Projekta ID
24-TA-2764Atzinuma sniedzējs
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība
Atzinums iesniegts
12.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Direktīvas 2022/2381 preambulas 44.punkts paredz, ka ja nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidāts iecelšanai vai ievēlēšanai direktora amatā tiesā vai citā kompetentā iestādē uzrāda faktus, no kuriem var secināt, ka minētais kandidāts bijis tikpat kvalificēts kā atlasītais pretējā dzimuma kandidāts, biržā kotētajam uzņēmumam vajadzētu būt pienākumam pierādīt izvēles pareizību. Direktīvas 2022/2381 6.panta 4.punkts paredz dalībvalstīm pienākumu saskaņā ar savu valsts tiesu sistēmu veikt pasākumus, kas nepieciešami, lai nodrošinātu, ka tad, ja neizraudzītais nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidāts tiesā vai citā kompetentā iestādē uzrāda faktus, no kuriem var secināt, ka minētais kandidāts bijis tikpat kvalificēts kā pretējā dzimuma kandidāts, kurš tika izraudzīts iecelšanai vai ievēlēšanai direktora amatā, biržā kotētajam uzņēmumam ir jāpierāda, ka nav noticis 6. panta 2. punkta pārkāpums. Proti, minētās normas pēc būtības paredz noteikt “apgrieztās pierādīšanas pienākumu”.
Likumprojekta Anotācijas 5.4. 1. tabulā “Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem” ir norādīts, ka Direktīvas 2022/2381 6.panta 4.punkts ir pārņemts Administratīvā procesa likumā, nenorādot konkrētu tiesību normu.
Savukārt Likumprojekta 4.panta astotā daļa paredz, ka, ja likuma subjekta veiktās kandidātu atlases ietvaros nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu atzīst par atbilstošu kvalifikācijas kritērijiem, bet atlases rezultātā likuma subjekts izvēlas kandidātu, kas nav nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvis, likuma subjekts 10 darbdienu laikā pēc minētā kandidāta rakstveida pieprasījuma saņemšanas rakstveidā sniedz kandidātam informāciju par katrā kandidātu atlases posmā, tai skaitā lēmuma pieņemšanā par kandidāta iecelšanu vai ievēlēšanu valdē vai padomē, veikto kandidātu salīdzinošo izvērtējumu un apsvērumiem vairāk pārstāvētā dzimuma pārstāvja atlasē. Tātad Likumprojekta 4.panta astotā daļa nosaka uzņēmuma pienākumu tikai sniegt personai informāciju par atlases procesu.
LBAS pievērš uzmanību, ka 6.pants, jo īpaši tā 4.punkts ietver svarīgus personas tiesību aizstāvības instrumentus. Vienlaikus no Likumprojekta un no tā anotācijas nav skaidrs, kāds ir process, kā persona pa soļiem var īstenot savu tiesību aizsardzību un kā Direktīvā 2022/2381 paredzētie tiesību aizstāvības instrumenti tiks īstenoti Latvijas tiesību sistēmas kontekstā.
Līdz ar to lūdzam precizēt Likumprojektu vai sniegt skaidrojumu anotācijā, kā persona, kura uzskata, ka uzņēmums neizpildīja savu pienākumu izvēlēties kandidātu, kas nav nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvis (ja kandidātu atlases ietvaros nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu atzīst par atbilstošu kvalifikācijas kritērijiem), var aizstāvēt savas tiesības un kā tiek īstenots apgrieztās pierādīšanas princips, kā to paredz Direktīvas 2022/2381 6.panta 4.punkts.
Likumprojekta Anotācijas 5.4. 1. tabulā “Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem” ir norādīts, ka Direktīvas 2022/2381 6.panta 4.punkts ir pārņemts Administratīvā procesa likumā, nenorādot konkrētu tiesību normu.
Savukārt Likumprojekta 4.panta astotā daļa paredz, ka, ja likuma subjekta veiktās kandidātu atlases ietvaros nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu atzīst par atbilstošu kvalifikācijas kritērijiem, bet atlases rezultātā likuma subjekts izvēlas kandidātu, kas nav nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvis, likuma subjekts 10 darbdienu laikā pēc minētā kandidāta rakstveida pieprasījuma saņemšanas rakstveidā sniedz kandidātam informāciju par katrā kandidātu atlases posmā, tai skaitā lēmuma pieņemšanā par kandidāta iecelšanu vai ievēlēšanu valdē vai padomē, veikto kandidātu salīdzinošo izvērtējumu un apsvērumiem vairāk pārstāvētā dzimuma pārstāvja atlasē. Tātad Likumprojekta 4.panta astotā daļa nosaka uzņēmuma pienākumu tikai sniegt personai informāciju par atlases procesu.
LBAS pievērš uzmanību, ka 6.pants, jo īpaši tā 4.punkts ietver svarīgus personas tiesību aizstāvības instrumentus. Vienlaikus no Likumprojekta un no tā anotācijas nav skaidrs, kāds ir process, kā persona pa soļiem var īstenot savu tiesību aizsardzību un kā Direktīvā 2022/2381 paredzētie tiesību aizstāvības instrumenti tiks īstenoti Latvijas tiesību sistēmas kontekstā.
Līdz ar to lūdzam precizēt Likumprojektu vai sniegt skaidrojumu anotācijā, kā persona, kura uzskata, ka uzņēmums neizpildīja savu pienākumu izvēlēties kandidātu, kas nav nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvis (ja kandidātu atlases ietvaros nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu atzīst par atbilstošu kvalifikācijas kritērijiem), var aizstāvēt savas tiesības un kā tiek īstenots apgrieztās pierādīšanas princips, kā to paredz Direktīvas 2022/2381 6.panta 4.punkts.
Piedāvātā redakcija
lūdzam precizēt Likumprojektu vai sniegt skaidrojumu anotācijā, kā persona, kura uzskata, ka uzņēmums neizpildīja savu pienākumu izvēlēties kandidātu, kas nav nepietiekami pārstāvētā dzimuma pārstāvis (ja kandidātu atlases ietvaros nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu atzīst par atbilstošu kvalifikācijas kritērijiem), var aizstāvēt savas tiesības un kā tiek īstenots apgrieztās pierādīšanas princips, kā to paredz Direktīvas 2022/2381 6.panta 4.punkts.
2.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta anotācija paredz, ka ņemot vērā Latvijas Bankas likumā un Finanšu instrumentu tirgus likumā Latvijas Bankai noteiktās funkcijas un pilnvaras finanšu tirgus un tās dalībnieku uzraudzībā un regulēšanā, kā arī atbilstoši nostiprinātos uzraudzības un ziņošanas mehānismus, kā kompetentā iestāde Direktīvas 2022/2381 6.panta un 7.panta izpratnē ir noteikta Latvijas Banka.
LBAS lūdz detalizētāk skaidrot, ka Latvijas Banka veiks jaunu funkciju, proti, strādās ar jautājumiem par kandidātu atlases procesā personu tiesību aizsardzību atšķirīgas attieksmes aizlieguma principa pārkāpumu, tiešās un netiešās diskriminācijas gadījumā.
LBAS ieskatā Latvijas Bankas ikdienā neraksturīgas funkcijas veikšanai (piemēram, vērtējumu par notikušo dzimumu līdztiesības pārkāpumu, uzņēmuma panākuma izvēlēties nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu izpilde) ir nepieciešama Labklājības ministrijas un Tiesībsarga kā ekspertīzes, zināšanu un resursu ziņā kvalificētas iestādes iesaiste. Līdz ar to lūdzam apsvērt iespēju uzraudzības funkcijas pildīšanai piesaistīt Labklājības ministriju un Tiesībsargu un atbilstoši veikt precizējumus Likumprojektā.
LBAS lūdz detalizētāk skaidrot, ka Latvijas Banka veiks jaunu funkciju, proti, strādās ar jautājumiem par kandidātu atlases procesā personu tiesību aizsardzību atšķirīgas attieksmes aizlieguma principa pārkāpumu, tiešās un netiešās diskriminācijas gadījumā.
LBAS ieskatā Latvijas Bankas ikdienā neraksturīgas funkcijas veikšanai (piemēram, vērtējumu par notikušo dzimumu līdztiesības pārkāpumu, uzņēmuma panākuma izvēlēties nepietiekami pārstāvētā dzimuma kandidātu izpilde) ir nepieciešama Labklājības ministrijas un Tiesībsarga kā ekspertīzes, zināšanu un resursu ziņā kvalificētas iestādes iesaiste. Līdz ar to lūdzam apsvērt iespēju uzraudzības funkcijas pildīšanai piesaistīt Labklājības ministriju un Tiesībsargu un atbilstoši veikt precizējumus Likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam apsvērt iespēju uzraudzības funkcijas pildīšanai piesaistīt Labklājības ministriju un Tiesībsargu un atbilstoši veikt precizējumus Likumprojektā.