Atzinums

Projekta ID
21-TA-637
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.10.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 2.un 3.punktu piedāvājam sakārtot juridiski loģiskā secībā un redakcionāli precizēt, proti, vispirms paredzēt punktu par tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un pēc tā punktu par informatīvo zīmju uzstādīšanu. Vienlaikus punktā par informatīvo zīmju uzstādīšanu nepieciešams norādīt personu, kurai būs pienākums to darīt. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Jāievēro, ka Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta pirmajā un otrajā daļā minētie deleģēšanas līgumi nav obligāti. Šis apstāklis ietekmē arī projekta saturu, proti, projekts nevar paredzēt regulējumu, kas būtībā noteiktu šādu līgumu esību, vai līgumu neesība būtu šķērslis projekta īstenošanai. Līdz ar to projekta regulējums veidojams neitrāls, proti, neatkarīgi no tā, vai attiecīgos uzdevumus īsteno policija vai persona, kurai deleģēti šie uzdevumi.

Tāpat Ministru kabineta noteikumos nav regulējumi tādi jautājumi, ko varētu risināt, izmantojot deleģēšanas līgumu (Valsts pārvaldes iekārtas likuma 46. pants).

Lūdzam pārskatīt projekta III nodaļu un to precizēt, ievērojot šos apsvērumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta piektā daļa noteic: "Prasības un kārtību šā panta pirmajā daļā minēto tehnisko līdzekļu uzstādīšanai uz ceļiem un prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā nosaka Ministru kabinets." Tādējādi Ministru kabinetam ir pilnvarojums regulēt divus jautājumus: 1) prasības un kārtība tehnisko līdzekļu, kas paredzēti pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, uzstādīšanai uz ceļiem; 2) prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem apstrādei transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā.

Kā tas precīzi ir norādīts pilnvarojumā, Ministru kabinetam ir tiesības noteikt prasības informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem, nevis regulēt tiesības iegūt informāciju no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, tiesības veikt šajā reģistrā esošas informācijas apstrādi vai citus jautājumus (tostarp jau administratīvā pārkāpuma procesa jautājumus).

Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta III nodaļu. Šajā nodaļā pieļaujams regulēt tikai tādus jautājumus, kas tieši saistīti ar informācijas nosūtīšanu un saņemšanu no tehniskiem līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 7. punktā paredzēts, ka valsts vai pašvaldības ceļa pārvaldītājam, nodrošinot tehnisko līdzekļu uzstādīšanu un to darbību pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli, ir tiesības saņemt šajā punktā minēto informāciju no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra un veikt tās apstrādi.

Tādējādi projektā netieši ir norādīti vairāki mērķi, ar ko saistīta informācijas apstrāde, proti: 1) tehnisko līdzekļu uzstādīšana un 2) tehnisko līdzekļu darbība pārkāpumu fiksēšanai, neapturot transportlīdzekli. Tomēr ne no projekta, ne projekta anotācijas nav skaidrs, kāpēc būtu nepieciešama informācija no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra, lai, piemēram, uzstādītu tehniskos līdzekļus.

Tāpat nav skaidrs, kas tieši ietilpt tiesībās "veikt tās [informācijas] apstrādi". Vispārīgi ar informācijas apstrādi saprotama jebkura darbība ar šo informāciju.

Neskarot jautājumu par projekta atbilstību pilnvarojumam, šajā gadījumā būtu nepieciešams precizēt projektu, kā arī ietvert pienācīgu skaidrojumu projekta anotācijā. Minētais attiecas gan uz projekta 7. punktu, gan līdzīgi uz projekta 8. un 9. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 9. punktā paredzētā informācija nav sistēmiski izkārtota un nav saskaņota ar punkta ievaddaļu. Tāpat šā punkta ievaddaļā nav iekļaujami vārdi "pārkāpumu datu apstrādei" un it īpaši vārdi "un lēmuma administratīvā pārkāpuma lietā projekta sagatavošanai". Šajā gadījumā projektā šķietami sākts jau regulēt Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta otrajā daļā paredzētās rīcības īstenošanu, kas vairs neietilpst pilnvarojumā (proti, tā ir rīcība pēc informācijas saņemšanas no tehniskajiem līdzekļiem). Turklāt norāde par lēmuma administratīvā pārkāpuma lietā projekta sagatavošanu neatbilst ne Ceļu satiksmes likuma 43.7 panta otrajai daļai ("lai piemērotu administratīvo sodu [..]"), ne arī norāda uz iespējamo deleģēšanas priekšmetu (lēmuma projekta sagatavošana neietilpst deleģēšanas priekšmetā).

Projektā nav nepieciešams lietot izteiksmi "pārkāpumu vai pārkāpumiem". Vienskaitļa forma parasti ietver vispārinājumu. Tāpēc, ja normatīvajā aktā vēlas pateikt, ka minētā norma attiecas uz katru, lieto vienskaitli. Daudzskaitli lieto tikai tad, ja kāda norma attiecas nevis uz katru atsevišķi, bet uz visiem kopā (Normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmata, https://tai.mk.gov.lv/book/1/chapter/125). Tāpat nav skaidrs, kas tieši ietilpst informācijā par pārkāpumu, ja detalizētāka informācija ir norādīta turpmākajos apakšpunktos.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 102. punktu, ja punktā ietverts uzskaitījums, punktu var iedalīt apakšpunktos. Katru uzskaitījuma vienību raksta atsevišķā apakšpunktā. Piemēram, projekta 9.2. un 9.3. apakšpunktā ir ietverti savstarpēji nesaistītas uzskaitījuma vienības. Savukārt projekta 9.7.1. un 9.7.2. apakšpunkts ir identisks.

Lūdzam precizēt projekta 9. punktu, ievērojot arī iepriekš izteiktos apsvērumus par projekta atbilstību pilnvarojumam un deleģēšanas līgumu esību.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 10. punktā ietverta norāde "pamatojoties uz līgumu". Nav skaidrs, kāds līgums šajā gadījumā ir domāts.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 11. punkta elementi "apstrādā informāciju" un "un nosūta to Valsts policijai izvērtēšanai un lēmuma par soda piemērošanu pieņemšanai" neattiecas uz informācijas nosūtīšanu un saņemšanu no tehniskiem līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Projekta 12. punkts paredz, ka policija par piemērotajiem administratīvajiem sodiem nosūta informāciju valsts akciju sabiedrībai "Ceļu satiksmes drošības direkcija". Nav saprotams, kā šāds regulējums attiecas uz pilnvarojumā minētajām prasībām informācijas nosūtīšanai un saņemšanai no tehniskiem līdzekļiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Iebildums
Projekts skar arī fiziskas personas. Projektā ir regulēta fizisko personu datu apstrāde. Tas pats attiecas uz juridiskajām personām, kas izdara pārkāpumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Iebildums
Projektā ir paredzēta personas datu apstrāde. Līdz ar to izvērtējama projekta ietekme uz personas datu aizsardzību.
Piedāvātā redakcija
-