Projekta ID
25-TA-1241Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
02.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar informāciju, ka Ekonomikas ministrija 20 darba dienu laikā pēc noteikumu projekta spēkā stāšanās, nosūtīs kopsavilkuma informāciju Eiropas Komisijai, izmantojot SANI 2 sistēmu, ņemot vērā, ka šis noteikumu projekts kvalificējas kā jauna komercdarbības atbalsta programma, ko ievieš ar Komisijas regulu Nr.651/2014 14.panta mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Informējam, ka aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, atbilstoši Eiropas Kontu sistēmas metodoloģijai, ir ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci brīdī, kad tiek izsniegts aizdevums un novērtēti sagaidāmie zaudējumi nevis brīdī, kad valsts budžeta līdzekļi tiek izmantoti kapitāla atlaides segšanai. Attiecīgi, lūdzam, precizēt anotācijas 3. sadaļā pie “Cita informācija” pievienoto kapitāla atlaides izsniegšanas grafiku, norādot novērtējumu par sagaidāmajiem zaudējumiem izsniedzot aizdevumu. Informāciju lūgums norādīt pa gadiem.
Papildus informējam, ka atbilstoši Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojumam, vispārējās valdības budžeta deficīts ir tuvu 3% no IKP vidējā termiņā un pieejamā fiskālā telpa ir negatīva. Attiecīgi nav atbalstāmi pasākumi, kas negatīvi ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un samazina pieejamo fiskālo telpu (palielina negatīvo fiskālo telpu). Atbilstoši Fiskālās disciplīnas likuma 9.pantam, gadījumos, kad veidojas negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci ir jānodrošina kompensējošie pasākumi (izdevumus samazinošie vai diskrecionāros ieņēmumus palielinošie).
Papildus informējam, ka atbilstoši Latvijas Fiskāli strukturālā plāna 2025.-2028. gadam 2025. gada Progresa ziņojumam, vispārējās valdības budžeta deficīts ir tuvu 3% no IKP vidējā termiņā un pieejamā fiskālā telpa ir negatīva. Attiecīgi nav atbalstāmi pasākumi, kas negatīvi ietekmē vispārējās valdības budžeta bilanci un samazina pieejamo fiskālo telpu (palielina negatīvo fiskālo telpu). Atbilstoši Fiskālās disciplīnas likuma 9.pantam, gadījumos, kad veidojas negatīvā ietekme uz vispārējās valdības budžeta strukturālo bilanci ir jānodrošina kompensējošie pasākumi (izdevumus samazinošie vai diskrecionāros ieņēmumus palielinošie).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli pārskatīt noteikumu projekts 5.4.2.apakšpunktu, lai būtu viennozīmīgi skaidrs investīciju mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka aizdevumu programmas īstenošanai pieejamais finansējums tiks nodrošināts, tajā skaitā no atmaksātā publiskā finansējuma, lūdzam attiecīgi noteikuma projektā 9.punktā precizēt programmas finansēšanas avotu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai būtu viennozīmīgi skaidrs, ka tikai tādos gadījumos, kad publisko finansējumu paredzēts piešķirt tādām darbībām, kas ir vienīgi militārajā jomā un skar tikai drošības un aizsardzības jomu (t.i., valsts varas īstenošana), nevis atbalstītu darbības divējāda lietojuma preču un tehnoloģiju jomā, lūdzam noteikumu projekta 15.punktu izteikt šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Finansējums, kas šo noteikumu ietvaros tiek piešķirts vienīgi militārajiem investīciju projektiem drošības un aizsardzības jomā, nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, un tam nav jāpiemēro šajos noteikumos ietvertie Komisijas regulas Nr.651/2014 nosacījumi.
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 28.punktu, ņemot vērā, ka nav skaidra tā otrajā teikumā ietvertā norāde uz termiņu, kas noteikts 28.punktā (potenciāli nepieciešams precizēt atsauci uz noteikumu projekta 27.punktu).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka visi tie projekti, kas jau šobrīd ir atbalstīti ar Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojumu "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" un ievērojot to, ka ar šo regulējumu jaunu atbalstu nevar vairs piešķirt, noteikumu projekta 74.2.apakšpunktā iekļautā norma praktiski nevar būt piemērota, aicinām izvērtēt tās dzēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ievērojot, ka finansējums aizdevumu programmas īstenošanai tiks nodrošināts, pārdalot finansējumu no citām programmām, lūdzam svītrot anotācijas 3.sadaļas tabulu. Vienlaikus lūdzam precizēt punktā “Cita informācija” sniegto informāciju, ņemot vērā, ka no Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumiem Nr. 503"Noteikumi par aizdevumiem ar kapitāla atlaidi eksportējošiem komersantiem lielo investīciju projektu atbalstam" tiks pārdalīts valsts budžeta finansējums 60 426 397 euro apmērā, savukārt no Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumiem Nr. 349 “Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai” tiks pārdalīts atmaksātais publiskais finansējums 9 500 000 euro apmērā, kā arī lūdzam norādīt, ka aizdevumu programmas īstenošanai paredzētais finansējums tiks nodrošināts no ALTUM jau ieskaitītā citu programmu finansējuma un EM budžeta programmas 35.00.00 “Valsts atbalsta programmas”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 4.1.sadaļu ar informāciju par plānotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 349 “Noteikumi par aizdevumu programmu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radīto ekonomisko seku mazināšanai”.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt V sadaļas noteikumu projekta punktu izvērtējumu, piem., par noteikumu projekta 15.punktu un 75.1.apakšpunktu.
Kā arī lūdzam izvērtēt iespēju papildināt V sadaļas noteikumu projekta punktu izvērtējumu, piem., par noteikumu projekta 9.punktu iekļaujot izvērtējumu pret Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 2.punkta a) un b) apakšpunktu; par noteikumu projekta 17.7.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 12.punktam; par noteikumu projekta 18.3.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 5.punktam; par noteikumu projekta 18.4.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 16.punktam; par noteikumu projekta 29.punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 47.a)punktam; par noteikumu projekta 73.punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 5.pantu; par noteikumu projekta 76.punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 12.pantam.
Kā arī lūdzam izvērtēt iespēju papildināt V sadaļas noteikumu projekta punktu izvērtējumu, piem., par noteikumu projekta 9.punktu iekļaujot izvērtējumu pret Komisijas regulas Nr.651/2014 1.panta 2.punkta a) un b) apakšpunktu; par noteikumu projekta 17.7.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 12.punktam; par noteikumu projekta 18.3.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 5.punktam; par noteikumu projekta 18.4.apakšpunkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 14.panta 16.punktam; par noteikumu projekta 29.punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 2.panta 47.a)punktam; par noteikumu projekta 73.punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 5.pantu; par noteikumu projekta 76.punkta atbilstību Komisijas regulas Nr.651/2014 12.pantam.
Piedāvātā redakcija
-
