Atzinums

Projekta ID
22-TA-3246
Atzinuma sniedzējs
Aizsardzības ministrija
Atzinums iesniegts
12.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
2019. gada 23. septembra Komisijas Īstenošanas Regula (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā (turpmāk - Regula), atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 no 2023.gada 25.oktobra, bet ir piemērojama no 2022.gada 14.novembra. Ņemot vērā, ka ar Regulu izveidotās standarta veidlapas var izmantot jau šobrīd, savukārt likumprojekta spēkā stāšanās noteikta 2023.gada 1.oktobrī un veidlapas tiks apstiprinātas ar Ministru kabineta noteikumiem, kuri vēl tikai tiks izstrādāti (kā norādīts anotācijā – tiks pārizdoti Ministru kabineta 2011. gada 6. decembra noteikumi Nr. 193 "Noteikumi par iepirkumos aizsardzības un drošības jomā izmantojamo paziņojumu saturu un sagatavošanas kārtību"), lūdzam izvērtēt, vai Likumprojektam nav nepieciešami pārejas noteikumi.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 1.pantā ietvertajai publikāciju vadības sistēmas definīcijai izveidota komplicēti uztverama struktūra, kas cita starpā iekļauj arī sistēmā esošās informācijas saturu, kā arī informācijas apmaiņas pienākumu starp iestādēm. Vieglākai uztveramībai, ierosinām veidot definīciju, vairākas reizes neatkārtojot Iepirkumu uzraudzības biroja un Eiropas Savienības Oficiālā Vēstneša nosaukumus, izvērtēt iespēju iekļaut papildu regulējumu par informācijas apmaiņu iestāžu starpā Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma (turpmāk - Likums) pamattekstā vai vismaz sadalīt definīciju vairākos teikumos (pašreizējā redakcijā definīcija sastāv no virsteikuma un pieciem palīgteikumiem).
Ar mērķi nodrošināt publisko iepirkumu jomu regulējošajos normatīvajos aktos lietotās terminoloģijas vienveidību, identiski iebildumi izteikti arī par likumprojektu “Grozījumi Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkumu likumā” (22-TA-3241), likumprojektiem “Grozījumi Publisko iepirkumu likumā” (22-TA-2819 un 23-TA-700) un likumprojektu “Grozījumi Publiskās un privātās partnerības likumā” (22-TA-3247) un tie izvērtējami kopsakarā.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ar Likumprojekta 14. pantu Likuma 31.panta pirmo daļu paredzēts izteikt šādā redakcijā: “Pasūtītājs var informēt par plānotajiem iepirkumiem, publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto tikai informācijai, vai publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņus. Iepriekšēja informatīva paziņojuma, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņu, publicēšana ir obligāta, ja pasūtītājs izmanto saīsinātos termiņus piedāvājumu iesniegšanai saskaņā ar šā likuma 37.panta astoto daļu. Iepriekšējā informatīvajā paziņojumā norāda:”
Tādējādi vienā panta daļā ir iekļauta gan pasūtītāja tiesība, gan arī tā pienākums publicēt iepriekšējo informatīvo paziņojumu. Lai normu padarītu skaidrāku un vienkāršāk uztveramu, lūdzam to sadalīt divās daļās, izsakot šādā redakcijā:
“(1) Pasūtītājs var informēt par plānotajiem iepirkumiem, publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto tikai informācijai, vai publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņus.
(1.1) Iepriekšēja informatīva paziņojuma, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņu, publicēšana ir obligāta, ja pasūtītājs izmanto saīsinātos termiņus piedāvājumu iesniegšanai saskaņā ar šā likuma 37.panta astoto daļu. Iepriekšējā informatīvajā paziņojumā norāda: ”
Līdzīgu iebildumi izteikti arī par Likumprojekta “Grozījumi Publisko iepirkumu likumā” (22-TA-2819) 9.pantu un šie iebildumi aplūkojami kopsakarā, ar mērķi veicināt vienotu stilistiku publisko iepirkumu jomu regulējošajos normatīvajos aktos.
 
Piedāvātā redakcija
“(1) Pasūtītājs var informēt par plānotajiem iepirkumiem, publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto tikai informācijai, vai publicējot iepriekšējo informatīvo paziņojumu, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņus.
(1.1) Iepriekšēja informatīva paziņojuma, ko izmanto, lai saīsinātu piedāvājumu saņemšanas termiņu, publicēšana ir obligāta, ja pasūtītājs izmanto saīsinātos termiņus piedāvājumu iesniegšanai saskaņā ar šā likuma 37.panta astoto daļu. Iepriekšējā informatīvajā paziņojumā norāda: ”
 
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Valsts kancelejas izveidotajā normatīvo aktu projektu izstrādes rokasgrāmatā norādīts, ka panta nosaukumu veido tā, lai tas pēc iespējas precīzāk atklātu panta saturu. Tas ir svarīgi divu apsvērumu dēļ – pirmkārt, lai atvieglotu orientēšanos likuma tekstā, otrkārt, kaut arī panta nosaukums nav tiesību norma, tomēr strīdīgās situācijās to var izmantot, interpretējot panta saturu.
Ar Likumprojekta 17.pantu Likuma 34.panta nosaukums izteikts šādā redakcijā:        “34. pants. Paziņojums par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu.”
Ar šo pašu Likumprojekta pantu Likuma 34.panta otrā daļa izteikta šādā redakcijā:     "(2) Ja pasūtītājs ir pieņēmis lēmumu par iepirkuma procedūras izbeigšanu vai pārtraukšanu, tas publicē paziņojumu par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu.”
Uzskatām, ka Likumprojektā ietvertais Likuma 34.panta nosaukums nav saderīgs ar panta otrajā daļā paredzētajiem grozījumiem. Turklāt ar Likumprojekta 28.pantu tiek veiktas izmaiņas arī Likuma 51.panta pirmajā daļā, arī šajā normā nosakot pasūtītājam pienākumu publicēt paziņojumu par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu iepirkuma procedūras izbeigšanas vai pārtraukšanas gadījumā.
Likuma 51.panta nosaukums ir “Iepirkuma procedūras izbeigšana un pārtraukšana”, tādēļ uzskatām, ka pasūtītāja pienākumu publicēt paziņojumu par līguma slēgšanas tiesību piešķiršanu iepirkuma procedūras izbeigšanas vai pārtraukšanas gadījumā ir jāietver tikai šajā pantā, to nav nepieciešams dublēt arī Likuma 34.panta otrajā daļā.
Ņemot vērā minēto, aicinām izslēgt Likumprojekta 17.panta otro daļu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka saskaņā ar Likumā iekļauto iepirkuma procedūras dokumentu definīciju arī paziņojumi tiek uzskatīti par iepirkuma procedūras dokumentu un nav korekti noteikt, ka prasības un iepirkuma procedūras elementi būtu norādāmi iepirkuma procedūras dokumentos un/vai attiecīgā paziņojumā, jo informāciju iekļaujot attiecīgā paziņojumā, tā tiek iekļauta iepirkuma procedūras dokumentos. Ievērojot minēto, ar Likumprojektu no visiem Likuma pantiem svītroti vārdi “paziņojumā par līgumu un/vai” un noteikts, ka pasūtītājiem prasības un iepirkuma procedūras elementi ir jānorāda iepirkuma procedūras dokumentos.
Lai nodrošinātu, ka izmaiņas tiks veiktas visos attiecīgajos Likuma pantos, lūdzam atkārtoti caurskatīt Likuma tekstu, jo atbilstoši Likumprojektam, piemēram, Likuma 45. panta trešajā daļā nav paredzēts veikt izmaiņas un svītrot vārdus “paziņojumā par līgumu un”, šādā veidā pieļaujot situāciju, ka Likumā tiek ieviesta dažāda terminoloģija.
 
Piedāvātā redakcija
-