu uzcenojumu un aptiekas sortimentu ierobežo un regulē Ministru kabineta noteikumi, aptiekas farmaceitisko un saimniecisko darbību regulē Ministru kabineta noteikumi. Pēc Aptieku biedrības biedru aprēķina, zāļu uzcenojums Latvijā ir vidēji 20% (valsts kompensējamām zālēm vidēji 16-17%, kas pamatā veido samaksu par farmaceitiskās aprūpes veikšanu, jo vidēji 70-90% no ienākuma veido darba samaksa un ar to saistītie nodokļi (farmaceitiem un farmaceita asistentiem). Telpu īre, komunālie izdevumi, telpu uzturēšana, kancelejas preču izmaksas vidēji 10-15%, IT izmaksas, datorprogrammu uzturēšana (kases sistēma, noliktavas programma, datortehnika, apkalpošana), transporta izmaksas vidēji 19%. Pēc mūsu aprēķina, no pamatdarbības aptiekai jau šobrīd ir zaudējumi vidēji -2% (neieskaitot pamatlīdzekļu amortizāciju). Latvijā gadiem darbojas zāļu uzcenojumu sistēma, kurā neatkarīgs aptiekas uzņēmums savā pamatdarbībā zāļu izplatīšana nespēj rentabli strādāt.
Aptieku biedrības biedri individuālas aptiekas ir izveidojušas un uztur mazas aptiekas laukos kā arī aptuveni 40% no visām aptieku filiālēm Latvijā, kas ir pēc būtības uzņēmuma labas gribas projekts, kas tiek finansēts no uzņēmuma līdzekļiem. Mūsuprāt individuālas aptiekas sniedz ļoti lielu pienesumu zāļu pieejamībai mazapdzīvotās vietās.
Pamatojoties uz augstāk minēto un zinot mūsu biedru finansiālo situāciju, nav iespējams realizēt cenas samazinājumu uz komersantu-aptieku uzņēmumu - rēķina. Pirmie zaudētāji šajā situācijā būs tieši individuālie aptieku uzņēmumi. Veselības ministrijai ir jāformulē precīzi priekšlikumi, kādā veidā tiks sasniegti divi mērķi vienlaikus – samazinātas cenas un iespēja aptiekai sniegt kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi.
Saistībā ar konceptuālajā ziņojuma V nodaļu Integrācijas ietekme uz zāļu tirgu, jau 2009.gadā Eiropas kopienas tiesa pieņēma lēmumu, ka aptieku īpašumtiesību ierobežojumi ir atbalstāmi, tādejādi ierobežojot vertikālās integrācijas ietekmi. Kopš 2010.gada, mainoties likumdošanai, Latvijā vertikālās integrācija ir ievērojami padziļinājusies, tās ietekme ir būtiski pieaugusi, ko arī VM secinājusi savā ziņojumā. Individuālas aptieku īpatsvars Latvijā ir līdz 20% un mūsuprāt no konkurences viedokļa ir ļoti būtiski saglabāt individuālas aptiekas lomu un vietu tirgū.

Lai priekšlikumi sasniegtu mērķi un neiznīcinātu individuālas aptiekas, mazas aptiekas un aptieku filiāles, uzlabotu farmaceitiskās aprūpes kvalitāti un būtu saskaņā ar racionālas zāļu lietošanas principiem, saglabātu aptiekas Latvijā konkurētspēju ar Igaunijas un Lietuvas aptiekām - aicinām formulēt priekšlikumu precīzi un noteikt, ka tie stājas spēkā visi vienlaikus konkrētā datumā:
Punkts 1.2. visām zālēm ir izstrādāts jauns uzcenojumu veidošanās modelis, tajā skaitā, ieviešot fiksētu uzcenojumu veidošanās principu, nosakot samaksu par receptes apkalpošanu vismaz 2,50 euro apmērā, tādejādi mazinot aptieku atkarību no lieltirgotavas.
Viedoklis: Aptieku biedrība un Latvijas Brīvo Farmaceitu apvienība uzskata, ka nepieciešama precīzi formulēt Veselības ministrijas viedoklis un nostāju farmaceitiskās aprūpes apmaksas jautājumā.

Punkts 4.1. Latvijas zāļu reģistrā iekļautajām ambulatorajai ārstēšanai paredzētajām recepšu zālēm, kas nav iekļautas kompensējamo zāļu sarakstā vai, kuras nav pakļautas individuālajai kompensācijai konkrētajam pacientam, tiek piemērota 5% kompensācija iegādājoties zāles aptiekā. Sistēma sāk darboties tikai ar brīdi, kad receptes ir iespējams izrakstīt un izsniegt e-veselībā.
Viedoklis: Līdzfinansējumu recepšu zālēm iespējams ieviest tikai tad, kad   e-veselībā tehniski ir iespējams šādas receptes izrakstīt un izsniegt. Šobrīd vēl arvien e-veselībā nav integrētas M saraksta zāles, kur sistēma darbojas jau gadiem.

Punkts 3. Līdz 2024.gada 1.jūlijam Veselības ministrija izstrādā nepieciešamos normatīvo aktu projektus, nosakot, ka recepšu zāļu cenas visās aptiekās ir vienādas un tiek piemērots aizliegums atlaižu piemērošanai recepšu zālēm aptiekā.
Viedoklis: Aptieku biedrība un Latvijas Brīvo Farmaceitu apvienība uzskata, ka jau 22.decembra 2022.gada Eiropas savienības tiesa tiesas sprieduma lietā C-530/20 (Luksemburgā) ir konkrēti pateikusi, ka mārketinga aktivitātes, kas vērstas uz zāļu cenu, mudina klientus iegādāties  zāles vai komplektā ar citām precēm, uzskatāmas par  jēdzienu zāļu reklāma un var veicināt neracionālu zāļu lietošanu.

Punkts 2. Līdz 2024.gada 1.jūlijam Veselības ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izstrādā nepieciešamos normatīvo aktu projektus, kas skar  pievienotās vērtības nodokli recepšu zālēm, nosakot, ka zālēm tiek piemērots samazināts pievienotās vērtības nodoklis.
Viedoklis: Pievienotās vērtības nodokļa samazināšana recepšu zālēm ir nepieciešama vairāku iemeslu dēļ – lai Latvijas iedzīvotāji varētu iegādāties recepšu zāles lētāk, lai aptieku uzņēmumi Latvijā būtu konkurētspējīgi ar Lietuvas un Igaunijas aptieku uzņēmumiem, jo no 01.02.2024. plānotais Veselības ministrijas pakļautības iestādes Nacionālais veselības dienests kūrētais  projekts Par recepšu savstarpējo atzīšanu nosaka, ka būs iespējama savstarpēja recepšu atprečošana starp Baltijas valstīm. Savukārt PVN zālēm Latvijā ir vislielākais.

1.4. izrakstot recepšu zāles, ārsts receptē lieto zāļu vispārīgo nosaukumu, ja vien pacientam nav medicīniski pamatotas nepieciešamības lietot konkrēta (komerciāla) nosaukuma zāles.
Viedoklis: mūsuprāt šis priekšlikums ir jāizdiskutē, jo tas ir pretrunā ar patreiz esošajām pacienta izvēles tiesībām. Pēc būtības nekompensējamas recepšu zāles bija vienīgā zāļu izvēles iespēja pacientam un mūsuprāt tā ir jāsaglabā, lai tomēr izvēles iespēja pastāvētu.
Aicinām rūpīgi izvērtēt katru priekšlikumu un to kopumu, kura ietekme ilgtermiņā varētu būt izšķiroša. Aptieku biedrība jau ir sniegusi plašu informāciju Veselības ministrijai un labprāt sadarbosimies un sniegs savu atbalstu, lai Latvijas iedzīvotājiem būtu pieejama un kvalitatīva farmaceitiskā aprūpe.
Aicinām rūpīgi izvērtēt katru priekšlikumu un to kopumu, kura ietekme ilgtermiņā varētu būt izšķiroša. Aptieku biedrība jau ir sniegusi plašu informāciju Veselības ministrijai un labprāt sadarbosimies un sniegs savu atbalstu, lai Latvijas iedzīvotājiem būtu pieejama un kvalitatīva farmaceitiskā aprūpe.
 
Piedāvātā redakcija
-