Projekta ID
23-TA-2660Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā - vai publisko resursu piešķiršana ēkām Slokas ielā 52a un 52b un Kalnciema ielā 10, k-2 un 10, k-3 Mākslu izglītības kompetences centra „Nacionālā Mākslu vidusskola” vajadzībām ir atbalsts saimnieciskās darbības veikšanai, un, ja jā, tad izvērtējumu atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, lai secinātu, vai papildus publisko resursu piešķiršanai attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi.
Skaidrojam, ka saskaņā ar ES Tiesu praksi un Eiropas Komisijas (EK) skaidrojumu (Skatīt Komisijas paziņojuma par valsts atbalsta jēdzienu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 33.-37.punktu [pieejams: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52016XC0719(05)] kultūras jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks un atsevišķas ar kultūru saistītas darbības var, ņemot vērā to īpašo raksturu, būt organizētas nekomerciāli un tādējādi būt tādas, kurām nav saimnieciska rakstura, savukārt tādi kultūras pasākumi, kurus pārsvarā (ieņēmumi par pakalpojumu pārsniedz 50% no kopējiem izdevumiem) finansē no apmeklētāju vai lietotāju maksām vai ar citiem komerciāliem līdzekļiem (piemēram, komerciālas izstādes, kinoteātri, komerciāli koncerti un festivāli, mākslas skolas, kuras pārsvarā finansē no mācību maksas), būtu jākvalificē kā saimnieciska rakstura pasākumi. Līdz ar to atbalsta piešķiršana pasākumiem kultūras nozarē būtu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā vispirms vērtējama, balstoties uz aktuālajiem datiem par ieņēmumu proporciju pret kopējiem izdevumiem, secinot, vai ir vai nav atbalsts saimnieciskai darbībai, un tikai gadījumā, ja secinātu, ka atbalsts plānots saimnieciskai darbībai. atbalsta pasākums būtu jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, lai konstatētu, vai tās visas vienlaicīgi izpildās vai neizpildās (ja izpildās, tad jāpiemēro atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, kas jāietver piemērojamajā normatīvajā aktā). Tāpat iepriekšminētā Komisijas paziņojuma 2.5.sadaļā ir skaidrots, ka atbalsts vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura - attiecībā uz to arī ir attiecīgi vērtējams, vai ieņēmumi (no mācību maksas) pārsniedz pusi no izdevumiem, lai secinātu, vai atbalsts plānots saimnieciskās darbības veikšanai. Mūsu rīcībā nav informācijas par visām ēkās veiktajām darbībām, proti, vai tās kopumā būtu analizējamas kā ar kultūru saistītas darbības vai kā vispārējās izglītības daļa, līdz ar to lūdzam Jūs atbilstoši skaidrot anotācijā.
Skaidrojam, ka saskaņā ar ES Tiesu praksi un Eiropas Komisijas (EK) skaidrojumu (Skatīt Komisijas paziņojuma par valsts atbalsta jēdzienu saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.panta 33.-37.punktu [pieejams: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=CELEX:52016XC0719(05)] kultūras jomā ietilpst ļoti plašs mērķu un darbību loks un atsevišķas ar kultūru saistītas darbības var, ņemot vērā to īpašo raksturu, būt organizētas nekomerciāli un tādējādi būt tādas, kurām nav saimnieciska rakstura, savukārt tādi kultūras pasākumi, kurus pārsvarā (ieņēmumi par pakalpojumu pārsniedz 50% no kopējiem izdevumiem) finansē no apmeklētāju vai lietotāju maksām vai ar citiem komerciāliem līdzekļiem (piemēram, komerciālas izstādes, kinoteātri, komerciāli koncerti un festivāli, mākslas skolas, kuras pārsvarā finansē no mācību maksas), būtu jākvalificē kā saimnieciska rakstura pasākumi. Līdz ar to atbalsta piešķiršana pasākumiem kultūras nozarē būtu komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā vispirms vērtējama, balstoties uz aktuālajiem datiem par ieņēmumu proporciju pret kopējiem izdevumiem, secinot, vai ir vai nav atbalsts saimnieciskai darbībai, un tikai gadījumā, ja secinātu, ka atbalsts plānots saimnieciskai darbībai. atbalsta pasākums būtu jāvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalsta pazīmēm, lai konstatētu, vai tās visas vienlaicīgi izpildās vai neizpildās (ja izpildās, tad jāpiemēro atbilstoši komercdarbības atbalsta regulējuma nosacījumi, kas jāietver piemērojamajā normatīvajā aktā). Tāpat iepriekšminētā Komisijas paziņojuma 2.5.sadaļā ir skaidrots, ka atbalsts vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura - attiecībā uz to arī ir attiecīgi vērtējams, vai ieņēmumi (no mācību maksas) pārsniedz pusi no izdevumiem, lai secinātu, vai atbalsts plānots saimnieciskās darbības veikšanai. Mūsu rīcībā nav informācijas par visām ēkās veiktajām darbībām, proti, vai tās kopumā būtu analizējamas kā ar kultūru saistītas darbības vai kā vispārējās izglītības daļa, līdz ar to lūdzam Jūs atbilstoši skaidrot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ievērojot to, ka 4.2.1.6.pasākuma “Profesionālās izglītības iestāžu un koledžu mācību vide nozarēm aktuālo prasmju apguvei” īstenošanā atbildīgās iestādes funkcijas pilda Izglītības un zinātnes ministrija, lūdzam informatīvā ziņojuma projektu saskaņot arī ar Izglītības un zinātnes ministriju, vērtējot plānoto darbību atbilstību Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021-2027.gadam horizontālajiem principiem.
Piedāvātā redakcija
-