Atzinums

Projekta ID
22-TA-2897
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
29.05.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā norādīts: "Noteikumu 81.23. apakšpunktā vārdi "un Audžuģimenes informācijas sistēmas" aizstājami ar vārdiem "un  pašvaldību bāriņtiesu informācijas sistēmas, kurā tiek uzkrāti dati par bāriņtiesu kompetencē esošajām lietu kategorijām", jo bāriņtiesas no 2022. gada to kompetencē esošo administratīvo lietu uzskaitē izmanto pašvaldību bāriņtiesu informācijas sistēmu, kurā tiek uzkrāti dati par bāriņtiesu kompetencē esošajām lietu kategorijām, jeb BARIS.". 
Vienlaikus noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā skaidrots: "Bāriņtiesas informāciju par to kompetencē esošajām lietām ievada vienuviet - BARIS, tajā skaitā informāciju, kāda norādīta Ministru kabineta 2018. gada 4. septembra noteikumu “Audžuģimeņu informācijas sistēmas noteikumi” 5. punktā. BARIS ir SIA “ZZ Dats” piederoša un uzturēta lietojumprogramma. No BARIS uz AGIS informācija netiek padota un to arī nav plānots nākotnē padot, jo AGIS ir tehnoloģiski novecojusi informācijas sistēma, kuru Labklājības ministrija neplāno atjaunot. Ievērojot minēto, plānots, ka AGIS darbība tiks pārtraukta, tiklīdz būs pilnībā iedzīvināti alternatīvie datu apmaiņas mehānismi.".
Norādāms, ka šobrīd starp Iekšlietu ministrijas Informācijas centru (turpmāk – IC) un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – Pārvalde) ir noslēgta vienošanās par valsts informācijas sistēmas “Fizisko personu reģistrs” (turpmāk – FPRIS) datu nodošanu IC valsts informācijas sistēmai “Audžuģimenes informācijas sistēma” (turpmāk – AGIS).
Vēršam uzmanību, ka Pārvaldei šobrīd nav spēkā esoša vienošanās par datu nodošanu no Fizisko personu reģistra BARIS sistēmai, kā arī nav spēkā esošu normatīvo aktu, kuri regulētu BARIS darbību. Attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu, norādot, kāda risinājuma un sistēmu ietvaros plānots saņemt attiecīgos Fizisko personu reģistra datus.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta 2006. gada 19. decembra noteikumi Nr. 1037 "Bāriņtiesas darbības noteikumi" (turpmāk - Noteikumi) paredz iegūt informāciju par personas dzīvesvietu (piemēram, Noteikumu 18.2., 18.3., 19.4., 19.6. apakšpunkts u.c.).
Norādāms, ka saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 12. punktu Fizisko personu reģistrā iekļauj ziņas par deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adresi.
Ja Noteikumos paredzēto informāciju par personas dzīvesvietu plānots iegūt no Fizisko personu reģistra, papildināt noteikumu projektu ar jauniem punktiem, kas paredz veikt grozījumus Noteikumos, norādot korektu no Fizisko personu reģistra par personas dzīvesvietu iegūstamo informāciju (ziņas par deklarēto, reģistrēto vai personas norādīto dzīvesvietas adresi).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 6. punktā ietvertais Noteikumu 19.11. apakšpunkts paredz, ka, lai nodrošinātu audžuģimenēs pieejamo brīvo vietu uzskaiti, bāriņtiesa papildus šo noteikumu 19. ​​punktā minētajai informācijai par katru audžuģimeni audžuģimeņu lietu reģistrā iekļauj tostarp šādu informāciju - personas, kurai piešķirts audžuģimenes statuss, dzimšanas datums, valstiskā piederība un tās veids, kontaktinformācija, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adrese, faktiskās dzīvesvietas adrese, ziņas par ģimenes stāvokli, informācija par darba laiku un tā veidu, un miršanas datums (ja attiecināms).
Norādāms, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 13.septembra noteikumu  Nr. 563 “Audžuģimeņu informācijas sistēmas noteikumi” 5.1. apakšpunktu Audžuģimeņu informācijas sistēmā par personu (vienu no laulātajiem), kurai piešķirts audžuģimenes statuss, neiekļauj informāciju par šīs personas valstisko piederību un tās veidu, šāda informācija saskaņā ar minēto noteikumu 5.2. apakšpunktu Audžuģimeņu informācijas sistēmā tiek iekļauta par otru laulāto (ja attiecināms).
Lūdzam izvērtēt minēto aspektu un, ja noteikumu projekta 6. punktā ietvertajā Noteikumu 19.11. apakšpunktā paredzēto informāciju par valstisko piederību plānots iegūt no Audžuģimeņu informācijas sistēmas, attiecīgi precizēt minēto apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 6. punktā ietvertais Noteikumu 19.11. apakšpunkts paredz, ka, lai nodrošinātu audžuģimenēs pieejamo brīvo vietu uzskaiti, bāriņtiesa papildus šo noteikumu 19. ​​punktā minētajai informācijai par katru audžuģimeni audžuģimeņu lietu reģistrā iekļauj tostarp šādu informāciju - personas, kurai piešķirts audžuģimenes statuss, dzimšanas datums, valstiskā piederība un tās veids, kontaktinformācija, reģistrētās vai norādītās dzīvesvietas adrese, faktiskās dzīvesvietas adrese, ziņas par ģimenes stāvokli, informācija par darba laiku un tā veidu, un miršanas datums (ja attiecināms).
Norādāms, ka saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 12. punktu Fizisko personu reģistrā iekļauj ziņas par deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adresi.
Ja noteikumu projekta 6. punktā ietvertajā Noteikumu 19.11. apakšpunktā paredzēto informāciju par personas dzīvesvietu plānots iegūt no Fizisko personu reģistra, precizēt minēto apakšpunkts, norādot korektu no Fizisko personu reģistrā par personas dzīvesvietu iegūstamo informāciju (ziņas par deklarētās, reģistrētās vai personas norādītās dzīvesvietas adresi).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekta 8. punkts paredz papildināt Noteikumus ar 23.2 punktu un noteikt, ka, lai uzskaitītu personas, kas ar bāriņtiesas lēmumu ir atzītas par piemērotām aizbildņa pienākumu pildīšanai, bāriņtiesa lietā par personas piemērotību aizbildņa pienākumu pildīšanai reģistrā iekļauj tostarp šādu informāciju: dzimšanas datums, kontaktinformācija, reģistrētā, norādītā vai faktiskā dzīvesvietas adrese un ziņas par ģimenes stāvokli.
Norādāms, ka no noteikumu projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā sniegtās informācijas nav viennozīmīgi skaidrs minētās informācijas ieguves avots - no kā tiks saņemtas ziņas iekļaušanai lietu par personas piemērotību aizbildņa pienākumu pildīšanai reģistrā.
Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai attiecīgi precizēt noteikumu projektu, vai ietvert skaidrojumu par šo jautājumu noteikumu projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā.
Piedāvātā redakcija
-