Atzinums

Projekta ID
24-TA-974
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
1. Noteikumi nosaka:
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta 1. punktu papildināt ar norādi uz finansējumu un noteikumu projektā skaidrot, kā tiks finansēta programma, vai skaidrot noteikumu projekta anotācijā, kā tiks izpildīts konkrētais Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturtajā daļā ietvertais pilnvarojums noteikumu projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
1.2. atbalsta piešķiršanas nosacījumus, attiecināmās izmaksas un attiecināmības nosacījumus.
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100.2. apakšpunktu noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt  noteikumu projekta 1.2. apakšpunktu, nodrošinot tā atbilstību Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturtajai daļai. Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt arī citas noteikumu projekta vienības.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
5. Procentu likmes subsīdijas maksimālo apjomu vienam saimnieciskās darbības veicējam viena vienota uzņēmuma līmenī nosaka atbilstoši turpmāk minētajam:
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu papildināt ar izsmeļošu Eiropas Savienības regulu uzskaitījumu, saskaņā ar kurām piešķir atbalstu, nodrošinot loģisku un secīgu tiesību normu izklāstu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
8. Atbalsts ir vienāds ar komersantam nomināli piešķirto procentu likmes subsīdijas summu, kas izteikta euro.
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt konsekventu terminoloģiju attiecībā uz subjektu, kas ir atbalsta saņēmējs, proti, saimnieciskās darbības veicējs vai komersants.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
14. Saimnieciskās darbības veicēji, kuri atbilstoši sabiedrības Altum vērtējumam par saimnieciskās darbības veicēja aizņēmumu kredītkvalitāti var pretendētu uz atbalstu šo noteikumu ietvaros, pēc Altum uzaicinājuma mans.altum.lv sistēmā iesniedz:
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Administratīvā procesa likuma 56. panta pirmajai daļai iesniegumu administratīvās lietas ierosināšanai var iesniegt mutvārdos vai rakstveidā, arī elektroniski bez droša elektroniskā paraksta, ja iestāde nodrošina, ka fiziskās personas identitāte ir pārbaudīta saskaņā ar Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumu. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot vai precizēt noteikumu projekta 14. punktu attiecībā uz iesnieguma iesniegšanas kārtību vai papildināt noteikumu projekta anotāciju ar norādi uz likumu, kas noteic speciālo regulējumu attiecībā uz projekta iesnieguma iesniegšanas veidu, noteikumu projekta anotācijā sniedzot attiecīgu pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
14. Saimnieciskās darbības veicēji, kuri atbilstoši sabiedrības Altum vērtējumam par saimnieciskās darbības veicēja aizņēmumu kredītkvalitāti var pretendētu uz atbalstu šo noteikumu ietvaros, pēc Altum uzaicinājuma mans.altum.lv sistēmā iesniedz:
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projektā skaidrot, kā (kādā kārtībā un kā attiecīgai informācijai par atbilstību tiks nodrošināta pieejamība) tiks noteikts, kuri saimnieciskās darbības veicēji atbilst sabiedrības Altum vērtējumam par saimnieciskās darbības veicēja aizņēmumu kredītkvalitāti, kā arī skaidrot kritērijus, pēc kuriem saimnieciskās darbības veicēji tiks vērtēti.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
15.1. projektiem, kuriem pēc darbu uzsākšanas nedrīkst piešķirt papildu jaunu atbalstu saskaņā ar Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulu (ES) Nr.651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu, Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) Nr.2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, Komisijas 2014. gada 25. jūnija Regulu (ES) Nr.702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) Nr.2022/2473, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu uzņēmumiem, kas nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, Komisijas  2014. gada 16 .decembra Regulu (ES) Nr.1388/2014, ar ko konkrētas atbalsta kategorijas uzņēmumiem, kuri nodarbojas ar zvejas un akvakultūras produktu ražošanu, apstrādi un tirdzniecību, atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu; saskaņā ar Eiropas Komisijas lēmumiem, kas pieņemti atbilstoši Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumam "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863);
Iebildums
Atbilstoši noteikumu Nr. 108 131. punktam lūdzam noteikumu projekta 15.1. apakšpunktā svītrot atsauci uz Eiropas Komisijas lēmumiem un paziņojumu, bet tā vietā nepieciešamības gadījumā atsaukties uz  nacionālajiem normatīvajiem aktiem (to jomu), ar ko šo dokumentu prasības ir pārņemtas. Norādām, ka  saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu lēmumi, kuros ir norādīti konkrēti adresāti, ir saistoši tikai šiem adresātiem. Ja lēmumu adresāts ir dalībvalstis un ir nepieciešams to normas padarīt saistošas privātpersonām, tad lēmumi ir jāpārņem valsts tiesību sistēmā tāpat kā direktīvas.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijā skaidrot noteikumu projekta 15. punktā ietverto ierobežojumu būtību, nepieciešamību un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā skaidrot:
pirmkārt, visu Eiropas Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulas (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam prasību ieviešanu noteikumu projektā, jo minētās regulas prasības ir ieviestas ne tikai noteikumu projekta 18. un 19. punktā;
otrkārt, skaidrot Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (ES) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē, tad atbalsts nedrīkst pārsniegt Komisijas regulas Nr. 1408/2013 un Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas (ES) Nr. 717/2014 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un akvakultūras nozarē, tad atbalsts nedrīkst pārsniegt Komisijas regulas Nr. 717/2014, prasību ieviešanu noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
9. Saimnieciskās darbības veicēja apvienošanas, iegādes vai sadalīšanas gadījumā ir jāievēro šo noteikumu 5. punktā minētais nosacījums, veicot atbalsta uzskaiti, ņem vērā Komisijas regulas Nr. 2023/2831, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 un Komisijas regulas Nr. 717/2014 attiecīgi 3. panta 8. un 9.punktā minēto.
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt.
Piedāvātā redakcija
"9. Saimnieciskās darbības veicēja apvienošanas, iegādes vai sadalīšanas gadījumā ir jāievēro šo noteikumu 5. punktā minētais nosacījums. Veicot atbalsta uzskaiti, saimnieciskās darbības veicējs ievēro Komisijas regulas Nr. 2023/2831, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 un Komisijas regulas Nr. 717/2014 attiecīgi 3. panta 8. un 9.punktā minēto."
11.
Noteikumu projekts
10. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst apvienot ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr.1408/2013 3. panta 3.a punktā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst apvienot ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, vai citu komercdarbības atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam, ja šīs apvienošanas rezultātā netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta atbalsta programmā, ad-hoc atbalsta projektā vai Eiropas Komisijas lēmumā, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 5. panta vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 5. panta nosacījumus. Saimnieciskās darbības veicējam ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 10. punktu, iespēju robežās izvairoties no Eiropas Savienības regulu pārrakstīšanas. Norādām, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. panta otro daļu "regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu.
Piedāvātā redakcija
"10. Šo noteikumu ietvaros piešķirto de minimis atbalstu drīkst apvienot ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā, Komisijas regulas Nr.1408/2013 3. panta 3.a punktā vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 3. panta 2.a punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst apvienot ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, vai citu komercdarbības atbalstu tam pašam riska finansējuma pasākumam saskaņā ar Komisijas regulas Nr. 2023/2831 5. panta, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 5. panta vai Komisijas regulas Nr. 717/2014 5. panta nosacījumiem. Saimnieciskās darbības veicējam ir jāiesniedz visa informācija par plānoto un piešķirto komercdarbības atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto vai piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti."
12.
Noteikumu projekts
11. Atbalstu šo noteikumu ietvaros nevar piešķirt saimnieciskās darbības veicējam, kam saskaņā ar tiesas spriedumu ir pasludināts maksātnespējas process, ir ierosināts vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process vai saimnieciskās darbības veicējs atbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 11. punktā norādīt normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
12.1. ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/293, ievēro darbību un nozaru ierobežojumus, kas noteikti Komisijas regulas Nr.2023/2831 1. panta 1.punktā;
Priekšlikums
Lūdzam tehniski precizēt.
Piedāvātā redakcija
"12.1. ja atbalsts tiek piešķirts saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievēro darbību un nozaru ierobežojumus, kas noteikti Komisijas regulas Nr.2023/2831 1. panta 1.punktā;"
14.
Noteikumu projekts
14.3. saimnieciskās darbības veicēja parakstītu apliecinājumu, ka tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru.
Priekšlikums
Atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām lūdzam noteikumu projekta 14.3. apakšpunktā norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
15.3. kombinētajiem finanšu instrumentiem (ar kapitāla atlaidi);
Priekšlikums
Lūdzam svītrot pieturzīmi iekavas noteikumu projekta 15.3. apakšpunktā, jo tās nav nepieciešamas.
Piedāvātā redakcija
-