Atzinums

Projekta ID
22-TA-2143
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
20.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Iebilstam pret administratīvā sloga audzēšanu finansējuma saņēmējiem un atbildīgajām iestādēm, nosakot Ministru kabineta protokola lēmumā obligātu pienākumu finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru atlase paredzēta ierobežotas projektu iesniegumu atlases veidā un projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) pārsniedz 1 miljonu euro. Norādām, ka šādi pienākumi ir pretrunā ar Ministru komitejas ES fondu jautājumos uzstādījumiem - intensificēt ES fondu investīciju ieviešanas progresu, iespējami mazinot šķēršļus finansējuma saņēmējiem un investīciju ātrai nonākšanai tautsaimniecībā. Atgādinām, ka ierobežotā projektu iesniegumu atlasē jau ir iepriekš noteikts finansējuma saņēmējs, projektam piešķiramā finansējuma apmērs, projektā sasniedzamie mērķi, rādītāji utt., tāpēc izvirzīt prasību pēs SAM MK noteikumu regulējuma apstiprināšanas veikt projekta izmaksu un ieguvumu analīzi nav pamatoti un tas ir lieks administratīvais slogs, jo praksē nepastāv piemēri, kad ierobežotas projektu iesniegumu atlases projektam netiktu piešķirts finansējums vai projekts tiktu noraidīts, pamatojoties uz neefektīvu izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķinu. Savukārt projektu ieviešanas gaitā sadarbības iestāde CFLA pie katriem projekta grozījumiem (piemēram, IKT investīciju projektu gadījumā Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākumā "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība") kā obligātu prasību izvirzīja arī izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķina aktualizēšanu, kas pēc būtības ir pilnīgi liekas, bezjēdzīgas un resursus patērējošas darbības, jo tas būtu bezprecedenta gadījums, ja projekta aktīvās ieviešanas fāzē, tas tiktu pārtraukts nekorketu vai neefektīvu izmaksu un ieguvumu analīzes aprēķinu dēļ. Pēc būtības izmaksu un ieguvumu analīze bija veicama visām pieteiktajām ES fondu investīcijām 2021-2027.gada perioda sākumā, kad tika izstrādāta kohēzijas politikas programma 2021-2027.gadam un pieņemti lēmumi par attiecīgo investīciju un to pasākumu atbalstīšanu kohēzijas politikas ietvaros. Aicinām projektu izmaksu un ieguvumu analīzes prasības kā obligātas noteikt projektiem, kuru ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus atbilstoši tam kā ir paredzēts MK noteikumu projekta 44.punktā, tādējādi novēršot pretrunas MK noteikumu projekta un MK protokollēmuma redakciju starpā. Lūdzam attiecīgi precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
3. Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu projektu izmaksu un ieguvumu analīzes veikšanu gadījumos, kad Eiropas Savienības fondu projekta ietvaros plānots gūt neto ieņēmumus, atbildīgā iestāde, izstrādājot Ministru kabineta noteikumus par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu, paredz nepieciešamību finansējuma saņēmējam veikt izmaksu un ieguvumu analīzi Eiropas Savienības fondu projektiem, kuru projekta kopējās izmaksas (ieskaitot PVN) pārsniedz 1 miljonu euro.