Atzinums

Projekta ID
21-TA-868
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
26.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam paildināt 1.4 sadaļu ar šādu risinājumu: 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā faktu, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija jau bija sagatavojusi un iesniegusi  priekšlikumus noteikt visām fiziskajām personām obligātu pienākumu lietot Oficiālo elektronisko adresi, izņemot personas, kuras objektīvi to nespēj lietot,  (grozījumiem Oficiālās elektroniskās adreses likumā Priekšlikumi (saeima.lv) ), bet tie netika atbalstītīti tikai tāpēc, ka tie bija iesniegti likumprojektā, kuram citu iemeslu dēļ bija noteikta steidzamība, VARAM būtu šie grozījumi pēc iespējas ātrāk jāiesniedz Ministru kabinetā. Grozījumos vienlaikus paredzot, ka personām, kuras no VRAM puses tiks atzītas par tādām, kuras objektīvi nespēj lietot oficiālo elektronisko adresi, publiskā pārvalde dokumentus sagatavos tikai elektroniski un nosūtīs tos uz oficiālo elektroniskās adreses IT sistēmu, bet šīs sistēmas pārzinis ar automatizētām metodēm veiks elektroniskā dokumenta pārvēršanu tā papīra atvasinājumā un nosūtīšanu uz fiziskās personas deklarēto dzīvesvietu. LPS ieskatā šāds risinājums būtiksi ietaupīs publiskos resursus, jo masveida dokumentu izsūtīšana pa pastu vienmēr ir lētāka. turklāt tā kā lielākajai daļai fizisko perosonu korespondence tiks nosūtīta elektroniski, tad kopējās izmaksas papīra dokumentu izsūtīšanai nevar būt lielas.
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt 1.3.sadaļu ar šadu risinājuma papildaprakstu:
Piedāvātā redakcija
Pilnvarotais e-pakalpojums” tiks izmantots ne tikai  VPVKAC, bet arī VID struktūrvienībās, kurās ierodas iedzīvotāji, nodrošinot, ka cilvēkiem, kuri nemāk strādāt ar datoru, pamatojoties uz viņu raktisku pilnvarojumu, VID EDS sistēmā autorizēsies VID darbinieks, kas tieši tāpat kā VPVKAC darbinieks, iedzīvotāja vārdā veiks darbības VID EDS sistēmā, par darbībām informējo klāt esošo iedzīvotāju.
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Konceptuāli nepiekrītam 1.2. sadaļā paustajam, ka nodokļu parādi, kas jau ir publicēti VID mājas lapā, nebūtu publiskojami arī atvērto datu portālā. LPS ieskatā tieši VID būtu ieinteresēts maksimālā nodokļu parādu datu publiskošanā, lai nodrošinātu nodokļu laicīgu iekasēšanu. vēršam uzmanību, ka piemēram, iepirkumu procedūrās jau šobŗid ir noteikti virkne nosacījumu attiecībā uz nodokļu paŗadiem, kas pēc būtības pieprasa, lai nodokļu parādu informācija būtu citās sistēmās izmantojama ar automatizētām metodēm, ko atļauj atvērto datu portāls. ir bezjēdzīgi 2022.gadā likt visiem iepirkumu veicējiem manuāli klikšķināties VID mājas lapā, lai pārbaudītu vai pretendentam ir vai nav nodokļu parādi. Attiecībā uz nekustamā īpašuma nodokli pašvaldības jau gadiem ilgi nodrošina valstij iespēju  (piemēram Zemesgrāmatai) izgūt jebkura nodokļu maksātāja nekustamā īpašuma nodokļa parādu jebkurā mirklī, tādejādi šo datu publicēšanai atvērto datu portālā, LPS ieskatā, valstij ir tikai jāpilnveido jau esošais izgūšanas risinājums, to papildinot ar publicēšanas automatizēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt 1.1.7.sadaļu ar šādu tekstu: 
Piedāvātā redakcija
Viens no efektīvākajiem veidiem kā informēt nekustamā īpašuma īpašniekus par faktu, ka viņa īpašumā ir reģistrēta saimnieciskās darbības vieta (arī juridiskā adrese) būtu, ja Oficiālās elektroniskās adreses likumā tiktu notiekts pienākums visām fiziskajām personām lietot oficiālo elektronisko adresi, paredzot izņēmumu no šī pienākuma tikai tām fiziskajām personām, kuras objektīvu iemeslu dēļ nav spējīgas lietot šo adresi. šāds risinājums būtiski samazinātu Valsts ieņēmumu dienesta esošās izmaksas saziņā ar fiziskajām personām, kuras nelieto VID EDS, kā arī vēl būtiskāk samazinātu visas publiskās pārvaldes izmaksas saziņā ar fiziskajām personām. ņemot vērā faktu, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija jau bija sagatavojusi un iesniegusi šādus priekšlikumus grozījumiem Oficiālās elektroniskās adreses sistēmā( Priekšlikumi (saeima.lv) ), bet tie netika atbalstītīti tikai tāpēc, ka tie bija iesniegti likumprojektā, kuram citu iemeslu dēļ bija noteikta steidzamība, VARAM būtu šie grozījumi pēc iespējas ātrāk jāiesniedz Ministru kabinetā.   
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LPS nekad nav rosinājis atteikt nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrāciju, pamatojoties uz apstākli, ka darbības veids neatbilst norādītā nekustamā īpašuma lietošanas veidam, tāpēc lūdzam svītrot šo: 

"Tādējādi šobrīd nav iespējams automātiskā procesā atteikt nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības vietas vai struktūrvienības reģistrāciju, tikai un vienīgi pamatojoties uz apstākli, ka darbības veids neatbilst norādītā nekustamā īpašuma lietošanas veidam"

Bet tā kā ir konstatēta tiesiski nepieņemama situācija, ka VID ir reģistrētas konkrētas saimneiciskās darbības vietas, bet atbilstoši valstī  spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem šāda veida saimnieciskā darbība nevar tikt veikta konkrētajās fiziskajās vietās, tad ir jāparedz risinājums, kas to novērstu un neturpinātos tiesiskais nihlisms. Tāpēc svītroto lūdzam aizstāt ar: 
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienestam veikt nepieciešamās darbības, t.sk. izvērtējot nepieciešamību vekt grozījumus normatīvajos aktos, lai netiktu pieļauta situācija, kad Valsts ieņēmumu dienestā ilgstoši (piemēram, ilgāk par pusgadu) ir reģistrēta nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības vieta tādā fiziskajā objektā, kurā atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem nedrīkst veikt deklarēto saimneicisko darbību. Piemēram, nosakot kārtību kādā pēc struktūrvienības reģistrēšanas, bet pirms faktiskās saimneiciskās darbības veikšanas uzsākšanas konkrētajā fiziskajā objektā tiek nodrošināts, ka fiziskajā objektā netiek uzksāta tāda saimneiciskā darbība, objekta ekspluatācija, kuru nepieļauj spēkā esošie normatīvie akti
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
LPS konceptuāli nepiekrīt ziņojuma projektā ietvertajam: "VID nesaskata nepieciešamību saimnieciskās darbības veicēju un struktūrvienību reģistra informācijas sasaisti ar Uzņēmumu reģistra uzturēto subjektu reģistru, tāpēc LPS priekšlikums noteikt pienākumu nodokļu maksātājam paziņot par saimnieciskās darbības faktisko veikšanu vai neveikšanu tā juridiskajā adresē gadījumā, ja saimniecisko darbību veic juridiskajā adresē, iesniedzot VID tādus pašus datus kā struktūrvienību reģistrēšanas gadījumā, nav īstenojams"
kā arī šim: "Minēto uzdevumu izpildot, tika secināts, ka saskaņā ar Komerclikuma regulējumu komersanti veic komercdarbību, kas ir atklāta saimnieciskā darbība, savā vārdā un peļņas gūšanas nolūkā. Ievērojot minēto un tā kā saimnieciskās darbības veikšanai ir nepieciešama saimnieciskās darbības veikšanas vieta, jau šobrīd tiek prezumēts, ka komersants saimniecisko darbību veic kādā no tā reģistrētajām adresēm – juridiskajā adresē vai reģistrētās struktūrvienības adresē. Turklāt, ņemot vērā, ka struktūrvienība tiek reģistrēta tikai tad, ja saimnieciskā darbība tiek veikta no juridiskās adreses nošķirtā saimnieciskā vienībā, tiek uzskatīts – ja nav tikusi reģistrēta struktūrvienība, saimnieciskā darbība tiek veikta juridiskajā adresē."

LPS  jau VID konsultatīvajā padomē ar nejauši izvēlētiem piemēriem parādīja, ka vienā dzīvoklī ir reģistrētas vairāku juridisko personu juridiskās adreses, kurām NAV reģistrēta neviena struktūrvienība, bet saimneiciskās darbības veikšana dzīvojamā telpā no valstī esošo normatīvo aktu viedokļa nav atļauta, turklāt arī tik daudzu un dažādu VIDā deklarēto saimneiciskās darbības veidu veikšana vienā dzīvoklī arī fiziski nebūtu iespējama. Tādejādi jau VID konsultatīvajā padomē tika konstatēts, ka VID nav sistēmiski pārbaudījis datus, kas viennozīmīgi norāda uz nodokļu nomaksas riskiem, un pat normatīvo aktu pārkāpumiem, jo nodokļu maksātājs nav paziņojis VIDam savas saimnieciskās darbības veikšanas vietu, bet juridiskajā adresē, atbilstoši valstī spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, saimneiciskā darbība pat nevar notikt. Tāpēc lūdzam info ziņojumu papildināt ar sekojošo, izslēdzot citēto normu:  Vēršam uzmanību, ka par šāda risinājuma nepieciešamību iestājās arī VID darbinieki, ziņojumā pieminētās daba grupas ietvaros, par ko var pārliecināties, noklausoties darba grupu ierakstus.  neveicot LPS piedāvāto, VID faktiksi turpinās atbalstīt negodprātīgus nodokļu maksātājus, kas aizbildinoties ar it kā saimnieciskās darbības veikšanu savā juridiskajā adresē, faktiksi nepaziņo saimnieciskās darbības vietu vai vispār neveic saimneicisko darbību.. par problēmas akualitāti liecina arī gadiem ilgi mēdijos publiskie piemēri, ka juridiskā persona, kas it kā ir nodokļu maksātājs, kuram ir zināma tika juridiskā adrese, juridiskajā adresē nekad nav faktiski atradies.
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienestam paredzēt normatīvo aktu grozījumos pienākumu nodokļu maksātājam paziņot par saimnieciskās darbības faktisko veikšanu vai neveikšanu tā juridiskajā adresē un  gadījumā, ja fiziskā saimniecisko darbība tiek veikta juridiskajā adresē, nosakot pienākumu iesniegt VID tādus pašus datus kā struktūrvienību reģistrēšanas gadījumā.
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbilstoši Info zņojumā minētajam, lūdzam pievienot jaunu Ministru kabineta protokolluzdevuma projekta punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Visām ministrijām līdz 2022.gada 31.decembrim parskatīt un izvērtēt normatīvo aktu, kuros ietverts pienākums privātpersonām (juridiskajām un fiziskajām) jebkādā veidā publiskās pārvaldes institūcijām paziņot, deklarēt vai reģistrēt konkrētas saimnieciskās darbības fiziskās atrašanās vietas, regulējumu un gadījumā, ja šāds pienākums ir saglabājams, iesniedzot Ministru kabinetā normatīvo aktu grozījumus nodrošinot Informatīvā ziņojuma 1.1.5.apakšpunktā minēto vienādo minimālo datu struktūru, datu nodošanu Valsts zemes dienestam, kā arī iesniedzot Valsts zemes dienestam informāciju par plānoti laika grafiku, kādā minimālie dati automatizēti tiks nodoti Valsts zemes dienestam, kas tālāk tos savietotus nodos VID, lai privātpersonām šī pati saimnieciskās darbības vieta kā struktūrvienība nebūtu jāreģistrē VID atkārtoti. Vienlaikus nosakot pienākumu Valsts zemes dienestam  par datu nesakritības gadījumiem  attiecībā uz vienu fizisko objektu, ziņot visiem datu sniedzējiem,lai tie novērstu faktiskās nesakritības.
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbilstoši Info zņojumā minētajam, lūdzam pievienot jaunu Ministru kabineta protokolluzdevuma projekta punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu vienādu datu struktūru visās valsts iestāžu informācijas sistēmās par nodokļu maksātāju reģistrētajām saimnieciskās darbības veikšanas vietām un kadastra objektiem, kuros tiek veikta saimnieciskā darbība, Tieslietu ministrijai līdz 2023.gada 31.decembrim veikt nepieciešamās darbības, lai Nekustamā īpašuma valsts kadastra infromācijas sistēmā tiktu savietotas visās publiskās pārvaldes institūcijās reģistrētās, deklarētās vai paziņotās saimnieciskās darbības vietas konkrētajos kadastra objektos un nosakot pienākumu Valsts zemes dienestam  visus savietotos datus nodot publiskās pārvaldes institūcijām, lai atšķirīgu datu gadījumā tās varētu veikt nepieciešamās darbības, t.sk, lai Valsts ieņēmumu dienenests tos kopsakarā ar citiem tā rīcībā rīcībā esošajiem datiem varētu izmantot nodokļu nomaksas risku automatizētas analīzes veikšanā.
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Latvijas Pašvaldību savienība augstu novērtē Valsts ieņēmumu dienesta  izstrādāto Informatīvo ziņojumu, tomēr lai tas būtu precīzāks un sniegtu lielāku devumu ēnu ekonomikas apkarošanā, kā arī sniegtu iespēju Valsts ieņēmumu dienestam plašākā mērā automatizēt nodokļu maksātāju uzraudzību, kā arī preventīvi labāk identificēt iespējamos nodokļu krāpniekus, kā arī novērstu konstatēto tiesisko nihilismu, kad pēc VID esošiem datiem fiziskajā objektā tiek veikta saimneiciskā darbība, bet pēc spēkā esošiem normatīvajiem aktiem, kuru piemērošanas kontrole ir citu valsts pārvaldes institūciju pārziņā, deklarētā saimneiciskā darbība konkrētā objejktā nevar tikt veikta, izsakām iebildumus, kurus lūdzam ņemt vērā.
Atbilstoši Info zņojumā minētajam, lūdzam pievienot jaunu Ministru kabineta protokolluzdevuma projekta punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ekonomikas ministrijai līdz 2022.gada 1.novembrim sagatavot informāciju par katra ēku un telpu grupu lietošanas veida atbilstību konkrētiem saimnieciskās darbības veidiem (NACE 2. red.), kādus konkrētajā ēkā vai telpu grupā atbilstoši tās lietošanas veidam no būvniecību reglamentējošo normatīvo aktu viedokļa ir pieļaujams lietot (ekspluatēt) bez pārbūves vai lietošanas veida maiņas. Izveŗtējot nepieciešamību šādu informāciju nostiprināt normatīvajos aktos.
10.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam izteikt protokollēmuma punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Valsts ieņēmumu dienestam  līdz 2023. gada 1. aprīlim publicēt atvērto datu veidā likuma “Par nodokļiem un nodevām” 18. panta pirmās daļas 8. punktā un 8.1 punktā minēto informāciju par juridiskām personām, individuālajiem komersantiem, kā arī Valsts ieņēmumu dienestā reģsitrētajiem saimnieciskās darbības veicējiem. 
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai paredzēt finansējumu pašvaldībām (vai tehnisko risinājumu, kas neprasa no pašvaldībām papildus ieguldījumus), lai līdz2023.gada 31.decembrim atvērto datu veidā publicētu nekustamā īpašuma nodokļa parādus, atbilstoši likuma "Par nodokļiem un nodevām" 22.panta pirmās daļas 1.punktam.
Finanšu ministrijai izvērtēt un nepieciešamības gadījumā  līdz 2022.gada 31.decembrim iesniegt Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos, lai dati par nodokļu parādemi, parādniekiem, kā arī nodokļu maksātāju (komersantu) iepriekšējā taksācijas gadā samaksāto Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) apmēra kopsummu, samazinot to par nodokļu summu, kas atmaksāta no budžeta, atsevišķi norādot iedzīvotāju ienākuma nodokļa kopsummu un valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu kopsummu, kā arī vidējo nodarbināto personu skaitu būtu tiesiski publicēt atvērto datu veidā.