Atzinums

Projekta ID
22-TA-194
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojumā nav ietverta analīze un informācija par nepieciešamajiem cilvēkresursiem (slodzēm) un atalgojumu iepirkumu centralizācijas sekmīgai īstenošanai Ministru kabineta protokollēmumā noteiktajiem uzdevumiem (tai skaitā Ekonomikas ministrijai dotā uzdevuma izpildei - uzsākt centralizētu elektroenerģijas un dabasgāzes iepirkumu organizēšanu ministriju un padotības iestāžu vajadzībām sākot ar 2023. gadu). Norādam, ka  kvalitatīvai noteikto uzdevumu īstenošanai  ir nepieciešams paredzēt papildus cilvēkresursus un finanses atbilstoša atalgojuma nodrošināšanai piesaistītajiem speciālistiem. 
Piedāvātā redakcija
Papildināt informatīvo ziņojumu ar atbilstošu informāciju
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojumā norādīts, ka VAS "Valsts nekustamie īpašumi" ir īstenojusi pilotprojektu, veicot elektroenerģijas centralizēto iepirkumu dinamiskajā iepirkumu sistēmā VRAA uzturrētajā EIS. No sniegtās informācijas nav secināms, vai pilotprojekta veikšana ir sekmējusi šī iepirkuma centralizāciju valsts pārvaldē kopumā vai nē.Norādīts, ka VAS "Valsts nekustamie īpašumi", realizējot iepirkumu, secinājusi, ka "dinamiskais modelis nav piemērots sarežģītiem iepirkumu priekšmetiem, kuros pastāv lielas variācijas vai kuri ir komplicēti un ietver būtiskas individuālas pasūtītāju vajadzības". Tātad varam konstatēt, ka elektroenerģijas iepirkumam ir raksturīgas šīs pazīmes, bet tas ierobežo attiecīgi iepirkuma centralizācijas iespējas, jo iepirkuma priekšmeti ar izteikti individuālām katra pasūtītāja vajadzībām nav piemēroti centralizācijai, ņemot vērā, ka veiksmīgas centralizācijas priekšnoteikums ir iespēja standartizēt pasūtītāju prasības.
Lai uzsāktu un attiecīgi pieņemtu konceptuālu lēmumu par jauna centralizēta iepirkuma organizēšanu elektroenerģijas jomā, ir nepieciešams detalizēts izvērtējums par pilotprojektu- ieguvumi, efektivitāte, pozitīvie un negatīvie aspekti, analīze, vai centralizācija ir faktiski iespējama šim iepirkuma veidam
Piedāvātā redakcija
Precizēt informatīvā ziņojuma projektu un papildināt ar attiecīgo informāciju
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziņojumā ir ietverts primāri centralizējamo iepirkumu priekšmetu saraksts, tajā skaitā norādīts, ka elektroenerģijai pašreizējā centralizācijas pakāpe Latvijā ir 23,6%, savukārt dabasgāzei - 32,7%.
Iekļaujot kādu jaunu jomu vai iepirkuma priekšmetu pakļaujot centralizētajam iepirkumam, iepirkuma veicējiem ir jāņem vērā katras iestādes specifiskās prasības vai nosacījumi. No sniegtās informācijas nevar secināt, cik ministriju un tās padotībā esošo iestāžu valdījumā esošajām ēkām dabasgāze šobrīd tiek izmantota apkurei, kas % ir lielākais patēriņa apjoms.Ziņojumā nav analīzes par efektivitāti šādai iespējamai centralizācijai - vai šobrīd iepirkums neietver būtiskas individuālas pasūtītāju vajadzības un iepirkuma centralizācija faktiski ir īstenojama Ekonomikas ministrijas vai tā resora ietvaros
Piedāvātā redakcija
Precizēt informatīvā ziņojuma projektu un papildināt ar atbilstošu informāciju.
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada  22.septembra noteikumu Nr.588 "Ekonomikas ministrijas nolikums" 4.1.3. apakšpunktu viena no ministrijas pamatfunkcijām ir enerģētikas politikas izstrāde, organizēšana un koordinēšana. Ekonomikas ministrijas pamatdarbība nav elektroenerģijas un dabasgāzes nodrošināšana, tās pirkšana un pārdošana. 
Par elektroenerģijas un dabasgāzes iepirkumu centralizāciju, nodošanu to īstenošanai konkrētai institūcijai, nepieciešamajiem cilvēkresursiem un finansējumu uzdevuma izpildei  lemt pēc detalizētas analīzes veikšanas par šo iepirkumu centralizācijas iespējām  (skatīt iebildumus pie Informatīvā ziņojuma).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ziņojumā noradīts, ka viens no ieprikumu centralizācijas negatīvajiem aspektiem ir konkurences samazinājums, Secināts, ka dažādās valstīs pastāv dažādi konkurences veicināšanas mehānismi iepirkumu cenralizācijas jomā (regulāri tiek pārskatītas prasības, centralizētais iepirkums dinamiskajā iepirkumu sistēmā  tiek dalīts lotēs, elastīgāka iespēja veidot piegādātājiem konsorciju, noteikti sliekšņi attiecībā uz ienākumu daļu no centralizētajā iepirkumā iegūtā). Lai preventīvi vērstu pasūtītāju uzmanību uz nepieciešamību nodrošināt pienācīgu konkurenci centralizētajos iepirkumos un dinamiskajā iepirkumu sistēmā, papildināt ziņojuma 19 lpp. ar ieteikumu 
Piedāvātā redakcija
Pasūtītājiem, izstrādājot iepirkuma dokumentāciju centralizētajos iepirkumos un izveidojot DIS, ņemt vērā un sekmēt, lai tajos ietvertās prasības veicinātu iespējami daudz piegādātāju dalību, īpaši izvērtējot mazo un vidējo, kā arī mikro uzņēmumu iespējas piedalīties iepirkumā.