Atzinums

Projekta ID
23-TA-2007
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību (par dzēšanu) likumprojekta normas daļai, kas paredz iznīcināt mantu, kuras apgrozība aizliegta ar likumu vai kura bīstama videi, jo papildinātajā anotācijā norādīts, ka atsevišķa regulējuma izstrāde šāda veida mantas iznīcināšanas procesa noteikšanai nav lietderīga, jo šis jautājums ir pietiekami noregulēts jau ar esošajiem tiesību aktiem. Tāpat anotācijā norādīts, ka mantas iznīcināšanas process katrā konkrētajā gadījumā var atšķirties atkarībā no konkrētās mantas specifikas, tāpēc mantas iznīcināšanas procesā tiks ievēroti tie tiesību akti, kas regulē minēto jomu.

Iepriekšējā anotācijas redakcijā nebija norādīts, kas ir šī manta un kā tiks īstenota iznīcināšanas kārtība, kāda ir problemātika. Iebildumu pamatā tika norādīts arī uz anotācijas pretrunīgo informāciju no vienas puses, norādot, ka šādas mantas rīcība tiks noteikta Valsts policijas 2015.gada 26.novembra iekšējos noteikumos Nr.38 “Atrastās mantas pieņemšanas, uzskaites, glabāšanas un aprites kārtība Valsts policijā” (turpmāk – Iekšējie noteikumi), no otras puses anotācijas beigās tika izdarīta atsauce uz Ministru kabineta 2022.gada 5.augusta instrukciju Nr.12 “Instrukcija par atbildīgo institūciju rīcību nezināmas izcelsmes vielas vai priekšmeta atrašanas gadījumā, ja ir aizdomas, ka tas satur sprādzienbīstamas, radioaktīvas, bīstamas ķīmiskas vai bioloģiskas vielas, kā arī ja konstatētas terora akta pazīmes”. Ņemot vērā nekonsekvences Tieslietu ministrija lūdza sniegt skaidrojumu ar piemēriem, minot, kas ir šī manta, kāda būs iznīcināšanas kārtībā, kā arī ietvert skaidrojumu, ja mantas iznīcināšanas kārtība tiks paredzēta Iekšējos noteikumos, kādēļ šādai kārtībai nav izstrādājami Ministru kabineta noteikumi, paredzot tam attiecīgu deleģējumu likumprojektā.

Papildinātajā anotācijā ir minēti mantas veidi, bet nav sniegts skaidrojums, kādēļ nepieciešami grozījumi likumprojektā šajā daļā. Piemēram, viena no uzskaitītajām mantām ir ierocis. Šaujamieroča iegādāšanās un glabāšana ir atļauta tikai ar Valsts policijas atļauju, to regulē Ieroču aprites likums. Vienlaikus šāda atrasta ieroča nodošana tuvākajam Valsts policijas iecirknim ir atradēja interesēs, lai neiestātos kriminālatbildība (skatīt Krimināllikuma 235.pants). Ministru kabineta 2019.gada 21.maija noteikumu Nr.211 “Noteikumi par ieroču atļaujām un par ieroču izņemšanu un iznīcināšanu” 15.nodaļā ir noteiktas vairākas darbības ieroču iznīcināšanā gan Valsts policijai, gan Nodrošinājuma valsts aģentūrai, kas veic pašu iznīcināšanas procesu, piemēram, minēto noteikumu 253.punkts paredz, ka ieročus iznīcina komisijas locekļu klātbūtnē, un komisija sastāda iznīcināšanas aktu divos eksemplāros. Pirmo eksemplāru izsniedz Valsts policijai, otro eksemplāru glabā Nodrošinājuma valsts aģentūrā. Akta kopiju nosūta Iekšlietu ministrijas informācijas centram. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrijas ieskatā pirmšķietami no anotācijas neizriet grozījumu nepieciešamība, turklāt, ja jautājums jau ir regulēts citos normatīvajos aktos, t.sk., iznīcināšanas kārtība, tad grozījumu virzīšana var radīt vairākas neskaidrības. Gadījumā, ja šajā daļā likumprojekts tiks virzīts tālāk, tad aicinām ņemt vērā aprakstītos iebildumus (iepriekšējās reizes un šo), liekot uzsvaru uz skaidru saprotamu regulējumu, kas tiek atspoguļots atbilstoši anotācijā.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.3. sadaļā ietvertajā skaidrojumā par Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 11. maija Direktīvas 2016/800 par procesuālajām garantijām bērniem, kuri ir aizdomās turētie vai apsūdzētie kriminālprocesā (turpmāk - Direktīva 2016/800) 9. panta 3. punkta atbilstību likuma "Par policiju” (turpmāk - Likums) 12. panta pirmās daļas 2. punktam nebalstīties tikai uz likuma “Grozījumi Kriminālprocesā”, kas stājās spēkā 2018. gada 25. oktobrī, anotācijas 5. sadaļā norādīto, ka Direktīvas 2016/800 9. panta 3. punkts pilnībā atbilst Likuma 12. panta pirmās daļas 2. punktā noteiktajam. Aicinām arī pēc būtības skaidrot Likuma 12. panta pirmās daļas 2. punkta atbilstību minētajai direktīvas prasībai, ņemot vērā, ka Likuma 12. panta pirmās daļas 2. punkta redakcija kopš 2018. gada ir mainījusies. 
Piedāvātā redakcija
-