Projekta ID
24-TA-2847Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
26.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
5) saņemot informāciju no datu lietotāja par konstatētu būtisku atradi, kas varētu negatīvi ietekmēt kādas fiziskas personas veselību vai dzīvību, par to informē elektronisko veselības datu turētāju.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā šajā apakšpunktā noteiktā norma ir saskaņota ar 8.panta trešās daļas 2.apakšpunktā noteikto aizliegumu datu lietotājam identificēt konkrētas fiziskas personas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
4. Elektronisko veselības datu sekundārās izmantošanas nolūki
Iebildums
Lūdzam precizēt normu vai anotācijā skaidrot, kādi elektroniskie veselības dati kādiem nolūkiem varētu tikt apstrādāti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Ja elektronisko veselības datu pieprasītāja plānotais apstrādes nolūks atbilst kādam no šā panta pirmās daļas 1., 2., vai 3. apakšpunktā minētajiem nolūkiem, piekļuvi elektroniskajiem veselības datiem piešķir tikai valsts institūcijām.
Iebildums
Lūdzam papildināt 4.panta otro daļu ar nosacījumu, ka piekļuve tiek nodrošināta valsts institūcijām un valsts institūcijas veikta publiska iepirkuma rezultātā noteiktajam pakalpojuma sniedzējam (pētniekam). Tā kā valsts iestādes politikas plānošanai un/vai novērtēšanai nepieciešamu pētījumu/ izvērtējumu veikšanai var piesaistīt neatkarīgus pētniekus un valsts iestāžu rīcībā var nebūt datu masīvu apstrādei un analīzei atbilstošu tehnoloģisku programmu un pētnieciskās un statistiskās kompetences, ir jāparedz iespēju datu nodošanai pēc valsts institūciju pasūtījuma veiktiem pētījumiem. Šajā situācijā attiecīgā valsts institūcija var nodrošināt informāciju par publiskā iepirkuma veikšanu, iepirkuma mērķi un līguma noslēgšanu ar konkrētu pakalpojuma sniedzēju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
2) lai attiecībā uz fizisku personu vai fizisku personu grupām pieņemtu lēmumus saistībā ar darba piedāvājumiem vai mazāk labvēlīgu nosacījumu piedāvāšanu preču vai pakalpojumu sniegšanai, tostarp izslēgtu no apdrošināšanas vai kredīta līguma priekšrocībām vai grozītu iemaksas un apdrošināšanas prēmijas vai aizdevuma nosacījumus, vai pieņemtu jebkādu citu lēmumu attiecībā uz fizisku personu vai fizisku personu grupām, kuru ietekme ir diskriminējoša, pamatojoties uz iegūtajiem veselības datiem;
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespējas likumprojektā iekļaut aizsardzības garantijas, piemēram, personu sūdzību izskatīšanas kārtību un administratīvo sodu mehānismu (kura institūcija tiesīga to piemērot, kādā apmērā u.c.), ja tomēr, pretēji likumā ietvertajam aizliegumam, elektroniskie veselības dati tiks izmantoti neatļautam mērķim, t.i., lai radītu fiziskajai personai diskriminējošus nosacījumus attiecībā uz kredīta, apdrošināšanas, darba piedāvājumiem, preču un pakalpojumu saņemšanu vai citiem aspektiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
3) konstatējot būtisku atradi, kas varētu negatīvi ietekmēt kādas fiziskas personas veselību vai dzīvību, informēt Pārvaldi vai attiecīgo uzticamo elektronisko veselības datu turētāju.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā šajā apakšpunktā noteiktā norma ir saskaņota ar 8.panta trešās daļas 2.apakšpunktā noteikto aizliegumu datu lietotājam identificēt konkrētas fiziskas personas.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
(4) Ja Centrs, izskatot elektronisko veselības datu pieteikumu, konstatē, ka nepieciešams ētikas komitejas lēmums, par to paziņo elektronisko veselības datu pieprasītājam, nosakot termiņu, kādā šāds ētikas komisijas vai komitejas lēmums elektronisko veselības datu pieprasītājam ir iesniedzams.
Iebildums
Lūdzam precizēt normu un noteikt, kuras ētikas komisijas un ētikas komitejas atzinumi iesniedzami.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
(6) Centrs pēc elektronisko veselības datu atļaujas izsniegšanas nekavējoties to paziņo elektronisko veselības datu lietotājam un Pārvaldei, kas elektroniskos veselības datus dara pieejamus elektronisko veselības datu lietotājam elektronisko veselības datu drošā apstrādes vidē divu mēnešu laikā pēc šo datu saņemšanas no elektronisko veselības datu turētājiem.
Iebildums
No normas izriet, ka veselības datu pieprasītājs (lietotājs) veselības datus saņems nevis no datu pirmavota - elektronisko veselības datu turētāja, bet ar Centrālās statistikas pārvaldes (turpmāk - pārvalde) starpniecību. Līdz ar to pārvalde veiks personas datu papildus apstrādi. Kāds pamats ir ļoti sensitīvus personificētus datus sniegt ar kādas institūcijas starpniecību? Vienlaikus likumprojekta 8.panta otrās daļas 3.punkts nosaka, ka elektronisko veselības datu lietotājam ir pienākums, konstatējot būtisku atradi, kas varētu negatīvi ietekmēt kādas fiziskas personas veselību vai dzīvību, informēt Pārvaldi vai attiecīgo uzticamo elektronisko veselības datu turētāju. Tādējādi nav saprotams, vai visos gadījumos datus elektronisko veselības datu pieprasītājam (lietotājam) nodos Pārvalde, vai būs gadījumi, kad datus nodos arī uzticamais elektronisko veselības datu turētājs. Ņemot vērā, ka personai ir tiesības vērsties jebkurā ārstniecības iestādē, izvēlēties ārstu un valstī nav vienota veselības informācijas sistēma, kurā glabājas visi personas veselības dati, lai persona varētu izvērtēt datu nodošanas secību, lūdzam precizēt normu vai skaidrot anotācijā, minot piemērus, kā personas dati no pirmavota (ārstniecības iestādes) tiks apkopoti un nodoti veselības datu pieprasītājam (lietotājam).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
Fiziskām personām ir tiesības jebkurā laikā un bez pamatojuma sniegšanas atteikt ar tām saistīto elektronisko veselības personas datu apstrādi sekundārajai izmantošanai Pacientu tiesību likumā noteiktajā kārtībā. Minēto tiesību izmantošana ir atsaucama.
Iebildums
No likumprojekta 16.panta izriet, ka personas dati saskaņā ar šo likumprojektu būs apstrādājami un personas piekrišana nebūs nepieciešama. Savukārt saskaņā ar Pacientu tiesību likuma 10. panta otro daļu, informāciju par pacientu drīkst izpaust tikai ar viņa rakstveida piekrišanu vai gadījumos, kas noteikti Pacientu tiesību likumā. Lūdzam izvērtēt normu saistībā ar Pacientu tiesību likumā noteikto, un nepieciešamības gadījumā precizēt normu, kā arī sniegt skaidrojumu anotācijā. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai nav nepieciešami grozījumi Pacientu tiesību likumā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
Fiziskām personām ir tiesības jebkurā laikā un bez pamatojuma sniegšanas atteikt ar tām saistīto elektronisko veselības personas datu apstrādi sekundārajai izmantošanai Pacientu tiesību likumā noteiktajā kārtībā. Minēto tiesību izmantošana ir atsaucama.
Iebildums
Lūdzam likumprojektā iekļaut nosacījumus, kā fiziskai personai tiek paziņots, kas un kādiem nolūkiem tās elektroniskos veselības datus izmantojis un kādam subjektam atļauja elektronisko veselības datu izmantošanai tikusi izsniegta.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
1) elektronisko veselības datu apstrādi sekundārai izmantošanu;
Priekšlikums
Lūdzam precizēt apakšpunkta redakciju, pārskatot vārdu "sekundārai izmantošanu" locījumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(4) Šajā likumā iekļautais regulējums par elektroniskajiem veselības personas datiem attiecas arī uz elektroniskajiem ģenētiskajiem datiem.
Priekšlikums
Lūdzam visā likumprojekta tekstā novērst gramatiskas nepilnības, ievērot locījumu saskaņotību un vārdu loģisku secību.
Piedāvātā redakcija
(4) Šajā likumā iekļautais regulējums par personas elektroniskajiem veselības datiem attiecas arī uz elektroniskajiem ģenētiskajiem datiem.
12.
Likumprojekts
5) zinātniskai un citai pētniecībai, kas saistīta ar veselības nozarēm, kas sniedz ieguldījumu sabiedrības veselības vai veselības tehnoloģiju novērtēšanā, vai nodrošina augstu veselības aprūpes, zāļu vai medicīnisko ierīču kvalitātes un drošības līmeni ar mērķi sniegt labumu tādiem tiešajiem lietotājiem, kā, piemēram, pacienti, veselības aprūpes speciālisti un veselības aprūpes vadītāji;
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai no juridiskās tehnikas viedokļa ir korekti šajā un citās likumprojekta normās lietot vārdu "piemēram". Iesakām piemērus norādīt anotācijā, savukārt likumprojekta normās izmantot konkrētus imperatīvus formulējumus.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
5) zinātniskai un citai pētniecībai, kas saistīta ar veselības nozarēm, kas sniedz ieguldījumu sabiedrības veselības vai veselības tehnoloģiju novērtēšanā, vai nodrošina augstu veselības aprūpes, zāļu vai medicīnisko ierīču kvalitātes un drošības līmeni ar mērķi sniegt labumu tādiem tiešajiem lietotājiem, kā, piemēram, pacienti, veselības aprūpes speciālisti un veselības aprūpes vadītāji;
Priekšlikums
Lūdzam izsvērt, vai normā nepieciešams lietot vārdu "augstu" (...) līmeni. Pirmšķietami varētu būt problemātiski konstatēt, cik augsts ir šis līmenis. Tādā gadījumā normā būtu nepieciešams noteikt sīkākus kritērijus.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
6) personas datu apstrādes tiesisko pamatu atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrdi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (Dokuments attiecas uz EEZ) 6. panta 1. punktam.
Priekšlikums
Veselības datu apstrādes tiesiskie pamati ietverti VDAR 9. panta 2. punktā. Tādēļ būtu norādāma atsauce arī uz šo normu.
Piedāvātā redakcija
Normas saturs būtu papildināts arī ar VDAR 9. panta 2. punkta attiecīgo apakšpunktu par veselības datu apstrādes tiesisko pamatu.