Projekta ID
22-TA-705Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
06.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Izziņā ir norādīts, ka Satiksmes ministrijas 19.07.2022. atzinumā ietvertais iebildums attiecībā uz rīkojuma projekta 2.9. apakšpunktu ir ņemts vērā. Vēršam uzmanību, ka pēc būtības tas nav ņemts vērā. Satiksmes ministrijas atzinumā tika lūgts Rīgas Tehnisko universitāti noteikt kā pilnvērtīgi (primāri) atbildīgo par programmu atbilstības 1978. gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu prasībām nepārtrauktības nodrošināšanu (“Rīgas Tehniskajai universitātei un aģentūrai [...] nodrošināt”). Savukārt rīkojuma projektā Rīgas Tehniskā universitāte ir noteikta tikai kā sekundāri atbildīgā (sadarbības partneris) par minētās nepārtrauktības nodrošināšanu (“aģentūra sadarbībā ar Rīgas Tehnisko universitāti [...] nodrošina”).
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam izteikt rīkojuma projekta 2.9. apakšpunktu jaunā redakcijā atbilstoši Satiksmes ministrijas 19.07.2022. atzinumā piedāvājai redakcijai.
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam izteikt rīkojuma projekta 2.9. apakšpunktu jaunā redakcijā atbilstoši Satiksmes ministrijas 19.07.2022. atzinumā piedāvājai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
2.9. pēc koledžas reorganizācijas Rīgas Tehniskajai universitātei un aģentūrai bez pārtraukuma, pilnā apmērā un noteiktā kārtībā nodrošināt aģentūras īstenotās jūrniecības izglītības atbilstību 1978. gada Starptautiskās konvencijas par jūrnieku sagatavošanu un diplomēšanu, kā arī sardzes pildīšanu prasībām, tādējādi nodrošinot arī tiesības topošajiem Latvijas jūrniekiem saņemt starptautiski atzītu kompetences sertifikātu;
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam rīkojuma projekta 4.punktā minēto uzdevumu veikšanai paredzēt izpildāmu termiņu, jo minētais termiņš (2022.gada 1.septembis) jau ir iestājies, līdz ar to rīkojuma projekta 4.2.apakšpunktā minētais termiņš reorganizācijas plāna izstrādei šobrīd nozīmētu būtiski īsāku laika posmu minētā plāna izstrādei.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas sadaļā "Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?" ir ietverts sekojošs teikums:
"Tas nozīmē, minētais finansējums pienāksies RTU, jo koledžas reorganizācija pievienojot to RTU aģentūras statusā ir ārēja augstākās izglītības institūciju konsolidācija".
Saskaņā ar rīkojuma projekta 1. punktu Liepājas Jūrniecības koledža Rīgas Tehniskajai universitātei tiek nevis pievienota, bet gan nodota.
Lūdzam iepriekš minētajā rīkojuma projekta anotācijas teikumā aizstāt vārdu "pievienojot" ar vārdu "nododot".
"Tas nozīmē, minētais finansējums pienāksies RTU, jo koledžas reorganizācija pievienojot to RTU aģentūras statusā ir ārēja augstākās izglītības institūciju konsolidācija".
Saskaņā ar rīkojuma projekta 1. punktu Liepājas Jūrniecības koledža Rīgas Tehniskajai universitātei tiek nevis pievienota, bet gan nodota.
Lūdzam iepriekš minētajā rīkojuma projekta anotācijas teikumā aizstāt vārdu "pievienojot" ar vārdu "nododot".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņā ir norādīts, ka Satiksmes ministrijas 19.07.2022. atzinumā ietvertais iebildums attiecībā uz rīkojuma projekta anotācijas sadaļu "Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi" ir ņemts vērā. Patiesībā tas nav ņemts vērā, proti, sadaļa joprojām nav papildināta ar skaidrojumu, kurus tieši jūrniecības nozares izstrādātajā koncepcijā piedāvātos attīstības priekšlikumus Izglītības un zinātnes ministrija uzskata par būtiskākajiem un kā tieši tos plānots īstenot Izglītības un zinātnes ministrijas virzītajā reorganizācijas modelī.
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam atbilstoši papildināt rīkojuma projekta anotācijas sadaļu “Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?”.
Ņemot vērā minēto, atkārtoti lūdzam atbilstoši papildināt rīkojuma projekta anotācijas sadaļu “Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņā ir norādīts, ka rīkojuma projekta anotācija ir papildināta ar informāciju par pozitīvās starptautiskās pieredzes avotiem. Vēršam uzmanību, ka precizētajā rīkojuma projekta anotācijā nav ietverts citu valstu pozitīvās pieredzes atspoguļojums, vien norādīts, ka pastāv citas valstis, kurās jūrniecības izglītības iestādes ir daļa no universitātes ekosistēmas. Detalizētāk netiek atspoguļota pozitīvā pieredze, proti, ieguvumi no šāda modeļa esības. Fakts, ka jūrniecības izglītības iestādes ir daļa no universitātes ekosistēmas, pats par sevi neļauj automātiski secināt, ka šāds modelis ir pozitīvs piemērs, un citām valstīm ir nepieciešams sekot šādai praksei.
Lūdzam attiecīgi papildināt rīkojuma projekta anotāciju, detalizēti izklāstot informāciju, kas apstiprina, ka citu valstu pieredze ir vērtējama kā pozitīva, kā arī papildus norādīt analizēto valstu jūrnieku skaitu un jūrniecības izglītības iestādēs apmācāmo skaitu.
Lūdzam attiecīgi papildināt rīkojuma projekta anotāciju, detalizēti izklāstot informāciju, kas apstiprina, ka citu valstu pieredze ir vērtējama kā pozitīva, kā arī papildus norādīt analizēto valstu jūrnieku skaitu un jūrniecības izglītības iestādēs apmācāmo skaitu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" ir ietverts sekojošs teikums:
“Mācību kuģis tiek nodots ar mērķi izglītības funkciju īstenošanai, sākotnēji tas ir jāizmanto rīkojuma 2.1. un 2.6. apakšpunktā minēto studiju un izglītības programmu īstenošanas nodrošināšanai”.
Teikumā esošais vārds “sākotnēji” liek kļūdaini domāt, ka no rīkojuma projekta 12. punkta izrietošais pienākums Rīgas Tehniskajai universitātei kuģi izmantot tikai izglītības funkciju īstenošanai ir terminēts vai ka jūrniecības programmu īstenošanai kuģis tiks izmantots tikai sākumā, bet pēc tam tas tiks izmantots citu nozaru programmu īstenošanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt minēto teikumu, aizstājot vārdus “sākotnēji tas ir jāizmanto” ar vārdiem “primāri tas tiks izmantots”.
“Mācību kuģis tiek nodots ar mērķi izglītības funkciju īstenošanai, sākotnēji tas ir jāizmanto rīkojuma 2.1. un 2.6. apakšpunktā minēto studiju un izglītības programmu īstenošanas nodrošināšanai”.
Teikumā esošais vārds “sākotnēji” liek kļūdaini domāt, ka no rīkojuma projekta 12. punkta izrietošais pienākums Rīgas Tehniskajai universitātei kuģi izmantot tikai izglītības funkciju īstenošanai ir terminēts vai ka jūrniecības programmu īstenošanai kuģis tiks izmantots tikai sākumā, bet pēc tam tas tiks izmantots citu nozaru programmu īstenošanai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt minēto teikumu, aizstājot vārdus “sākotnēji tas ir jāizmanto” ar vārdiem “primāri tas tiks izmantots”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" ir ietverts sekojošs teikums:
“Atbilstoši rīkojuma projekta 12. punktam paredzēts atļaut ministrijai nodot bez atlīdzības Rīgas Tehniskās universitātes mācību kuģi M-03 “Namejs” (reģistrēts Latvijas Kuģu reģistra grāmatā ar reģistrācijas Nr. 5010).”
Minētaais teikums liek kļūdaini domāt, ka kuģis M-03 “Namejs” šobrīd ir Rīgas Tehniskās universitātes īpašums, un saskaņā ar rīkojuma projekta 12. punktu šis īpašums tiks nodots Izglītības un zinātnes ministrijai.
Lūdzam atbilstoši precizēt minēto teikumu, papildinot to aiz vārdiem “Rīgas Tehniskās universitātes” ar vārdu “īpašumā”.
“Atbilstoši rīkojuma projekta 12. punktam paredzēts atļaut ministrijai nodot bez atlīdzības Rīgas Tehniskās universitātes mācību kuģi M-03 “Namejs” (reģistrēts Latvijas Kuģu reģistra grāmatā ar reģistrācijas Nr. 5010).”
Minētaais teikums liek kļūdaini domāt, ka kuģis M-03 “Namejs” šobrīd ir Rīgas Tehniskās universitātes īpašums, un saskaņā ar rīkojuma projekta 12. punktu šis īpašums tiks nodots Izglītības un zinātnes ministrijai.
Lūdzam atbilstoši precizēt minēto teikumu, papildinot to aiz vārdiem “Rīgas Tehniskās universitātes” ar vārdu “īpašumā”.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Izziņā ir norādīts, ka Satiksmes ministrijas 19.07.2022. atzinumā ietvertais iebildums attiecībā uz rīkojuma projekta anotācijas sadaļu "Problēmas apraksts" ir ņemts vērā. Patiesībā tas ir ņemts vērā daļēji. Rīkojuma projekta anotācijas sadaļa ir papildināta ar vienas problēmas - Liepājas Jūrniecības koledžā studējošo skaita samazināšanās - aprakstu, tomēr tajā joprojām ir palikusi rindkopa (sākotnējā projekta otrā rindkopa; precizētā projekta pēdējā rindkopa), kura satur tikai vispārīgas frāzes, nevis konkrētu problēmu aprakstu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta anotācijas sadaļas "Problēmas apraksts" pēdējo rindkopu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta anotācijas sadaļas "Problēmas apraksts" pēdējo rindkopu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas sadaļā "Problēmas apraksts" ir ietverta šāda rindkopa:
"Viens no iemesliem studējošo skaita samazinājumam ir saistīts ar kopējo demogrāfisko situāciju valstī – jauniešu skaits katru gadu samazinās, līdz ar to arī potenciālo studentu skaits objektīvu iemeslu dēļ samazinās. Kā otrs faktors, kas izriet no studentu aptaujām un pētījumiem, ka potenciālie studenti arvien vairāk izvēlas studēt lielās, plaša profila universitātēs, nevis nelielās, šauri specializētās augstākās izglītības iestādēs."
Lūdzam rīkojuma projekta anotācijā sniegt pilnvērtīgu informāciju par rindkopā pieminētajām studentu aptaujām un pētījumiem, tostarp,sniedzot informāciju par to, vai šo aptauju un pētījumu rezultāti ir attiecināmi arī uz jūrniecības izglītību un Liepājas Jūrniecības koledžu.
Papildus lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar informāciju par to, kā Rīgas Tehniskā universitāte plāno palielināt jauniešu interesi par jūrnieka profesiju, tādējādi nodrošinot, ka pēc Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei koledžā studējošo skaits ievērojami palielināsies.
"Viens no iemesliem studējošo skaita samazinājumam ir saistīts ar kopējo demogrāfisko situāciju valstī – jauniešu skaits katru gadu samazinās, līdz ar to arī potenciālo studentu skaits objektīvu iemeslu dēļ samazinās. Kā otrs faktors, kas izriet no studentu aptaujām un pētījumiem, ka potenciālie studenti arvien vairāk izvēlas studēt lielās, plaša profila universitātēs, nevis nelielās, šauri specializētās augstākās izglītības iestādēs."
Lūdzam rīkojuma projekta anotācijā sniegt pilnvērtīgu informāciju par rindkopā pieminētajām studentu aptaujām un pētījumiem, tostarp,sniedzot informāciju par to, vai šo aptauju un pētījumu rezultāti ir attiecināmi arī uz jūrniecības izglītību un Liepājas Jūrniecības koledžu.
Papildus lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar informāciju par to, kā Rīgas Tehniskā universitāte plāno palielināt jauniešu interesi par jūrnieka profesiju, tādējādi nodrošinot, ka pēc Liepājas Jūrniecības koledžas nodošanas Rīgas Tehniskajai universitātei koledžā studējošo skaits ievērojami palielināsies.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka Latvijas Jūras akadēmija un Liepājas Jūrniecības koledža ir divas atsevišķas izglītības iestādes, un pētījumu rezultāti, kas iegūti attiecībā uz Latvijas Jūras akadēmiju un tās zinātnisko darbību, nav automātiski attiecināmi uz Liepājas Jūrniecības koledžu. Ņemot vērā, ka pētījumu rezultāti, uz kuriem tiek veidotas atsauces rīkojuma projekta anotācijā, ir attiecināmi uz vienu konkrētu izglītības iestādi, nevis uz jūrniecības nozari kopumā, nav korekti norādīt, ka iegūtie rezultāti pastarpināti nozares kontekstā attiecas arī uz koledžas integrāciju Rīgas Tehniskās universitātes ekosistēmā.
Ņemot vēr;a minēto, atkārtoti lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar informāciju par izpētes rezultātiem, kas gūti Liepājas Jūrniecības koledžas izvērtēšanas rezultātā, norādot galvenās no izpētes izrietošās atziņas.
Ņemot vēr;a minēto, atkārtoti lūdzam papildināt rīkojuma projekta anotāciju ar informāciju par izpētes rezultātiem, kas gūti Liepājas Jūrniecības koledžas izvērtēšanas rezultātā, norādot galvenās no izpētes izrietošās atziņas.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
5.2. Citas starptautiskās saistības
Iebildums
Rīkojuma projekta anotācijas 5.2.sadaļā ir iekļauts teikums: “VSIA "Latvijas Jūras administrācija" Jūrnieku reģistrs turpinās uzraudzīt atbilstību STCW koledžas īstenotās studiju un profesionālās izglītības programmas, pēc tās nodošanas aģentūrai”, kas neveido jēgpilnu atziņu. Līdz ar to lūdzam to atbilstoši precizēt, lai tas veidotu loģisku teikumu.
Atbilstoši Satiksmes ministrijas iebildumam par rīkojuma projekta 2.9. apakšpunktu, lūdzam rīkojuma anotācijas sadaļu 5.2. papildināt ar tekstu šādā redakcijā:
“Rīkojuma projekts paredz, ka pēc koledžas reorganizācijas Rīgas Tehniskajai universitātei un aģentūrai bez pārtraukuma, pilnā apmērā un noteiktā kārtībā jānodrošina aģentūras īstenotās jūrniecības izglītības atbilstība STCW konvencijas prasībām, tādējādi nodrošinot arī tiesības topošajiem Latvijas jūrniekiem saņemt starptautiski atzītu kompetences sertifikātu.”
Atbilstoši Satiksmes ministrijas iebildumam par rīkojuma projekta 2.9. apakšpunktu, lūdzam rīkojuma anotācijas sadaļu 5.2. papildināt ar tekstu šādā redakcijā:
“Rīkojuma projekts paredz, ka pēc koledžas reorganizācijas Rīgas Tehniskajai universitātei un aģentūrai bez pārtraukuma, pilnā apmērā un noteiktā kārtībā jānodrošina aģentūras īstenotās jūrniecības izglītības atbilstība STCW konvencijas prasībām, tādējādi nodrošinot arī tiesības topošajiem Latvijas jūrniekiem saņemt starptautiski atzītu kompetences sertifikātu.”
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Priekšlikums
Izziņā ir norādīts, ka Satiksmes ministrijas 19.07.2022. atzinumā ietvertais priekšlikums attiecībā uz rīkojuma projekta anotācijas 6.3.sadaļu ir ņemts vērā. Patiesībā tas nav ņemts vērā, proti, šīs sadaļas priekšpēdējā atkāpē joprojām nav izlabotas pareizrakstības kļūdas VSIA “Latvijas Jūras administrācija” nosaukumā, aizstājot kļūdainos nosaukumus VSIA “Latvijas Jūras administrācijas” un VSIA "Latvijas Jūras administrāciju" ar vārdiem VSIA “Latvijas Jūras administrācija”.
Lūdzam izlabot pareizrakstības kļūdas rīkojuma projekta anotācijas 6.3. sadaļā.
Lūdzam izlabot pareizrakstības kļūdas rīkojuma projekta anotācijas 6.3. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-