Projekta ID
22-TA-587Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
22.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāpēc darbinieku atlīdzība par citas darbības pakalpojumu sniegšanu 5 gadu laikā pieaug vairāk kā 6 reizes (no 80 000 euro 2023. gadā līdz 508 000 euro 2027. gadā).
Vēršam uzmanību, ka 13. Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdes uzstādījums ir virzīties uz proporcionāli mazu, efektīvu valsts pārvaldi, kurā strādātu salīdzinoši mazāks skaits darbinieku, bet tie būtu augsti kvalificēti un labi atalgoti darbinieki. Tiekšanās uz OECD vidējiem rādītājiem ir mērķis, bet tā sasniegšana realizējama piemērojot objektīvo situāciju. Atbilstoši Saeimas komisijas lemtajam - pirms uzsākt jaunu amata vietu skaita palielināšanu valsts pārvaldē (ieskaitot publisko nodibinājumus) Valsts kancelejai un attiecīgajam resoram savlaicīgi jāinformē Komisiju jautājuma iekļaušanai Komisijas sēdes darba kārtībā.
Vēršam uzmanību, ka 13. Saeimas Publisko izdevumu un revīzijas komisijas sēdes uzstādījums ir virzīties uz proporcionāli mazu, efektīvu valsts pārvaldi, kurā strādātu salīdzinoši mazāks skaits darbinieku, bet tie būtu augsti kvalificēti un labi atalgoti darbinieki. Tiekšanās uz OECD vidējiem rādītājiem ir mērķis, bet tā sasniegšana realizējama piemērojot objektīvo situāciju. Atbilstoši Saeimas komisijas lemtajam - pirms uzsākt jaunu amata vietu skaita palielināšanu valsts pārvaldē (ieskaitot publisko nodibinājumus) Valsts kancelejai un attiecīgajam resoram savlaicīgi jāinformē Komisiju jautājuma iekļaušanai Komisijas sēdes darba kārtībā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Attiecībā uz konceptuālajā ziņojumā norādīto, ka "Elastību pieejā, kādā notiek LIAA darbinieku atlase un pieņemšana darbā, šobrīd kavē dažādie LIAA nodarbināto amatu statusi (darbinieks, valsts civildienesta ierēdnis, diplomātiskā amata statuss) un nepieciešamība piemērot atšķirīgu pieeju dažādu statusu amatu atlasei.". Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu tiešās pārvaldes iestādes vadītājs organizē iestādes funkcijas pildīšanu un atbild par to, vada iestādes administratīvo darbu, nodrošinot tā nepārtrauktību, lietderību un tiesiskumu, tostarp izveido struktūrvienības, nosaka iestādes pārvaldes amatpersonu un darbinieku pienākumus. Ievērojot minēto, lūdzam konceptuālajā ziņojumā skaidrot, kas šobrīd liedz LIAA pārskatīt nodarbināto amata pienākumus un statusus.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot vai attiecīgi precizēt konceptuālā ziņojuma 2.2. apakšsadaļas 2.1. tabulā un tekstā zem tabulas ietverto teikumu "Elastīga pieeja attiecībā uz darbinieku atlasi un pieņemšanu darbā, ņemot vērā darba tirgū pastāvošo atalgojuma likmi."
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 2. panta pirmās daļas 18. punktu minētais likums attiecas arī uz publiskiem nodibinājumiem. Ievērojot minēto, gan Sabiedrības integrācijas fondā, gan Valsts kultūrkapitāla fondā nodarbinātajiem atlīdzība tiek noteikta atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, nevis saskaņā ar darba tirgū pastāvošo atalgojuma likmi.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 2. panta pirmās daļas 18. punktu minētais likums attiecas arī uz publiskiem nodibinājumiem. Ievērojot minēto, gan Sabiedrības integrācijas fondā, gan Valsts kultūrkapitāla fondā nodarbinātajiem atlīdzība tiek noteikta atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likumam, nevis saskaņā ar darba tirgū pastāvošo atalgojuma likmi.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
No konceptuālā ziņojumā ietvertās informācijas konstatējams, ka turpināsies valsts noteikto uzdevumu un funkciju realizācija un LIAA budžetu arī turpmāk galvenokārt veidos valsts dotācija valsts deleģēto funkciju izpildei, papildus vēl gūstot papildu ieņēmumus kā maksas pakalpojumus un citus pašu ieņēmumus, kas arī šobrīd tiek īstenots (saskaņā ar šī gada publiski pieejamo tāmi ir ieņēmumi no nekustamā īpašuma nomas un konsultācijām).
Ievērojot minēto, minētais atbilsts valsts tiešās pārvaldes iestādes finansēšanas modelim. Līdz ar to nav atbalstāma LIAA pārveide par nodibinājumu.
Vēršama uzmanība, ka, piemēram, saskaņā ar Konceptuālo ziņojumu "Par Valsts kultūrkapitāla fonda finansēšanas modeļa maiņu" Valsts kultūrkapitāla fonda finansēšanas modelis paredz, ka no 2022. gada Valsts kultūrkapitāla fonda finansējums no valsts budžeta kļūs proporcionāls attiecīgā gada plānotajiem nodokļu ieņēmumiem no alkohola akcīzes nodokļa (3%), tabakas akcīzes nodokļa (2%), izložu nodokļa (1.37%) un azartspēļu nodokļa (2.21%) apmērā no valsts budžeta daļas. Savukārt Sabiedrības integrācijas fonda finansējums notiek projektu veidā.
Ievērojot minēto, minētais atbilsts valsts tiešās pārvaldes iestādes finansēšanas modelim. Līdz ar to nav atbalstāma LIAA pārveide par nodibinājumu.
Vēršama uzmanība, ka, piemēram, saskaņā ar Konceptuālo ziņojumu "Par Valsts kultūrkapitāla fonda finansēšanas modeļa maiņu" Valsts kultūrkapitāla fonda finansēšanas modelis paredz, ka no 2022. gada Valsts kultūrkapitāla fonda finansējums no valsts budžeta kļūs proporcionāls attiecīgā gada plānotajiem nodokļu ieņēmumiem no alkohola akcīzes nodokļa (3%), tabakas akcīzes nodokļa (2%), izložu nodokļa (1.37%) un azartspēļu nodokļa (2.21%) apmērā no valsts budžeta daļas. Savukārt Sabiedrības integrācijas fonda finansējums notiek projektu veidā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Konceptuālā ziņojuma projekts
Iebildums
Atbilstoši Biedrību un nodibinājumu likuma 2. panta otrajai daļai nodibinājums, arī fonds, ir mantas kopums, kurš nodalīts dibinātāja noteiktā mērķa sasniegšanai, kam nav peļņas gūšanas rakstura. No precizētā konceptuālā ziņojuma secināms, ka vēl joprojām mērķis juridiskā statusa maiņai ir novērst LIAA darbības elastīguma un institūciju koordinācijas trūkumus, kā arī risināt atalgojuma un cilvēkresursu problemātiku, bet principā nemainot tos uzdevumus, kādi jau tagad ir paredzēti LIAA. Ievērojot minēto, projektā iekļautais nodibinājuma apraksts un tā mērķi neatbilst nodibinājuma juridiskajam statusam. Līdz ar to nav atbalstāma LIAA pārveide par nodibinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
