Projekta ID
21-TA-933Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ierosinām likuma 52.pantu izteikt šādā redakcijā:
"52.pants. Biedrības gada pārskats
(1) Pēc pārskata gada beigām valde saskaņā ar Grāmatvedības likumu un citiem normatīvajiem aktiem grāmatvedības kārtošanas un pārskatu sagatavošanas jomā sagatavo biedrības gada pārskatu.
(2) Biedrības gada pārskatu pārbauda saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcija vai zvērināts revidents. Biedrības biedriem ir tiesības iepazīties ar gada pārskatu.
(3) Katru gadu ne vēlāk kā līdz 31.martam biedrība gada pārskatu kopā ar saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojumu normatīvajos aktos par pārskatu sagatavošanu un iesniegšanu noteiktajā kārtībā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam."
Pamatojums:
2022.gada 1.janvārī spēkā stājies jaunais Grāmatvedības likums (aizstāj likumu “Par grāmatvedību”), kura 10. panta trešās daļas 2. punktā un 18. panta otrās daļas 1. punktā ir dots deleģējums izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu, kas noteic kārtību, kādā biedrības, nodibinājumi un arodbiedrības un to apvienības (turpmāk – organizācija) kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā un organizācijas gada pārskatu struktūru, apjomu, saturu, sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtību. Grāmatvedības likumā ir būtiski palielināts apgrozījuma (ieņēmumu) slieksnis, līdz kuram organizācijām ir atļauts kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā. Saskaņā ar Grāmatvedības likumu tas ir 100 000 euro, iepriekšējo 40 000 euro vietā. Tādējādi būtiski tiek samazināts organizāciju skaits, kam būs jāiesniedz pilns gada pārskats un tiek būtiski samazināta publiski pieejamā informācija par organizācijām. Izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu, ir pārskatītas organizācijām, kuras grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, noteiktās prasības gada pārskatā iekļaujamajai informācijai, paredzot, ka organizācijas, kas grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, sagatavotais gada pārskats ir saīsināts gada pārskats, jo tas ietver mazāk daļu nekā pilns gada pārskats. Organizācijas pilns gada pārskats sastāv no bilances, ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata (ar pielikumu), gada pārskata paskaidrojuma un vadības ziņojuma, bet saīsināts gada pārskats turpmāk sastāvēs no šādām daļām - ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata (ar pielikumu) un vadības ziņojuma.
Paredzēts arī, ka organizācijas revīzijas institūcijas ziņojums par veikto organizācijas gada pārskata pārbaudi jāpievieno gada pārskatam, kad tas tiek iesniegts Valsts ieņēmumu dienestam.
Ņemot vērā to, ka prasības organizācijas gada pārskata sagatavošanai un iesniegšanai nosaka uz Grāmatvedības likuma pamata sagatavotie Ministru kabineta noteikumi, lūdzam izteikt Biedrību un nodibinājumu likuma 52.pantu šādā redakcijā.
"52.pants. Biedrības gada pārskats
(1) Pēc pārskata gada beigām valde saskaņā ar Grāmatvedības likumu un citiem normatīvajiem aktiem grāmatvedības kārtošanas un pārskatu sagatavošanas jomā sagatavo biedrības gada pārskatu.
(2) Biedrības gada pārskatu pārbauda saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcija vai zvērināts revidents. Biedrības biedriem ir tiesības iepazīties ar gada pārskatu.
(3) Katru gadu ne vēlāk kā līdz 31.martam biedrība gada pārskatu kopā ar saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojumu normatīvajos aktos par pārskatu sagatavošanu un iesniegšanu noteiktajā kārtībā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam."
Pamatojums:
2022.gada 1.janvārī spēkā stājies jaunais Grāmatvedības likums (aizstāj likumu “Par grāmatvedību”), kura 10. panta trešās daļas 2. punktā un 18. panta otrās daļas 1. punktā ir dots deleģējums izstrādāt Ministru kabineta noteikumu projektu, kas noteic kārtību, kādā biedrības, nodibinājumi un arodbiedrības un to apvienības (turpmāk – organizācija) kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā un organizācijas gada pārskatu struktūru, apjomu, saturu, sagatavošanas, pārbaudīšanas un iesniegšanas kārtību. Grāmatvedības likumā ir būtiski palielināts apgrozījuma (ieņēmumu) slieksnis, līdz kuram organizācijām ir atļauts kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā. Saskaņā ar Grāmatvedības likumu tas ir 100 000 euro, iepriekšējo 40 000 euro vietā. Tādējādi būtiski tiek samazināts organizāciju skaits, kam būs jāiesniedz pilns gada pārskats un tiek būtiski samazināta publiski pieejamā informācija par organizācijām. Izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu, ir pārskatītas organizācijām, kuras grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, noteiktās prasības gada pārskatā iekļaujamajai informācijai, paredzot, ka organizācijas, kas grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, sagatavotais gada pārskats ir saīsināts gada pārskats, jo tas ietver mazāk daļu nekā pilns gada pārskats. Organizācijas pilns gada pārskats sastāv no bilances, ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata (ar pielikumu), gada pārskata paskaidrojuma un vadības ziņojuma, bet saīsināts gada pārskats turpmāk sastāvēs no šādām daļām - ieņēmumu un izdevumu pārskata, ziedojumu un dāvinājumu pārskata (ar pielikumu) un vadības ziņojuma.
Paredzēts arī, ka organizācijas revīzijas institūcijas ziņojums par veikto organizācijas gada pārskata pārbaudi jāpievieno gada pārskatam, kad tas tiek iesniegts Valsts ieņēmumu dienestam.
Ņemot vērā to, ka prasības organizācijas gada pārskata sagatavošanai un iesniegšanai nosaka uz Grāmatvedības likuma pamata sagatavotie Ministru kabineta noteikumi, lūdzam izteikt Biedrību un nodibinājumu likuma 52.pantu šādā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
"52.pants. Biedrības gada pārskats
(1) Pēc pārskata gada beigām valde saskaņā ar Grāmatvedības likumu un citiem normatīvajiem aktiem grāmatvedības kārtošanas un pārskatu sagatavošanas jomā sagatavo biedrības gada pārskatu.
(2) Biedrības gada pārskatu pārbauda saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcija vai zvērināts revidents. Biedrības biedriem ir tiesības iepazīties ar gada pārskatu.
(3) Katru gadu ne vēlāk kā līdz 31.martam biedrība gada pārskatu kopā ar saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojumu normatīvajos aktos par pārskatu sagatavošanu un iesniegšanu noteiktajā kārtībā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam."
(1) Pēc pārskata gada beigām valde saskaņā ar Grāmatvedības likumu un citiem normatīvajiem aktiem grāmatvedības kārtošanas un pārskatu sagatavošanas jomā sagatavo biedrības gada pārskatu.
(2) Biedrības gada pārskatu pārbauda saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcija vai zvērināts revidents. Biedrības biedriem ir tiesības iepazīties ar gada pārskatu.
(3) Katru gadu ne vēlāk kā līdz 31.martam biedrība gada pārskatu kopā ar saimnieciskās un finansiālās darbības revīzijas institūcijas vai zvērināta revidenta ziņojumu normatīvajos aktos par pārskatu sagatavošanu un iesniegšanu noteiktajā kārtībā iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam."
2.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Likumprojekta "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" 8.pantā ietvertā 56.1panta regulējums paredz, ka biedrības darbību var izbeigt ar reģistra iestādes vai Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu. Proti, regulējumā nav paredzēts, ka biedrības darbība izbeidzama vienlaikus ar abu iestāžu lēmumiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam saskaņot anotācijā norādīto informāciju ar likumprojekta "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" 8.pantā ietvertā 56.1panta regulējumu, proti, starp "reģistra iestādes un Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu nelietot saikli "un", bet lietot saikli "vai".
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.punktā sadaļā "Risinājumu apraksts" lūgums precizēt redakciju "MK noteikumos Nr. 779 ietvertās darbības jomas tiks pārskatītas un reducētas līdz apmēram 20 – 25 lielām darbības jomām, kurās būs ietvertas arī (savstarpēji integrētas) sabiedriskā labuma statusa jomas, kā arī tiks pārskatītas tās darbības jomas, kuras vairs nav aktuālas".
Vēršam uzmanību, ka Sabiedriskā labuma jomas jau ir noteiktas Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2.pantā:
(1) Sabiedriskā labuma darbība ir tāda darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību, cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības attīstību, izglītības, zinātnes, kultūras un veselības veicināšanu un slimību profilaksi, sporta atbalstīšanu, vides aizsardzību, palīdzības sniegšanu katastrofu gadījumos un ārkārtas situācijās, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšanu.
Vēršam uzmanību, ka Sabiedriskā labuma jomas jau ir noteiktas Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2.pantā:
(1) Sabiedriskā labuma darbība ir tāda darbība, kas sniedz nozīmīgu labumu sabiedrībai vai kādai tās daļai, it sevišķi, ja tā vērsta uz labdarību, cilvēktiesību un indivīda tiesību aizsardzību, pilsoniskas sabiedrības attīstību, izglītības, zinātnes, kultūras un veselības veicināšanu un slimību profilaksi, sporta atbalstīšanu, vides aizsardzību, palīdzības sniegšanu katastrofu gadījumos un ārkārtas situācijās, sabiedrības, it īpaši trūcīgo un sociāli mazaizsargāto personu grupu sociālās labklājības celšanu.
Piedāvātā redakcija
Sabiedriskā labuma jomas ir noteiktas Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 2.pantā.
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. punkta sadaļā "Biedrību un nodibinājumu klasifikācija" norādīts, ka tiek veikta "uzskaite par tām organizācijām, kas veic sabiedriskā labuma darbu". Vēršam uzmanību, ka Sabiedriskā labuma organizāciju likuma 5.pants "Sabiedriskā labuma organizāciju reģistrs" nosaka, ka Sabiedriskā labuma organizāciju reģistru ved un savā mājaslapā internetā publicē Valsts ieņēmumu dienests.
Reģistrā ieraksta šādas ziņas:
1) lēmuma par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu un lēmuma par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu pieņemšanas un publicēšanas datums, piešķirtais numurs;
2) lēmumā par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu norādītās sabiedriskā labuma darbības jomas;
3) sabiedriskā labuma organizācijas iepriekšējo gadu darbības pārskati (sākot ar tā gada darbības pārskatu, kurā piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss);
4) sabiedriskā labuma organizācijas turpmākās darbības plāns.
Lūgums precizēt Anotācijas redakciju "uzskaite par tām organizācijām, kas veic sabiedriskā labuma darbu".
Reģistrā ieraksta šādas ziņas:
1) lēmuma par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu un lēmuma par sabiedriskā labuma organizācijas statusa atņemšanu pieņemšanas un publicēšanas datums, piešķirtais numurs;
2) lēmumā par sabiedriskā labuma organizācijas statusa piešķiršanu norādītās sabiedriskā labuma darbības jomas;
3) sabiedriskā labuma organizācijas iepriekšējo gadu darbības pārskati (sākot ar tā gada darbības pārskatu, kurā piešķirts sabiedriskā labuma organizācijas statuss);
4) sabiedriskā labuma organizācijas turpmākās darbības plāns.
Lūgums precizēt Anotācijas redakciju "uzskaite par tām organizācijām, kas veic sabiedriskā labuma darbu".
Piedāvātā redakcija
"Sabiedriskā labuma organizāciju reģistrs"
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" 8.pantā ietvertā 56.1panta regulējums paredz, ka biedrības darbību var izbeigt ar reģistra iestādes vai Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu, un 20.pantā ietvertais 106.1 panta regulējums paredz, ka nodibinājuma darbību var izbeigt ar reģistra tiestādes vai Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu. Proti, regulējumā nav paredzēts, ka biedrības vai nodibinājuma darbība izbeidzama ar abu iestāžu lēmumiem vienlaikus. Ņemot vērā minēto, lūdzam saskaņot anotācijā norādīto informāciju ar likumprojekta "Grozījumi Biedrību un nodibinājumu likumā" 8.pantā ietvertā 56.1panta un 20.pantā ietvertā 106.1 panta regulējumu, proti, starp "reģistra iestādes un Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu nelietot saikli "un", bet lietot saikli "vai".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Nav atbalstāma tādu likumprojektu pieņemšana, kuru īstenošanai nav nodrošināts finansējums un, ņemot vērā, ka anotācijas 3.sadaļā pie “Cita informācija” ir norādīts, ka likumprojekta normu izpildei ir nepieciešams papildu finansējums, par kuru tiks papildināta informācija projekta saskaņošanas gaitā, bet nav norādīts finansējuma avots un detalizēti aprēķini, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu “Cita informācija”, norādot, ka iesaistītās institūcijas likumprojekta normu izpildi nodrošinās tām piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros, vai arī likumprojekta tālāka virzība ir atliekama līdz brīdim, kad Ministru kabinetā tiks pieņemti lēmumi par tā īstenošanai papildu nepieciešamā finansējuma piešķiršanu. Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotācijas 7.5.apakšpunktā sniegto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.apakšpunkta risinājuma aprakstā sadaļā "Biedrību un nodibinājumu likvidācija ar UR un VID lēmumu" norādīts ka, pamatojoties uz VID lēmumu, biedrību vai nodibinājumu no biedrību un nodibinājuma reģistra varēs izslēgt, ja biedrība vai nodibinājums trīs mēnešu laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas nav iesniedzis gada pārskatu un kopš pārkāpuma izdarīšanas ir pagājuši vismaz divi gadi. Lūdzam papildināt anotāciju ar papildu aprakstu un pamatojumu, kādēļ tiesiskajā regulējumā paredzēts, ka biedrību un nodibinājuma darbību ar Valsts ieņēmumu dienesta lēmumu var izbeigt, izpildoties nosacījumam, ka kopš pārkāpuma izdarīšanas ir pagājuši vismaz divi gadi (kādēļ tieši divi gadi).
Piedāvātā redakcija
-