Projekta ID
23-TA-1292Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
01.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekta 1.2.3. apakšpunkts noteic, ka Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisijas sastāvā ietilpst tiesībsarga pārstāvis. Tiesībsargs jau iepriekš, sniedzot atzinumu par Ministru kabineta noteikumu projektu Nr. 23‑TA‑899, vērsa Ministru kabineta uzmanību uz to, ka tiesībsarga vai viņa pilnvarotā pārstāvja iekļaušana kontroles komisijas sastāvā ir pretrunā ar Tiesībsarga likumā noteiktajām tiesībsarga funkcijām un uzdevumiem.
Tiesībsargs atkārtoti vērš Aizsardzības ministrijas un Ministru kabineta uzmanību uz to, ka no tiesībsarga likuma normām izriet tiesībsarga kā valsts varas uzrauga un cilvēktiesību aizsardzības mehānisma būtība. Tiesībsarga īstenotā personas tiesību aizsardzība balstās uz tiesībsarga kā personas autoritāti un viņa secinājumiem par konkrēto jautājumu, kas tiek sniegti atzinuma un ieteikumu formā (sal. sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2007. gada 14. decembra lēmuma lietā Nr. SKA‑679/2007 9.-11. punktu). Tiesībsargs viņam likumā noteiktās kompetences ietvaros uzrauga citas valsts institūcijas, lai sniegtu neatkarīgu vērtējumu par to darbības tiesiskumu un veicinātu cilvēktiesību ievērošanu. Ja tiesībsargs vai viņa pilnvarotais pārstāvis tiktu iekļauts kontroles komisijas sastāvā, tiesībsargs kļūtu par daļu no valsts institūcijas, kas viņam būtu vienlaikus arī jāuzrauga Tiesībsarga likumā noteikto funkciju ietvaros. Tādēļ tiesībsarga vai viņa pilnvarotā pārstāvja iekļaušana Kontroles komisijas sastāvā ir pretēja tiesībsarga institūta būtībai un nav pieļaujama.
Tiesībsarga pilnvarotā pārstāvja iekļaušana kontroles komisijas sastāvā rīkojuma projekta anotācijā skaidrota vien ar vispārīgu, nekritisku atsauci uz spēku zaudējušā Obligātā militārā dienesta likuma normu, kas tika pieņemta pirms vairāk nekā 20 gadiem. No rīkojuma projekta anotācijas neizriet, ka Aizsardzības ministrija, izstrādājot rīkojuma projektu, būtu izvērtējusi minētos tiesībsarga iebildumus un lēmums iekļaut tiesībsarga pilnvaroto pārstāvi kontroles komisijas sastāvā būtu izsvērts un pārdomāts.
Tiesībsargs aicina Ministru kabinetu ņemt vērā Tiesībsarga likumā noteiktās tiesībsarga funkcijas un uzdevumus un svītrot rīkojuma projekta 1.2.3. apakšpunktu, atbilstoši mainot pārējo rīkojuma projekta 1. punkta apakšpunktu numerāciju.
Tiesībsargs atkārtoti vērš Aizsardzības ministrijas un Ministru kabineta uzmanību uz to, ka no tiesībsarga likuma normām izriet tiesībsarga kā valsts varas uzrauga un cilvēktiesību aizsardzības mehānisma būtība. Tiesībsarga īstenotā personas tiesību aizsardzība balstās uz tiesībsarga kā personas autoritāti un viņa secinājumiem par konkrēto jautājumu, kas tiek sniegti atzinuma un ieteikumu formā (sal. sk. Augstākās tiesas Senāta Administratīvo lietu departamenta 2007. gada 14. decembra lēmuma lietā Nr. SKA‑679/2007 9.-11. punktu). Tiesībsargs viņam likumā noteiktās kompetences ietvaros uzrauga citas valsts institūcijas, lai sniegtu neatkarīgu vērtējumu par to darbības tiesiskumu un veicinātu cilvēktiesību ievērošanu. Ja tiesībsargs vai viņa pilnvarotais pārstāvis tiktu iekļauts kontroles komisijas sastāvā, tiesībsargs kļūtu par daļu no valsts institūcijas, kas viņam būtu vienlaikus arī jāuzrauga Tiesībsarga likumā noteikto funkciju ietvaros. Tādēļ tiesībsarga vai viņa pilnvarotā pārstāvja iekļaušana Kontroles komisijas sastāvā ir pretēja tiesībsarga institūta būtībai un nav pieļaujama.
Tiesībsarga pilnvarotā pārstāvja iekļaušana kontroles komisijas sastāvā rīkojuma projekta anotācijā skaidrota vien ar vispārīgu, nekritisku atsauci uz spēku zaudējušā Obligātā militārā dienesta likuma normu, kas tika pieņemta pirms vairāk nekā 20 gadiem. No rīkojuma projekta anotācijas neizriet, ka Aizsardzības ministrija, izstrādājot rīkojuma projektu, būtu izvērtējusi minētos tiesībsarga iebildumus un lēmums iekļaut tiesībsarga pilnvaroto pārstāvi kontroles komisijas sastāvā būtu izsvērts un pārdomāts.
Tiesībsargs aicina Ministru kabinetu ņemt vērā Tiesībsarga likumā noteiktās tiesībsarga funkcijas un uzdevumus un svītrot rīkojuma projekta 1.2.3. apakšpunktu, atbilstoši mainot pārējo rīkojuma projekta 1. punkta apakšpunktu numerāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Nedz rīkojuma projektā, nedz tā anotācijā nav pienācīgi izskaidrota rīkojuma nepieciešamība un mērķis. Proti, nav skaidrs, vai rīkojums paredzēts tam, lai izveidotu Valsts aizsardzības dienesta iesaukšanas kontroles komisiju un noteiktu tās sastāvu vispār vai arī lai „sasauktu” kontroles komisiju darbam ar vienu konkrētu iesaukumu, kas saskaņā ar Valsts aizsardzības dienesta likuma pārejas noteikumu 1. punktu tiks īstenots 2023. gada 1. jūlijā. Nav skaidrs arī tas, vai rīkojums saskanēs ar Ministru kabineta noteikumu projektā Nr. 23‑TA‑899 paredzēto kontroles komisijas sastāva tiesisko regulējumu, kas vēl nav pieņemts un pret kuru ir iebildusi Tieslietu ministrija.
Tiesībsargs aicina Ministru kabinetu noskaidrot Aizsardzības ministrijas viedokli par šā rīkojuma projekta nepieciešamību un mērķi un atbilstoši precizēt tā tekstu vai anotāciju.
Tiesībsargs aicina Ministru kabinetu noskaidrot Aizsardzības ministrijas viedokli par šā rīkojuma projekta nepieciešamību un mērķi un atbilstoši precizēt tā tekstu vai anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
