Atzinums

Projekta ID
22-TA-1932
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
14.07.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 9.punktā ir paredzēts, ka kompetentā institūcija  var nodarbināt darba aizsardzības vecāko speciālistu, arodveselības un arodslimību ārstu vai sabiedrības veselības speciālistu. Vēršam uzmanību, ka atšķirībā no arodveselības un arodslimību ārsta, sabiedrības veselības speciālists nav ārstniecības persona un šiem speciālistiem nav tiesību nodarboties ar ārstniecību. Līdz ar to Noteikumu projektā lūdzam skaidri norādīt, kādi pienākumi darba aizsardzības pakalpojumu sniegšanas ietvaros atbilstoši kompetencei ir paredzēti arodveselības un arodslimību ārstam un kādi sabiedrības veselības speciālistam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Atbilstoši Noteikumu projekta 9., 10. un 12.punktam kompetentajās institūcijās darba aizsardzības jautājumos paredzēts nodarbināt ne tikai kompetentos speciālistus ar iegūtām augstākā līmeņa zināšanām (profesionālā augstākā izglītība) darba aizsardzībā atbilstoši Izglītības un zinātnes ministrijas akreditētai otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības programmai (profesijas standarts "Darba aizsardzības vecākais speciālists" vai "Darba aizsardzības inženieris") un arodveselības un arodslimību ārstus, kuru profesionālā kvalifikācija atbilst likumā "Par reglamentētajām profesijām un kvalifikācijas atzīšanu" un Ārstniecības likumā noteiktajām prasībām, bet paredzēt nodarbināt arī sabiedrības veselības speciālistus. Ievērojot minēto, lūdzam papildināt Noteikumu projektu un norādīt  profesionālās kvalifikācijas prasības sabiedrības veselības speciālistam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Saskaņā ar likuma “Par obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un arodslimībām” 13.panta sesto daļu preventīvos pasākumus darba aizsardzības jomā atbilstoši Labklājības ministrijas ieteikumiem īsteno Rīgas Stradiņa universitātes aģentūra “Darba drošības un vides veselības institūts” (turpmāk - RSU DDVVI) tādejādi RSU DDVVI ir būtiska loma darba aizsardzības sistēmā, pietiekama kapacitāte, zināšanas un pieredze darba aizsardzības jautājumos. Starp Labklājības ministriju, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūru un RSU DDVVI ir noslēgts trīspusējs sadarbības līgums, tādejādi atrunājot visu pušu pienākumus un iesaisti preventīvo pasākumu nodrošināšanā, kā arī nosakot uzraudzību par pasākumu kvalitatīvu izpildi. Attiecīgi noteikumu projektā ir paredzēts, ka kompetento speciālistu sertifikācijas testa jautājumus sagatavos RSU DDVVI, kas uzskatāma par atbilstošāko institūciju šī pienākuma veikšanai, ņemot vērā iesaisti preventīvo pasākumu īstenošanā un noteikto uzraudzības mehānismu.

Lūdzam papildināt anotāciju ar izmaksu izvērtējumu un budžeta ietekmi, ņemot vērā, ka RSU DDVVI veiks jaunu funkciju. No anotācijas patreiz nav saprotams, vai RSU DDVVI funkciju izpildei ir paredzēts valsts budžeta finansējums. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt Noteikumu projekta anotāciju Apraksts Citas alternatīvas (piemēram, atteikšanās no ārstniecības personu iesaistes darba vides risku novērtēšanā) nenodrošinātu vienlīdz efektīvas darba aizsardzības sistēmas darbību., ņemot vērā, ka sabiedrības veselības speciālisti nav ārstniecības personas.
Piedāvātā redakcija
-