Atzinums

Projekta ID
22-TA-290
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
17.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumos Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti"
Priekšlikums
Papildus priekšlikums svītrot 16.1.1. . Redzes invalīdiem vajadzīga liela atbalsta intensitāte. Esošā izvērtējuma ietvaros šis punkts samazina pakalpojuma apjomu un ierobežo cilvēku ar redzes invaliditāti iespējas saņemt adekvātu palīdzību, lai apmeklētu ārstus, dienas centru vai piedalītos citās aktivitātēs.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1. Papildināt ar 1.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Noteikt asistenta pakalpojumam  izglītības iestādē  saņemšanas periodu uz mācību gada laiku, piemēram,  01.09.2022.- 30.09.2023. (septembris tādēļ, lai skolas paspēj savadīt nepieciešamo informāciju par izglītojamajiem), nevis uz invaliditātes termiņu, tā samazinot riskus, kad persona asistenta pakalpojuma saņemšanas   periodā pamet izglītības iestādi, kā arī tas būtu kā sava veida kontroles veids pakalpojuma saņemšanas periodā.
Lūdzam skaidrot, kā tiks informēts Sociālais dienests par to, ka persona saņem asistenta pakalpojumu izglītības iestādē.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
3. Papildināt ar 8.1 punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Novados ārstniecības un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēji ir ļoti noslogoti, līdz ar to rodas grūtības nodrošināt pakalpojuma saņemšanas regularitāti vienu reizi nedēļā, lai saņemtu pakalpojumu. Ierosinām noteikt laika periodu, kad jāsaņem pakalpojums piemēram,10 (desmit) konsultācijas divu līdz trīs mēnešu laikā, paredzot arī kādus neparedzētus gadījumus, piemēram: covid-19, slimība u.c. neparedzamas dzīves situācijas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
3. Papildināt ar 8.1 punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Lūdzu precizēt vai papildināt ar kritērijiem, kādi dokumenti nepieciešami, lai saņemtu asistenta pakalpojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
7. Izteikt 14.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt vai gadījumā, ja persona iesniedz ārsta apliecinājumu, ka personai ir ļaundabīgs audzējs, dēļ kura nepieciešams saņemt simptomātisku terapiju, sociālais dienests ir tiesīgs piešķirt pakalpojumu arī gadījumos, kad personas funkcionālo traucējumu veids invaliditātes informatīvajā sistēmā ir definēts kā “pārējie funkcionālie traucējumi”.
Anotācijas 10.lpp. ir minēts, ka “Tādējādi asistenta pakalpojumu atbilstoši novērtējumam 40 vai 80 stundas mēnesī varēs saņemt personas, kurām ir ļaundabīgs audzējs un kura saņem simptomātisku terapiju, neatkarīgi no tā, kāda personai ir slimības stadija un kāds tieši ir simptomātiskās terapijas veids.”
Sociālā dienesta līdzšinējā prakse rāda, ka personām ar I, II vai III onkoloģiskās slimības stadiju VDEAVK netiek noteikti kustību, redzes vai garīga rakstura traucējumi un netiek noteiktas transporta indikācijas, un funkcionālo traucējumu veids tiek definēts kā “pārējie funkcionālie traucējumi”, kas neatbilst šo noteikumu 3.punktā minētajiem pakalpojuma saņemšanas nosacījumiem.
Nav skaidrs, vai arī uz funkcionālo traucējumu veidu var attiecināt, ka ārsta izsniegtais dokuments satur aktuālāku informāciju par informatīvajā sistēmā esošo.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
10. Izteikt 16.1.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, vai nosacījums attiecināms arī uz Valsts izglītības informācijas sistēmas  (IIS) datiem.
Pamata, vidējās un profesionālās izglītības iestādes informatīvajā sistēmā norāda datus līdz konkrētā mācību gada beigām, bet augstākās izglītības iestādes līdz semestra beigām (tas ir uz pusgadu).
Nav skaidrs, vai pakalpojumu mācību iestādes apmeklējumam jāpiešķir tikai līdz datumam, kas norādīts IIS.
Ņemot vērā, ka vairākas mācību iestādes datus IIS atjauno tikai pēc jaunā mācību gada sākuma, tas radīs pārtraukumus asistenta pakalpojuma saņēmējiem, kā arī  uzliks papildus birokrātisko slogu mācību iestādēm, klientiem un sociālajiem dienestiem, ja tiks pieprasītas izziņas no izglītības iestādēm, kas apliecinātu, ka mācības tiek turpinātas.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
12. Papildināt ar 17.1 punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
precizēt cik bieži un kādā veidā būs jāiesniedz nepieciešamie dokumenti.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
12. Papildināt ar 17.1 punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Atbalstām grozījumu saturu, bet iesakām izskatīt, vai lietderīgi šo papildinājumu likt pie noteikumu 17.punkta, kas pēc būtības  paredz izņēmuma gadījumu, piešķirot pakalpojumu klientiem, kam atbilstoši 1.pielikuma anketai pakalpojums nepienākas (skatīt arī grozījumos 14.9.1 punktu, kas tiek attiecināti uz 17.punktu)
Priekšlikums – ar nosacījumiem par pakalpojuma apjoma palielināšanu personām, kam invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības papildināt noteikumu 16.punktu (definējot kā 16.1 punktu)
Pamatojums - 16.1.1. punktā ir minēti nosacījumi, kad jāsamazina pakalpojuma apjoms - Ja persona saņem Invaliditātes likuma 12. panta pirmās daļas 2. punktā minēto pabalstu par asistenta izmantošanu, tad noteikto asistenta pakalpojuma apjomu samazina par 40 stundām mēnesī. Līdz ar to secīgi 16.1. punktā var minēt nosacījumus, kad pakalpojuma apjomu var palielināt.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
13. Izteikt 23. punktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
precizēt, kāda veida apliecinājums nepieciešams iesniegt pie asistenta pakalpojumu atskaites.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
16. Izteikt 33.1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt formulējumu vai pakalpojuma ietvaros transporta kompensāciju nokļūšanai uz  rehabilitācijas procedūrām un medicīniskām procedūrām  varēs saņemt klienti, kuriem pakalpojums tiek sniegts vai pakalpojums piešķirts, lai  saņemtu ne retāk kā reizi nedēļā ģimenes (vispārējās prakses) ārsta vai ārstējošā ārsta nozīmētu medicīnisko procedūru kursu vai rehabilitācijas pakalpojumus.
 Piemēram, klienti, kuriem pakalpojumu apjoms tiks palielināts saskaņā ar grozījumu projekta 8.1 punktu un pilngadīgās personas, kurām pakalpojums piešķirts regulārām ārstnieciskām procedūrām jau pie pakalpojuma piešķiršanas iesniedz apliecinājumus par šādu procedūru nepieciešamību. Tāpēc atbalstām transporta kompensāciju izmaksu šīm personām.
Ja transporta kompensācijai, pamatojoties ar ārsta izsniegtu izziņu varēs kvalificēties arī personas, kurām pakalpojums tiek sniegts, lai – veiktu citas darbības, piemēram, apmeklētu ārstus un sociālos pasākumus, tad nepiekrītam anotācijas 12.lpp. izteiktajai prognozei, ka “Asistenta pakalpojuma saņēmējiem, kuri ne retāk kā reizi nedēļā saņem ārsta nozīmētu medicīnisko procedūru kursu vai rehabilitācijas pakalpojumus, vai šo personu asistentiem, asistenta pakalpojuma nodrošināšanas ietvaros būs iespēja saņemt transporta izdevumu kompensāciju. Izmaiņas tiesiskajā regulējumā varētu ietekmēt apmēram 200 personas, kuras saņem asistenta pakalpojumu.”
Konkrētajai mērķa grupai anotācijas pielikumā datos par janvāra izpildi ir vislielākais klientu skaits (6118 personas), līdz ar to prognozējam lielāku skaitu peronu, kuras ietekmētu izmaiņas.
Papildus lūdzam precizēt, kādi 33.4.1.apakšpunktā minētie apliecinājumi par vietām, saistībā ar kuru apmeklēšanu radušies transporta izdevumi, būs jāpievieno ikmēneša pārskatiem, lai  personai izmaksātu transporta kompensāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-