Atzinums

Projekta ID
24-TA-2
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt terminoloģiju, jo SIA nav netiešu dalībnieku (SIA daļas var tieši vai netieši piederēt).

Dalībnieks ir persona, kas ierakstīta dalībnieku (akcionāru) reģistrā, ja likumā nav noteikts citādi (Komerclikuma 136. panta pirmā daļa). Par SIA dalībnieku uzskatāma persona, kas ir ierakstīta SIA dalībnieku reģistrā. Ja publiskajai personai caur SIA dalībnieku netieši pieder daļas SIA, publiskā persona nav uzskatāma par SIA netiešo dalībnieku.
Piedāvātā redakcija
Aizstāt otrās daļas 1. punktā vārdu "tās" ar vārdiem "publiskajai personai tieši vai netieši nepieder daļas tajā un tās";
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju ar skaidrojumu par likumprojekta 3.panta būtību un attiecīgi, ja nepieciešams, arī precizēt likumprojekta 3. pantu. Pašlaik anotācijā skaidrots, ka, lai mazinātu administratīvo slogu Sociālo uzņēmumu komisijai (turpmāk - komisija), ir nepieciešams veikt grozījumus Sociālā uzņēmuma likuma 6. panta trešajā daļā, nosakot, ka tiek vērtēti nevis visi sociālo uzņēmumu gada darbības pārskati un sniegti par tiem atzinumi, bet tikai tie, par kuriem ir konstatēta iespējamā neatbilstība. Anotācijā sniegtajā skaidrojumā nav norādīts, kas konstatē iespējamo neatbilstību, tāpat anotācija būtu papildināma ar informāciju par to, kas domāts ar neatbilstību, proti, tā ir neatbilstība kam.
Atbilstoši pašlaik spēkā esošam regulējumam Sociālo pakalpojumu likumā un uz tā pamata izdotajiem Ministru kabineta 2018. gada 27. marta noteikumiem Nr. 173 "Noteikumi par sociālās atstumtības riskam pakļauto iedzīvotāju grupām un sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas, reģistrēšanas un uzraudzības kārtību" (turpmāk – noteikumi Nr. 173) sociālā uzņēmuma darbības uzraudzība ietvaros sociālais uzņēmums katru gadu, sākot ar nākamo gadu pēc sociālā uzņēmuma statusa piešķiršanas, iesniedz Labklājības ministrijā darbības pārskatu. Labklājības ministrija divu mēnešu laikā pēc darbības pārskata saņemšanas pārbauda darbības pārskatā un tam pievienotajos dokumentus sniegto informāciju, lai izvērtētu sociālā uzņēmuma atbilstību sociālā uzņēmuma statusam un darbības rādītājus. Labklājības ministrija darbības pārskatu nosūta komisijai atzinuma sniegšanai par sociālā uzņēmuma darbības atbilstību likumā noteiktajiem kritērijiem un šo noteikumu Nr. 173 22. punktā minētajiem uzņēmuma darbības rādītājiem. Ja Labklājības ministrijai kļūst zināma informācija par iespējamu sociālā uzņēmuma darbības neatbilstību sociālās uzņēmējdarbības būtībai, Labklājības ministrija attiecīgo informāciju nodod komisijai papildu izvērtēšanai un atzinuma sniegšanai, ja nepieciešams, pieprasot papildu informāciju no sociālā uzņēmuma.

Lūdzam skaidrot anotācijā, kā likumprojekta regulējums tiks salāgots ar noteikumu Nr. 173 regulējumu, kā arī lūdzam papildināt anotācijas 4.sadaļu attiecībā uz nepieciešamajiem grozījumiem noteikumos Nr.173.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt, kas saprotams ar terminu "uzkrātā peļņa". Norādām, ka šāds termins netiek lietots ne Komerclikumā, ne grāmatvedību regulējošajos normatīvajos aktos. Attiecīgi nav izprotams, par kādu peļņu ir runa komentējamajā normā. 

Dalībnieku sapulce lemj par peļņas izlietošanu pēc sabiedrības gada pārskata apstiprināšanas (Komerclikuma 180. panta ceturtā daļa). Attiecīgi, lēmums par pārskata gada peļņas izlietojumu var tikt pieņemts katru gadu pēc sabiedrības gada pārskata apstiprināšanas, kurā šī peļņa ir konstatēta.

Tāpat, ja sabiedrībai ir nesadalītā peļņa (t.i., iepriekšējo pārskatu gadu peļņa, kas nav sadalīta dividendēs), dalībnieki likumā noteiktajā kārtībā var lūgt valdi sasaukt dalībnieku sapulci, lai pieņemtu lēmumu par šīs peļņas izlietošanu (Komerclikuma 180. panta sestā daļa). 

Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt normu, jo ne Komerclikumā, ne grāmatvedību regulējošajos normatīvajos aktos netiek lietots termins "uzkrātā peļņa". Gadījumā, ja normas mērķis bija paredzēt, ka sociālais uzņēmums var sadalīt dividendēs ne vairāk kā 50 procentus no jebkura pārskata gada peļņas (t.i., gan pārskata gada peļņas, gan nesadalītās peļņas), tad aicinām terminu "uzkrātā peļņa" aizstāt ar terminu "peļņa). Ja normas mērķis ir paredzēt ierobežojumu tikai attiecībā uz nesadalīto peļņu, t.i., iepriekšējo pārskata gadu peļņu, savukārt pēdējā pārskata gada peļņu ļaut izmaksāt dividendēs neierobežotā apmērā, tad lūdzam lietot terminu "nesadalītā peļņa".

 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam precizēt terminoloģiju, jo SIA nav netiešu dalībnieku (SIA daļas var tieši vai netieši piederēt).

Dalībnieks ir persona, kas ierakstīta dalībnieku (akcionāru) reģistrā, ja likumā nav noteikts citādi (Komerclikuma 136. panta pirmā daļa). Par SIA dalībnieku uzskatāma persona, kas ir ierakstīta SIA dalībnieku reģistrā. Ja publiskajai personai caur SIA dalībnieku netieši pieder daļas SIA, publiskā persona nav uzskatāma par SIA netiešo dalībnieku.
Piedāvātā redakcija
"6. Šā likuma 5. panta otrās daļas 1. punktā noteikto aizliegumu sociālajiem uzņēmumiem, kuru daļas tieši vai netieši pieder publiskajai personai, piemēro no 2029. gada 1. janvāra."
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt terminoloģiju, jo SIA nav netiešu dalībnieku (SIA daļas var tieši vai netieši piederēt).

 Dalībnieks ir persona, kas ierakstīta dalībnieku (akcionāru) reģistrā, ja likumā nav noteikts citādi (Komerclikuma 136. panta pirmā daļa). Par SIA dalībnieku uzskatāma persona, kas ir ierakstīta SIA dalībnieku reģistrā. Ja publiskajai personai caur SIA dalībnieku netieši pieder daļas SIA, publiskā persona nav uzskatāma par SIA netiešo dalībnieku.
Piedāvātā redakcija
-