Atzinums

Projekta ID
23-TA-2137
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
16.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums informatīvo ziņojumu papildināt ar izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodiku pirmsskolas izglītības iestādēs (87.lpp). 
Piedāvātā redakcija
2021.gada 1.septembrī stājās spēkā normatīvais regulējums par izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanu metodiku pirmsskolas izglītības iestādēs (2021.gada 29.jūnija noteikumi Nr.453 "Izglītojamo speciālo vajadzību izvērtēšanas metodika pirmsskolas izglītības iestādēs" saite: https://likumi.lv/ta/id/324383-izglitojamo-specialo-vajadzibu-izvertesanas-metodika-pirmsskolas-izglitibas-iestades). Noteikumi paredz, ka izglītojamiem, kuri sasnieguši piecu gadu vecumu, veic speciālo vajadzību izvērtēšanu, aizpildot speciālo vajadzību izvērtēšanas veidlapu. Tādējādi tiek veikts izglītojamā pamatprasmju un uzvedības izvērtējums, lai noteiktu, vai izglītojamajam nepieciešami atbalsta pasākumi mācību procesā jeb plašāka speciālo vajadzību izvērtēšana. 
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums papildināt ar informāciju par jaunu normatīvo regulējumu par prasībām vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamo ar speciālajām vajadzībām (87.lpp.).
Piedāvātā redakcija
Ar 2020.gada 1.septembra ir spēkā normatīvais regulējums, kas nosaka prasības vispārējās izglītības iestādēm, lai to īstenotajās izglītības programmās uzņemtu izglītojamo ar speciālajām vajadzībām (Ministru kabineta 2019.gada 19.novembra noteikumi Nr. 556, saite: https://likumi.lv/ta/id/310939-prasibas-visparejas-izglitibas-iestadem-lai-to-istenotajas-izglitibas-programmas-uznemtu-izglitojamos-ar-specialam-vajadzibam). Normatīvais regulējums nosaka atbalsta pasākumus izglītojamiem ar speciālajām vajadzībām vispārējās izglītības programmas apguvē (piemēram, mācību procesa organizācijas principus (laika plānojums mācību stundās, metodes, pārbaudes darbu sistēma u.c.;  papildus individualizēti atbalsta pasākumi mācību satura apguvei/pedagoģiskā intervence (ārpus mācību stundām); mācību un tehniskie līdzekļi vides nodrošināšanai (mācību materiāli, tehnoloģijas, mācību aprīkojums, telpu iekārtojums u.c., kā arī nepieciešamais atbalsta personālu), kā arī vienotu izglītības iestādēm individuālā izglītības programmas apguves plāna paraugu.

 
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūgums ziņojumu papildināt par asistenta pakalpojumu izglītības iestādē (87. lpp.)
Piedāvātā redakcija
No 2012.gada 1.septembra tika ieviests atbalsta veids personām ar invaliditāti – asistenta pakalpojums mācību iestādēs pārvietošanās atbalstam un pašaprūpes veikšanai. Lai saņemtu asistenta pakalpojumu izglītības iestādē, ir nepieciešams Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisijas atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību sakarā ar smagiem funkcionāliem traucējumiem. Asistenta pakalpojumu izglītības iestādē ir tiesīgi saņemt izglītojamie, kuri mācās pirmsskolas izglītības, vispārējās pamatizglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības, vispārējās vidējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības iestādēs (izņemot speciālās izglītības iestādes, kas saņem uzturēšanas izdevumus no valsts budžeta). Asistents palīdz izglītojamajam pārvietoties izglītības iestādē, tajā skaitā starpbrīžos un pagarinātās dienas grupas laikā, ārpusstundu pasākumos, lai izglītojamais nokļūtu vietās, kur notiek izglītības iestādes organizētie pasākumi, kā arī atbalstītu viņa līdzdalību šajos pasākumos, saņemtu atbalstu saskarsmē un komunikācijā ar citiem izglītojamiem, pedagogiem un citām personām, pašaprūpes veikšanā (personīgā higiēna, palīdzība ēdienreizēs, apģērbšanās un noģērbšanās, apģērba kārtošana, mācību materiālu sagatavošana darbam un mācību pierakstu veikšana, mācību vietas un piederumu sakārtošana). 
 
Periods uz 1. janvāri Pirmsskolas izglītības iestādes 1.-12.klase Profesionālās izglītības iestādes  Kopā
2021. gads 110 218 4 332
2022. gads 132 244 4 380



 
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši Izglītības likuma 57.panta 1.punktam izglītojamo vecākiem (personām, kas realizē aizgādību) ir tiesības izvēlēties izglītības iestādi, kurā bērns iegūst izglītību. Atzinumu par atbilstošāko izglītības programmu sniedz valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskā komisija un vecāki to nevar izvēlēties.(85.lpp.).
Piedāvātā redakcija
Pēc VPMK vai PPMK ieteikumu saņemšanas bērna likumiskais pārstāvis izvēlas izglītības iestādi, tostarp, izglītības iestādes, kas nodrošina internāta pakalpojumus.
 
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzu precizēt informāciju 55.lpp, jo minētajās darba grupās un komijās piedalījās dažādu institūciju pārstāvji, tādējādi rosinām precizēt informāciju, nenorādot konkrētas institūcijas. 
Piedāvātā redakcija
"2022. gadā TM Krimināllikuma un Kriminālprocesa likuma pilnveidošanas darba grupās, Saeimas Juridiskās komisijas un Juridiskās komisijas Krimināltiesību politikas apakškomisijas, Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas sēdēs tika skatīti likumprojekti, strādāts pie normatīvā regulējuma pilnveides, tai skaitā par likumprojektu “Grozījums likumā “Par audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu piemērošanu bērniem”” (Nr.1495/Lp13), likumprojektu “Grozījumi Kriminālprocesa likumā” (Nr.1496/Lp13) un likumprojektu “Grozījumi Krimināllikumā” (Nr.1497/Lp13), ar kuriem paredzēts uz laiku līdz 31.12.2024. apturēt audzinoša rakstura piespiedu līdzekļa – ievietošana sociālās korekcijas iestādē piemērošanu un līdz ar to sociālās korekcijas iestādes “Naukšēnu” slēgšanu. Vairs nav iespējams piemērot arī drošības līdzekli - ievietošana sociālās korekcijas iestādē. Grozījumi stājās spēkā 2022. gada 23. jūnijā. Vienlaicīgi noris darbs pie jauna audzinoša rakstura piespiedu līdzekļu koncepta izstrādes."