Atzinums

Projekta ID
22-TA-2789
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 8.punktā noteikts, ka nodokļu administrācijas pienākumi ir nodrošināt nodokļu (nodevu) iekasēšanas publiskumu, regulāri publicējot informāciju par atsevišķu nodokļu (nodevu) kopieņēmumiem, un informācijas pieejamību par tiem nodokļu maksātājiem, kuriem Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar šā likuma 24.panta pirmo un 1.3 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos. Informāciju par minētajiem parādniekiem iekļauj Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē un tās pieejamību nodrošina, ievērojot šā likuma 22.panta pirmās daļas 1.punktā un trešajā daļā minētos nosacījumus. 
Ņemot vērā minēto, Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzē publisko informāciju ja nodokļu maksātāja  Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parāda kopsumma pārsniedz 150 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuru maksāšanas termiņš saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 24.panta pirmo un 1.3 daļu ir pagarināts, sadalīts termiņos, atlikts vai atkārtoti sadalīts termiņos.
Saskaņā ar noteikumu projekta "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi" nosacījumiem, no VID tiks iegūtas ziņas ne tikai par nodokļu parādniekiem, bet arī par ārvalstīs reģistrēta nodokļu maksātāja nodokļu saistību izpildes pārbaudēm Latvijā, ziņas par to, vai savlaicīgi ir tikušas iesniegtas nodokļu deklarācijas, un ziņas par Latvijā reģistrēta nodokļu maksātāja darbinieku vidējām stundas tarifa likmēm profesiju grupās.
Minētās ziņas tiks iegūtas no VID informācijas sistēmām, nevis no VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes.
Līdz ar to, lūdzam precizēt, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Minētās ziņas tiks iegūtas no VID informācijas sistēmām, nevis no VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes.
Līdz ar to, lūdzam precizēt, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Minētās ziņas tiks iegūtas no VID informācijas sistēmām, nevis no VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes.
Līdz ar to, lūdzam precizēt, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Minētās ziņas tiks iegūtas no VID informācijas sistēmām, nevis no VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes.
Līdz ar to, lūdzam precizēt, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Minētās ziņas tiks iegūtas no VID informācijas sistēmām, nevis no VID administrēto nodokļu (nodevu) parādnieku datubāzes.
Līdz ar to, lūdzam precizēt, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā nav nepieciešams pārejas perioda regulējums attiecībā uz e-izziņām publisko iepirkumu normatīvajos aktos paredzēto izslēgšanas nosacījumu pārbaudes nodrošināšanai tādos iepirkumos un iepirkuma procedūrās, kuras uzsāktas pirms 2023.gada 1.janvāra un kuras saskaņā ar publisko iepirkumu jomas normatīvajos aktos paredzētajiem pārejas noteikumiem ir pabeidzamas atbilstoši regulējumam, kas bija spēkā to uzsākšanas brīdī. Proti, iepirkumos un iepirkuma procedūrās, kas uzsāktas pirms 2023.gada 1.janvāra izslēgšanas nosacījumi pārbaudāmi saskaņā ar to izsludināšanas brīdī spēkā esošo regulējumu (ar atsevišķiem izņēmumiem). Attiecīgi aicinām vērtēt, vai gadījumā, ja ar noteikumu projekta spēkā stāšanos 2023.gada 1.janvārī spēku zaudētu šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2017. gada 28. februāra noteikumi Nr. 108 “Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi”, pastāvēs regulējums, saskaņā ar kuru Elektroniskajā iepirkumu sistēmā pārbaudāmi izslēgšanas nosacījumi iepirkumos un iepirkuma procedūrās, kas izsludinātas pirms 2023.gada 1.janvāra.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nav skaidrs, kādēļ nepieciešams noteikumu projekta 1.pielikumu papildināt ar 14., 15., 16.punktu. Paskaidrojam, ka MK 2022.gada 12.aprīļa sēdes protokola Nr. 20/44. § “Informatīvais ziņojums "Par publisko iepirkumu centralizāciju"” (22-TA-194) 3., 5., 6.punktā minētie centralizējamie iepirkumi nav noteikti Publisko iepirkumu likuma (PIL) 17.panta divpadsmitās daļas izpratnē un attiecas uz valsts pārvaldes iestādēm, līdz ar to minētajos MK sēdes protokola punktos paredzētie centralizētie iepirkumi un to īstenotāji nav ietverami noteikumu projekta 1.pielikumā. Turklāt paskaidrojam, ka minētā MK sēdes protokola 3.punktā minētie centralizētie iepirkumi šobrīd plānoti īstenošanai drīzāk pilotprojektu veidā. Savukārt minētā protokola 5.punktā paredzētā “Valsts nekustamie īpašumi” īstenotā centralizētā elektroenerģijas iepirkuma īstenošanu ar 2024.gadu pārņem Ekonomikas ministrija.
Vienlaikus noteikumu projekta 1.pielikumu būtu iespējams aktualizēt/papildināt ar jaunām preču un pakalpojumu grupām atbilstoši minētā MK sēdes protokola 2.punktam, kas attiecīgi paredz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (Valsts reģionālās attīstības aģentūrai) aktualizēt elektronisko iepirkumu sistēmā pieejamos preču un pakalpojumu katalogus un sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iepirkumu uzraudzības biroju izstrādāt un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus normatīvajos aktos, kas nosaka obligāti centralizēti iepērkamās preču un pakalpojumu grupas, tostarp  kopīgi ar Satiksmes ministriju izvērtēt telekomunikāciju ierīču un pakalpojumu centralizētu iepirkumu.
Attiecīgi saistībā ar minēto Finanšu ministrija savā 2022.gada 1.septembra vēstulē Nr.11-2/7-2/2584 ir sniegusi Valsts reģionālās attīstības aģentūrai priekšlikumus, saskaņā ar kuriem spēkā esošo noteikumu 1.pielikumā būtu ieviešama jauna preču grupa, kurā tiktu ietvertas preces - mikroviļņu krāsnis, kafijas automāti un gaisa mitrinātāji/sildītāji, tādējādi nodrošinot, ka iegādāto preču energoefektivitātes līmenis ir augsts, radot pozitīvu ietekmi uz kopējo enerģijas patēriņu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar grozītā Publisko iepirkumu likuma (PIL) 42.panta piektās daļas 1.punktu (un analoģisku regulējumu grozītajā Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā, Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likumā, Publiskās un privātās partnerības likumā) (turpmāk ar atsauci uz grozīto PIL saprotams arī analoģiskais regulējums pārējos minētajos publisko iepirkumu jomas likumos) ar Ministru kabineta noteiktās informācijas sistēmas starpniecību tiek iegūta informācija arī par ārvalstī reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu attiecībā uz PIL  42.panta otrās daļas  1., 2., 5. un 6. punktā minētajiem izslēgšanas iemesliem.
Savukārt no noteikumu projekta redakcijas secināms, ka ārvalstī reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu pārbaude ar Ministru kabienta noteiktās informācijas sistēmas starpniecību tiks nodrošināta tikai attiecībā uz grozītā PIL 42.panta otrās daļas 2.punktā minēto izslēgšanas noteikumu par nodokļu saistību izpildi Latvijā.
Ņemot vērā līdz šim notikušās diskusijas starp Finanšu ministriju, Iepirkumu uzraudzības biroju un Valsts reģionālās attīstības aģentūru, kā arī ievērojot grozītā PIL 42.panta vienpadsmitās daļas 4.punktā paredzēto deleģējumu Ministru kabinetam, Finanšu ministrijas ieskatā, ja ar noteikumu projektu tiek sašaurināts Ministru kabineta informācijas sistēmā pārbaudāmās informācijas apjoms par ārvalstī reģistrētām vai pastāvīgi dzīvojošām personām, aptverot tikai PIL 42.panta otrās daļas 2.punktā noteikto izslēgšanas iemeslu, vienlaikus ar noteikumu projekta virzību ir jānodrošina risinājums attiecībā uz informācijas iegūšanu, kas nepieciešama, lai pārbaudītu ārvalstī reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu atbilstoši PIL 42.panta otrās daļas 1., 5. un 6.punktā paredzētajiem izslēgšanas iemesliem, kā tas ir noteikts PIL 42.panta piektās daļas 1.punktā.
Līdz ar to lūdzam noteikumu projekta anotācijā ietvert skaidrojumu par minēto situāciju un risinājumu informācijas iegūšanai, kas nepieciešama, lai pārbaudītu ārvalstī reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu atbilstoši PIL 42.panta otrās daļas 1., 5. un 6.punktā paredzētajiem izslēgšanas iemesliem. Tostarp nepieciešams skaidrot, kāda informācija tiks atspoguļota e-izziņā, gadījumā, kad pasūtītājs, ievērojot PIL 42.panta piektās daļas 1.punktā noteikto, izmantos Ministru kabineta noteikto informācijas sistēmu, lai pārbaudītu PIL 42.panta otrās daļas 1., 5. un 6.punktā paredzētos izslēgšanas iemeslus attiecībā uz  ārvalstī reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. punkta sadaļā “Problēmas un risinājumi. Risinājuma apraksts” norādīts (1. un 2. rindkopa), ka “Noteikumu projekta redakcijā iestrādāts regulējums par ārvalstīs reģistrēta piegādātāja nodokļu saistību izpildes pārbaudēm Latvijā, saņemot ziņas no Valsts ieņēmumu dienesta e-izziņu sagatavošanai, kā arī precizēts regulējums par neizpildīto nodokļu saistību pārbaudi un sagatavojamo e-izziņu, kurā ietverts statuss ne tikai par nodokļu samaksu valsts un pašvaldību nodokļu administrācijās, bet arī ziņas par to, vai savlaicīgi ir tikušas iesniegtas nodokļu deklarācijas. Attiecībā uz piegādātāju darbinieku vidējo stundas likmju pārbaudēm nepamatoti lēta piedāvājuma izvērtēšanas vajadzībām paredzēts sagatavot jaunu e-izziņu ņemot vērā laika periodu, kas ir darba ņēmēju vidējā stundas tarifa likme pirmajos deviņos mēnešos pēdējo divpadsmit mēnešu periodā līdz pieprasījuma dienai, ja pārbaudāmā persona kā nodokļu maksātājs ir reģistrēta pēdējo divpadsmit mēnešu periodā līdz pieprasījuma dienai, ņem vērā darba ņēmēju vidējo stundas tarifa likmi periodā no nākamā mēneša pēc reģistrācijas mēneša līdz pieprasījuma dienai.”
Vēršam uzmanību, ka minētās ziņas tiks iegūtas no VID informācijas sistēmām,
Līdz ar to, lūdzam precizēt anotāciju, ka informācijas aprite uz e-iepirkumu sistēmu tiks nodrošināta no VID informācijas sistēmām.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Ņemot vērā anotācijas 3. sadaļas punktā “Cita informācija” norādīto, ka noteikuma projektu normu ieviešanai nepieciešams papildus finansējums 77 509 euro apmērā ik gadu, norādām, ka tādā gadījumā nepieciešams precizēt anotācijas 3.sadaļas 1.-7.punktā sniegto informāciju, kā arī šīs sadaļas punktā “Cita informācija” papildināt ar:
 - informāciju, kura VARAM prioritārā pasākuma ietvaros, kuri iesniegti ar 2022.gada 30.jūnijā vēstuli Nr.1-132/4676, nepieciešamais finansējums ir pieprasīts;
 - norādi, ka jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2023.gadam un turpmākajiem gadiem ir izskatāms likumprojekta “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem;
 - informāciju, kā tiks nodrošināta noteikumu projekta ieviešana, ja budžeta procesā papildu finansējums netiks piešķirts.
Vēršam uzmanību, ja noteikumu projekta ieviešana nav iespējama bez papildu finansējuma piešķiršanas, tad noteikumu projekta turpmāka virzība ir iespējama tikai tad, ja budžeta sagatavošanas procesā tiek atbalstīts nepieciešamais papildu finansējums tā īstenošanai.
Papildus norādām, ka saskaņā ar anotācijas pielikumu noteikumu projekta ieviešanai 77 509 euro nepieciešami 2023.gadā, savukārt turpmāk ik gadu 73 095 euro, nevis 77 509 euro apmērā ik gadu kā šobrīd norādīts anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija”, attiecīgi veicot precizējumus, lūdzam novērst pretrunu.  Papildus vēršam uzmanību, ka attiecībā uz jaunas amata vietas izveidi būtisks ir Valsts kancelejas viedoklis.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā lietoto terminu “izslēgšanas gadījumi” aizstāt ar publisko iepirkumu likumvidē no 2023.gada lieto terminu “izslēgšanas iemesli”.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai no apakšpunkta nebūtu svītrojama atsauce uz Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma 44. panta otrās daļas 4.punktu, ņemot vērā, ka tas neietver regulējumu par piegādātāja darbinieku vidējām stundas tarifa likmēm profesiju grupās.
Piedāvātā redakcija
-