Projekta ID
25-TA-815Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
28.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kādu rīcību Labklājības ministrija paredz gadījumā, ja "jauno" atbalstāmo darbību izmaksas pārsniegs projektam Nr. 4.3.3.6/1/24/I/001 "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana" (turpmāk - projekts Nr. 4.3.3.6/1/24/I/001) piešķirto/ apstiprināto finansējuma apmēru.
Anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" minēts, ka: "Paredzams, ka sākotnēji ārpakalpojuma veidā tiks piesaistīts pakalpojuma sniedzējs tehniskās specifikācijas izstrādei un pēc tam atbilstoši tiks organizēta ārpakalpojuma piesaiste brīvprātīgā darba IS izstrādei." Savukārt citviet, "Brīvprātīgā darba IS izstrādei, kā arī sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanai par brīvprātīgo darbu indikatīvi nepieciešami 415 970 euro (38 238 euro 2025. gadā, 100 610 euro 2026. gadā, 251 239 euro 2027. gadā un 25 883 euro 2028. gadā). Finansējums tiks pārdalīts no esošajām projekta darbībām, kurās projekta īstenošanas laikā prognozējams ietaupījums. Finansējums norādīts indikatīvs un izmaksas ir atkarīgas arī no tā, ko ietvers brīvprātīgā darba IS. "
Līdz ar to aicinām skaidrot, pamatojoties uz ko (kādām aplēsēm, pieņēmumiem) balstīts indikatīvi nepieciešamais finansējums, kā arī sniegt papildus informāciju, kurās projekta Nr. 4.3.3.6/1/24/I/001 esošajās atbalstāmajās darbībās ir identificējams finansējuma ietaupījums un kādā apmērā.
Anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" minēts, ka: "Paredzams, ka sākotnēji ārpakalpojuma veidā tiks piesaistīts pakalpojuma sniedzējs tehniskās specifikācijas izstrādei un pēc tam atbilstoši tiks organizēta ārpakalpojuma piesaiste brīvprātīgā darba IS izstrādei." Savukārt citviet, "Brīvprātīgā darba IS izstrādei, kā arī sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanai par brīvprātīgo darbu indikatīvi nepieciešami 415 970 euro (38 238 euro 2025. gadā, 100 610 euro 2026. gadā, 251 239 euro 2027. gadā un 25 883 euro 2028. gadā). Finansējums tiks pārdalīts no esošajām projekta darbībām, kurās projekta īstenošanas laikā prognozējams ietaupījums. Finansējums norādīts indikatīvs un izmaksas ir atkarīgas arī no tā, ko ietvers brīvprātīgā darba IS. "
Līdz ar to aicinām skaidrot, pamatojoties uz ko (kādām aplēsēm, pieņēmumiem) balstīts indikatīvi nepieciešamais finansējums, kā arī sniegt papildus informāciju, kurās projekta Nr. 4.3.3.6/1/24/I/001 esošajās atbalstāmajās darbībās ir identificējams finansējuma ietaupījums un kādā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pamatot izmaksu attiecināšanas sākuma datumu (2025.gada 1. jūnijs) pirms šī noteikumu projekta grozījumu apstiprināšanas Ministru kabinetā (turpmāk – MK)/ stāšanos spēkā. Vienlaikus saprotam, ka Grozījumi Brīvprātīgā darba likumā pieņemti 2024. gada 20. jūnijā, savukārt Grozījums par šā likuma 10. panta izteikšanu jaunā redakcijā* stājas spēkā 2025. gada 1. jūnijā.
Informējam, ja izmaksas paredzētas attiecināt no MK noteikumu spēkā stāšanās dienas, vai pirms tam, anotācijā jāsniedz pamatojums, tostarp informācija par finanšu plūsmām, kā arī atbildīgās iestādes pienākumiem un atbildību gadījumos, ja radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem. Vienlaikus, ja tiek paredzēts attiecināt izmaksas, kas radušās pirms MK noteikumu apstiprināšanas norādām, ka nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības.
*10. pants. Brīvprātīgā darba informācijas sistēma
(1) Brīvprātīgā darba informācijas sistēma (turpmāk - Informācijas sistēma) ir valsts informācijas sistēma, kas izveidota, lai attīstītu brīvprātīgā darba iespējas un veicinātu sabiedrības informētību par brīvprātīgo darbu un iesaisti tā veikšanā, nodrošinot informācijas apmaiņu starp personām, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, un brīvprātīgā darba organizētājiem, tostarp nodrošinot personas reģistrēšanos Informācijas sistēmā, kā arī iespēju sagatavot izziņu par veikto brīvprātīgo darbu.
(2) Nodarbinātības valsts aģentūra ir Informācijas sistēmas pārzinis, kas normatīvajos aktos noteikto uzdevumu īstenošanai veic datu apstrādi, kā arī organizē un vada Informācijas sistēmas darbību atbilstoši tai paredzētajiem izmantošanas mērķiem - brīvprātīgā darba veicēju un organizētāju saziņai, brīvprātīgā darba uzskaitei un sabiedrības informēšanai.
(3) Informācijas sistēmā tiek iekļauta un apstrādāta šāda informācija:
1) personu, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, identificējoši dati, kontaktinformācija un ziņas par pieredzi un kompetencēm, kā arī cita personas datus nesaturoša informācija;
2) brīvprātīgā darba organizētāju dati;
3) dati par brīvprātīgā darba veicēja veikto brīvprātīgo darbu."
Informējam, ja izmaksas paredzētas attiecināt no MK noteikumu spēkā stāšanās dienas, vai pirms tam, anotācijā jāsniedz pamatojums, tostarp informācija par finanšu plūsmām, kā arī atbildīgās iestādes pienākumiem un atbildību gadījumos, ja radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem. Vienlaikus, ja tiek paredzēts attiecināt izmaksas, kas radušās pirms MK noteikumu apstiprināšanas norādām, ka nedrīkst attiecināt jau pabeigtas darbības.
*10. pants. Brīvprātīgā darba informācijas sistēma
(1) Brīvprātīgā darba informācijas sistēma (turpmāk - Informācijas sistēma) ir valsts informācijas sistēma, kas izveidota, lai attīstītu brīvprātīgā darba iespējas un veicinātu sabiedrības informētību par brīvprātīgo darbu un iesaisti tā veikšanā, nodrošinot informācijas apmaiņu starp personām, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, un brīvprātīgā darba organizētājiem, tostarp nodrošinot personas reģistrēšanos Informācijas sistēmā, kā arī iespēju sagatavot izziņu par veikto brīvprātīgo darbu.
(2) Nodarbinātības valsts aģentūra ir Informācijas sistēmas pārzinis, kas normatīvajos aktos noteikto uzdevumu īstenošanai veic datu apstrādi, kā arī organizē un vada Informācijas sistēmas darbību atbilstoši tai paredzētajiem izmantošanas mērķiem - brīvprātīgā darba veicēju un organizētāju saziņai, brīvprātīgā darba uzskaitei un sabiedrības informēšanai.
(3) Informācijas sistēmā tiek iekļauta un apstrādāta šāda informācija:
1) personu, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, identificējoši dati, kontaktinformācija un ziņas par pieredzi un kompetencēm, kā arī cita personas datus nesaturoša informācija;
2) brīvprātīgā darba organizētāju dati;
3) dati par brīvprātīgā darba veicēja veikto brīvprātīgo darbu."
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam sniegt papildus informāciju par plānoto MK noteikuma projekta izstrādi, progresu, tiesību akta lietas Nr., utt. Vienlaikus aicinām precizēt anotācijā norādīto: "Šobrīd ir uzsākta brīvprātīgā darba IS noteikumu izstrāde un tos ir plānots nodot publiskajā apspriešanā indikatīvi 2025. gada maija vidū. Šie noteikumi paredzēs brīvprātīgā darba IS pārzini (NVA), brīvprātīgā darba IS iekļaujamās informācijas apjomu un tās apstrādes kārtību, kā arī nosacījumus piekļuves nodrošināšanai brīvprātīgā darba IS iekļautajai informācijai.", ievērojot, ka ir 2025.gada maija beigas.
Vienlaikus lūdzam skaidrot augstāk minēto noteikumu izstrādes ietekmi uz 4.3.3.6.projekta īstenošanu.
Vienlaikus lūdzam skaidrot augstāk minēto noteikumu izstrādes ietekmi uz 4.3.3.6.projekta īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” 3.rindkopu, pirms skaitļiem un vārda “15 682 euro” lietojot vārdus “ik gadu”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā MK 05.12.2023. noteikumu Nr.723 28.punktā noteikto projekta īstenošanas termiņu ne ilgāk kā līdz 2029.gada 31.decembrim, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas punkta “Cita informācija” 1.rindkopā norādīto 2029.gadu LM pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai attiecībā par brīvprātīgā darba IS uzturēšanas izdevumiem pēc projekta noslēguma.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju svītrot noteikumu 4.2.2.punktā ietverto nacionālo rādītāju, lai mazinātu administratīvo slogu rādītāju uzskates veikšanā, ņemot vērā, ka nacionālo radītāju definēšana nav obligāta, kad pasākumā ir definēts vismaz viens Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam rādītājs. Attiecīgi lūdzam precizēt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā sniegt statistiku un izvērtējumu par brīvprātīgā darba veicēju skaitu/apmēru gadā vai citā laika periodā iepretim brīvprātīgā darba informācijas sistēmas (turpmāk - IS) izstrādes izmaksām, proti, lūdzam skaidrot plānoto ieguvumu no atsevišķas IS izveides, aprakstot plānoto sistēmas lietotāju – brīvprātīgā darba veicēju/biedrību – skaitu).
Vienlaikus, lūdzam anotācijā skaidrot, vai šī atbalstāmajās darbībās plānotā IS pēc tās izstrādes būs pieejama un izmantojama ikvienam Latvijas iedzīvotājam, nevalstiskajai organizācijai, brīvprātīgā darba veicējam Latvijā. Piemēram, kā tas šobrīd ir Eiropas Savienībā, kur vienkopus meklēt brīvprātīgā darba iespējas, meklēt akreditēto organizāciju sarakstu, utt. Vienlaikus lūdzam skaidrot, ar ko NVA plānotā brīvprātīgā darba IS atšķirsies no tās, kas jau šobrīd pieejama, piemēram, https://youth.europa.eu/go-abroad/volunteering/opportunities_lv
Vienlaikus, lūdzam anotācijā skaidrot, vai šī atbalstāmajās darbībās plānotā IS pēc tās izstrādes būs pieejama un izmantojama ikvienam Latvijas iedzīvotājam, nevalstiskajai organizācijai, brīvprātīgā darba veicējam Latvijā. Piemēram, kā tas šobrīd ir Eiropas Savienībā, kur vienkopus meklēt brīvprātīgā darba iespējas, meklēt akreditēto organizāciju sarakstu, utt. Vienlaikus lūdzam skaidrot, ar ko NVA plānotā brīvprātīgā darba IS atšķirsies no tās, kas jau šobrīd pieejama, piemēram, https://youth.europa.eu/go-abroad/volunteering/opportunities_lv
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai noteikumu projekta 13.4. apakšpunktā minētās divas (2) informācijas sistēmas nebūtu minamas katra savā apakšpunktā. Kā saprotam, pašlaik brīvprātīgā darba veicēju informācijas sistēma (IS) ir NVA pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēma” (turpmāk – BURVIS) sastāvdaļa, un 4.3.3.6.pasākuma ietvaros tiek plānota IS izveide un atdalīšana no NVA pārziņā esošās BURVIS.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atsaucoties uz Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021.–2027.gadam (turpmāk - Programma) grozījumiem Nr.2, lūdzam anotācijā izvērst plānoto atbalstāmo darbību (attiecībā par brīvprātīgā darba sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumiem) aprakstu. T.i. salāgojot to ar Programmas grozījumos Nr.2. minēto.
Papildus vēršam uzmanību, ka ik gadu, kad pasaulē atzīmē Starptautisko brīvprātīgo dienu, Rīgas brīvprātīgo godināšanas pasākumu rīko Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs. Attiecīgi lūdzam anotācijā izvērtēt demarkāciju un nepārklāšanos ar citiem pasākumiem.
Papildus vēršam uzmanību, ka ik gadu, kad pasaulē atzīmē Starptautisko brīvprātīgo dienu, Rīgas brīvprātīgo godināšanas pasākumu rīko Rīgas Apkaimju iedzīvotāju centrs. Attiecīgi lūdzam anotācijā izvērtēt demarkāciju un nepārklāšanos ar citiem pasākumiem.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Labklājības ministrija ierosinājusi grozījumus MK noteikumu par SAM īstenošanu 15.1.punktā par personāla izmaksām, svītrojot prasību par vismaz 30% noslodzi daļlaika gadījumā, atbilstoši plānotajiem grozījumiem Finanšu ministrijas vadlīnijās Nr.1.2. “Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gada plānošanas periodā” (turpmāk - Vadlīnijas). Lūdzam veikt arī citus saistītos grozījumus MK noteikumos par SAM īstenošanu, no tiešajām izmaksām svītrojot obligātās veselības pārbaudes izmaksas. Atbilstoši Vadlīniju grozījumiem tiešajās izmaksās iekļauj tikai tās izmaksas, kas pēc jēgas un būtības ir tieši saistītas ar projekta mērķa sasniegšanu. Saskaņā ar Vadlīniju plānoto grozījumu 5.2.apakšpunktu obligātās veselības pārbaudes izmaksas tiek paredzētas kā netiešās attiecināmās izmaksas. Plānoto Vadlīniju grozījumu 1.punktā noteikts, ka netiešās attiecināmās izmaksas var paredzēt/attiecināt kā tiešās attiecināmās izmaksas, ja tām ir sniegts argumentēts pamatojums MK noteikumu par SAM īstenošanu izstrādes laikā un ir pamatota izmaksu tieša sasaiste ar projekta mērķi, ir izvērtēta samērīguma, lietderības, vienotas pieejas un labas finanšu pārvaldības principa ievērošana un tiešo/netiešo izmaksu būtība. Tāpat 1.punktā noteikts, ka veicot grozījumus MK noteikumos par SAM īstenošanu, kas skar vadlīniju piemērošanas pieejas maiņu, atsakoties no iepriekš noteiktiem ierobežojumiem, atbildīgā iestāde izvērtē visas izmaksu pozīcijas un nosacījumus MK noteikumos par SAM īstenošanu, t.sk. ietekmi uz jau īstenošanā esošajiem projektiem, sniedzot argumentētu pamatojumu anotācijā. Vienlaikus vadošā iestāde Vadlīniju grozījumu saskaņošanas procesā ir norādījusi, ka atbildīgajām iestādēm jāņem vērā visi vadlīnijās veiktie grozījumi, ne tikai vēlamie, tas nozīmē, ka jāizvērtē visas izmaksu pozīcijas un nosacījumus MK noteikumos, kurus ietekmē izmaiņas vadlīnijās.
Piedāvātā redakcija
-
