Atzinums

Projekta ID
22-TA-155
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
11.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā
Iebildums
Latvijas Darba devēju konfederācija (turpmāk – LDDK) ir iepazinusies ar likumprojekta aktuālo redakciju un ar šo uztur spēkā šī gada 21. jūnijā iesniegto atzinumu, proti, LDDK ieskatā likumprojekts skatāms pēc tam, kad tiek saskaņotas un veiktas izmaiņas Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā. Ņemot vērā, ka jautājumā par konkurences neitralitāti, Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88.panta robežām un iespējamo atbildības pastiprināšanu par to pārkāpšanu, iesaistītās puses līdz šim paudušas pretējus viedokļus, ko apliecina diskusija šī gada 18. jūnijā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās komisijas sēdē, ir jāturpina diskusija ar iesaistītajām pusēm, lai rastu iespējamu kompromisu, lai izveidotu tādu regulējumu, kas ilgtermiņā rada valsts kopējās ekonomikas augšupeju - ar kuru tiek sabalansētas publiskā kapitāla sabiedrību stabilas attīstības intereses, tai pat laikā pilnveidota tirgus ekonomikas konkurences neitralitāte.
 
Ņemot vērā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās komisijas doto uzdevumu Ministru kabinetam līdz 1.oktobrim piedāvāt risinājumu 18.jūnija sēdē norādītajām problēmām, LDDK aicina uzdevuma izpildē proaktīvi iesaistīt arī darba devēju organizācijas.
 
Papildu minētajam, saistībā ar pēdējā grozījumu projekta redakcijā ieviestajām izmaiņām (izslēgt likuma 88. panta otrās daļas otro teikumu), LDDK norāda, ka šādu izmaiņu virzīšanas process bez padziļinātas diskusijas ar iesaistītajām pusēm nav korekts un atbalstāms. Likumprojekta anotācijā nav pietiekami skaidrots, kā šāda grozījuma īstenošana ietekmē vai neietekmē sabiedrības iespēju piedalīties lēmumu par publiskas personas dibināšanu vai līdzdalības iegūšanu esošā kapitālsabiedrībā apspriešanā, it īpaši gadījumos, kas skar atvasinātu publisku personu un pašvaldību kapitālsabiedrību dibināšanu vai līdzdalības iegūšanu tajās.  LDDK ieskatā ir nepieciešams plašāks likumprojekta virzītāja pamatojums – kā komersantus pārstāvošās biedrības un kompetentās institūcijas konkurences aizsardzības jomā turpmāk varēs kvalitatīvi un pēc būtības, bez papildus administratīva sloga un resursu tērēšanas, iesaistīties ar savu analīzi publiskas personas veiktā izvērtējumā par kapitālsabiedrības dibināšanu vai līdzdalības iegūšanu esošā kapitālsabiedrībā, piedāvājot mehānismus, kas ir reālistiski ieviešami. Skaidrojam, ka anotācijā aprakstītās iespējas par  Konkurences padomes, sabiedrisko, uzņēmējus pārstāvošo organizāciju iespēju piedalīties sagatavoto lēmumprojektu izvērtēšanā un atzinuma sniegšanā, viedokļa paušanā, izmantojot TAP un Pašvaldību likumā noteikto nav vai ir ļoti sarežģītā veidā praktiski realizējama attiecībā uz valsts kapitālsabiedrību atvasinātajām kapitālsabiedrībām un pašvaldību kapitālsabiedrībām, kā arī kapitālsabiedrībām, kuru daļas vai akcijas nav atsavināmas.
 
LDDK  norāda, ka tās biedriem ir atšķirīgs viedoklis - gan par likumprojektu kopumā, gan par tajā papildu iekļautajām izmaiņām, kas paredz dzēst Valsts pārvaldes likuma 88. panta otrās daļas otro teikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-