Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-2236
Atzinuma sniedzējs
Veselības ministrija
Atzinums iesniegts
03.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Latvijā ir augstākais alkohola patēriņš ES un OECD valstu vidū, savukārt Pasaules Veselības organizācija atzīst akcīzes nodokļu likmju paaugstināšanu par izmaksu efektīvāko instrumentu alkohola patēriņa mazināšanai [1]. Lai mazinātu alkoholisko dzērienu lietošanas izplatību Latvijā un mainītu iedzīvotāju alkohola lietošanas paradumus, saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas  izstrādāto un ieteicamo nodokļu politikas modeli Baltijas valstīs, nepieciešams alkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa likmi paaugstināt vismaz par 15 %. [2] Ņemot vērā minēto, aicinām veikt izmaiņas likumprojekta 1.pantā, kas groza likuma 12.pantu, kā arī attiecīgas izmaiņas likumprojekta 9.pantā, kas paredz grozījumus  likuma pārejas noteikumos - 146., 147., 148., 149., 150., 151. 152., 153., 154., 155.punktā, paredzot 2027.gadā visa veida alkoholisko dzērienu veidiem akcīzes nodokļa pieaugumu vismaz par 15%. 

[1] https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/259232/WHO-NMH-NVI-17.9-eng.pdf
[2] https://cdn.who.int/media/docs/librariesprovider2/country-sites/briefing-note-alocol-tax-eng.pdf?sfvrsn=81f8801d_1&download=true
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojektā ietvertās izmaiņas skar tikai akcīzes nodokļa (turpmāk – AN) likmju paaugstināšanu bezalkoholiskiem dzērieniem ar cukura saturu līdz 8 g/100 ml no 2025. gada 1. janvāra. Saldinātiem dzērieniem ar cukura saturu ≥8 g/100 ml AN likme tiks paaugstināta pēc pagājušajā gadā pieņemtā grafika - no 2026 .gada 1. janvāra. 
Ieviešot bezalkoholisko dzērienu AN diferencētās likmes, tika dots skaidrs signāls gan ražotājiem, gan sabiedrībai, ka AN politika ir vērsta uz sabiedrības veselības veicināšanu, samazinot ar cukuru saldinātu dzērienu patēriņu, it īpaši tādu produktu, kuri satur daudz cukura, un sekmējot šādu produktu sastāva uzlabošanu jeb reformulāciju.
Sagatavotie grozījumi “Likumā par akcīzes nodokli” paredz, ka AN likme dzērieniem ar zemāku cukura saturu tiek palielināta straujāk nekā dzērieniem ar ļoti augstu cukura saturu. Likums par akcīzes nodokli paredz, ka dzērieniem ar cukura saturu ≥8 g/100 ml no 2026.gada AN likme tiks paaugstināta par 20 % (no 17,50 euro uz 21,00 euro par 100 litriem), taču šajā likumprojektā ietvertie grozījumi paredz gandrīz 2,5 reizes straujāku AN likmes kāpumu – dzērieniem ar cukura saturu <8 g/100 ml AN likmi plānots paaugstināt par 48,6 % (no 7,40 euro uz 11,00 euro par 100 litriem).
Veselības ministrija atbalsta akcīzes nodokļa likmju palielināšanu bezalkoholiskiem saldinātiem dzērieniem, tomēr, lai paustu skaidru nostāju un īstenotu akcīzes nodokļa mērķi, nepieciešama likmju palielināšana abās nodokļa likmju diferenciācijas grupās vienlaikus, piemēram no 2025.gada,  tādējādi veicinot sabiedrības izpratni par veselīgiem uztura paradumiem, kā arī motivējot bezalkoholisko dzērienu ražotājus samazināt cukura saturu tajos, lai tie būtu veselīgāki patērētājam. 
Vienlaikus informējam, ka 2023. gada 27. novembra Uztura padomes sēdē tika aktualizēts jautājums par nepieciešamību rosināt ar cukuru saldināto bezalkoholisko dzērienu akcīzes nodokļa diferenciācijas pārskatīšanu, nosakot zemāku cukura satura robežvērtību, lai vēl vairāk veicinātu iedzīvotāju veselīgu uztura paradumu veidošanos, kā arī rosinātu produktu sastāva uzlabošanu jeb reformulāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojektā "Grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli" ir paredzēts noteikt akcīzes likmju palielinājumu tabakas izstrādājumiem, proti, cigaretēm no 2027.gada 1.janvāra. Atbilstoši likumprojektā iekļautajam piedāvājumam, Finanšu ministrija (turpmāk - FM) rosina veikt izmaiņas likuma "Par akcīzes nodokli" 13.panta pirmās daļas 2.punkta a) apakšpunktā paredzot, ka akcīzes likme cigaretēm no 2026.gada 1.janvara - 2026.gada 31.decembrim būs 144.8 euro par 1000 cigaretēm, savukārt no 2027.gada 1.janvāra līdz 2027.gada 31.decembrim -  159.30 euro par 1000 cigaretēm, attiecīgi paredzot likmes pieaugumu par 10%.
Cigaretes un tradicionālie tabakas izstrādājumi ir biežāk lietotais smēķējamais produkts Latvijā saskaņā ar pēdējiem pieejamiem Eirobarometra statistikas datiem un Latvijā ir viens no lielākajiem tabakas izstrādājumu smēķētāju īpatsvariem Eiropas Savienības dalībvalstu vidū. 2023. gadā 33% iedzīvotāju, kuri sasnieguši vismaz 15 gadus vecumu smēķējuši kādu tabakas izstrādājumu (cigaretes, cigāri, cigarillas, pīpe). Ņemot vērā minētos datus, kā arī to, ka akcīzes nodokļu un cenu politika ir viens no Pasaules Veselības organizācijas rekomendējamiem efektīviem instrumentiem smēķēšanas mazināšanas jomā, kā arī to, ka Baltijas valstu vidū tieši Latvijā cigaretēm ir viszemākā likme, rosinām FM palielināt  akcīzes nodokļa likmi par 1000 cigaretēm vismaz par 15%. Lielāks akcīzes nodokļa likmes pieaugums mazinās tradicionālo cigarešu smēķēšanu sabiedrībā, ņemot vērā, ka cena ir viens no faktoriem, kas ietekmē patērētāju uzvedību un veicina sabiedrības veselību. 
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā minēto, rosinām veikt izmaiņas piedāvātājā akcīzes nodokļa likmē tā, lai likmes palielinājums būtu nevis 10%, bet gan 15%. Vienlaikus, veicot izmaiņas likumprojekta 2.pantā, palielinot likmi no 10% uz 15 %, būtu nepieciešams veikt izmaiņas arī likumprojekta 9.pantā, proti, pārejas noteikumu 158.punktā, lai likumprojekta noteiktais regulējums būtu savstarpēji salāgots.