Atzinums

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
Projekta ID
21-TA-1664
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
10.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"
Iebildums
Atkārtoti Lūdzam labot izziņā neprecīzi minēto informāciju pie 2.izziņas punkta, izsakot to šādā redakcijā:
"_ ceturkšņa pārskatos tāpat kā līdz šim pašvaldības varēs izvēlēties vai prasības un saistības par nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumiem norādīt katru ceturksni vai tikai 4.ceturkšņa pārskatā"

kā arī lūdzam precizēt izziņā norādīto : "institucionālo sektoru klasifikāciju nepiemēro nekustamā īpašuma nodokļa uzskaitei"
Papildus lūdzam anotāciju papildināt sekojoši:
"Ceturkšņa pārskatos tāpat kā līdz šim pašvaldības varēs izvēlēties vai prasības un saistības par nekustamā īpašuma nodokļa ieņēmumiem norādīt katru ceturksni vai tikai 4.ceturkšņa pārskatā. Institucionālo sektoru klasifikāciju nepiemēro nekustamā īpašuma nodokļa uzskaitei"
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"
Iebildums
Tā kā uz virkni būtisku datu nesakritību LPS norādīja jau 03.08.2021.vēstulē Nr.202105/INIC206/SP709/NOS480/SP881/NOS575, adresētai Valsts ieņēmumu dienestam un Finanšu ministrijai, bet uz minēto vēstuli LPS joprojām nav saņēmis atbildi, lai arī esam atkārtoti gan e-pastos, gan LPS 24.03.2022.atzinumā par tiesību akta projektu 21-TA-1664, gan LPS 16.11.2021.vēstulē Nr. 202001/SAN1666/SP1246/NOS716, adresētai Valsts kasei, lūguši atbildes pēc būtības. LPS ieskatā nav pieņemama situācija, ka ne tikai 2021.gada laikā, bet pat šobrīd nav pieejama ne tikai tā informācija, kas pirms 2021.gada pēc naudas plūsmas principa bija publiski pieejama par VID iekasētajiem nodokļiem, bet joprojām nav pieejama nekāda veida informācija par nodokļiem pēc uzkrāšanas principa ne gadā kopumā, ne pa mēnešiem, tai skaitā par kopējo IIN pēc uzkrāšanas principa. Vēršam uzmanību, ka Valsts kases konsolidētā budžeta pārskatos nav gūstama informācija par vienotā nodokļu kontā ieskaitītajiem nodokļiem un nodevām, jo, piemēram, konsolidētajā budžetā netiek iekļauta daļa no valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām, savukārt IIN daļā, ko saņem pašvaldības, tiek atspoguļots tikai pēc naudas plūsmas principa, turklāt atbilstoši normatīvajiem aktiem, brīdī, kad pašvaldības budžets pārskaitīto nodokli ir saņēmis. Tāpat Valsts kases konsolidētā budžeta pārskatos nav gūstama informācija par nodokļiem pēc uzkrājuma principa, piemēram, IIN atmaksām, IIN daļu, kas aprēķināta (gan ar plus, gan ar mīnusa zīmi) par iepriekšējiem taksācijas periodiem, īstermiņa un ilgtermiņa parādiem, utt.
Uzkrāšanas princips nozīmē, ka saskaņā ar to grāmatvedības darījumi un citi notikumi tiek atzīti tad, kad tie rodas (nevis brīdī, kad Valsts kasē tiek saņemta vai samaksāta nauda).
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumus attiecībā uz Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem nodokļiem, nodevām un citiem maksājumiem, kas tiek iemaksāti vienotajā nodokļu kontā, paredzot pienākumu Valsts ieņēmumu dienestam publicēt katru mēnesi:
1) Vienotā nodokļu konta naudas plūsmas pārskatu (
piemēram, formātā kāds norādīts LPS 12.05.2022.vēstule'Nr.202205/INIC286, jo TAP portāls neatļauj tabulu pievienošanu iebildumiem)
2) Vienotajā nodokļu kontā ieskaitīto nodokļu, nodevu, citu maksājumu sadalījumu pa veidiem pēc naudas plūsmas principa, uzrādot arī starp veidiem nesadalītās summas (nodrošinot informācijas sasaisti ar vienotā nodokļu konta naudas plūsmas pārskatu);
3) Valsts ieņēmumu dienesta administrēto un Vienotajā nodokļu kontā iemaksājamo nodokļu, nodevu, citu maksājumu pārskatus pēc uzkrājuma principa;
4) IIN pārskatus pēc uzkrājuma principa.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"
Iebildums
Ar Valsts ieņēmumu dienesta 29.03.2022. vēstuli ir paziņoti dati par 2021.gadā ieturēto un samaksāto IIN summu sadalījumu republikas administratīvajām teritorijām, no kuras izriet, ka Valsts ieņēmumu dienests kā no konkrētiem IIN maksātājiem – fiziskajām personām 2021.gadā faktiski ieturētās nodokļa summas ir spējis identificēt kopsummā EUR 2 644 796 449,53 no kurām tikai EUR 2 096 716 025,56 esot pārskata periodā faktiski iemaksātas, tādējādi jākonstatē, ka ienākumu izmaksātāji no fiziskajām personām ir ieturējuši, bet Valsts ieņēmumu dienests 2021.gadā nav saņēmis EUR 548 080 423,97.

Pārskata periodā faktiski ieturētās  nodokļa summas (pēc pārskatiem)     2 644 796 449.53
Pārskata periodā budžetā faktiski iemaksātās nodokļa summas               2 096 716 025.56
Ieturētās summas - iemaksātās                                                               548 080 423.97

Tā kā neatkarīgi no šīm summām Valsts ieņēmu dienests ir norādījis, ka pārskata periodā faktiski ir atmaksāts IIN pēc iepriekšējā gada deklarācijām fiziskajām personām EUR 195 747 935,60 apmērā, tad jākonstatē, ka Valsts ieņēmumu dienests 2021.gadā faktiski iekasēto IIN (naudas plūsma, kopējais iekasētais nodoklis, to nesadalot starp valsts un pašvaldību budžetiem) ir spējis identificēt kā konkrētās administratīvajās teritorijās iekasētu tikai kopsummā EUR 1 900 968 089,96. Tādējādi atkarībā no tā, kāda ir bijusi kopējā faktiski valstī iekasētā IIN kopsumma, nav konkrēti identificēti faktiski iekasētie ieņēmumi no 4,3 līdz 9 milj. eiro.  (tabulas formātā skatīt LPS 12.05.2022.vēstulē Nr.202205/INIC286, jo TAP portāls neatļauj tabulu formātu iebildumos)

Atbilstoši normatīvajiem aktiem Valsts ieņēmumu dienestam nodokļu uzskaite no 2021.gada 1.janvāra bija jāuzsāk arī pēc uzkrāšanas principa, ne tikai pēc naudas plūsmas. Tomēr, kā redzams iepriekš aprakstītajos piemēros, ir neskaidrības par to, cik liels IIN ir iekasēts kopumā 2021.gadā pēc naudas plūsmas principa.
Lūdzam sniegt precīzus datus, kā arī veikt grozījumus šajos noteikumos, lai šādas situācijas atkārtošanās nebūtu iespējama un grāmatvedība Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu uzskaitē tiktu vesta tādā veidā, lai varētu gūt skaidru un patiesu priekšsatu, turklāt nevis tikai par gadu kopumā- nākamjajā gadā, bet arī par katrā mēnesī iekasējamo un iekasēto, pārmaksāto un nesamaksāto nodokļu apjomiem.



 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"
Iebildums
Finanšu ministrija nav ne iekļāvusi izziņā, ne sniegusi atbildi ne uz LPS 12.05.2022.vēstulē Nr.202205/INIC286 pausto iebildumu, ka par 2021.taksācijas gadu, ar kuru Valsts ieņēmumu dienests sāka tā administrēto nodokļu uzskaiti pēc uzkrāšanas principa, joprojām- 2022.gada jūnijā nav publiski pieejama nekāda veida informācija par 2021.gadā maksājamajiem nodokļiem, to parādiem, pārmaksām, turklāt par 2021.gadu joprojām ir pretrunīga informācija- cik pēc naudas plūsmas VID ir iekasējis iedzīvotāju ienākuma nodokli. Nekāda veida atbildes nav saņemtas arī uz LPS 24.03.2022.atzinumā par tiesību akta projektu 21-TA-1664 lūgtajiem jautājumiem, vēl vairāk- nekāda veida atbilde pēc būtības nav saņemta arī uz 16.11.2021.vēstulē Nr. 202001/SAN1666/SP1246/NOS716 un LPS 03.08.2021. vēstuli Nr. 202105/INIC206/SP709/NOS480/SP881/NOS575, kurās visās tika lūgta informācija par iekasējamajiem nodokļiem atbilstoši uzkrājuma principam, kā arī norādīts, ka pat pēc naudas plūsmas principa dati par kopā valstī 2021.gadā iekasēto iedzīvotāju ienākuma nodokli un veiktajām iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksām būtiski atšķiras. Nodokļu uzskaiti reglamentē šie noteikumi, tāpēc ir acīmredzami, ka regulējumā ir problēmas, ja joprojām nav pieejami dati, tādējādi pat runāt nevar par skaidra un patiesa priekšstata gūšanu par Valsts ieņēmumu dienesta administrētajiem nodokļiem 2021.gadā, lai gan tas ir grāmatvedības uzskaites pamatuzdevums.
Atbilstoši Valsts kases informācijai pašvaldībām 2021.gadā tika pārskaitīta tām piekrītošā iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) daļa EUR 1 428 989 272,43 apmērā (https://www.kase.gov.lv/parskati/norekini-ar-pasvaldibam  2021.gada decembris “Pārskaitījumi pašvaldībām no Valsts kases sadales kontiem”). Tā kā pašvaldībām 2021.gadā piekrita 75% no valstī iekasētā IIN, tad 100% IIN ieņēmumiem būtu jābūt EUR 1 905 319 029,91, no kuriem valsts budžetam piekrīt 25% - EUR 476 329 757,48. Bet atbilstoši Valsts kases informācijai (https://www.kase.gov.lv/parskati/kopbudzeta-izpildes-parskati/menesa-parskati) 2021.gadā valsts budžetā ir ieskaitīti EUR 477 257 913,61
Tā kā valsts budžetam 2021.gadā piekrita 25% no valstī iekasētā IIN nodokļa, tad 100% IIN ieņēmumiem būtu jābūt EUR 1 909 031 654,44, savukārt pašvaldībām būtu bijis jāsaņem 75% no šīs summas: EUR 1 431 773 740,83. Ja šī ir faktiski iekasētā IIN summa, tad pašvaldībām Valsts kase 2021.gadā nav pārskaitījusi EUR 2 784 468,40.
Tādejādi nav izprotams, kādi tad ir bijuši kopējie (100%) IIN ieņēmumi pēc naudas plūsmas principa 2021.gadā, jo tie atšķiras par 3,7 miljoniem EUR:

kopējie IIN ieņēmumi, ja Valsts budžetam ir pārskaitīta pareiza tam piekrītošā daļa 1 909 031 654.44
kopējie IIN ieņēmumi, ja pašvaldībām ir pārskaitīta pareiza tām piekrītošā daļa        1 905 319 029.91
Starpība                                                                                                                 3 712 624.53

Savukārt Finanšu ministrijas publicētajā “Ikmēneša makroekonomikas un kopbudžeta apskatā” par 2021.gada decembri ir norādīts, ka 2021.gadā kopā esot iekasēts IIN 1 927,3 milj. eiro apmērā, turklāt ir norādīts, ka minētajā nodokļa izpildē un citu konkrēti uzrādīto nodokļu izpildē nav iekļauta vienotā nodokļa konta atlikums, kas vēl nav sadalīts pa nodokļu veidiem, 346 milj. eiro apmērā

Lūdzam sniegt precīzu informāciju- cik 2021.gadā tika iekasēts iedzīvotāju ienākuma nodoklis kopā pēc naudas plūsmas, cik 2021.gadā kopā pēc uzkrāšanas principa tika atzīti kopējie iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.34. papildināt 345.2.apakšpunktu aiz vārda "vērtību" ar vārdiem "un tās noteikšanas metodi";
Iebildums
Ņemot vērā iepriekš norādīto datu trūkumu, lūdzam papildināt noteikumus ar jauniem punktiem šādās redakcijās:
 
Piedāvātā redakcija
"354.1 Valsts ieņēmumu dienests katru mēnesi publisko informāciju par vienotā nodokļu konta ieņēmumiem pēc naudas plūsmas principa (t.sk. Vienotā nodokļu konta naudas plūsmas pārskatu, t.sk. uzrādot visas atmaksas un pārskaitījumus no konta pa veidiem. Vienotajā nodokļu kontā ieskaitīto nodokļu, nodevu, citu maksājumu sadalījumu pa veidiem pēc naudas plūsmas principa, uzrādot datus par faktiski veiktajām atmaksām pa veidiem, uzrādot arī starp veidiem nesadalītās summas, nodrošinot informācijas sasaisti ar vienotā nodokļu konta naudas plūsmas pārskatu). Tāpat katru mēnesi tiek publiskota informācija par Vienotajā nodokļu kontā iemaksājamo nodokļu, nodevu, citu maksājumu uzskaiti pēc uzkrājuma principa gan kopsummās, gan par katru nodokli atsevišķi, nodrošinot atbilstošās informācijas daļas sasaisti ar naudas plūsmas pārskatu informāciju. Tiek publiskota arī informācija par piemērotajiem nodokļu atvieglojumiem un neapliekamajiem ienākumiem."  
"456.4 Piemērojot šo noteikumu 354.1 punktu, Valsts ieņēmumu dienests līdz 2022.gada 1.decembrim publisko 354.1.punktā minēto informāciju kopumā par 2021.gadu, atsevišķi uzrādot datus, kas uzskaitē pēc uzkrāšanas principa pārņemti uz 2021.gada 1.janvāri, kā arī publisko informāciju par katru 2022.gada mēnesi."
 
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
1.34. papildināt 345.2.apakšpunktu aiz vārda "vērtību" ar vārdiem "un tās noteikšanas metodi";
Iebildums
Izziņā Finanšu ministrija pauž neticamo- no kā ir jānoprot, ka visu VID administrēto nodokļu uzskaiti varētu arī neveikt.  Tā kā arī no spēkā esošajām noteikumu normām var kļūdaini interpretēt, ka Valsts ieņēmumu dienests varētu neuzskaitīt visus tā administrēto nodokļu un nodevu ieņēmumus, kas tiek ieskaitīti vienotajā nodokļu kontā, bet tikai tās nodokļu daļas, kas piekritīgas valsts budžetam, lūdzam precizēt 354.punktu to izsakot šādā redakcijā un atbilstoši šim precizējumam, precizēt arī pārējos noteikumu punktus, kā arī 2.19.sadaļas nosaukumu:
 
Piedāvātā redakcija
354. Valsts ieņēmumu dienests, veicot tā administrēto nodokļu, nodevu un citu maksājumu, kas iemaksājami vienotajā nodokļu kontāvalsts budžetā (turpmāk šajos noteikumos –  vienotā nodokļu konta ieņēmumi valsts budžeta ieņēmumi) uzskaiti atbilstoši uzkrāšanas principam, šajos noteikumos noteiktās normas budžeta iestādei attiecina uz valsti Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – dienests) personā.
 
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumos Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs""
Iebildums
Lūdzam pievienot šādu Ministru kabineta protokollēmuma projekta uzdevumu:
 
Piedāvātā redakcija
“Valsts ieņēmumu dienestam līdz 2022.gada 1.oktobrim saskaņo ar Finanšu ministriju un Latvijas Pašvaldību savienību Ministru kabineta 2018. gada 13. februāra noteikumu Nr. 87 "Grāmatvedības uzskaites kārtība budžeta iestādēs"354.1 punktā minētās informācijas saturu konkrētās publiskojamās pārskatu formās.”