Atzinums

Projekta ID
25-TA-623
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
MK noteikumu grozījumi paredz attiecināt primārās enerģijas ietaupījumu ēkām, kuras nav nodotas ekspluatācijā, kā arī ēkas, kas netiek ilgstoši ekspluatētas.  MK noteikumu grozījumu 32. punkts un projekta iesniegumu vērtēšanas kritērijs Nr.1.8. nosaka, ka ēkas energosertifikātam jābūt izstrādātam atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumi  Nr. 222 "Ēku energoefektivitātes aprēķina metodes un ēku energosertifikācijas noteikumi", bet šie noteikumi neparedz  risinājumus energosertifikācijas noteikšanai ēkām, kuru ekspluatācija pārtraukta, kā arī nav noteiktas primārās enerģijas ietaupījuma aprēķina metodes ekspluatācijā nenodotām ēkām.
CFLA kā sadarbības iestādei uzlikts pienākums nodrošināt projekta iesniegumu atbilstības izvērtēšanu atbilstoši pasākuma MK noteikumu nosacījumiem un apstiprinātajiem projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodikai.  Bet, pamatojoties uz MK noteikumu grozījumu anotācijā minēto, ka MK noteikuma Nr. 222 grozījumi tiks veikti saskaņā ar vienošanos ar LSGŪTIS, nenorādot plānoto grozījumu izstrādes laika rāmi, kā arī ņemot vērā Atbildīgās iestādes pārstāvju publiski pausto viedokli iesniedzējiem (Ekonomikas ministrijas organizētais 17.06.2025. informatīvais seminārs par 2.1.1.4. pasākuma aktualitātēm), ka LSGŪTIS ir noteicošais viedoklis energosertifikācijas nozarē valstī un CFLA ekspertiem nav tiesību to apstrīdēt, lūdzam papildināt MK noteikumu grozījumu projektu ar punktu, nosakot, ka ēku energosertifikātu atbilstības novērtēšanu nodrošina LSGŪTIS.
Piedāvātā redakcija
Lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar sekojošu punktu: Pēc sadarbības iestādes pieprasījuma Latvijas Siltuma, gāzes un ūdens tehnoloģijas inženieru savienība sniedz atzinumu par objektu atbilstību šo noteikumu 30., 31., 32. un 32.[1] punktos minētajām prasībām projekta vērtēšanas, ieviešanas vai pēcuzraudzības laikā.
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Iepriekš izteiktais priekšlikums ir ņemts vērā tikai daļēji - projektā nav ietverti nosacījumi ēku, kurām nav pieejami enerģijas patēriņa dati, novērtējumam. Lūdzam, noteikumu projektu papildināt piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
32. Projektā plānotais kopējās primārās enerģijas ietaupījums tiek noteikts saskaņā ar ēkas energosertifikātu, kas izstrādāts atbilstoši normatīvajiem aktiem par ēku energoefektivitātes aprēķina novērtējuma metodēm un ēku energosertifikāciju, vai 2.1.1.7. pasākuma ietvaros būvēm, kuras nav nodotas ekspluatācijā – ēkas pagaidu energosertifikātā ar neatkarīga eksperta ēku energoefektivitātes jomā novērtējumu, kas paskaidro grozījumus projekta risinājumos plānoto energoefektivitātes rādītāju uzlabošanai.
Ja ēka netiek ilgstoši ekspluatēta, var izmantot pēdējos pieejamos patēriņa datus par laika periodu, kad ēka tika ekspluatēta.
Ja enerģijas patēriņa dati nav pieejami, plānoto energoefektivitātes uzlabošanas pasākumu enerģijas ietaupījuma novērtēšanu veic salīdzinot projektā sasniedzamo aprēķināto ēkas energoefektivitātes novērtējumu un aprēķināto ēkas energoefektivitātes novērtējumu ēkai bez energoefektivitātes uzlabošanas pasākumiem. Abus aprēķinus veic izmantojot vienus un tos pašus klimatiskos, apdzīvotības, noslodzes, telpu mikroklimata (temperatūras, gaisa apmaiņas, mitruma) datus, bet ņemot vērā atšķirīgās norobežojošo konstrukciju un inženiertehnisko sistēmu siltumtehniskās īpašības, pasīvos saules siltuma ieguvumus, ventilācijas siltuma atgūšanu, ēkas inženiertehnisko sistēmu automatizācijas ietekmi un ēkā no jauna uzstādāmu atjaunīgās enerģijas ražošanas iekārtu ietekmi.
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektu papildināt ar normu, kas nosaka termiņu, līdz kuram var piešķirt de minimis atbalstu, ievērojot Komisijas regulas Nr. 2023/2831 8. pantu un 7. panta 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot to, ka atbilstoši Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 3. punktam de minimis atbalstu uzskata par piešķirtu brīdī, kad uzņēmumam saskaņā ar piemērojamo valsts tiesisko regulējumu ir piešķirtas likumīgās tiesības saņemt atbalstu, neatkarīgi no datuma, kurā de minimis atbalsts uzņēmumam izmaksāts, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar normu, kas nosaka de minimis atbalsta piešķiršanas brīdi. 
Papildus lūdzam noteikumu projektu papildināt ar normu, kas nosaka, ka attiecībā uz atbilstību de minimis atbalsta regulējuma prasībām atbalsta sniedzējs veic atbalsta pretendenta izvērtējumu uz atbalsta piešķiršanas brīdi.

 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka de minimis atbalsta uzskaiti veic saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumiem Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 715), lūdzam papildināt noteikumu projektu ar šo nosacījumu. Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Piedāvātā redakcija
De minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību. Atbalsta pretendents atbalsta pieteikumam pievieno de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotās veidlapas par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai izdruku vai atbalsta pieteikumā norāda sistēmā aizpildītās veidlapas identifikācijas numuru.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta anotācijā norādīto: "2.1.1.4. pasākuma ietvaros kā izņēmums attiecībā uz komercdarbības atbalstu ir projekti, kuru ietvaros ir pieļaujams saņemt komercdarbības atbalstu de minimis atbalsta veidā gadījumos, kad ēka tiek iznomāta un attiecīgi nomnieki daļā no ēkām nebūtu saistāmi ar finansējuma saņēmēja nesaimniecisko darbību, konkrēto ēku atjaunošana būtu skatāma kā komercdarbības atbalsts.", lūdzam precizēt noteikumu projekta 67. punktu, skaidri norādot, kādos gadījumos, kādām attiecināmajām izmaksām un kas būs de minimis atbalsta saņēmēji (finansējuma saņēmējs vai/un sadarbības partneris). Vienlaikus lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta nosacījumus un papildināt anotāciju ar skaidrojumu. 
Papildus vēršam uzmanību uz nepieciešamību precizēt noteikumu projekta 62.punkta pēdējo teikumu "To ēkas daļu, kurā tiek veikta jebkura cita saimnieciskā darbība, neiekļauj projekta iesniegumā.", ņemot vērā, ka tas ir pretrunā ar ieceri par šo daļu piešķirt de minimis atbalstu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projektā iekļauto kumulācijas normu, ņemot vērā, ka noteikumu projekta 70.2. un 70.3. apakšpunkts daļēji pārklājas un 70.3. apakšpunkts jau korekti aptver kumulāciju ar citu de minimis atbalstu un citu komercdarbības atbalstu. Ja nepieciešams paredzēt, ka kumulācijas nosacījumi (ja tiek apvienots ar citu de minimis atbalstu) pēc atbalstu apvienošanas atbalsta vienībai vai izmaksu pozīcijai attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte nepārsniedz 100 procentus, lūdzam to iekļaut 70.3. apakšpunktā, attiecīgi precizējot arī noteikumu projekta 70.4. apakšpunktu.
Gadījumā, ja tiek saglabāts noteikumu projekta 70.2. apakšpunkts, lūdzam to precizēt, aizstājot vārdu "saņemto" ar vārdu "piešķirto", ņemot vērā to, ka no de minimis regulējuma piemērošanas viedokļa būtisks ir juridiski piešķirtais de minimis atbalsta apmērs, nevis faktiski saņemtais, kas var atšķirties.
Papildus lūdzam precizēt noteikumu projekta 70. punktu, jo ar kumulāciju saistītie nosacījumi jāievēro ne tikai pēc atbalsta saņemšanas, bet arī uz atbalsta piešķiršanas brīdi.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot, ka valsts budžeta priekšfinansējumu projekta īstenošanai var saņemt tikai valsts budžeta iestāde saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 17.jūlija noteikumiem Nr.421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas”, lūdzam attiecīgi svītrot noteikumu projekta 74.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka MK noteikumu grozījumi neietekmē projekta iesniegumu vērtēšanas kritērijus, bet vienlaikus ar minētajiem grozījumiem MK noteikumi papildināti ar VI. nodaļu, iekļaujot de minimis atbalsta nosacījumus, ļaujot saņemt komercdarbības atbalstu de minimis atbalsta veidā gadījumos, kad ēka tiek iznomāta un attiecīgi nomnieki daļā no ēkām nebūtu saistāmi ar finansējuma saņēmēja nesaimniecisko darbību.

Projekta iesniegumu vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodikā nav iekļauti de minimis atbalsta nosacīju vērtēšana un vienotā izvēles kritērija Nr. 2.3. "Projekta iesniegums atbilst MK noteikumos par SAM īstenošanu noteiktajam, lai tas nekvalificētos kā komercdarbības atbalsts" piemērošanas skaidrojumā vērtējums ir "jā", ja izpildās viens no nosacījumiem:
  1) projektā nav paredzēta saimnieciskā darbība (projektā nav paredzēts atbalsts preču un vai pakalpojumu piedāvāšanai tirgū).;
2) projektā nav paredzēta saimnieciskā darbība, taču ir paredzēta papildinošā saimnieciskā darbība un parastie papildpakalpojumi.

Kritērijā Nr. 2.3. nav iespējams vērtējums N/A.

Attiecīgi lūdzam izvērtēt vai projekta iesnieguma vērtēšanas kritēriju piemērošanas metodika būtu papildināma  ar kritēriju "Projekta iesniedzējs atbilst MK noteikumos par SAM īstenošanu noteiktajiem de minimis atbalsta nosacījumiem, tostarp ir izveidota un pieejama de minimis atbalsta uzskaites sistēmā sagatavotā veidlapa par sniedzamo informāciju de minimis atbalsta uzskaitei un piešķiršanai, vai ir norādīts sistēmā izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas numurs un projekta iesnieguma iesniedzējs ir apliecinājis, ka uzskaites veidlapā norādītā informācija ir pilnīga un patiesa (ja attiecināms)." 
vai
de minimis atbalsta nosacījumi būtu vērtējami kritērijā Nr. 2.3., attiecīgi precizējot piemērošanas skaidrojumu. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu noteikumi tiek papildināti ar komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumiem, aicinām papildināt noteikumu 1.5. apakšpunktu atbilstoši Finanšu ministrijas piedāvātajai redakcijai.
Piedāvātā redakcija
1.5. pasākumos atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumus, kā arī  komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumus;
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai 23.4.7. apakšpunkts ir nepieciešams, ņemot vērā to, ka izmaksas par jauna elektrības pieslēguma ierīkošanu vai esošās elektroenerģijas jaudas palielināšanu ir iekļautas jau 23.10.apakšpunktā. 
Gadījumā, ja 23.4.7. apakšpunkts noteikumu projektā ir saglabājams, tad, lai nodrošinātu, ka pasākumā ir atbalstāmas darbības un izmaksas sadales operatora īpašumā, lūdzam papildināt noteikumu projekta 29.2 punktu ar atsauci arī uz 23.4.7. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt noteikumu projekta 55. punktu tā, lai ar atbalsta piešķiršanu saistītās dokumentācijas glabāšanas nosacījumi attiecas arī uz piešķirto de minimis atbalstu gan attiecībā uz sadarbības iestādi, gan finansējuma saņēmējiem un sadarbības partneriem. Pēc precizējumu veikšanas noteikumu projekta 55. punktā, lai noteikumu projektā netiek dublētas normas, aicinām svītrot noteikumu projekta 70.1. apakšpunktu. 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai noteikumu projektā iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 1. pantu, lūdzam noteikumu projekta 69. punktu izteikt piedāvātajā redakcijā. Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk. 
Piedāvātā redakcija
Ja atbalsta pretendents vienlaikus darbojas vienā vai vairākās Komisijas regulas Nr.2023/2831 1. panta 1. punkta a), b), c) un d) apakšpunktā minētajās nozarēs, atbalstu drīkst piešķirt tikai tad, ja atbalsta pretendents nodrošina šo nozaru darbību vai uzskaites nodalīšanu, lai saskaņā ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 1. panta 2. punktu darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no de minimis atbalsta, ko piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem.
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 8. un 9. punktā iekļautie nosacījumi jau ir daļa no de minimis veidlapas satura (MK noteikumu Nr. 715. 20.5. apakšpunkts) un atbilstoši NMK noteikumu Nr. 715 23. punktam atbalsta sniedzējs pārliecinās par atbalsta pretendenta sniegtās informācijas patiesumu vismaz publiskajās informācijas sistēmās, un noteikumu projekts ir papildināms ar nosacījumu, ka de minimis atbalsta piešķiršana un uzskaite tiek veikta saskaņā ar normatīvajiem aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību, lūdzam izvērtēt noteikumu projekta 72. punkta nepieciešamību. 
Piedāvātā redakcija
-